Gå til innhold
Hundesonen.no

Flyselskaper og behandling av hund/dyr


Ingidano

Recommended Posts

Lurer på om det er flere som har hatt problemer med å sende hund med fly, og hva gjorde dere med det i etterkant?

Oppdretteren eg skal/skulle kjøpe valp med opplevde mye rart i helgen, på vei hjem fra Danmark. Hele historien kan leses her: http://www.blogtown.se/blog.php?date=2009-...p;id=CarveCanem

Det er sendt klage til flyselskapet, hunden det gjelder blir sjekket av veterinær i dag, og antagelig blir det anmeldelse til politiet. Noe mer som bør gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff stakkars! :shocked: både du som eier og hunden som nok tydeligvis har fått seg en ekstremt ubehagelig opplevelse av dette.... Vet ikke mer hva du kan gjøre, men kan bare støtte opp under at desverre skjer det en del guffene ting ang hund og fly innmellom..

Min mor som flyr en del mellom Kr.sand og kirkenes har desverre opplevd at det kan bli tull med hund og fly hun også.

En gang så skulle dem fly med norwegian og normalt tar man hunden ut slik at dem kan sjekke inni buret før man skjekker den inn. Men denne gang ville dem ikke la mamma bli med inn og sjekke inn, dem sa det klarte dem fint selv, mamma ble litt forbauset og desverre hørte på dem uten for mye krangling. Da hun satte seg på flyet var det forsinket, og etter en stund kom det en flyvertinne og spurte om hun hadde hund med. Det hadde desverre skjedd en glipp, den ene var løs?!

Det viste seg at Aila hadde blitt vettskremmt da fremmede skulle ta henne ut av buret, at hun hadde stukket av! ut på rullebanen hadde hun løpt! Så dem måtte kjøre mamma ut på banen for og få henne inn igjen.. heldigvis skjedde det ikke no. Men en rullebane er jo ganske traffikert i grunn.. så var heldige der! Her kom dem med ingen store beklagelser eller kompensasjoner.

en annen gang skulle Mamma skulle fly fra kr.sand til kirkenes og med ett flybytte i oslo. Dette skulle skje automatisk, da det var kort tid mellom flyvingene.. Men da mamma kom til kirkenes så fikk hun beskjed at hundene stod igjen i Oslo :whistle: Så det ble 7 timer ventetid på dem det.. sas spanderte middag på henne og beklaget seg...

Så det er fullt mulig at dem kan gjøre tabber da desverre på disse flyplassene. Jeg tror virkelig man må være påbasselig og heller mase litt ekstra om alt er som det skal og gjerne be dem dobbeltskjekke! Og være med når dem skal sjekke inn hunden, så dem ikke mister..

Håper hunden din blir seg selv igjen! lykke til videre..

Edit: snakket med mamma i tlf nå, så måtte forandre teksten litt så det ble riktig gjenfortalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herreguud!

Dette var jo veldig ille. Satt med tårer i øynene og klumpen i halsen jeg nå.

Når jeg hentet Bosse i Dk så var det ingenting annet enn servis å få, værtfaal fra de som ikke var norske.

Hadde jo egentlig tenkt å sende han med bur som du gjorde, men hadde aldri i verden trodd han skulle være så liten han var heller. Så når jeg kom på flyplassen(kastrup) så var det en av de som jobbet der som foreslo at han kunne sitte på fanget mitt hele turen, og de var veldig behjelpelige med at vi fik ha med vann på flyet og sjekke inn senere sånn at vi kunne lufte han rett før flyet dro. Så det handler tydelighvis om flaks og uflaks :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye regler nå er i alle fall at døren skal "stripses" fast (4 stk plaststrips - ett i hvert hjørne av døren), så det er nok ikke et unikt tilfelle at en hund har kommet seg ut av en flykasse...

At bagasje (hund eller annet) blir gjenglemt er jo ikke noe nytt - var det ikke snakk om en ganske stor prosent med bagasje som til enhver tid var ute "på vift"?

Men når man sjekker inn hund så går den jo som spesialbagasje, og det BURDE jo være relativt enkelt for flyselskapet å i alle fall greie å få med spesialbagasjen den har avtalt å få med, da..

Min lille valp som skulle til USA i forrige uke tilbragte over 16 timer i flykassen sin, han - selv om flighten er på 8 timer og 45 minutter. Resten er "sikkerhet" for flyselskapet og papirflytting.. Helt villt, faktisk.

De gangene jeg har reist sammen med valpen har det aldri vært noe problem - har ikke gått på flyet før man har fått bekreftelse fra cargo-gutta' at valpen/hunden er lastet ombord. Damen ved boardingen på flyet er alltid flinke til å få kontakt med de der nede - sist kom faktisk han ene opp til oss og bekreftet dette til meg direkte. Dette var da på Heathrow flyplass i London.

Tispen som jeg fikk sendt fra Wien til Göteborg kom vel fram, men passet og alle fraktpapirene ble "glemt" i København.. Nok 5 timer å vente på å få ut hunden, liksom..

Nei, det er ikke enkelt at dette skal fungere tilfredsstillende, så mitt håp er bare at når man sender en hund avgårde med fly (uansett) så er den mentalt og fysisk i en slik stand at den tåler litt "hurrameirundt" og noen ekstra timer her og der.

Jeg hadde ALDRI turt å sende en litt usikker, sky eller forsiktig hund med fly i alle fall. Heller ikke "på armen" (dvs i kabinen).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette var ikke hyggelig lesing.

Personlig har jeg heldigvis bare positive erfaringer fra de (telle...) 10 gangene jeg har flydd med hund. Både i kabin og lasterom.

Det er nok alikevel en sjanse å ta, som man ikke bør utsette på forhånd nervøse hunder for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste jeg har opplevd var for et par år siden, når bikkja kom ut på rullebåndet i Oslo (sånn opp fra gulvet ja). Da var kassa tippet rundt slik at han "satt i taket" og hadde hellyhansen matta oppetter ryggen. Hvordan i all verden de har klart å tippe buret aner jeg ikke. Heldigvis var det en snill mann som skjønte at det var min hund og kom løpende. Jeg sto jo og ventet ved spesialbagasjen.. Norwegian dette, etter det har jeg kun flydd med sas og widerøe som jeg heldigvis ikke har hatt noen problemer med hundemessig :whistle:

Eller, jeg har hatt ett problem, men det var bikkjas feil.. Huskyen min åpna burdøra selv og stakk av på rullebanen i det bakkepersonalet åpnet lasteluka. Det kjedelige med den opplevelsen var at bakkepersonalet fant ut at de skulle jage henne med bil... Heldigvis gikk det bra:)

Utrolig kjedelig når sånt skjer, jeg følger mest mulig med om bikkja er med eller ikke. Blant annet kan man fint se det på gardermoen, tromsø, kirkenes og alta:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff stakkars! :shocked: både du som eier og hunden som nok tydeligvis har fått seg en ekstremt ubehagelig opplevelse av dette.... Vet ikke mer hva du kan gjøre, men kan bare støtte opp under at desverre skjer det en del guffene ting ang hund og fly innmellom..

Bare for å presisere, det er ikkje min hund det er snakk om, men en oppdretter og hennes avlstispe som eg evnt skal/skulle ha kjøpt valp hos. De var i Danmark for å parre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløy 6 ganger med mine 2 hunder i løpet av 11 mnd.

Og bortsett fra at jeg har fått slått sund flykassene 2 ganger har det gått helt uten dramatikk.

Første gangen limte vi den, andre buret som ble slått sund måtte Norwegian erstatte.

Fikk skriftlig beklagelse fra Norwegian, der de også håpet at hunden var ok og ikke hadde fått varige men.

Sjekker også at hundene er på før avgang, har litt angst for at de skal bli stående igjen.

Historien trådstarter forteller er langt fra akseptabel.

Hadde nok klikka i vinkel om noe sånt hadde hendt, og ja det skulle fått etterspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også opplevd slik. Kort og godt fortalt: Bestillte billet med bikje i kabinen

på billeten stod bikkja sin billet også og at alt var greit dobbelskekket 3 ganger for at alt sikkert er i orden.

flyselskapet fløy med annet flyselskap sitt fly bikkje ikke lovlig! Jeg klikket i vinkel og ble nesten dyttet ut av securitas vaktene fra flyplassen! (så klikke i vinkel aldri bra) ventet 16 timer uten noen ting på neste fly sterling ville ikke erstatte noen ting! så var hjemme 0200 i stedet for 8 på morningen som jeg skulle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en historie!Kjente jeg ble skikkelig matt av den lesningen..Guriland..Hadde klikka!

Vi var også uheldige med flyselskapet og det ble så mye rot med vår bestilte plass for Chinese gutten vår (i kabin)at vi var nødt til å reise UTEN ham på sparket,fordi vi ganske enkelt måtte reise og hunden fikk ikke komme med allikevel.Pengene fikk vi igjen,men det var likevel surt!

Sambo måtte ringe en kompis av seg å spør om han kunne ha hunden til vi kom tilbake dagen etter...men han kunne ikke fordi han var i Danmark.Men heldigvis kjente han en snill fyr som parkerte biler på flyplassen(så beleilig!) ,så han ga nummeret til ham og gikk god for at det var en hundevandt familie.

Så vi løp bort å møtte denne mannen etter en stressa tlf samtale og rakk såvidt å si hundens navn før vi måtte snu og løpe til avgang.Det ble sånn "Han heter Ottar,takk..HADET!"

Mannen hadde hund fra før,så vår lille kineser fikk leke med en Shetland Sheepdog på 7 mndr.på kontoret til mannen.

Så Ottar hadde det jo godt da.Han sov i senga med barna til mannen om natta.

Det var sprøtt og overlate hunden til fremmede sånn,men så åpen som Ottar er så var det kos for ham.

Min sambos venner er jo voksne mennesker,og vi stolte på hans venns venn.Men jeg måtte ringe 2 ganger iløp av kvelden å høre hvordan det gikk!hehe

Men at det var unødvendig strev?JA!Vi fikk liksom ikke vite at hunden ikke kom med før flyet nermest skulle gå!det er sløvt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Det værste jeg har opplevd var for et par år siden, når bikkja kom ut på rullebåndet i Oslo (sånn opp fra gulvet ja). Da var kassa tippet rundt slik at han "satt i taket" og hadde hellyhansen matta oppetter ryggen. Hvordan i all verden de har klart å tippe buret aner jeg ikke. Heldigvis var det en snill mann som skjønte at det var min hund og kom løpende. Jeg sto jo og ventet ved spesialbagasjen.. Norwegian dette, etter det har jeg kun flydd med sas og widerøe som jeg heldigvis ikke har hatt noen problemer med hundemessig :huh:

Eller, jeg har hatt ett problem, men det var bikkjas feil.. Huskyen min åpna burdøra selv og stakk av på rullebanen i det bakkepersonalet åpnet lasteluka. Det kjedelige med den opplevelsen var at bakkepersonalet fant ut at de skulle jage henne med bil... Heldigvis gikk det bra:)

Utrolig kjedelig når sånt skjer, jeg følger mest mulig med om bikkja er med eller ikke. Blant annet kan man fint se det på gardermoen, tromsø, kirkenes og alta:)

Tja.... jeg opplevde at min gamle terv-hanne kom på rullebåndet i Bergen jeg - og hvordan de trodde jeg skulle klare å løfte en varikasse str. XL med 26 kilo hund inni AV rullebåndet aner jeg ikke - men heldigvis så var han en kul kar som taklet det med stoisk ro, men ikke f.. om jeg noen gang setter fra meg hunden FØR jeg går ombord i flyet uten å kunne SE at hunden blir lastet inn. DET er uaktuelt faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhjelpes..

jeg var ganske nervøs da vi måtte sende valpen vår i lasterommet. Dette var med Norweigan, og jeg hadde ringt rundt og forhørt meg om lasterommet var varmt eller kaldt. jeg fikk ulike beskjeder, alt fra at det var kaldt og mørkt, til at det var romtemperatur. Jeg ble litt forvirret og irritert over at jeg ikke kunne få orntlig beskjed. Det var snøvær og forsinkninger på gardermoen, og flyet ble forsinket. Vi hadde klistret et stort ark på lokket : KORTHÅRET VALP. TÅLER IKKE KULDE. Dama i skranken forikret oss om at det kom til å gå bra. Men alikevel var det litt ekkelt. Var redd for at valpen skulle bli preget av dette. Flyet landet og vi ventet ved baggasjen en god stund. Alle de andre hentet sine kofferter og gikk, men ingen hund å se..*puls*

Fikk beskjed hos baggasjeansvarlig at buret kanskje kom på båndet. ( :shocked: ) Men etter en god stund kom det en mann med buret. Vi løp bort og sjekket valpen, og alt vel. Den var ikke kaldt eller spesiellt redd. *Puh!* Hadde det skjed noe, tror jeg at jeg ville gått ut til avisen eller gått til sak mot flyselskapet. *hadde mareritt om at de skulle komme ut med buret og si: desverre har vi en død hund her* :huh:

Godt at det gikk bra. Har hørt flere skrekkhistorier om hundereise med fly. En gang ble en hund sendt med feil fly, en annen gang hadde de booken flere hunder enn det var plass til, og dermed satt den ene sammen med kofferten, og når de kom frem var buret isete.. En annen hun fikk panikk og prøvde å bite seg ut og blødde masse, noen opplevde at buret stod ute på rullebanen alene, ja slike ekle situasjoner.

Hadde man bare kunne vært helt 100% sikker på at hundene fikk en komfortabel reise, ville jeg kunne vurdert å reise mer med hund. Men tror jeg vil holde det til det minimale egentlig.

Klart, det går jo somregel bare bra. Men jeg syns alikevel det er litt ekkelt å tenke tanken på å sende hunden med fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reist mye med hund etterhvert, og har heldigvis ingen skrekkhistorier å komme med. Både hatt hund i bagasjen og i cabinen. Like ekkelt å stå å vente på hunden hver gang, men har heldigvis gått glatt hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig lei episode! :huh:

Jeg har selv flydd mye med hund, og mye utenlands, og har heldigvis aldri opplevd slike tilstander. Og håper jeg slipper det...

Det lengste ene hunden min har vært i en flykasse var en tur fra Belgia, hvor hun var tilsammen 10 timer i kasse. Hun hadde vært på paringstur, og to måneder senere kom et kull friske valper til verden.

Sist vi var utenlands, også til Belgia, var i fjor august. Da reiste vi med to hunder i forbindelse med en utstilling. Vi fløy fra Bergen via København, så til Brussel. Vi spurte og forsikret oss at hundene var på flyet, også på mellomlandingene, før vi i det hele tatt gikk ombord.

Skrekken må jo være å fly fra hunden sin! :shocked:

Som sagt har jeg bare hatt positive erfaringer med SAS og hund, men hører at det lett ikke trenger gå rette vei! ;)

Hold oss oppdatert om saken videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bagasje (hund eller annet) blir gjenglemt er jo ikke noe nytt - var det ikke snakk om en ganske stor prosent med bagasje som til enhver tid var ute "på vift"?

Men når man sjekker inn hund så går den jo som spesialbagasje, og det BURDE jo være relativt enkelt for flyselskapet å i alle fall greie å få med spesialbagasjen den har avtalt å få med, da..

Vi klagde på behandlingen av X'en da vi fløy en gang i fjor, og fikk da beskjed om at det eneste som gjorde at det het spesialbaggasje var fordi det var uhåndterlig. De hadde ingen større forpliktelser eller ansvar overfor slik baggasje. En betaler for overvekt, ikke service. Dessverre.

Vi fant X'en stående på en baggasjetralle midt på gulvet, helt alene - og jeg ble så forbanna, for hvem som helst kunne tatt henne, ingen passet på henne. Ingen spurte om det var vår hund, hun sto der som hvilken som helst annen koffert. Men oppå baggasjetralla, hvor vi først måtte forsøke å få ned den lemmen som lager høy kant. Dernest prøve å bære ned buret, men selv om vi var to var det for tungt (hvordan klarte de å få det opp dit i første omgang?). Åpnet buret, og ut tittet en glad og ivrig X, som vi fikk løftet ned (selv seks måneder gammel bernerbaby er tungt å løfte...).

Hun var bare glad og happy, det eneste hun reagerte negativt på var at hun bjeffet da jeg gikk forbi baggasjetralla hun sto på - jeg så henne ikke, hun så meg, og lurte på hvorfor jeg gikk fra henne. Ellers var hun happy hele turen, og gikk ut og inn av buret uten aversjon.

Problemet var jo også da ikke direkte dårlig behandling av henne, men at jeg trodde noen ville ha passet på henne til vi kom. Vi kjørte fra Oslo til Bodø, og i Bodø kom to menn bærende på buret og overleverte personlig. Tilbake i Oslo ble hun dumpet på en tralle midt på gulvet.

Men for helvetestur, les denne bloggen: Fredag 13. juli Les også de to-tre neste innleggene.

Jeg vet dessverre ikke hvordan saken endte i forhold til klaging, men vi hundeeiere burde i hvert fall bli flinkere til å si fra når vi ikke er fornøyd med noe, og stå på vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende!

Aldri skal jeg sende en hund i lasterom... Jeg har flydd med min hund èn gang, men da fikk han være med i kabinen. Ingen tull med det :lol:

Noen av oss har jo raser hvor det ikke er aktuelt å bli med inn i kabinen etter at de er fylt syv-åtte uker, og da har en ikke mye valget om en skal fly.

Og i de aller, aller fleste tilfellene går det jo bra. Men jeg tror det er greit å være litt mentalt forberedt på at ting ikke blir som en forventer. Jeg ble forbanna på behandlingen av X'en, men i ettertid innser jeg at det var jo tross alt harmløst. Hunder som løper villmann på rullebanen eller kommer seilende på rullebåndet med buret ti meter bak er ikke hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er det som er litt trist med valpetiden, de blir så raskt store😄 Her blir det kanskje litt størrelse også, ganske store poter😍 Treningstips for sommeren: start på skiltene i RL, ta ett og ett om gangen. Sånn, trenings-sommeren er i boks😄
    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...