Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan alle raser få apportbevis? Og evt. brukes i jakt?


SiriEveline

Recommended Posts

Jeg har en liten Phalene som jeg allerede ved 4 måneder syntes har vist litt spaniel gener. Dvs. hun lærte seg veldig bra apport på 10min og ELSKER DET!

Derfor kunne jeg tenke meg å fortsette med dette (så langt det går). Så altså, kan en hvilken som helst rase ta apportbeviset?

Og kan jeg ta henne med på jakt (på rype mest sannsynlig)? Evt. kan hun ta jaktprøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Og kan jeg ta henne med på jakt (på rype mest sannsynlig)? Evt. kan hun ta jaktprøve?

Svarer seint, men håper det hjelper litt...

Ja, du kan ha henne med på jakt. Om hun gjør noe mer jobb enn akkurat å apportere er an annen sak... :yawn:

Det er ikke noen lov som regulerer hvilke raser som kan brukes på jakt. Dog er det begrensninger på bruk av løs på drevet halsende hund etter rådyr og hjort.

Dette med jaktprøve er jeg faktisk litt usikker på... Mulig det er forebeholdt jaktraser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra hjemmesidene til Fuglehunskolen;

Å jakte med en fuglehund har mange fordeler. En av de største fordelene er at fuglehunden kan hente felt og skadeskutt vilt.

Dessverre er det ikke alle fuglehunder som behersker denne svært viktige øvelsen. Det er ikke morsomt å jakte med hund hvor hunden ødelegger viltet den får tak i, eller ikke finner den skadeskutte fuglen.

Apport er et avansert dressurmoment med flere faser i treningen. Vi hjelper deg gjennom alle fasene. Målsettingen med kurset er apport bevis.

Apportbeviset er ikke noen man ha for å bruke hunden på jakt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Nei? Det kan vel ikke stemme? Vorstehhunden vår har ikke apportbevis, men stiller allikevel på jaktprøve.

Man må ikke ha det, men for å oppnå 1.AK så må hunden apportere medbrakt fugl i terrenget, eller så må man ha apportbevis for å dokumentere at hunden kan apportere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at jeg leste feil av innlegget til amstaff. Trodde det stod at apportbeviset var nødvendig for å gå jaktprøve.

Man må ikke ha det, men for å oppnå 1.AK så må hunden apportere medbrakt fugl i terrenget, eller så må man ha apportbevis for å dokumentere at hunden kan apportere.

Ja, det var noe slikt ja. Men man kan fortsatt stille hund på jaktprøve uten apportbevis - evt få apportbeviset på jaktprøven. Kan man oppnå 1UK uten apportbevis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Christine skriver, for å oppnå 1 AK må en ha apportbevis/evt ta dette ute i terrenget.

For å oppnå premie i VK må hunden apportere ( apport bevis holder ikke ).

Apport beviset er et bevis som sier at hunden din kan apportere fugl.

Fuglen ( tint fugl - som regel rype ) legges et sted rundt 35-50 meter unna som hverken eier eller hund ser. Hunden skal på kommando søke, apportere og levere fuglen tilbake uten å tygge/skade viltet. Ingen krav til avlevering bortsett fra hunden må over streken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Ja, det var noe slikt ja. Men man kan fortsatt stille hund på jaktprøve uten apportbevis - evt få apportbeviset på jaktprøven. Kan man oppnå 1UK uten apportbevis?

Man kan vel ikke få apportbevis på jaktprøve, men på apportprøve kan man få det! :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel ikke få apportbevis på jaktprøve, men på apportprøve kan man få det! :whistle:

Ikke? Jeg trodde man kunne få det utenom apportprøve også? MÅ man gå på apportprøve for å få apportbevis? Trodde det f.eks kunne gjøres hjemme i hagen til en som er autorisert liksom. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke? Jeg trodde man kunne få det utenom apportprøve også? MÅ man gå på apportprøve for å få apportbevis? Trodde det f.eks kunne gjøres hjemme i hagen til en som er autorisert liksom. :icon_cry:

Det skal det altså, akkurat som Bronsemerke i LP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apportbeviset kan man få hvor som helst så lenge terreng er så nogenlunde realistisk (så gressplenen i hagen tror jeg ikke er godkjent med mindre gressplenen i hagen har under 50 m til skog/ fjellterreng:P) og man har med seg en autorisert dommer og en kvalifisert hund.

Beviset er vel omtrent så enkelt som at dommer går en tur i skogen og legge fra seg apportobjektet ca 50 meter fra hund og fører, uten at hund ser hvor dommer går. Deretter ber fører om apport og om hunden enkelt og elegant utfører ett riktig apportsøk, med korrekt opptak og avlevering får man ett fint skribleri på baksiden av stamtavlen med en underskrift som bekrefter at hunden har bevist sine evner som apportør.

Om man ikke har fått tatt apportbeviset før man kommer til en jaktprøve der hunden viser seg god nok for 1.AK, kan man vise apport på stedet og dermed få premieringen sin om apporten blir godkjent. Jeg tror kanskje man må få dommeren til å skrive ut ett bevis her også om det skal gjelde neste gang, det blir ikke automatisk ett bevis. Så vidt jeg har skjønt. Apportbevis er bare gjeldene for høyfjellsprøver i AK- klassen.

VK og skogsprøver krever vel apport hver gang om jeg ikke har misforstått? Lavlandsprøver kjenner jeg ikke til

ApportPREMIERING må man på apportprøve for å få. En apportPREMIERING er ikke nødvendigvis ett apportBEVIS og dermed må man også her få en godkjent dommer til å skrive ut ett bevis om man vil ha 1.AK på hunden i høyfjellet.

jeg trodde egentlig man kunne få 2. eller 3. AK uten apportbevis, men ble brått litt usikker. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jaktprøver trenger man kun apportbeviset når det gjelder 1. AK i kvalitetsklasser. Man kan få 2. og 3. AK uten apportbevis. ( i UK trenger man ingenting ). Gjelder i alle grener ( fjell, lavland og skog ). I VK må man alltid vise apport etter fuglearbeid.

Som Shilamon sier, er man på en jaktprøve og hunden kvalifiserer til 1. AK og du ikke har apportbevis kan du utføre apport der og da ( men da må du ha med fugl - evt. at noen andre i partiet har det ).

Apportprøver er noe helt annet.

Apportbevis = bevis på at hunden apporter fugl.

Apportprøver = konkurranser i apport.

Man kan ta apportbeviset på apportprøver om du bare si i fra til dommer først.

Apportprøve grener er søk, vann og spor. I UK er det kun søk og vann. I AK er det spor også.

Såvidt jeg vet er det ingen uoffisielle jaktprøver - det må isåfall bli type klubbmesterskap etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ikke? Jeg trodde man kunne få det utenom apportprøve også? MÅ man gå på apportprøve for å få apportbevis? Trodde det f.eks kunne gjøres hjemme i hagen til en som er autorisert liksom. :aww:

Du kan jo ta beviset hvis du har med en som er autorisert til det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta beviset hvis du har med en som er autorisert til det :aww:

Ja, men du skrev jo at man ikke kunne få apportbevis på jaktprøve, men på apportprøve. Det viser seg jo da at man kan få det både på jaktprøve, apportprøve og ellers dersom man har med en som er autorisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men du skrev jo at man ikke kunne få apportbevis på jaktprøve, men på apportprøve. Det viser seg jo da at man kan få det både på jaktprøve, apportprøve og ellers dersom man har med en som er autorisert.

Jada! Jeg trodde du mente UNDER jaktprøven. haha :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...