Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis frem hunderommet ditt


Milla-5

Recommended Posts

Kahlo har stua om dagen og akkurat nå så har hun soverommet om natta. Badet ligger hun på tørk når hun er full i snø - varmekabler er digg, hilsen K.

Ønsker meg et skikkelig hunderom, med blåse, dusj, stellebord, sluk i gulvet og vaskemaskin. Og selvsagt, utgang til hage/hundegård osv. *drømme*

Edit: Ved besøk så er hun enten i stua med oss, eller i gangen om besøket ikke liker overlykkelige bustetroll eller vi spiser. Jeg er også en av disse late som ikke gidder å styre med at bikkja skal være skrekkelig lydig de få gangen jeg har besøk, er besøket over lengre tid, så er det ikke noe problem uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar
Ja, og..? Selvsagt vil ikke-hundevante mennesker reagere mer på 12 hunder som kommer og vil hilse hjertelig, kontra 12 hunder som ikke gidder vri et øre for at det kommer besøk.

Det har ikke falt deg inn at det kan være forskjell på cairn terrierere og gårdshunder? Størrelse og gemytt har en del å si for opplevelsen av å oppholde seg sammen med en hel skokk hunder.

Nå er jeg hundeelsker til beinet, og har ingenting imot andres lykkelige bikkjer, enten de er oppdragne eller ei. De må gjerne hoppe, sprette og klatre på meg i sofaen (bare de ikke stirrer på meg når jeg spiser - det er jeg ikke så glad i). Men det er en del mennesker som synes hunder kan ligge på plassen sin og bli liggende, og da er det faktisk greiere å lukke hunden bort om den ikke er en sånn en (de færreste hunder er slik). Personlig har jeg lett for å bli irritert på sånne som mener at hunder ikke skal sees eller høres, for bikkja bor her, det gjør ikke de. :ahappy: Men synes de det er ubehagelig med happyhund, eller er generelt skeptisk/spør om de kan få slippe å få ham borttil seg, så tar jeg det til etterretning jeg, og lukker ham bort. Selv om jeg ikke har femten stykker.

Eldstemann blir nesten alltid stengt bort ved "tilfeldige besøk" - han blir fort slitsom å ha rundt folk som ikke er helt trygge på ham, så det gidder jeg ikke begynne med, det er ikke så ofte det kommer folk han ikke kjenner inn døra.

Men jeg bør vel heller oppdra ham til å slutte å være vokterhund, eller legge ham i bur på stuegulvet? *flir*

Vi har eget hunderom, flislagt gulv med varmekabler, dusj og sluk i gulvet. Finfint til tørking av våte hunder, men som regel blir det ikke brukt til annet enn hundedusj (en del enklere enn å stå i badekaret, ja). Det har vel blitt konvertert til vaskerom, med vaskemaskin, tørketrommel og to frysere. De ytterst få gangene hundene blir stengt bort, blir de tildelt soverommet (som egentlig er to soverom med en manglende dør), ellers går de fritt rundt i huset både natt og dag, og har biabed, sofa, seng og masse gulvplass å velge i. Må de være alene hjemme sammen, får en tildelt soverom (som nevnt er det to rom), den andre får resten av huset.

Å stue de vekk har aldri, og blir aldri et alternativ. Hvis folk hadde hintet om noe sånt hos meg, hadde de nok ikke kommet hit på besøk spesielt ofte.

Nå er vel ikke jeg den som er best innstilt til å la andre folks behov komme før hundene mine, men det går en grense et sted, selv for meg. Skal de begynne å plukke på min oppdragelse av mine hunder, så blir de enten ikke invitert inn igjen eller så blir hundene satt bort (avhengig av hvor nødvendig det er med besøk kontra hvor grove de har vært i sin "oppdragelse"), men synes de det er ubehagelig med hund rundt seg, så skal de da virkelig få slippe! Jeg driver verken dyrehage eller adferdssenter for mennesker (sånn med tanke på din kommentar om å overleve 12 hunder).

Edit: Jeg har blitt regelrett overfalt av en gjeng schäfere hos oppdretter jeg, uten at jeg mente de var dårlig oppdratt av den grunn. Schäfere er rett og slett ikke typen til å bli liggende uinteressert når det kommer folk i hus, jeg hadde lurt noe veldig på hvordan de drev hunderiet om så hadde vært tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mihihihhi, man er dyreplager hvis man har hunden i bur, og man er dyreplager hvis man gir hundene et eget rom! Thanks for the entertainment! :ahappy:

Hehehe, nettopp :)

Nei, altså... Det er HUNDER vi snakker om her! De TÅLER faktisk fint å bli satt på et hunderom for noen få timer mens man har besøk, eller faktiski BUR også ;)

Nå har vi veldig sjelden besøk egentlig, syns jeg... Og det er få ganger vi velger å stenge hundene vekk. Men de får beskjed om å legge seg ned og ligge rolig. Noen ganger får de ligge i fanget til besøkende, men da er det de besøkende som bestemmer dette. EN gang har jeg måtte stenge Bridie UTE fra der vi har vært, og det var når vi hadde besøk av en unge på rundt året som Bridie bare kjeftet på.

Ellers har jeg vel stengt henne på andre siden av en trappegrind så hun har stått i gangen her.

Men, hadde jeg hatt 12-15 hunder, hadde jeg blitt veldig glad for å ha et eget hunderom til dem gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, når vi snakker om oppdragelse på hunder som vil hilse vs. hunder som bare ligger der og ikke bryr seg når noen kommer. Hvorfor er det hundene som vil hilse som trenger oppdragelse? Hvis det er uttalelser man kan hive rundt seg uten å vite noe om hundene, så kan vel jeg si at hundene til oppdretteren til bikkja til Huldra trenger MYE trening! De er jo menneskesky! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha SoppenCamilla! :ahappy:

Jeg er iallefall ikke interressert i å få en hund som driter i mennesker, synes bare det er flott at han er glad i dem, og at han vil kose med hvem som helst. I den alderen han er nå, er han nok litt i voldsomste laget for de som ikke kjenner ham godt, og synes det er greit, han er bare usansynlig glad, så ja, kommer det "ordentlige" folk på besøk (ikke bare venner og folk man kan være helt laidback med), så ja, da får han være inne på rommet så lenge. Jeg er heller ikke så interressert i å sitte å grafse på andres hunder i flere timer, synes det blir slitsomt egentlig. (Kommer jo ann på hvilke/hvem sin hund det er da men) Nå skal det sies at slikt besøk skjer bare noen få ganger, og er kortvarige, som fks. rørlegger, huseier. osv osv.

Har som sagt ikke lyst på en kjedelig hund som ikke løfter på hodet når det kommer folk, jeg har en glad rase, og er fornøyd med det. Jeg er også en av dem som egentlig har lyst til å ta med hunden på alt her i verden, og gjør det til den grad det er mulig, men man må jo ta hensyn til andre mennesker og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, når vi snakker om oppdragelse på hunder som vil hilse vs. hunder som bare ligger der og ikke bryr seg når noen kommer. Hvorfor er det hundene som vil hilse som trenger oppdragelse? Hvis det er uttalelser man kan hive rundt seg uten å vite noe om hundene, så kan vel jeg si at hundene til oppdretteren til bikkja til Huldra trenger MYE trening! De er jo menneskesky! :rolleyes:

:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...