Gå til innhold
Hundesonen.no

BBC i går

nettemoren

Recommended Posts

Skrevet

Fikk med meg noe av et innlegg på BBC i går kveld. Kennelklubben (regner med det er den britiske da) vil endre standarden på engelsk buldog. De vil ha den sunnere rett og slett. Dette må jo være ett skritt på vei til å legge meg vekt på helse enn eksteriør på enkelte raser. Å velge vekk noe av rasepreget på en så "kjent" rase, er ganske tøfft gjort da. De ville ha den noe smalere, og med mindre "hud" på hodet.

Var selvsagt også debattert litt da. En oppdretter av rasen syntest dette var forkastelig, de hadde jo kun sunne hunder.......

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/7829506.stm

Skrevet

Er det en del raser de vil endre standarden på, tro?

De har gjort en del endringer på Clumber også, http://www.thekennelclub.org.uk/item/112, noe jeg syns er veldig bra.

Om vi skal beholde disse rasene vi er så glad i, så må en del av overdrivelsene unngås, og helse og fysisk "fornuft" settes først. Den beste veien å gå må vel være å endre standarden, slik at det ikke lønner seg å avle med overdrivelser som begrenser livskvalitet og helse. Kan ikke helt skjønne at noen kan være uenig i det, jeg...

Skrevet

De vil forandre standarden til Chow Chow også, noe som IKKE ble godt mottatt av Chowverden.

http://www.ipetitions.com/petition/ukchow/

Forandringene kennelklubben vil gjøre

- Characteristic Quiet dog, good guard, bluish-black tongue; [Delete: ‘uniquein its stilted gait’]

- Hindquarters Hindlegs muscular, hocks well let down, with moderate [delete‘minimal’] angulation. [Delete ‘essential to produce characteristic stiltedgait’]. From hocks downwards to appear straight, hocks never flexingforward.

- Gait/Movement Relatively short stride. [Delete ‘short and stilted’.]

- Smooth: coat short, [delete - abundant,] dense, straight, upstanding, notflat, plush-like in texture. Any artificial shortening of the coat whichalters the natural outline or expression should be penalised.Must not have so much coat as to cause distress in hot weather.

De vil altså at rasen skal få mer vinkler bak, noe som ikke ble satt pris på av Chow oppdrettere.

Skrevet

Blir spennende å se om dette har noe å si etterhvert - er det bare en britiske kennelklubben som vedtar slikt, hva vil det ha å si for rasestanardene "vi" følger da?

Skrevet

Hvis jeg forstår rett forandrer england rasestandardene til de rasene de bestemmer over, og forandres det der, gjelder det over hele verden. Samme med de rasene Norge har ansvar for etc etc.

Skrevet
Hvis jeg forstår rett forandrer england rasestandardene til de rasene de bestemmer over, og forandres det der, gjelder det over hele verden. Samme med de rasene Norge har ansvar for etc etc.

Nei, KC er uavhengig av FCI, og de bestemmer derfor hva de vil for alle raser. De kan altså endre rasestandarden for alle rasene som er anerkjente av KC, også om det betyr at rasestandardene blir annerledes enn de er i FCI og de andre store hundeklubbene. Det betyr at hvis du stiller ut hunden din på et KC-show, så vil den bli vurdert etter KCs rasestandard, ikke etter FCIs eller andre klubbers standard.

Skrevet
Nei, KC er uavhengig av FCI, og de bestemmer derfor hva de vil for alle raser. De kan altså endre rasestandarden for alle rasene som er anerkjente av KC, også om det betyr at rasestandardene blir annerledes enn de er i FCI og de andre store hundeklubbene. Det betyr at hvis du stiller ut hunden din på et KC-show, så vil den bli vurdert etter KCs rasestandard, ikke etter FCIs eller andre klubbers standard.

Så i praksis blir bare KC et eksempel til etterfølgelse, om nkk vil?

Skrevet
Så i praksis blir bare KC et eksempel til etterfølgelse, om nkk vil?

Nei, NKK er tvunget til å følge FCI sine regler, siden NKK er underlagt FCI. Den engelske KC skiller seg ut ved at den IKKE er medlem av FCI. Jeg vet ikke om FCI har noen planer om å kreve et bedre helsefokus hos sine medlemsklubber, men jeg håper da virkelig det.

Skrevet

Så dette vil ikke berøre oss med mindre vi importerer britiske hunder eller stiller for KC... Det var litt deprimerende. For jeg syns endel av de endringene de har gjort var verd å juble for.

Skrevet
Så dette vil ikke berøre oss med mindre vi importerer britiske hunder eller stiller for KC... Det var litt deprimerende. For jeg syns endel av de endringene de har gjort var verd å juble for.

Det vil nok få litt betydning, for Crufts er jo et KC-show. Og jeg tror nok også at FCI er veldig obs på hva KC legger opp til. Det er på høy tid at hundeklubbene begynner å stille krav til raseklubbene, for det har ikke fungert å ha et opplegg hvor man bare anbefaler at raseklubbene fokuserer på rasens helse. Ofte vil de si at de ikke vil "ødelegge det som gjør rasen spesiell". I England kan selvfølgelig raseklubbene melde seg ut av KC, men det ville være omtrent som om den norske bulldogklubben skulle meldt seg ut av NKK. Det skal nok mye til før de går til et sånt skritt.

Skrevet

For endel år siden gjennomførte NKK (dvs Nordisk Kennelunion) akkurat dette arbeidet, da. Da ble rasebeskrivelsene gjennomgått og slike ting som "jo større jo bedre" ble fjernet. I alle fall var det "på tapeten" rundt når jeg sluttet å jobbe der. Så jeg tror faktisk vi kan si "Velkommen etter" til KC, jeg..

Og hvis man leser rasestandarden på f.eks. eng. bulldog på NKKs hjemmeside, så er den ikke fylt av sånne ekstremuttrykk heller, og det er spesifisert at ting skal passe sammen, etc.

Susanne

Skrevet
For endel år siden gjennomførte NKK (dvs Nordisk Kennelunion) akkurat dette arbeidet, da. Da ble rasebeskrivelsene gjennomgått og slike ting som "jo større jo bedre" ble fjernet. I alle fall var det "på tapeten" rundt når jeg sluttet å jobbe der. Så jeg tror faktisk vi kan si "Velkommen etter" til KC, jeg..

Og hvis man leser rasestandarden på f.eks. eng. bulldog på NKKs hjemmeside, så er den ikke fylt av sånne ekstremuttrykk heller, og det er spesifisert at ting skal passe sammen, etc.

Susanne

Er det blitt observert noen positive forandringer,da?

Skrevet

Kikket litt på forandringene på KCs hjemmeside. Noen er jo greie, men undres over f.eks. greyhoundstandarden, der det eneste som er forandret er at lendebuen skal være moderat. Nå tror jeg aldri jeg har sett en greyhound med overdreven lendebue, men mange som er altfor store, med overvinkla bakbein, overdrevet lang rygg/hals og kroppsdyp - for noen av de rasene som har fått mye oppmerksomhet pga. utstillingsavlens eksesser er nok endringene riktige og fornuftige, men noe virker som et spill for galleriet.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...