Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan et HD resultat endre seg med tiden?


Poter

Recommended Posts

Dette blir kanskje ikke et helst svar på det du spør om, og da ganske enkelt fordi jeg ikke vet...

Men jeg har aldri hørt om noen som har fått "nedsatt grad", så jeg tviler på det.

Derimot vet jeg at mange hunder ikke plages, selv om de har fått påvist HD. Jeg hadde en Golden som ble 14 år, den hadde middels grad av HD i begge bakbena, men var aldri plaget av det. Jeg var imidlertid forsiktig med å la den trekke eller bære o.s.v. lot den stort sett følge sitt eget tempo (som ofte var større enn mitt), og unngå at den "brøytet" altfor mye i høy snø. Om det hadde noen betydning vet jeg ikke, men den hadde iallefall ikke problemer med sin HD grad.

Voooops - så jeg leste innlegget ditt litt fort. Du spurte "den andre veien", om den kan få HD etter at den er rønket - igjen, vet ikke, men har ikke hørt om det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt klart!

Alt kommer jo ann på hvordan bildet ser ut, om det feks bekkenet er skjevt, om de har strekt ut bakbeina rett. m.m. En annen ting er jo hvordan musklene på hunden er. Ofte går jo det andre veien da etter det jeg har skjønt, altså at hunden kan få en B eller C hofte rundt 1års alder pga litt slapp muskulatur, mens den rundt 2år vil få en a eller b hofte. En tredje ting er jo at hvis hunden faktisk HAR dårlige hofter, så blir de jo aldri bedre med alderen. Hvor fort de blir dårlige kommer jo ann på hvor disponert de er samt annet (belastning o.l.).

Ene setteren vår ble røntget med C hofter rundt 2år, hun ble røntget på nytt når hun var 8år (et lite prosjekt en veterinær hadde) og da hadde hun E hofter (uoffisielt avlest, men helt klart veldig dårlige hofter)... Liten lett hund, så det aldri på henne at de var så dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt klart!

Alt kommer jo ann på hvordan bildet ser ut, om det feks bekkenet er skjevt, om de har strekt ut bakbeina rett. m.m. En annen ting er jo hvordan musklene på hunden er. Ofte går jo det andre veien da etter det jeg har skjønt, altså at hunden kan få en B eller C hofte rundt 1års alder pga litt slapp muskulatur, mens den rundt 2år vil få en a eller b hofte. En tredje ting er jo at hvis hunden faktisk HAR dårlige hofter, så blir de jo aldri bedre med alderen. Hvor fort de blir dårlige kommer jo ann på så mye (belastning o.l.).

Ene setteren vår ble røntget med C hofter rundt 2år, hun ble røntget på nytt når hun var 8år (et lite prosjekt en veterinær hadde) og da hadde hun E hofter (uoffisielt avlest, men helt klart veldig dårlige hofter)... Liten lett hund, så det aldri på henne at de var så dårlige.

Interessant! Kan man da tro at det er mange hunder som nå går i avl som er frirønket i ung alder, men som når de brukes rundt, tja, 5-6 års alder faktisk har fått C eller D hofter?

Samtidig vil jeg tro at eldre hunder uansett får litt mer slarkete hofter, slik som oss mennesker :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! Kan man da tro at det er mange hunder som nå går i avl som er frirønket i ung alder, men som når de brukes rundt, tja, 5-6 års alder faktisk har fått C eller D hofter?

Samtidig vil jeg tro at eldre hunder uansett får litt mer slarkete hofter, slik som oss mennesker :|

Det tror jeg ommer ann på hvor disponerte de er for det. Vi aner jo ikke hvor arvelig/miljøbetinget HD er, så det er jo vanskelig å si. En hund som var med på samme prosjektet ble frirøntget (A) som unghund, og hadde fortsatt A (uoff res det også) som 9åring.

Som du også sier, alle får litt dårlige ledd med alderen, særlig om de har blitt brukt/belastet en del.

Edit: men jeg er ingen veterinær, dette er jo bare det jeg har sett/hørt/lært. HD er vanskelig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg ommer ann på hvor disponerte de er for det. Vi aner jo ikke hvor arvelig/miljøbetinget HD er, så det er jo vanskelig å si. En hund som var med på samme prosjektet ble frirøntget (A) som unghund, og hadde fortsatt A (uoff res det også) som 9åring.

Som du også sier, alle får litt dårlige ledd med alderen, særlig om de har blitt brukt/belastet en del.

Hm, ja, skjønner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt flere hunder som er blitt røntget akkurat ved 12 mndr, som senere har fått bedre resultat! en hund fra oppdretteren min ble røntget med B da han var 12 mnder, da han var nesten 3 år ble han A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt flere hunder som er blitt røntget akkurat ved 12 mndr, som senere har fått bedre resultat! en hund fra oppdretteren min ble røntget med B da han var 12 mnder, da han var nesten 3 år ble han A.

Hvis en hund blir rtg med HD en eller annen grad vil det stå i dogwebben om det er forandringer eller ikke - om det er begge sider eller ikke. Hvis den ikke har forandringer (som er dysplasien) så bør den rtg på nytt etter ett halvt år. Da kan den kanskje fri-rtg hvis årsaken var slakke leddbånd - lite utviklet bekken eller lign.

Det er ikke vits å rtg en hund som har forandringer for de vil antagelig bare få en værre diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vits å rtg en hund som har forandringer for de vil antagelig bare få en værre diagnose.

Utenom at det kanskje er kjekt å vite evt. hvor ille det står til med tanke på både aktiviteter med hunden og ikke minst behandling? Vi vil jo alle selvfølgelig ha hunder med bra hofter, men om det først er noe der så er vel det absolutt noe man bør vite om så det kan tas hensyn til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg foreslår at du/dere leser dette fra SKK i Sverige. Det er en artikkel som sto i svenske Hundsport nr 3 2008. Den forklarer HD og forskjeller veldig godt. Og ja, en hund kan på ett bilde ha A på den ene siden og C på den andre. For noen minutter etterpå ha C på begge sidene. Les artikkelen, den er bra skrevet. (pdf-dokument)-

Jeg vet om en hund som først ble røntget B-D på hoftene, for så 7 mnd senere å få A-B. Så det er mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du/dere leser dette fra SKK i Sverige. Det er en artikkel som sto i svenske Hundsport nr 3 2008. Den forklarer HD og forskjeller veldig godt. Og ja, en hund kan på ett bilde ha A på den ene siden og C på den andre. For noen minutter etterpå ha C på begge sidene. Les artikkelen, den er bra skrevet. (pdf-dokument)-

Jeg vet om en hund som først ble røntget B-D på hoftene, for så 7 mnd senere å få A-B. Så det er mulig...

Det de og sier er jo at en dårlig hofte kan manipuleres til å se bra ut, mens en bra hofte alltid vil være bra uansett hvordan den bedøves eller muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de og sier er jo at en dårlig hofte kan manipuleres til å se bra ut, mens en bra hofte alltid vil være bra uansett hvordan den bedøves eller muskelmasse.

Akkurat det der kan vel ikke sees på avlesninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det der kan vel ikke sees på avlesninger?

De ser jo hvor dype hofteskålen er og hvordan kulene og hoften passer sammen, de fleste som røntges flere ganger gjør det vel mest for å forbedre resultatet og. Ikke så mange som re-røntger A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg synes NKK burde stramme inn aldersgrensene for når man kan få godkjent HD-røntging på hundene.

Nå er det vel bare de aller tyngste rasene som må vente til de er 18 mnd før godkjent resultat kan fåes av NKK. Jeg synes at flere raser burde være med i den kategorien. Hvis man tar de rasene som er på størrelse med schäfer, så er det fåtallet av de hundene som er ferdig utviklet i skjelettet når de er ett år.

Som oppdretter anbefaler jeg (og sambo) at hundene røntges for HD når de minst har passert 18 mnd. Vår rase er hakket større enn schäfer (våre tisper har samme str som schäfer hannhund), og vi mener at hundene skal få mulighet til å legge på seg muskler også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes NKK burde stramme inn aldersgrensene for når man kan få godkjent HD-røntging på hundene.

Nå er det vel bare de aller tyngste rasene som må vente til de er 18 mnd før godkjent resultat kan fåes av NKK. Jeg synes at flere raser burde være med i den kategorien. Hvis man tar de rasene som er på størrelse med schäfer, så er det fåtallet av de hundene som er ferdig utviklet i skjelettet når de er ett år.

Som oppdretter anbefaler jeg (og sambo) at hundene røntges for HD når de minst har passert 18 mnd. Vår rase er hakket større enn schäfer (våre tisper har samme str som schäfer hannhund), og vi mener at hundene skal få mulighet til å legge på seg muskler også...

Helt enig. Og det kommer jeg til å anbefale mine valpekjøpere når jeg nå snart skal ha mitt første kull. Jeg syns det er tull å røntge en hund som ikke er på langt nær ferdig utviklet. Nå er ikke belgeren den største rasen, men likevel tar det tid før de er ferdig i kroppen. Og jeg mener at 12 mnd er altfor tidlig å røntge en slik rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes NKK burde stramme inn aldersgrensene for når man kan få godkjent HD-røntging på hundene.

Nå er det vel bare de aller tyngste rasene som må vente til de er 18 mnd før godkjent resultat kan fåes av NKK. Jeg synes at flere raser burde være med i den kategorien. Hvis man tar de rasene som er på størrelse med schäfer, så er det fåtallet av de hundene som er ferdig utviklet i skjelettet når de er ett år.

Som oppdretter anbefaler jeg (og sambo) at hundene røntges for HD når de minst har passert 18 mnd. Vår rase er hakket større enn schäfer (våre tisper har samme str som schäfer hannhund), og vi mener at hundene skal få mulighet til å legge på seg muskler også...

Helt enig. Og det kommer jeg til å anbefale mine valpekjøpere når jeg nå snart skal ha mitt første kull. Jeg syns det er tull å røntge en hund som ikke er på langt nær ferdig utviklet. Nå er ikke belgeren den største rasen, men likevel tar det tid før de er ferdig i kroppen. Og jeg mener at 12 mnd er altfor tidlig å røntge en slik rase.

Vi røntget vår hund når hun var 12 mnd.. :hyper: Noe av grunnen var at vi skulle starte på agility og ville vite at hun var fri. (hvilket hun var; hun er røntget med A både foran og bak :) ). Vi fikk heller ingen innvendinger fra veterinær eller oppdretter på at vi burde vente. Jeg ser i ettertid at vi nok burde vært mer tålmodige, og ventet et halvår ekstra.

Bør vi da vurdere å røntge igjen? (hun er symptomfri og vi har ingen planer om å avle på henne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi røntget vår hund når hun var 12 mnd.. :) Noe av grunnen var at vi skulle starte på agility og ville vite at hun var fri. (hvilket hun var; hun er røntget med A både foran og bak :) ). Vi fikk heller ingen innvendinger fra veterinær eller oppdretter på at vi burde vente. Jeg ser i ettertid at vi nok burde vært mer tålmodige, og ventet et halvår ekstra.

Bør vi da vurdere å røntge igjen? (hun er symptomfri og vi har ingen planer om å avle på henne)

Nei, det er snakk om dersom hunden får en diagnose. :hyper: Hunden din er A-fri, og her er det snakk om at dersom en hund ikke er ferdig utviklet, kan denne (i teorien) få en dårligere diagnose en det som er reelt, enn om man venter til kroppen får satt seg. Det er kjempeflott at dere røntget henne før dere begynte med Agility. Og der er jo Albuene veldig viktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamla border collie hade fina höftleder som unghund, men de såg riktigt fula ut när vi röntgade henne vid 9 års ålder. Veterinären var förvånad över att hon hade varit fri som ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du/dere leser dette fra SKK i Sverige. Det er en artikkel som sto i svenske Hundsport nr 3 2008. Den forklarer HD og forskjeller veldig godt. Og ja, en hund kan på ett bilde ha A på den ene siden og C på den andre. For noen minutter etterpå ha C på begge sidene. Les artikkelen, den er bra skrevet. (pdf-dokument)-

Jeg vet om en hund som først ble røntget B-D på hoftene, for så 7 mnd senere å få A-B. Så det er mulig...

Man kan virkelig lure på hva man da avler på..? Jeg skjønner ikke dette jeg - hvis HD'en kan "forandre" seg så voldsomt, hvordan er det mulig å ta hensyn til dette i avl? :hyper: Kan det forklare noe av grunnen til at HD-statistikken ikke går så lynende raskt dit vi vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vits å rtg en hund som har forandringer for de vil antagelig bare få en værre diagnose.

Hvorfor er dette da "ingen vits"? Er det ikke akkurat det det da er? I avlsmened?

De ser jo hvor dype hofteskålen er og hvordan kulene og hoften passer sammen, de fleste som røntges flere ganger gjør det vel mest for å forbedre resultatet og. Ikke så som re-røntger A.

Nei,men BURDE flere gjøre dette? Det er flere eksempler på hunder som er fri eller har en svak grad tidlig, også blir de røntget senere og det viser seg at det er blitt middels eller annet. Kan man stole på hd resultatene?

Min gamla border collie hade fina höftleder som unghund, men de såg riktigt fula ut när vi röntgade henne vid 9 års ålder. Veterinären var förvånad över att hon hade varit fri som ung.

Nettopp.... hvor mange hunder da, som er fri ved 12-18 mnd alder, vil muligens ha HD når de er 4-5 år allerede har blitt brukt i avl noen ganger?

Man kan virkelig lure på hva man da avler på..? Jeg skjønner ikke dette jeg - hvis HD'en kan "forandre" seg så voldsomt, hvordan er det mulig å ta hensyn til dette i avl? :hyper:Kan det forklare noe av grunnen til at HD-statistikken ikke går så lynende raskt dit vi vil?

*peke på*

Jeg blir reint usikker på alt dette jeg nå.... Buffy'n min ble røntget 15 mnd gammel, ca. mener jeg å huske. Hun hadde de flotteste hoftene veterinæren hadde sett på lenge, og svaret fra NKK var A. Forbannet synd at jeg ikke røntget henne på nytt som 6 åring, for å være nysgjerrig?

Og det må jeg jp si... Bridie ble vel røntget en gang etter fylte et år. (jeg vet ikke datoen, den står vel et sted her). Svak hd på en side. Jeg skal jammen røntge hu på nytt en dag jeg har råd, bare for å se om det er endringer. For dette er jeg blit nysgjerrig på.

Er dette noe flere burde gjort? Kan man forlange det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt flere hunder som er blitt røntget akkurat ved 12 mndr, som senere har fått bedre resultat! en hund fra oppdretteren min ble røntget med B da han var 12 mnder, da han var nesten 3 år ble han A.

Hvorfor røntger man en hund som har fått B en gang til? B er jo fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min ble røntget ved 16 mnds alder. HD D med markerte forkalkninger på begge sider. Jeg har tenkt på å røntge ham på nytt, for å se om hoftene har blitt noe særlig verre. Vil NKK lese av disse nye bildene da, eller er det veterinæren som vil se på disse bildene? Forrige gang fikk vi ingen uttalelse fra veterinæren, men kun resultatene fra NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe flere burde gjort? Kan man forlange det?

Man kan ikke forlange at de røntger første gangen engang, så nei.

Jeg ser vel ikke helt poenget med å røntge for HD i det hele tatt jeg, om resultatet er så usikkert som det er. På den andre siden, så kan jeg ikke helt se at det SKAL være så usikkert heller. Jeg røntget min alaska husky da han var 10 år gammel (han hadde vært med i en bilulykke og fått seg en smell i ryggen), og veterinæren som så på bildene da var helt over seg over hvor fine hofter han hadde. Han -huskyen, ikke veterinæren :) - ble ikke avlest offisielt, for det var ikke HD vi så etter, men når en så gammel hund har så fine hofter (jeg har sett noen HD-bilder sjøl, og var helt enig med han), så ser jeg ikke helt at det skal være mulig at en hund med A-hofter får C eller værre når den blir gammel. Men hva veit vel jeg, kanskje han hadde D når han var yngre, også har det bare "krympet" inn? Eller kanskje han hadde -A på hoftene som ung, og at de har slarket seg til å bli "normal" A? :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men naturlig slitasje på hoftene er vel en sak man nesten må regne med. Da snakker jeg om på en f.eks. 10 år gammel hund. Hvis den ble røntget som A som ung, kan den jo ha B som gammel, det er jo ikke snakk om store forskjellen. Det samme kan vel kanskje skje med en som først får C, deretter D etter ti år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...