Gå til innhold
Hundesonen.no

BBC i går


nettemoren

Recommended Posts

Fikk med meg noe av et innlegg på BBC i går kveld. Kennelklubben (regner med det er den britiske da) vil endre standarden på engelsk buldog. De vil ha den sunnere rett og slett. Dette må jo være ett skritt på vei til å legge meg vekt på helse enn eksteriør på enkelte raser. Å velge vekk noe av rasepreget på en så "kjent" rase, er ganske tøfft gjort da. De ville ha den noe smalere, og med mindre "hud" på hodet.

Var selvsagt også debattert litt da. En oppdretter av rasen syntest dette var forkastelig, de hadde jo kun sunne hunder.......

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/7829506.stm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en del raser de vil endre standarden på, tro?

De har gjort en del endringer på Clumber også, http://www.thekennelclub.org.uk/item/112, noe jeg syns er veldig bra.

Om vi skal beholde disse rasene vi er så glad i, så må en del av overdrivelsene unngås, og helse og fysisk "fornuft" settes først. Den beste veien å gå må vel være å endre standarden, slik at det ikke lønner seg å avle med overdrivelser som begrenser livskvalitet og helse. Kan ikke helt skjønne at noen kan være uenig i det, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil forandre standarden til Chow Chow også, noe som IKKE ble godt mottatt av Chowverden.

http://www.ipetitions.com/petition/ukchow/

Forandringene kennelklubben vil gjøre

- Characteristic Quiet dog, good guard, bluish-black tongue; [Delete: ‘uniquein its stilted gait’]

- Hindquarters Hindlegs muscular, hocks well let down, with moderate [delete‘minimal’] angulation. [Delete ‘essential to produce characteristic stiltedgait’]. From hocks downwards to appear straight, hocks never flexingforward.

- Gait/Movement Relatively short stride. [Delete ‘short and stilted’.]

- Smooth: coat short, [delete - abundant,] dense, straight, upstanding, notflat, plush-like in texture. Any artificial shortening of the coat whichalters the natural outline or expression should be penalised.Must not have so much coat as to cause distress in hot weather.

De vil altså at rasen skal få mer vinkler bak, noe som ikke ble satt pris på av Chow oppdrettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår rett forandrer england rasestandardene til de rasene de bestemmer over, og forandres det der, gjelder det over hele verden. Samme med de rasene Norge har ansvar for etc etc.

Nei, KC er uavhengig av FCI, og de bestemmer derfor hva de vil for alle raser. De kan altså endre rasestandarden for alle rasene som er anerkjente av KC, også om det betyr at rasestandardene blir annerledes enn de er i FCI og de andre store hundeklubbene. Det betyr at hvis du stiller ut hunden din på et KC-show, så vil den bli vurdert etter KCs rasestandard, ikke etter FCIs eller andre klubbers standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, KC er uavhengig av FCI, og de bestemmer derfor hva de vil for alle raser. De kan altså endre rasestandarden for alle rasene som er anerkjente av KC, også om det betyr at rasestandardene blir annerledes enn de er i FCI og de andre store hundeklubbene. Det betyr at hvis du stiller ut hunden din på et KC-show, så vil den bli vurdert etter KCs rasestandard, ikke etter FCIs eller andre klubbers standard.

Så i praksis blir bare KC et eksempel til etterfølgelse, om nkk vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i praksis blir bare KC et eksempel til etterfølgelse, om nkk vil?

Nei, NKK er tvunget til å følge FCI sine regler, siden NKK er underlagt FCI. Den engelske KC skiller seg ut ved at den IKKE er medlem av FCI. Jeg vet ikke om FCI har noen planer om å kreve et bedre helsefokus hos sine medlemsklubber, men jeg håper da virkelig det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette vil ikke berøre oss med mindre vi importerer britiske hunder eller stiller for KC... Det var litt deprimerende. For jeg syns endel av de endringene de har gjort var verd å juble for.

Det vil nok få litt betydning, for Crufts er jo et KC-show. Og jeg tror nok også at FCI er veldig obs på hva KC legger opp til. Det er på høy tid at hundeklubbene begynner å stille krav til raseklubbene, for det har ikke fungert å ha et opplegg hvor man bare anbefaler at raseklubbene fokuserer på rasens helse. Ofte vil de si at de ikke vil "ødelegge det som gjør rasen spesiell". I England kan selvfølgelig raseklubbene melde seg ut av KC, men det ville være omtrent som om den norske bulldogklubben skulle meldt seg ut av NKK. Det skal nok mye til før de går til et sånt skritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For endel år siden gjennomførte NKK (dvs Nordisk Kennelunion) akkurat dette arbeidet, da. Da ble rasebeskrivelsene gjennomgått og slike ting som "jo større jo bedre" ble fjernet. I alle fall var det "på tapeten" rundt når jeg sluttet å jobbe der. Så jeg tror faktisk vi kan si "Velkommen etter" til KC, jeg..

Og hvis man leser rasestandarden på f.eks. eng. bulldog på NKKs hjemmeside, så er den ikke fylt av sånne ekstremuttrykk heller, og det er spesifisert at ting skal passe sammen, etc.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For endel år siden gjennomførte NKK (dvs Nordisk Kennelunion) akkurat dette arbeidet, da. Da ble rasebeskrivelsene gjennomgått og slike ting som "jo større jo bedre" ble fjernet. I alle fall var det "på tapeten" rundt når jeg sluttet å jobbe der. Så jeg tror faktisk vi kan si "Velkommen etter" til KC, jeg..

Og hvis man leser rasestandarden på f.eks. eng. bulldog på NKKs hjemmeside, så er den ikke fylt av sånne ekstremuttrykk heller, og det er spesifisert at ting skal passe sammen, etc.

Susanne

Er det blitt observert noen positive forandringer,da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket litt på forandringene på KCs hjemmeside. Noen er jo greie, men undres over f.eks. greyhoundstandarden, der det eneste som er forandret er at lendebuen skal være moderat. Nå tror jeg aldri jeg har sett en greyhound med overdreven lendebue, men mange som er altfor store, med overvinkla bakbein, overdrevet lang rygg/hals og kroppsdyp - for noen av de rasene som har fått mye oppmerksomhet pga. utstillingsavlens eksesser er nok endringene riktige og fornuftige, men noe virker som et spill for galleriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...