Gå til innhold
Hundesonen.no

For oss som er grønne i ringen og må ha det inn med teskje:P


armagnac

Recommended Posts

Men de 6 som da blir vist ut, får de blå da?

Nei, de får ingen sløyfe i det hele tatt, sikkert bare deltaker sløyfen. På valpeshow har man ikke kvalifiseringsrunde, så man går rett på plassering. Så den beste valpen får rød/rosa, nr. 2 får blå/rosa, nr. 3 får gul/rosa og nr. 4 får grønn/rosa.

Hva er rosa og rød sammen da ? :rolleyes2:

Rosa/rød sløyfe er 1.plass (beste valp i sin klasse). BIR valp er gul/rød som nevnt over her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 209
  • Created
  • Siste svar
Okei, takk.

Når en valp(8måneder) har noe steil overarm, kan det bli bedre med alderen?

Ja, det kan, men det må ikke.

Det kommer mye an på rasen - store raser vokser og utvikler seg senere, og kan derfor i visse aldre se heller grusomme ut - åtte måneder er en typisk fæl alder på en del store raser. Bein og kropp er ikke ferdig sjonglert og satt på plass.

Dog ville jeg ikke valgt en valp i valpekassa som allerede åtte uker gammel hadde steil overarm, men jeg er ikke så kritisk til ting jeg ser i åttemånedersalderen (på min rase), for det kan endre seg.

Bakbeinsvinkler endrer seg oftere enn skuldervinkelen, hunden vokser og strekker seg og når veksten er ferdig "synker" den mer sammen i vinklene igjen. I vekstfasen dras vinklene ut og blir helt strake - på flere hunder.

Steil overarm er også koblet til brystkasse - en hund med dårlig utviklet bryst ser ofte ut som om den har dårlig skulder (steil overarm er jo koblet til dårlig plassert skulder, og en framskutt skulder gir steil overarm - så et lite forbryst kan få det til å se ut som om skuldra er framskutt/plassert feil), og en god brystkasse er ikke nødvendigvis det første som utvikles på en hund.

En godt muskulert hund vil se bedre ut, da den får muskler som støtter skulderpartiet og dermed gir det bedre plassering, og du får dermed også en bedre brystkasse.

Men som andre sier her - at en dommer sier noe, betyr ikke at andre mener det samme.

For å oppsummere meg selv: Jeg bryr meg ikke veldig mye om hva som sies om hunder som er i stor utvikling, de er midt i mellom himmel og *******, og det er en grunn til at proff'ene ikke alltid viser hundene sine i den alderen, de lar de få gro ferdig i skapet :rolleyes2:

(Nå snakker jeg med utgangspunkt i store raser, små raser har en raskere og stødigere vekstkurve.)

Jeg har også et spørsmål!

På valpeshow: hvis det er flere enn 4 stykker i klassen, eks. 10 stykker, er det bare de 4 beste som får plassering og de resterende (i dette eksempelet 6) ryker ut/blir vist ut?

Det heter at de blir uplassert - utvist hørtes så usportslig og unfair ut (tenker idrett).

Det samme skjer i alle klasser, uansett om det er valpeshow eller offisiell utstilling. I min rase er det alltid mange påmeldt, og i åpen klasse tispe kan det være 30-40 påmeldt på de aller største utstillingene. Kanskje halvparten får rødt. Da er det fire som plasseres, og de 12-13 andre er uplassert.

Men de 6 som da blir vist ut, får de blå da?

Nei, valper kvalitetsbedømmes ALDRI i Norge.

De som plasseres har ikke fått rødt heller.

Valper har KUN konkurransebedømmelse - altså plassering av de fire beste, og ingen kvalitetsvurdering (altså om de skal ha førstekvalitet, tredjekvalitet, også videre).

Den eneste muligheten dommer har til kvalitetsvurdering er hvis det er kun en valp påmeldt i rasen, og denne er så veldig avvikende fra standard at dommer ikke ønsker å dele ut BIR. Men da skal den ha store, åpenbare feil som ikke handler om utvikling (for eksempel en berner med hvitt hode).

En svensk hund som er svensk champion, når den skal stilles i Norge, skal man velge nei på fullcertet?

Det kommer an på rase.

Fullcertet angår de rasene som trenger jakt-/brukspremiering for å oppnå championat. Hunder som mangler premieringen som utløser championatet og har vunnet tilstrekkelig antall cert, er fullcertet og skal ikke ta imot flere cert. De skal altså krysse ja på det spørsmålet, og hunder som har lov til å vinne flere cert skal krysse nei.

Men raser som ikke kan bli fullcertet (og det gjelder de aller fleste, fullcert er primært for jakthunder) skal ignorere det spørsmålet.

Hva er rosa og rød sammen da ? :)

Valpesløyfer har ofte en rosa stripe, altså at de har ordinær sløyfefarge + rosa stripe for å vise at det er "babysløyfer". Rødt og rosa er altså førsteplass, blått og rosa andreplass, også videre. Dog er BIR og BIM standard, uten rosa (men de kan ha rosa pynt på rosettene) - om arrangør følger vanlig kotyme.

BIR Valp. ;)

Nope.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være vinner av klassen? Som i rød (nr1) og rosa (valp)?

Jeg har alltid fått rødt og gult bånd om jeg har blitt bir - også som valp.

Nei, de får ingen sløyfe i det hele tatt, sikkert bare deltaker sløyfen. På valpeshow har man ikke kvalifiseringsrunde, så man går rett på plassering. Så den beste valpen får rød/rosa, nr. 2 får blå/rosa, nr. 3 får gul/rosa og nr. 4 får grønn/rosa.

Rosa/rød sløyfe er 1.plass (beste valp i sin klasse). BIR valp er gul/rød som nevnt over her :|

+ Emma sitt innlegg

Ok takk for svar :)

Ellie har blitt BIR valp 4 ganger og har bare fått rødt / rosa bånd + gul / rød rosett men aldri gult /rødt bånd (?)

Og man kan vel ikke bli BIR uten å få det rosa/ rød båndet? Tenker på om det har noe med kvalitet på hunden å gjøre, eller om BIR = 1.plass automatisk (selv om man er eneste i klassen.)

Litt rotete forklart hva jeg mener men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan, men det må ikke.

Det kommer mye an på rasen - store raser vokser og utvikler seg senere, og kan derfor i visse aldre se heller grusomme ut - åtte måneder er en typisk fæl alder på en del store raser. Bein og kropp er ikke ferdig sjonglert og satt på plass.

Dog ville jeg ikke valgt en valp i valpekassa som allerede åtte uker gammel hadde steil overarm, men jeg er ikke så kritisk til ting jeg ser i åttemånedersalderen (på min rase), for det kan endre seg.

Bakbeinsvinkler endrer seg oftere enn skuldervinkelen, hunden vokser og strekker seg og når veksten er ferdig "synker" den mer sammen i vinklene igjen. I vekstfasen dras vinklene ut og blir helt strake - på flere hunder.

Steil overarm er også koblet til brystkasse - en hund med dårlig utviklet bryst ser ofte ut som om den har dårlig skulder (steil overarm er jo koblet til dårlig plassert skulder, og en framskutt skulder gir steil overarm - så et lite forbryst kan få det til å se ut som om skuldra er framskutt/plassert feil), og en god brystkasse er ikke nødvendigvis det første som utvikles på en hund.

En godt muskulert hund vil se bedre ut, da den får muskler som støtter skulderpartiet og dermed gir det bedre plassering, og du får dermed også en bedre brystkasse.

Men som andre sier her - at en dommer sier noe, betyr ikke at andre mener det samme.

For å oppsummere meg selv: Jeg bryr meg ikke veldig mye om hva som sies om hunder som er i stor utvikling, de er midt i mellom himmel og *******, og det er en grunn til at proff'ene ikke alltid viser hundene sine i den alderen, de lar de få gro ferdig i skapet :|

(Nå snakker jeg med utgangspunkt i store raser, små raser har en raskere og stødigere vekstkurve.)

Han er en gårdshund, altså en ganske liten rase. Jeg vil tro han ikke vokser noe særlig mer i høyden, men han skal jo legge seg ganske mye ut i bredden.

Har du noen tips om hvordan jeg kan trene han for å bedre det?

Må ærlig innrømme at jeg ikke ser dette med steil overarm hos han, men jeg er jo også rimelig grønn på dette.

Kanskje noen kan vise meg det på dette bildet:

post-3670-1249932592_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+ Emma sitt innlegg

Ok takk for svar :|

Ellie har blitt BIR valp 4 ganger og har bare fått rødt / rosa bånd + gul / rød rosett men aldri gult /rødt bånd (?)

Og man kan vel ikke bli BIR uten å få det rosa/ rød båndet? Tenker på om det har noe med kvalitet på hunden å gjøre, eller om BIR = 1.plass automatisk (selv om man er eneste i klassen.)

Litt rotete forklart hva jeg mener men.

Det helt korrekte, om en skal følge reglene slavisk, er at du som alene i rasen og BIR skal ha en rosa og lilla sløyfe i deltager, så skal du ha en rød og rosa sløyfe for å vinne klassen, så skal du ha en til for å bli beste tispe (med flere påmeldte skulle du jo møtt klassevinneren fra den andre tispeklassen for å kåre hvem som skal møte beste hannhund), samt en rød og gul for BIR. BIR-rosett er veldig vanlig, det er sjelden en ikke deler ut. Noen arrangører har også deltagerrosett, men de teller ingenting, det er rett og slett for at alle påmeldte valper skal få noe uavhengig av plassering.

BIR er den beste plassen, men det er ikke slik at du automatisk blir BIR om du er den eneste påmeldte i rasen. En sjelden gang holder dommeren BIR'et tilbake, hvis valpen har så grove avvik fra rasestandarden og en mener det ikke vil endre seg med utvikling. En berner med veldig mye hvitt kan for eksempel oppleve å ikke bli BIR, siden tegninger ikke endrer seg. Jeg har også sett en valp ikke bli BIM (den var eneste tispe påmeldt) da den var så redd at dommer ikke ønsket å gi den BIM, dommer mente det ikke bare var valpeusikkerhet og manglende ringtrening, valpen hoppet unna, knurret og virket uforutsigbar. Jeg har også sett en dommer holde tilbake BIR-rosetten på en valp som var helt, helt rak i bakbeina - altså ingen antydning til vinkler i det hele tatt, og dommer syntes det var en så stor anatomisk og funksjonell brist at h*n ikke ville gi BIR. Så det skjer, en sjelden gang.

Han er en gårdshund, altså en ganske liten rase. Jeg vil tro han ikke vokser noe særlig mer i høyden, men han skal jo legge seg ganske mye ut i bredden.

Har du noen tips om hvordan jeg kan trene han for å bedre det?

Må ærlig innrømme at jeg ikke ser dette med steil overarm hos han, men jeg er jo også rimelig grønn på dette.

Kanskje noen kan vise meg det på dette bildet:

Jeg kan ikke DSG, så jeg vet ikke hvor mye vinkler den skal ha - men skal jeg bedømme hunden din som en generell hund kan jeg være enig i at det er litt lite vinkler framme på den, ja.

Hvis du ser på illustrasjon 2 her: Ser du at de tre hovedbeinene i frambeinet danner to vinkler? En skulder plassert lenger fram vil endre vinklene, en skulder lenger bak tilsvarende. Noen hunder får på kritikken kort overarm, det vil også påvirke hvordan vinklene er. Ser du det? Klem og kjenn på hunden din, kjenn hvordan beina i beinet går, ikke bare se på hunden din. Og ta på andres hunder, for å sammenligne, for å kjenne forskjeller. Det er god trening i å ta grundig på hunder (ikke bare kose pelser altså).

En hund med en god og bred brystkasse vil gjerne få bedre skuldervinkler, da brystkassens bredde vil kunne "presse" skuldrene bedre på plass - en hund med slunken brystkasse får skulderpartier som ikke ligger godt inntil brystkassa og albuer som spriker, og det kan også gi en løs front. En bra front vil derimot gi støtte og stabilitet, slik at skulder ligger mer korrekt og bein kan bevege seg mest mulig effektivt og funksjonelt - alt henger sammen.

Hvis hunden faktisk har for kort overarm, er det ikke så mye å gjøre med skjelettet. Men sørg for at hunden er godt trent, la den for eksempel trekke for å få mer muskulatur framme, eller løpe i oppoverbakker/sand/vann - underlag som gir motstand.

En annen ting du kan gjøre er å shape det noe bedre, altså trene på oppstilling og plassere frambeina noe lenger tilbake i håp om å gi en illusjon av bedre brystkasse og bedre vinkel. Det du kan risikere er da at hunden ikke står støtt på sine bein og ser ut som om den har svake mellomhender (en hund som lener seg bakover og ser ut som om den støtter seg til mer enn bare potene, at den gir etter). En god dommer som kjenner på hunden vil også finne en dårlig skulder med lukkede øyne.

Men gi hunden tid, den er enda ung, og på min rase er i hvert fall bredde og brystkasse noe av det siste som kommer på plass.

Og husk at dommere vektlegger ulike ting, en annen dommer vil si at til tross for en knapp front vinner du på grunn av fantastisk ditten eller super datten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-1170-1249933558_thumb.png

post-1170-1249933568_thumb.png

Som du ser så er det en svak forskjell i vinkelen på den linjen som er trukket der. Men etterå ha kikket på noen bilder av rasen, så synes det å være vanlig med steil overarm i større eller mindre grad.

Jeg ser det nå, takk :|

Jeg kan ikke DSG, så jeg vet ikke hvor mye vinkler den skal ha - men skal jeg bedømme hunden din som en generell hund kan jeg være enig i at det er litt lite vinkler framme på den, ja.

Hvis du ser på illustrasjon 2 her: Ser du at de tre hovedbeinene i frambeinet danner to vinkler? En skulder plassert lenger fram vil endre vinklene, en skulder lenger bak tilsvarende. Noen hunder får på kritikken kort overarm, det vil også påvirke hvordan vinklene er. Ser du det? Klem og kjenn på hunden din, kjenn hvordan beina i beinet går, ikke bare se på hunden din. Og ta på andres hunder, for å sammenligne, for å kjenne forskjeller. Det er god trening i å ta grundig på hunder (ikke bare kose pelser altså).

En hund med en god og bred brystkasse vil gjerne få bedre skuldervinkler, da brystkassens bredde vil kunne "presse" skuldrene bedre på plass - en hund med slunken brystkasse får skulderpartier som ikke ligger godt inntil brystkassa og albuer som spriker, og det kan også gi en løs front. En bra front vil derimot gi støtte og stabilitet, slik at skulder ligger mer korrekt og bein kan bevege seg mest mulig effektivt og funksjonelt - alt henger sammen.

Hvis hunden faktisk har for kort overarm, er det ikke så mye å gjøre med skjelettet. Men sørg for at hunden er godt trent, la den for eksempel trekke for å få mer muskulatur framme, eller løpe i oppoverbakker/sand/vann - underlag som gir motstand.

En annen ting du kan gjøre er å shape det noe bedre, altså trene på oppstilling og plassere frambeina noe lenger tilbake i håp om å gi en illusjon av bedre brystkasse og bedre vinkel. Det du kan risikere er da at hunden ikke står støtt på sine bein og ser ut som om den har svake mellomhender (en hund som lener seg bakover og ser ut som om den støtter seg til mer enn bare potene, at den gir etter). En god dommer som kjenner på hunden vil også finne en dårlig skulder med lukkede øyne.

Men gi hunden tid, den er enda ung, og på min rase er i hvert fall bredde og brystkasse noe av det siste som kommer på plass.

Og husk at dommere vektlegger ulike ting, en annen dommer vil si at til tross for en knapp front vinner du på grunn av fantastisk ditten eller super datten.

Takk for godt forklarende innlegg. Nå ble jeg litt klokere :)

DSG'en legger seg ut i bredden sent de også. Og han er fortsatt veldig smal. Så da håper jeg at det går litt på det, og at det bedrer seg litt etterhvert.

Det blir nok mye løping i bakker, sand og vann fremover ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg litt nysgjerrig.. Første valpeshowet fikk vi vite at hun hadde fine vinkler foran, og nesten litt for mye bak. Nå i Ås fikk vi at hun hadde fine vinkler bak, men ønske litt bedre foran? har dette noe med hvordan hun står oppstilt? Første gangen fikk vi også på kritikken at hun skulle hatt litt strammere rygglinje med alderen? Any one?

her er et bilde hvor hun står nogen lunde oppstilt, men bena står ikke samlet, kanskje litt vanskelig å se da, men.. (hun var jo bare 3,5 mnd på dette bilde)

oppstilling.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det nå, takk :|

Takk for godt forklarende innlegg. Nå ble jeg litt klokere :)

DSG'en legger seg ut i bredden sent de også. Og han er fortsatt veldig smal. Så da håper jeg at det går litt på det, og at det bedrer seg litt etterhvert.

Det blir nok mye løping i bakker, sand og vann fremover ihvertfall :)

Husk at dsg ikke er ferdig utviklet før den er nærmere 3 år, så han har god tid på seg til å bli enda flottere (selv om jeg syntes han er det allerede :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at dsg ikke er ferdig utviklet før den er nærmere 3 år, så han har god tid på seg til å bli enda flottere (selv om jeg syntes han er det allerede :| )

Takk for det, og jeg er selvfølgelig helt enig :)

Ja, han har god tid på seg til å få ting på plass. Er ikke så lett å være nybegynner på utstilling, er så mye som blir vurdert som jeg ikke har tenkt på. Jeg visste ikke at de hadde overarm en gang jeg, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, og jeg er selvfølgelig helt enig :|

Ja, han har god tid på seg til å få ting på plass. Er ikke så lett å være nybegynner på utstilling, er så mye som blir vurdert som jeg ikke har tenkt på. Jeg visste ikke at de hadde overarm en gang jeg, hehe :)

hahaha, vi får studere linken til Emma :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg litt nysgjerrig.. Første valpeshowet fikk vi vite at hun hadde fine vinkler foran, og nesten litt for mye bak. Nå i Ås fikk vi at hun hadde fine vinkler bak, men ønske litt bedre foran? har dette noe med hvordan hun står oppstilt? Første gangen fikk vi også på kritikken at hun skulle hatt litt strammere rygglinje med alderen? Any one?

her er et bilde hvor hun står nogen lunde oppstilt, men bena står ikke samlet, kanskje litt vanskelig å se da, men.. (hun var jo bare 3,5 mnd på dette bilde)

oppstilling.jpg

Det er veldig viktig å huske når en stiller valp at de er i en utviklingsfase, og endrer seg fra helg til helg - så det en dommer sa på sist valpeshow kan stemme selv om neste dommer sier noe annet - for de dømmer ikke den samme hunden. I tillegg prioriterer dommere forskjellig, ikke alle dommere kan alle raser like godt - og på valpeshow hender det at en får dommere som ikke er autorisert for alle rasene de skal dømme den dagen (det er uoffisielt, dermed er det lov). Så at en dommer sier noe, gjør det ikke til en sannhet.

Igjen kan jeg ikke rasen, så hvordan vinklene hennes er burde noen som kan rasen uttale seg om - men det jeg kan si er at bakbeina kan med hell stå lengre bak. Haseleddet (altså den delen av beinet som går rett ned fra "spissen bak") skal som regel stå 90 grader, så om beinet flyttes lenger bak får du tydeligere fram den vinkelen. Jeg synes hunden virker noe knapp framme, men jeg ser med bernerbriller, LinKr hadde visst sett på flere bilder og at de virket knappe, og da er det ikke knappe vinkler for den rasen, men korrekte. Det kan være en idé å google bilder etter hunder du vet vinner mye, for å se hvordan de ser ut. Du som har korthårsrase ser jo anatomien mye lettere enn oss med pelsraser.

Et annet tips er å se på den tråden her inne om kritikk av oppstillingsbilder, for å få noen tips til hvordan hunden bør stå for å vise seg til sin fordel, og bedre forklaringer om hasevinkelen og 90 grader.

En god tommelfingerregel er dog at om hunden har dårlige vinkler bak, stiller du hunden litt på skrått, så dommer ser rett på skuldra, ikke får den dårlige vinkelen rett i fjeset. Det forutsetter dog at hunden ikke har en skjemmende feil framme du også vil skjule :| Det er en kunst å handle hund, men en lærer det bedre og bedre gang for gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig viktig å huske når en stiller valp at de er i en utviklingsfase, og endrer seg fra helg til helg - så det en dommer sa på sist valpeshow kan stemme selv om neste dommer sier noe annet - for de dømmer ikke den samme hunden. I tillegg prioriterer dommere forskjellig, ikke alle dommere kan alle raser like godt - og på valpeshow hender det at en får dommere som ikke er autorisert for alle rasene de skal dømme den dagen (det er uoffisielt, dermed er det lov). Så at en dommer sier noe, gjør det ikke til en sannhet.

Igjen kan jeg ikke rasen, så hvordan vinklene hennes er burde noen som kan rasen uttale seg om - men det jeg kan si er at bakbeina kan med hell stå lengre bak. Haseleddet (altså den delen av beinet som går rett ned fra "spissen bak") skal som regel stå 90 grader, så om beinet flyttes lenger bak får du tydeligere fram den vinkelen. Jeg synes hunden virker noe knapp framme, men jeg ser med bernerbriller, LinKr hadde visst sett på flere bilder og at de virket knappe, og da er det ikke knappe vinkler for den rasen, men korrekte. Det kan være en idé å google bilder etter hunder du vet vinner mye, for å se hvordan de ser ut. Du som har korthårsrase ser jo anatomien mye lettere enn oss med pelsraser.

Et annet tips er å se på den tråden her inne om kritikk av oppstillingsbilder, for å få noen tips til hvordan hunden bør stå for å vise seg til sin fordel, og bedre forklaringer om hasevinkelen og 90 grader.

En god tommelfingerregel er dog at om hunden har dårlige vinkler bak, stiller du hunden litt på skrått, så dommer ser rett på skuldra, ikke får den dårlige vinkelen rett i fjeset. Det forutsetter dog at hunden ikke har en skjemmende feil framme du også vil skjule :) Det er en kunst å handle hund, men en lærer det bedre og bedre gang for gang :)

Tusen takk for langt og fint svar :P Det jeg vet er at dsg skal være mer rektangulær enn kvadratisk, men at de utvikler seg svært sent, så man må nok ta tiden til hjelp :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for langt og fint svar :whistle: Det jeg vet er at dsg skal være mer rektangulær enn kvadratisk, men at de utvikler seg svært sent, så man må nok ta tiden til hjelp :)

Bare hyggelig!

Det er bare å smøre seg med tålmodighet - jeg sitter selv med ei tispe på nesten to år, og er så spent på å se hvordan hun blir når hun er ferdig om kanskje to år. Men det er god hjelp å gå tilbake på gamle bilder, for å se utviklingen hennes, se hvordan hun har lagt seg ut, fått mer kropp, fått et mer voksent uttrykk, fyllt seg ut i snutepartiet, også videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig!

Det er bare å smøre seg med tålmodighet - jeg sitter selv med ei tispe på nesten to år, og er så spent på å se hvordan hun blir når hun er ferdig om kanskje to år. Men det er god hjelp å gå tilbake på gamle bilder, for å se utviklingen hennes, se hvordan hun har lagt seg ut, fått mer kropp, fått et mer voksent uttrykk, fyllt seg ut i snutepartiet, også videre.

Ja, det er veldig sant :whistle: Tok et nytt bilde av henne idag, hvor hun står litt bedre enn på det andre bildet. Allerede på denne 1 mnd har hun blitt litt mer voksen syns jeg;)

minsket-7.jpg

minsket2-7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hvertfall sett mange som bruker sånne små "pipeleiker" i ringen...så virker som det er lov...men skal ikke si det sikkert...

Det var en som brukte det når vi stilte i helga. Jeg fikk Diego til å stå, og hver gang ho pep snudde han seg for å se hva det var. Hvis det er lov for vi begynne og trene på at han ikke skal bry seg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man lov å bruke pipeleker i ringen?

Har hvertfall sett mange som bruker sånne små "pipeleiker" i ringen...så virker som det er lov...men skal ikke si det sikkert...

Utstillingsreglene:

5.5 Påvirkning

Det er forbudt ved bedømmelsen å:

- forsøke å ødelegge for andre deltakende hunder

- åpenlyst påvirke hund ved hjelp av person utenfor ringen.

Hvis andres bruk av pipeleke ødelegger for din hund, sier du vennlig fra til den det gjelder, eventuelt om du vil unngå en konfrontasjon ber ringsekretær si fra. Jeg har sett folk bruke klikker i ringen, det er tilsvarende dumt. Og om du bruker godbit, er det regelrett ufint å hive de rundt deg, selv om det gjør at hunden spisser ørene og ser i ønsket retning. Du har lov til å gjøre mye rart i ringen, men det skal altså ikke ødelegge for andre - uavhengig av om det er en bevisst intensjon fra din side eller ei. Det å løpe oppi rumpa på hunden foran er heller ikke sporty gjort - enten venter du litt for å gi den andre forsprang, eller bruker ringen mer effektivt for å løpe i større sirkel og dermed komme på mer avstand. Og om noen løper opp i rumpa på deg, er det din rett å stoppe opp, oppfordre vedkommende til å løpe forbi, og fortsette selv etter i det tempoet som passer din hund. Aldri føl deg presset til å vise hunden på en annen måte enn det som passer deg best, vil de løpe fortere får de løse det problemet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstillingsreglene:

5.5 Påvirkning

Det er forbudt ved bedømmelsen å:

- forsøke å ødelegge for andre deltakende hunder

- åpenlyst påvirke hund ved hjelp av person utenfor ringen.

Hvis andres bruk av pipeleke ødelegger for din hund, sier du vennlig fra til den det gjelder, eventuelt om du vil unngå en konfrontasjon ber ringsekretær si fra. Jeg har sett folk bruke klikker i ringen, det er tilsvarende dumt. Og om du bruker godbit, er det regelrett ufint å hive de rundt deg, selv om det gjør at hunden spisser ørene og ser i ønsket retning. Du har lov til å gjøre mye rart i ringen, men det skal altså ikke ødelegge for andre - uavhengig av om det er en bevisst intensjon fra din side eller ei. Det å løpe oppi rumpa på hunden foran er heller ikke sporty gjort - enten venter du litt for å gi den andre forsprang, eller bruker ringen mer effektivt for å løpe i større sirkel og dermed komme på mer avstand. Og om noen løper opp i rumpa på deg, er det din rett å stoppe opp, oppfordre vedkommende til å løpe forbi, og fortsette selv etter i det tempoet som passer din hund. Aldri føl deg presset til å vise hunden på en annen måte enn det som passer deg best, vil de løpe fortere får de løse det problemet selv.

Takk for bra svar :)

Jeg vurderte å si i fra, på en ordentlig måte. Men så er det det at man er ny i miljøet, og føler man bør være litt forsiktig. Vet aldri hvordan folk tar slike ting til seg. Men da vet jeg det i hvert fall til neste gang :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På valpeshowet i Ås brukte dommeren pipeleke i ringen ihvertfall!

Aldri føl deg presset til å vise hunden på en annen måte enn det som passer deg best, vil de løpe fortere får de løse det problemet selv.

Dette forklarer noe jeg tenkte litt på i grupperingen på Ås. Hun som skulle løpe foran meg snudde seg før vi skulle inn og sa 'husk å ikke løpe for nærme'. Jeg lurte på om det lyste 'idiot' av meg, men hun hadde sikkert bare hatt noen dårlige erfaringer tidligere :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på dette med cert og N UCH. Hva må man ha av små og store cert? Man tar de store på utstillinger arrangert av NKK?

Også må jeg slenge inn litt handlerspørsmål. Har vært med på min første juniorhandlerkonkurranse og fikk kommentar på at jeg kom for nærme dommerne. Hvor mange meter ca. fra dommeren skal man stoppe etter trianglen for å stille opp hunden? Og hvordan vise tenner på best mulig måte, jeg fikk 7 for tannvisning, hvordan skulle jeg vist tennene til en 10'er? Og hvordan skal jeg bruke ringen heeelt riktig, fikk en 7 på bruk av ring også. Resten fikk jeg 6 på, så det er en del å forbedre, så tar i mot all tips. Har lest på alle juniorhandlingsider og artikler jeg har kommet over i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på dette med cert og N UCH. Hva må man ha av små og store cert? Man tar de store på utstillinger arrangert av NKK?

Også må jeg slenge inn litt handlerspørsmål. Har vært med på min første juniorhandlerkonkurranse og fikk kommentar på at jeg kom for nærme dommerne. Hvor mange meter ca. fra dommeren skal man stoppe etter trianglen for å stille opp hunden? Og hvordan vise tenner på best mulig måte, jeg fikk 7 for tannvisning, hvordan skulle jeg vist tennene til en 10'er? Og hvordan skal jeg bruke ringen heeelt riktig, fikk en 7 på bruk av ring også. Resten fikk jeg 6 på, så det er en del å forbedre, så tar i mot all tips. Har lest på alle juniorhandlingsider og artikler jeg har kommet over i det siste.

Man må ha minimum et stort cert - tatt på NKK er spesialutstilling (f.eks golden spesialen) det vil alltid opplyses om at det er storcert dersom det er det utenom nkk uts.

Du burde stoppe slik at du kan stille opp foran dommeren og samtidig skal det være litt space mellom dere slik at h*n kan danne seg et bilde av helheten på hunden (altså ikke må gå bakover for å se hele hunden). På tenner kan det være at du ikke tok forskjellene på tenner(hele munnen) bitt (foran)? Ikke godt for oss som ikke var tilstede å si noe om akkurat det. Resten syntes jeg også er vanskelig å svare på uten og ha sett deg, eller sett på den aktuelle konkurransen du referer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar :P

Jeg vurderte å si i fra, på en ordentlig måte. Men så er det det at man er ny i miljøet, og føler man bør være litt forsiktig. Vet aldri hvordan folk tar slike ting til seg. Men da vet jeg det i hvert fall til neste gang :wub:

Hvis du synes ting blir ekle, snakker du bare til ringsekretær, så slipper du å måtte ta en direkte konfrotasjon. Men stort sett er det bare å si pent til den det gjelder at din hund blir så ukonsentrert/leken/forvirret/distrahert av den pipingen, så om de kunne legge den bort?

På valpeshowet i Ås brukte dommeren pipeleke i ringen ihvertfall!

Jupp, det kan skje av og til - de gjør det for å få fram ørestilling eller uttrykket til hunden. Men de står jo ikke og piper hele tiden, vet hva de gjør og skjønner at det kan gjøre at hunden bak flytter seg uten å ta det negativt. Du kan for eksempel se dommer gå nedover hele line up'en (altså de hundene som skal konkurrere der og da og står oppstilt på linje) mens h*n piper, da er det helt sikkert ører og uttrykk h*n skal dobbeltsjekke før h*n tar en avgjørelse. Og er du god handler da, sørger du for at hunden får lov til å flytte hode, spisse ører og agere med dommer, ikke holde fast hode og tvinge den til å se rett fram, for eksempel - det er ikke det dommer er ute etter da!

Dette forklarer noe jeg tenkte litt på i grupperingen på Ås. Hun som skulle løpe foran meg snudde seg før vi skulle inn og sa 'husk å ikke løpe for nærme'. Jeg lurte på om det lyste 'idiot' av meg, men hun hadde sikkert bare hatt noen dårlige erfaringer tidligere :lol:

Ja, det kan jo være at hun hadde dårlige erfaringer, visste at hunden var skeptisk/leken/voldelig, at det var løpetid, what ever. Det var neppe fordi hun syntes du var mongo i ringen :lol: Jeg har gjort det samme et par ganger, hvis jeg antar at hunden bak meg løper mye fortere enn min, så har jeg fleipet muntert og fått fram at det ville være fint om de drøyde før de begynte å løpe, så vi fikk litt forsprang, siden vi ikke var noen speedy gonzales, blablabla - mange ting kan sies på en hyggelig måte med litt humor, en må ikke si "hold deg bak!".

Også må jeg slenge inn litt handlerspørsmål. Har vært med på min første juniorhandlerkonkurranse og fikk kommentar på at jeg kom for nærme dommerne. Hvor mange meter ca. fra dommeren skal man stoppe etter trianglen for å stille opp hunden? Og hvordan vise tenner på best mulig måte, jeg fikk 7 for tannvisning, hvordan skulle jeg vist tennene til en 10'er? Og hvordan skal jeg bruke ringen heeelt riktig, fikk en 7 på bruk av ring også. Resten fikk jeg 6 på, så det er en del å forbedre, så tar i mot all tips. Har lest på alle juniorhandlingsider og artikler jeg har kommet over i det siste.

Angående det å stoppe, så kommer det an på om dommer sitter eller står - jo høyere dommer, jo lengre avstand trengs for å se hunden skikkelig. Hvis dommer står, må du altså enda lenger bak enn om h*n sitter ved dommerbordet. Hvis dommer sitter ved siden av dommerbordet, ville jeg stoppet to-tre meter unna (men jeg har stor hund det er lett å se), lenger bak om dommer sitter BAK dommerbordet. Prøv selv, sett deg foran og bak og ved siden av dommerbordet, og se hvor lett/vanskelig det er å se hunden. Kommer hunden for nærme og du sitter bak bordet, ser du faktisk ikke hunden i det hele tatt.

Tannvisning, vi aner ikke hva du gjorde, men viktig å huske på er å ikke ha fingre i veien for at dommer kan se, husk å vise både foran og på sidene, og om du stiller egen hund er det greit at denne aksepterer det, at det ikke blir en kamp for å vise tenner.

Ringwise, som enkelte kaller det, handler om å se an sin egen hund og sine konkurrenter, og deretter bruke ringen til sin fordel. Hvis du for eksempel har en liten hund foran deg og selv stiller en stor hund, så bruker du mest mulig av ringen for å få en flyt i hundens bevegelser uten å måtte stoppe opp eller sakke bak den lille hunden, samtidig som du gir den lille et forsprang før dere begynner. Når du bruer hele ringen, havner du kanskje av og til litt bak den lille hunden, men hunden din er så stor at dommer ser dere uansett. Og har du en liten hund med stor hund bak eller foran deg, vil jeg i hvert fall bruke en noe mindre ring for ikke å hemme for andre utstillere (det er uhøflig), for å få flyt i min hunds bevegelser, og at du ikke blir hengende igjen lenge etter de andre.

Det kan være snakk om størrelsen på trekanten, eller hvor langt ned du løper under fram og tilbake. En liten hund må ikke nødvendigvis løpe 30 meter tvers over ringen, dommer får ikke sett skikkelig en liten hunds bevegelser på så stor avstand uansett - men du skal bruke så mye av ringen at hunden får vist sine bevegelser.

Hvis du har en liten ring er det ekstra viktig å bruke ytterkantene mest mulig, hvis det er mange hunder i ringen er det viktig å holde avstand for ikke å tråkke oppi hverandre, forringe bevegelsene og forhindre eventuelt hannhundbråk.

Et annet tips er å følge med på hvor i ringen dommeren til enhver tid ser - hvis h*n ser på kun en bestemt langside, kan du benytte langsiden bak til din fordel - stoppe opp for å få avstand til den foran (det er lettere for dommeren å se hundene om de ikke løper oppi hverandre, en meter eller to i avstand er et minimum), eller korte inn i svingene for å ta igjen de andre når du har en liten hund.

Et annet råd, som ikke nødvendigvis handler om å utnytte ringen, men som likevel handler om å være observant i ringen: Når du skal løpe trekant eller fram og tilbake - før du løper tilbake mot dommer, stopp og sjekk hvor denne står (den kan jo ha flyttet seg siden sist), og sørg for å løpe rett mot dommer, så denne lettest mulig kan se din hund. Med mindre din hund har en dårlig front, selvfølgelig, da løper du litt til siden for at dommer ikke skal se rett på den. Men i juniorhandling ville jeg alltid løpt rett mot dommer, siden hundens eksteriør ikke skal påvirke noe.

Var noe av dette fornuftig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...