Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags hund skal du ha når du blir skikkelig gammel?


Symra&Pippin

Recommended Posts

Det spørsmålet er jo skikkelig aktuelt for de fleste av dere! :) LITT mer aktuelt for meg, iallefall har jeg vært inne på de tankebanene av og til.

Poenget mitt er at jeg VIL ha hund om tretti år også. Vi kvinner blir gjerne boende alene i alderdommen, og mulighetene for å dyrke hobbyer begrenser seg. Kontakt med andre mennesker blir også mer tungvint, da må man jo bare ha en kompis med hale!

Det kan definitivt ikke være en hund som trekker og drar eller trenger lange turer i skog og fjell. Jeg tror ikke det bør være en hund som krever mye pelsarbeid heller. Det er tungt nok for korsryggen min å stå dobbelt og dusje hund allerede nå.

Hva slags hund skal du ha i din alderdom? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 103
  • Created
  • Siste svar

Hvis helsa holder sånn noenlunde så fortsetter jeg som nå..eller enda større kanskje. Mens jeg desperat håper jeg kan klare å lære dem å gå brukbart i bånd :rolleyes: Trekke hjulspark er jo noe.... Over til litt alvor,har sansen for flere av de små også. Border terrier,griffon,mops o.l.herlige store i liten størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det opplagt da, det må jo bli puddel ! Det er jo da man er kul :P

Også kan man si alt man tenker høyt til alle man møter.. og bare betale med 50 øringer i butikken (og miste halvparten på gulvet ) osv :P

Men spøk til side, det hadde jo vært noe å vurdere! Eller så hadde mormoren min det fantastisk med sin Chihuahua. Han forstod alt hun sa til han, (og på gamlehjemmet var hun mer glad for å se han enn oss :) ) Han var foralltid 4 år og oppførte han seg ikke var det bare fordi han var gutt..

Men jeg har fått litt lyst på Cairn terrier etter å ha lest om dem her inne jeg! Men det spørs kanskje hvor aktiv man klarer å være i forhold til hva de krever.. Men forløpig går jeg for det.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok alltid til å ha puddel og om jeg rekker å bli skikkelig gammel med en ok helse så vil jeg nok ha en toy puddel. Pelsstellet er absolutt overkommelig og som den selskapshund rasen er passer den meg nok like perfekt da som nå. Jeg også nysgjerrig på Chinese crested og selvfølgelig Bichon havanais, men det er liksom noe spesielt med puddelen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvor godt helsa holder, og hvor gammel er egentlig skikkelig gammel? Skal man ha hund bør man i det minste komme seg ut å gå hver dag, selv med småhunder. Jeg tror at en ung havanais kanskje blir litt for propell for en skikkelig gammel person. Det gjelder jo egentlig flere av de små rasene. Det at en hund er liten, betyr ikke nødvendigvis at den vil være fornøyd med å tasse frem og tilbake til postkassa, eller en liten runde rundt kvartalet.

Kanskje jeg ville satse på en godt voksen omplasseringshund. Eller kanskje jeg ville prøve meg på en allergivennlig katt i stedet (eller kanskje man har funnet en kur for allergi innen den tid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvordan helsa er. Hvis jeg fortsatt løper mye tur når jeg er gammel, kunne jeg tenke meg whippet eller noe sånt. Dersom jeg ikke har helse til det er jeg litt usikker på hva slags hund som kunne trivdes som kun selskapshund. Kanskje pomme? Kjenner ikke til disse selskapsrasene så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange eldre her har Bichon Frisee og det virker som både hund og eiere koser seg sammen.

Jeg vil IKKE ha den rasen når jeg blir eldre, men kanskje en liten Puddel eller Sheltie hadde vært noe?

Synd det er så mange sykdommer hos Cavalieren, for de virker som noen veldig søte hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. Det er jo mange gode alternativer å velge mellom da.

Jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilken rase min første hund skal være, så hvordan skal jeg klare å velge "gammel dame"-hund? :)

MEN... hvis jeg konser skikkelig kan jeg kanskje komme med et par aktuelle raser..

Pomeranian

Chinese Crested (Puff hvis jeg enda bor i Tromsø, naken om livet tar meg til varmere strøk)

Pappilon/Phalene - De virker glade, lettstelte og trofaste mot eier.

Løwchen

Hadde jeg ikke vært allergisk mot korthårsraser... fransk bullog, boston terrier, engelsk bulldog.. hehe.. :P

Andre raser er jo Bichon'ene eller småpuddel... men det kommer vel an på hvordan helsa mi utvikler seg, og om jeg/vi klarer pelsstellet. (holdt nesten på å glemme at det er en kar som skal bli gammel sammen med meg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange eldre her har Bichon Frisee og det virker som både hund og eiere koser seg sammen.

Ja, må ha en Bichon Frisee! :) Den skal bare spise rullekake med sironsmak og fyrstekake. Hver tirsdag skal vi til friseeerdamen (som min bestemor kaller det) og krølle håret.. OG farge det litt sånn blålilla. Hun skal hete Gullveig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...