Gå til innhold
Hundesonen.no

Pose med hundrevis av små strikk på dyrebutikker

Symra&Pippin

Recommended Posts

Skrevet

Er jo mange som bruker slike småstrikk til å holde pels borte fra øynene. Og siden de er så billige kan man like gjerne kjøpe i store pakker. Det er jo "engangsstrikk"

Skrevet
DET har jeg nemlig lurt på lenge nå. Store poser med haugevis av bittesmå strikk? Brukes de til hunder som skal ha tusen rastafletter?!

jeg brukte sånne strikker til å flette manen til hesten jeg var hestepasser for når jeg red på rideskole...

Guest Dratini
Skrevet
DET har jeg nemlig lurt på lenge nå. Store poser med haugevis av bittesmå strikk? Brukes de til hunder som skal ha tusen rastafletter?!

De som bl.a. har Shih Tzu bruker slike på hundene sine... Sjekk bare hundene inne her. Klikker du på bildet kommer du inn og ser enda flere bilder :rolleyes2:

Skrevet

Er vanlig å bruke det til hester ja, man fletter man og hale blant annet for å pynte hesten, men også for å få frem beveglser/særpreg og så videre.

170825.jpg

Skrevet

Eller man bruker det på hunderaser som har stor manke, lange barter, mye øyenbryn osv... Feks som denne puddelen (Låner bildet ditt Civga, håper det er greit :rolleyes2: )

IMG_8857.jpg

Skrevet

Jeg bruker dem til mine hunder :rolleyes2:. Babs kan nok egentlig gå uten strikk, hun har litt glissen pannelugg, men Willy ser jo knapt noe om jeg ikke setter opp håret hans. Jeg var litt skeptisk til slike strikk siden jeg var redd de sleit pelsen, men det gjør de ikke, selv om de sitter ganske bra i pelsen :whistle:.

Guest Christine
Skrevet

Jeg var iallefall storforbrukere av slike når jeg drev med hest. Flettet og laget slike knopper i manen når det var tid for stevner, og da gikk det med mye strikk.

Skrevet

Symra må ha strikk i luggen, men jeg kjøper sånne som er litt "polstret", innbiller meg at det sliter mindre enn rene gummistrikk. Grunnen til at jeg aldri har koblet disse posene med panneluggstrikk er mengden strikk i posene. Det må da være hundrevis?

Men hvis du kjøper slike poser Siri, så kan du jo lage rastafletter på begge hundene hvis du plutselig skulle få lyst! :rolleyes2:

Da blir det sånn, men altså med strikk:

rastafari_dog_08.jpg

Skrevet
Symra må ha strikk i luggen, men jeg kjøper sånne som er litt "polstret", innbiller meg at det sliter mindre enn rene gummistrikk. Grunnen til at jeg aldri har koblet disse posene med panneluggstrikk er mengden strikk i posene. Det må da være hundrevis?

Men hvis du kjøper slike poser Siri, så kan du jo lage rastafletter på begge hundene hvis du plutselig skulle få lyst! :rolleyes2:

Da blir det sånn, men altså med strikk:

rastafari_dog_08.jpg

Hahahahhaa, herlig :whistle:.

Jeg innbilte meg jo også at polstrede strikk sliter mindre på pelsen, men har faktisk opplevd hos Babs at det sliter mindre med disse gummistrikkene (de er ikke sånn som vanlig gummistrikk man kjøper på butikken forresten) - og på Willy har jeg ennå ikke sett noen slitasje. De er i det heletatt geniale, faktisk :cry:. Men jo - det er jo engangsstrikk, så de byttes jo ut hver gang flettene må settes opp på nytt :lol:

Skrevet

Og de som er til hest koster bare brøkdelen av det de til hund koster... Kjøpte nettopp en sånn gigapose med slike - 500 stk. Den kostet 19,- på Buddy i Oslo...

Meeen - hundestrikkene kommer i morsommere farger, da.. (rosa, lilla, sorte, grønne, blå, etc...)

Hestestrikkene er klart større og tåler ikke så mange "gjenbruk" som hundestrikkene (de er ofte litt tykkere).

I "gamle dager" måtte man passe på å få resept fra tannlegen - da fikk man kjøpt akkurat tilsv. disse hundestrikkene på apoteket (!), men myyyye billigere (og kun hvite), da de var egentlig brukt til tannreguleringer...

Men ja, denne type strikker sliter minimalt på pelsene til hundene, og brukes derfor stadig vekk for å binde opp litt her og der..

Susanne

Skrevet

Det er manstrikker ja. I sprang har de en praktisk nytte, kjipt med man i veien liksom, men de blir også brukt på dressurstevner for å pynte hesten og få frem muskulaturen. Jeg dreiv heldigvis med trav og slapp sånt styr. Det finnes de som fletter travhester også men det er mest fjortis jenter som har lest for mye penny hehe. Niesen min konkurrerer i dressur og kan fortelle at de bruker flere timer på å gjøre i stand hesten før et stevne*grøss* Ignorante tanten trodde det var rideferdighetene som ble bedømt, men det var visst like viktig at hesten så bra ut. Kan sikkert brukes på hund, men de er beregnet på veldig mantagl liksom, så jeg vet ikke hvor bra de er for myk pels?

Skrevet
Det er manstrikker ja. I sprang har de en praktisk nytte, kjipt med man i veien liksom, men de blir også brukt på dressurstevner for å pynte hesten og få frem muskulaturen. Jeg dreiv heldigvis med trav og slapp sånt styr. Det finnes de som fletter travhester også men det er mest fjortis jenter som har lest for mye penny hehe. Niesen min konkurrerer i dressur og kan fortelle at de bruker flere timer på å gjøre i stand hesten før et stevne*grøss* Ignorante tanten trodde det var rideferdighetene som ble bedømt, men det var visst like viktig at hesten så bra ut. Kan sikkert brukes på hund, men de er beregnet på veldig mantagl liksom, så jeg vet ikke hvor bra de er for myk pels?

Det stemmer jo på en måte, men ikke for at hesten skal være vakker. Derimot skal hest og rytter utgjøre en ryddig og elegant ekvipasje, steg og bevegelser skal ikke skjules av hovskjegg eller lang rufseman, og så videre. Derfor kan du stille meg en døds-stygg hest, så lenge den er OK stelt i forkant.

... Det bildet jeg la ut er heller ikke vanlig dressurflette, da dette også vil kunne virke forstyrrende på helhetsintrykket. Vanligvis flettes manen i små topper langs nakken, eller som en lang flette langs nakken. Jeg selv drev med sprang først og fremst, og i ponniklassene kan løs man være kjekt å ha som nødhåndtak:p

Skrevet

De strikkene som stort sett brukes på hester er litt større og tykkere enn de flerfargede som hundefolket (miniatyrhundfolket) bruker, men er også fine og bruke på de større hundene. Jeg har flerfargede strikker, men betalte ca. 20 kr for en pose med 10 poser inni. 1000 strikker, har hatt de i mange år nå og de holder faktisk enda.(kjøpte av ei som importerte disse selv.) Ellers bruker jeg strikk til tannregulering (søsteren min jobber hos importør for tannlegeutstyr så jeg får prøvepakker av henne). De er hvite eller helt uten farge. Funker bra.

Skrevet

de eneste gangene jeg har solgt av de strikkene har det vært til mødre med jenter i ett til to års alder, de er visst greie til å lage frisyrer med i sånn barnehår

Skrevet

Jeg har en drøss av dem til bikkja. Må ha forskjellige farger så har sikkert over ti tusen strikker. Bruker kanskje to eller tre i uka :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...