Gå til innhold
Hundesonen.no

For oss som er grønne i ringen og må ha det inn med teskje:P


armagnac

Recommended Posts

  • Svar 209
  • Created
  • Siste svar

Om det er kvaliteten på hundene, dommeren kunnskap, eller mangel på sådan, så er det ganske variabelt om dommerne deler ut mang CK'r eller ikke.

På min rase er det nærmest normalen at de får CK, og det er nok ofte pga at de fleste stiller ut velstelt, pent fremvist og alle ser "helt greie" ut for dommere fra land hvor kvaliteten kanskje er si-som-så. Nordiske dommere er dog flinkere å bruke premieskalaen, og gir det kun ut til gode hunder...

(Så vil sikkert mange være uenig i hva som er en "god" hund såklart..)

På raser med mange påmeldt vil nok også dommere være litt mere restriktive med CK'r. Med mange påmeldte i hver klasse vil det også være større variasjoner mellom de gode og de som "mangler litt".

Noen raser har også gjennomgående bra (eller dårlig) kvalitet i landet - no som definitivt også gjenspeiles i antall CK'r.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Et par spm fra meg i et forsøk på å lære meg systemet.

Deles det bare ut et cert i tispeklassen og et i hannhundklassen?

Hva er cacib for noe i forhold til ck og cert? Hvordan deles det ut, og hva trengs det til?

Edit: ser at det er en del svar på forrige side i denne tråden. Skjønner det sånn at det bare deles ut et cert btk og et i bhk. Har ikk helt klart for meg hva cacib betyr, men leste på forrige side at man trenger 4 stk i 3 ulike land for å bli intuch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par spm fra meg i et forsøk på å lære meg systemet.

Deles det bare ut et cert i tispeklassen og et i hannhundklassen?

Hva er cacib for noe i forhold til ck og cert? Hvordan deles det ut, og hva trengs det til?

Edit: ser at det er en del svar på forrige side i denne tråden. Skjønner det sånn at det bare deles ut et cert btk og et i bhk. Har ikk helt klart for meg hva cacib betyr, men leste på forrige side at man trenger 4 stk i 3 ulike land for å bli intuch.

Cert deles ut til beste tispe og beste hannhund i rasen som har oppnådd CK og ikke allerede er norsk utstillingschampion. Det er unntak for enkelte jaktraser. Cert kan altså deles ut til hund som ikke plasseres i BHK/BTK, hvis alle plasserte i BHK/BTK allerede er championer.

Cert er nasjonalt certifikat, CACIB er internasjonalt certifikat. Cert utløser nasjonalt championat, CACIB utløser internasjonalt championat.

CACIB KAN deles ut til beste tispe og beste hannhund på internasjonale utstillinger, altså NKKs utstillinger (og tilsvarende internasjonale utstillinger i utlandet). Hvis beste hannhund/tispe allerede er internasjonal champion, blir CACIB'et i Norge i ettertid gitt videre til nummer to om dommer synes nummer to er god nok til å motta reserve-CACIB (det gis ikke videre i alle land). På de norske rasene blir det automatisk delt ut CACIB, når det er delt ut CK. For de andre rasene er det i Norge forskjell på CK og CACIB. Dommer må altså mene at hunden er av tilstrekkelig kvalitet for å fortjene premieringen, og det betyr at hunden har så høy kvalitet at dommer mener den kan bli champion i flere land.

Det er noen raser som har andre regler for utdeling av CACIB, for eksempel grand danois og pudler får flere CACIB etter fargevarianter.

For å bli norsk utstillingschampion må hunden ha minst tre cert for tre forskjellige dommere, minst ett må være oppnådd etter fylte 24 måneder, og minst ett må være oppnådd på NKK-utstilling eller raseklubbens hovedspesial - såkalt storcert. (det kan være det samme som er oppnådd etter fylte to år og er stor-cert).

For å bli internasjonal utstillingschampion må du ha fire CACIB vunnet for tre forskjellige dommere, og det må ha gått minst ett år mellom første og siste CACIB - hunden må altså ha kvaliteter over tid, det holder ikke å være barnestjerne. Hunden må også ha registrert forfedre i tre generasjoner bakover, være anerkjent av FCI, samt være utstillingschampion i hundens hjemland eller rasens opprinnelsesland.

Noen raser har unntak fra disse reglene, det gjelder primært jaktraser. Det kan da være krav om jaktpremiering for å kunne vinne cert og/eller for å få titler, men det kan da også være krav til færre CACIB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CACIB KAN deles ut til beste tispe og beste hannhund på internasjonale utstillinger, altså NKKs utstillinger (og tilsvarende internasjonale utstillinger i utlandet). Hvis beste hannhund/tispe allerede er internasjonal champion, blir CACIB'et i Norge i ettertid gitt videre til nummer to om dommer synes nummer to er god nok til å motta reserve-CACIB (det gis ikke videre i alle land).

Det skjønte jeg ikke helt.

CACIB og Res.CACIB er det FCI som deler ut, ikke den nasjonale kennelklubben. Hvordan kan da noen land ikke søke om at mottaker av Res.CACIB blir omgjort til CACIB hvis CACIB-tager allerede er INT UCH og dommer også har gitt ut Res.CACIB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønte jeg ikke helt.

CACIB og Res.CACIB er det FCI som deler ut, ikke den nasjonale kennelklubben. Hvordan kan da noen land ikke søke om at mottaker av Res.CACIB blir omgjort til CACIB hvis CACIB-tager allerede er INT UCH og dommer også har gitt ut Res.CACIB?

Det er mulig jeg tar feil, men det er det jeg har blitt fortalt - at i en del land vil internasjonale champions fortsette å samle på CACIB, og at reserve-CACIB'et kun kicker inn om det viser seg at hunden som fikk CACIB ikke var berettighet til å få det - for eksempel stilte i feil klasse, ble diskvalifisert i ettertid, også videre. Altså blir det enda vanskeligere å få internasjonal-tittelen.

Før kunne jo det norske CACIB'et gis til hund langt uti rekka, om alle foran var internasjonal - det var en særnorsk greie, for i andre nordiske land måtte en fremdeles stå som 1 BHK/BTK for å få CACIB'et (med mindre 1 BHK/BTK var veteran/junior).

Mens nå er 3 BHK/BTK sjanseløs, om de to foran har rett alder for CACIB. Selv om 1 og 2 er internasjonal champion, går det ikke til nummer tre i Norge. Mens det i andre land heller ikke gies videre til nummer 2, om nummer en er internasjonalt.

Det er det jeg har blitt fortalt, i hvert fall. Jeg vet at NKK har fått dispensasjon fra reglene i andre sammenheng, så det er mulig det går an å få til særnasjonale regler? Norge skulle for eksempel ikke delt ut like mange CACIB i året som de gjør, fordi det regnes ut på bakgrunn av antall registrerte hunder hvert år (mener jeg det var) - land med mange registrerte hunder får dele ut flere CACIB enn land med få registrerte. Men fordi Norge er et så inni gamperævva langt land, har NKK fått forhandlet seg til å dele ut et eller to CACIB ekstra, for å gjøre det mer geografisk rettferdig (og der startet jeg sikkert en diskusjon om at alle utstillinger er på østlandet og at det er urettferdig...) Ble det i hvert fall sagt på en dommermiddag for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg tar feil, men det er det jeg har blitt fortalt - at i en del land vil internasjonale champions fortsette å samle på CACIB, og at reserve-CACIB'et kun kicker inn om det viser seg at hunden som fikk CACIB ikke var berettighet til å få det - for eksempel stilte i feil klasse, ble diskvalifisert i ettertid, også videre. Altså blir det enda vanskeligere å få internasjonal-tittelen.

Du har sikkert rett, du pleier det :wub:

Prøvde lese meg til det på FCI nå, men jammen er de uklare akkurat der gitt. Det står ikke en dritt om at Res.CACIB kan søkes omgjort til CACIB om nr 1 allerede er INT UCH.

Før kunne jo det norske CACIB'et gis til hund langt uti rekka, om alle foran var internasjonal - det var en særnorsk greie, for i andre nordiske land måtte en fremdeles stå som 1 BHK/BTK for å få CACIB'et (med mindre 1 BHK/BTK var veteran/junior).

Ja, det husker jeg. Og fy for et styr det ble...Var jo derfor de gjorde det om.

Mens nå er 3 BHK/BTK sjanseløs, om de to foran har rett alder for CACIB. Selv om 1 og 2 er internasjonal champion, går det ikke til nummer tre i Norge.

Skjønner jo "enkelheten" i det, men fy så surt om det står to INT foran da...

Mens det i andre land heller ikke gies videre til nummer 2, om nummer en er internasjonalt.

Ja, det var det jeg ikke fant ut av. Syntes kanskje FCI på enkelte områder bør spesifisere litt mer. Har vært borti lignende tilfeller i andre av deres regelverk. En tolknings setting nesten...

Det er det jeg har blitt fortalt, i hvert fall. Jeg vet at NKK har fått dispensasjon fra reglene i andre sammenheng, så det er mulig det går an å få til særnasjonale regler?

Det har de vel igrunn allerede? Med tanke på hvordan vi tar inn BHK/BTK her. Det er da ikke i samsvar med hvordan FCI lister det opp i sitt regelverk.

Jaja, ikke rart man går helt i surr her innimellom. Tunga rett i munnen skal du stille ut takk :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...