Gå til innhold
Hundesonen.no

Border Collie vs. Hovawart


Linda Marie

Recommended Posts

Etter mange diskusjoner her hjemme, så står det nå mellom BC og Hoffe. Jeg ville i utgangspunktet ikke ha gjeterhund, men er vel begynt å bli ganske overbevist.

Har snakket med svigermor som har driver aktivt m bc, og hun mener bc passer for meg.

Skal ha en hund jeg kan drive lydighet og spor/rundering. Hvis jeg velger bc, så har oppdretteren lovet meg at jeg får være m å lære å trene gjeting. Noe som høres spennende ut.

Har vært og hilst på bc valper idag, og disse er fra gjeter linjer. (Kjenner litt til oppdretteren, da dette er en bekjent av søsteren min.) Begge foreldrene var der, noe som var ganske positivt.

Men så er det hoffe da... Stor hund med lite gjeter instinkt.

Vanskelig valg. Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt hoffe selv. Kunne tenkt meg hoffe igjen, når ungene er blitt store, og jeg har mere tid til å trene. Hoffe klarer et par rolige dager (hvertfall hu jeg hadde) men jeg har fått inntrykk av at BC blir veldig rastløs og urolig om den ikke får fysisk og psykisk stimuli HVER dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger ikke bli best i lydighet eller annen konkurranse, men må ha noe å drive på med. Og turer går jeg jo hver dag m bikkja jeg har fra før av. Som regel blir det hodetrening på slutten av turen. Med "ny" hund så skal det jobbes mye mer enn med Troya.

Føler også det er lurt med en oppdretter som bor nærme meg, enn en som bor milevis unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at forskjellen på rasene høres så ekstrem ut... Begge rasene kan nok egne seg godt til dine formål. Det viktigste er at du tenker på hvilken rase du liker best og hva du kan tenke deg sånn i hverdagen. BC'en er litt hyper, men ofte veldig lykkelig og omgjenglig og snill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at forskjellen på rasene høres så ekstrem ut... Begge rasene kan nok egne seg godt til dine formål. Det viktigste er at du tenker på hvilken rase du liker best og hva du kan tenke deg sånn i hverdagen. BC'en er litt hyper, men ofte veldig lykkelig og omgjenglig og snill ;)

Hyper hund til hyper eier :) Neida. Er jo ikke for ingenting det sto mellom disse to rasene. Hver til sitt bruk. Og hva har jeg (vi) lyst på nå. Tror vi går for ei bc tispe fra kullet vi var og så på idag. Begge foreldrene var utrolig flotte i gemyttet virket det som.

Må påpeke at dette er noe vi har snakket om lenge her hjemme, ca ett år nå, så det er ikke noe plutselig greie. Men litt hyggelig å høre hva folk her inne måtte mene om disse rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste overskriften, og bare: Det var jo "lite" forskjell på de to, da.

Jeg synes BCer enten skal bli brukt som gjeterhunder, eller som lydighetshund/agility hund i konkurranser. :)

Så man må gjete eller konkurrere i lydighet eller agility for å ha BC?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det være din hund, eller skal du ha hunden sammen med din samboer? Hvis det skal være din hund og du i utgangspunktet ikke ville ha en hund med gjeterinstinkt høres det jo ambisiøst ut å gå for en BC fra rene gjeterlinjer - er ikke dette hunder som kan bli veldig krevende dersom de ikke får jobbet med det de er avlet frem for å gjøre? Det er jo stor forskjell om du ønsker å prøve hunden i gjeting, fremfor å trene gjeting aktivt - eller? Selv "vanlige" BCer er jo hunder med et spesielt høyt aktivitetsnivå. De BCene jeg har møtt har hvertfall hatt et langt høyere aktivitetsnivå enn hoffen vi har i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd å finne ut av så mange positive og negative ting med begge rasene etter din og din samboers smak for så å prøve å finne ut av hva dere ville trivdes best med. :)

F.eks sett opp en liste sånn:

Hoffe

Negativt: kan vokte, større hund mer pels +++++

Positivt: Fin størrelse, fin personlighet, egner seg godt til ettersøkshund, har god pels som holder godt på varmen ++++

BC

Negativt: Gjeterinnstinktet er nokså tydelig i hverdagen, høyt aktivitetsnivå, negativt stress er vanlig på rasen, en god del dårlig helse på rasen, de er kanskje litt små i størrelse(?) ++++

Positivt: Egner seg godt til lydighet, enkel å belønne, stor arbeidslyst hvis man klarer å styre den riktig vei, har potensiale til å kunne nå langt +++

Snakk med folk som har begge rasene, treff gjerne flere eksemplarer av begge rasene og les alt dere kommer over så finner dere nok ut av det dere og.

Ellers kunne jo kanskje aussien vært noe å tenke på? En god aussie skal være en flott potet som skal kunne brukes til alt, og bruker man god tid på å finne oppdretter og valpekull så tror jeg dere har alt dere trenger i en sånn. ;) Men en aussie trenger også trening og hodebry, helst hver dag, så aussien passer nok heller ikke hvis man plutselig finner ut at man ikke orker å dra ut for å la bikkja bruke hodet sitt på en eller annen måte. Men siden du vurderer BC går jeg utifra at du er innstilt på å ha en hund som krever mye jobb fra dere begge. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller mest mot bc siden samboeren min har et lite ord med i laget. Han har også erfaring med rasen fra før av, noe som er et pluss.

Men hvordan er bc etter geterlinjer framfor utstillingslinjer?

Hm... er lite bc som bare er utstillingshund og de finner du hvertfall ikke i Norge da det er vanskelig å få stilt bc på utstilling... De fleste som blir avlet her er gjeterhunder, hvertfall de som blir avlet seriøst og ikke bare fordi "hunden min er jo så snill og må jo få valper".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det som har blitt sagt her om at dere først bør finne ut hva dere ønsker å bruke hunden til, og så bestemme dere. Jeg synes både bc og hoffer er flotte hunder! Vurderte å overta en hoffe fra et vennepar som ikke kunne ha den lengre for ei stund siden. Jeg synes vel ikke at de er SÅ ulike, iallefall er det ikke en sofahund vi snakker om. Begge raser krever en del (men kanskje litt på hver sin måte...?) og jeg er ikke helt enig i alt som blir sagt om bc når det gjelder aktivitetsnivå alltid da. Mulig jeg har hatt flaks med mine, men så sant de har fått en times tur + litt annet så har de vært "usynlighunder" inne og ikke vist tegn til stressadferd. Buffy er etter rene gjeterlinjer og hun er en superslækk innehund. Hun girer seg lett opp over ting og har selvfølgelig gjeteradferd som slår ut på forskjellige måter, men ellers er hun bare en aktiv hund...

Den største forskjellen på bctingene jeg har hatt og andre hunder jeg har hatt i hus har vært valpetiden... VELDIG stor forskjell! Nå vet jeg ikke hvordan hovawarten er der, men vil tro jeg hadde hørt om det fra førnevnte vennepar om deres hadde vært i nærheten likedan som mine... Det skal jo ikke være avgjørende for hundevalg selvfølgelig, men jeg er veldig glad for at jeg hadde mulighet til å være mye hjemme med valpene mine da de var små!

Har forresten et bilde av border collie vs. hovawart (iht overskriften) så kan du jo vurdere hvem vinneren er... :)

35AronogBuffy-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg trene bc`n til gjeting, så kommer den også til å bli brukt som gjeterhund. Og tror nok vi sier ja til en av de valpene vi så på i dag. Der får vi god oppfølging.

Dette blir "min" hund, men den skal jo selvsagt også omgås resten av familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen kjennskap til hoffe'n men signerer Carma sin mening om BC'en.

Ett helvetete som valp men mi har roa seg MYE etter første løpetid.

Gjetingen er ett problem men har du muligheten til å gjete med henne tror jeg du kan få lært å kontrollere det ganske bra.

Bonnie er veldig rolig inne men kan gå fra 0 til 100 på ett millisekund.

Hun er også utrolig kosete og ligger på fanget til far hele kvelden ;) Veldig hengiven til alle hun kjenner men trenger litt tid på seg til å bli kjent med folk. Bjeffer endel på fremmede.

Har ikke noe problem med å være hjemme alene. Går løs i hele første etasje og ødelegger ikke noe.

Ett pluss er at hun lærer alt utrolig kjapt. Minuset er at hun lærer all ugang utrolig kjapt også :)

Jeg synes også at de fleste av de har helt herlige personligheter men det er jo selvfølgelig fordi jeg liker den type hund.

Nå beskriver jo jeg min hund. De er jo ganske forskjellige alle individer men da vet du ihvertfall hva jeg har opplevd.

Uansett hva du velger får du ha lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man må gjete eller konkurrere i lydighet eller agility for å ha BC?

Skal det være din hund, eller skal du ha hunden sammen med din samboer? Hvis det skal være din hund og du i utgangspunktet ikke ville ha en hund med gjeterinstinkt høres det jo ambisiøst ut å gå for en BC fra rene gjeterlinjer - er ikke dette hunder som kan bli veldig krevende dersom de ikke får jobbet med det de er avlet frem for å gjøre? Det er jo stor forskjell om du ønsker å prøve hunden i gjeting, fremfor å trene gjeting aktivt - eller? Selv "vanlige" BCer er jo hunder med et spesielt høyt aktivitetsnivå. De BCene jeg har møtt har hvertfall hatt et langt høyere aktivitetsnivå enn hoffen vi har i hus.

Det var det Mia mente jeg tenkte... :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg burde vel sikkert skrive noe her, etter som jeg har både hoffe og BC... jeg vil ikke råde deg til annet en å finne ut hva du vil med hunden. De er veldig forskjellige raser, men det vet du vel. De kan brukes til mye av det samme, men er veldig ulike raser.

En hoffe er ikke nødvendigvis den enkleste å trene lydighet med. Hoffen jobber ikke for å jobbe, den spør hvorfor. Borderen er mye enklere å trene/belønne. Noe av det jeg liker med hoffen er at de krever mer av meg som trener, de skal ha noe å jobbe for, eller så finner de på noe selv i stedet. Hoffen legger gjerne MYE i alt de gjør, det er mye hund som gjør mye utav seg. I mitt tifelle er det mye mye mer hund i hoffen en borderen (da snakker jeg om vår border og et par andre jeg har kjennt godt). Da mener jeg ikke at de er stressa eller mangler av-knapp, men de gjør veldig mye utav seg om du skjønner. Borderen er mer forsiktig/smygende og ikke så rett på sak. Vi hadde ikke BC'en som valp, men jeg har samojed valp nå (7mnd) og jeg kan vel si at jeg har like gjerne 5 samojedvalper i hus som èn hoffe-valp....

Hovawarten er generelt diskret som en elefant.

Hos oss er borderen sambo sin, og hoffen min hund (i praksis). Vi har ulike interesser, og hver rase til sitt bruk.

Her i huset er borderen en mye enklere hund, vanskelig å forklare hvordan uten å oppleve rasene tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Fenrisgutten! Er vel slik tankegang jeg har hatt. Har kommet fram til at jeg vil ha en lettlært hund som er enkel å belønne. For å si det veldig enkelt. Men senere vil jeg ha en hoffe med egne meninger og som "kjemper" litt. Passer best inn med bc nå. Og som samboeren sier; når bc`n er ferdig trent, så kan han overta den, og så kan jeg skaffe meg hoffe :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg trene bc`n til gjeting, så kommer den også til å bli brukt som gjeterhund. Og tror nok vi sier ja til en av de valpene vi så på i dag. Der får vi god oppfølging.

Dette blir "min" hund, men den skal jo selvsagt også omgås resten av familien.

Jeg stusser litt på at det er han som er mest gira på BC, men at det er "din" hund. Hva vil DU ha uavhengig av han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...