Gå til innhold
Hundesonen.no

Id brikke/medaljon - oppfordring

Lemen

Recommended Posts

litt fasinert av dette "bytte halsbånd hele dagen"- konseptet, her i huset har hundene hatt samme halsbånd hele livet med mindre de blir ødelagt på veien. Men det er jo virkelig opp til den enkelte.

Har tag med mitt og hundens navn+ telefonnummer. Og så står det "sigrid sin" på halsbåndet, ikke at det hjelper så mye annet enn å minne pappa på hvem som eier bikkja når vi er på jakt sammen:P

Han er microshipet men selv om det skjedde når han var 2 år har den vandret helt ned til fremsiden av skulderen så jeg vurderer å operere ut den gamle og sette inn en ny. Hjelper jo ikke så mye med chip om det bare er meg og mamma som vet hvor den er liksom:P

Hunden min er jo en setter og når de først er løs hender det jo at de surrer seg til, men han har s langt bare satt seg fast med langlinen. Heldigvis har jeg en hund som bjeffer høyt og nderlig om han setter seg fast, veldig kjekt med en hund som gjerne kan søke seg ett par km ut på jakt:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 56
  • Created
  • Siste svar
Guest lijenta

sanne brikker til å gravere navn kan en bestille hos dem som tar inn kennel utstyr, noen som sliper nøkler og noen jernvarer og noen vetrinærer så vidt jeg vet. Har selv bestilt kjedelig messingplate på en sportsforetning som fører kennel utstyr og dem hadde det i sortimanget. Har ikke noen link lil fine merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant noen fine og billige på ebay, og skal bestille nå. Har tenkt på det lenge, og det er i grunnen derfor jeg kjøpte halsbånd jentene alltid skulle ha på seg. Men hvordan fester dere idbrikken til halsbåndet eller selen? Er jeg dum som ikke ser det for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

hvis det er et hull i id brikken så gå på en jernvare/isenkram og si du skal ha splittringer (sanne som det er i nøkkelringer) så kjøper du i passende størrelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen irriterende tags i aluminium som slenger og denger med bråk og skral i halsbåndet.

Det var et eller annet sted jeg bestilte fra engang, men hørte aldri noe mer...

Noen tips til tags som ikke bråker som et lite ******* når det kommer i nærheten av annet hardt stoff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant noen fine og billige på ebay, og skal bestille nå. Har tenkt på det lenge, og det er i grunnen derfor jeg kjøpte halsbånd jentene alltid skulle ha på seg. Men hvordan fester dere idbrikken til halsbåndet eller selen? Er jeg dum som ikke ser det for meg?

De pleier å komme med sånne nøkkelringer :) Syns det har vært greit å kjøpe de hos Svein jeg da ;) Må ærlig innrømme at jeg ikke husker pris...

Jeg har kun en i halsbåndet, selen er det ikke noe vits i å ha det på da han aldri er løs med selen på seg... Men ser jeg skulle hatt ett par til sånn når jeg bytter halsbånd. Jeg har ikke navn på tag'en, kun tlf.nr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt fasinert av dette "bytte halsbånd hele dagen"- konseptet, her i huset har hundene hatt samme halsbånd hele livet med mindre de blir ødelagt på veien. Men det er jo virkelig opp til den enkelte.

*klipp*

Hunden vi hadde da jeg var barn hadde samme halsbånd fra krybbe til grav omtrent (og i grav). Synes det er veldig fint med slitte skinnhalsbånd. Men nå er jeg bitt av halsbåndbasillen, og kan ikke forestille meg et liv uten valgmuligheter på den fronten ;) Er jo så utrolig mange kule halsbånd der ute, og med en rase med kort pels synes jo halsbåndet ekstra godt.

Som andre har svart, nøkkelring :) Jeg har i tillegg kjøpt en liten... hva heter det da, sånn man fester bånd til halsbånd med vet du, ja husker ikke navnet. Men da blir det iallefall lett å flytte taggen rundt etter hva han har på seg. Som sagt er jeg jo bitt av halsbåndbassillen, og hadde blitt dyrt om jeg skulle hatt like mange id tagger som halsbånd i lengden ;)

Har ikke hatt mulighet å svare før nå, dere som har spurt:

Jeg kjøpte mine på ebay. Søk på dog tags så kommer det opp masse. Navnet fra kjøperen jeg kjøpte ifra er pawpettstag, så prøv å søk der. ;)

Fester også mine med nøkkelring i hullet som er på brikken.

Aha takk ;) Det må sjekkes ut, har jo helt glemt at jeg har en ebay-konto, bare kjøpt furminator derfra hittil ;)

Jeg har noen irriterende tags i aluminium som slenger og denger med bråk og skral i halsbåndet.

Noen tips til tags som ikke bråker som et lite ******* når det kommer i nærheten av annet hardt stoff?

Det finnes tagger i hardplast (tror jeg det er). Men husker ikke hvor jeg så det altså, prøv å google plastic id tags eller noe ;) Eller på norsk... ja... sikkert noen som vet, hvis Debbie titter innom tråden igjen kan hun kanskje svare, trooor hun har endel forskjellig(?) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ID brikke og ID merke er ikke noe dumt i det hele tatt :) har fått inn noen hunder på jobb som har stukket av hjemmefra, og det er så greit å bare scanne bikkja så vet man hvem som eier den ;) Og det er godt å se at hund og eier finner sammen igjen ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rogz for dogz har noen du kan skrible på selv som er i plast. De tåler vann, gjøre o.l. og holder veldig godt. Alt er av plast så de lager ikke noe lyd. Minuset er at de ikke er så lett å få tak i. Kjøpte mine i sverige, også tror jeg at "Hund og friluft" har de, men jeg kommer meg ikke inn på nettisden deres, noen som vet om de ennå finnes? Utseendet kan sees på Rogz for dogz sin side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg HATER også klirr klirr av de metalldingsene, nå er jeg heldig og har "Borrelåshund" som ikke stikker av, hun er 7år og aldri vært på tur alene.

Har et halsbånd som jeg har fått sydd inn tlf nummer på halvstrup delen:

03.JPG

Her får man kjøpt id-brikker i plast

Det er planen min etterhvert også, å kjøpe halsbånd med brodert nummer :lol: Penere er det også syns jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to id-brikker av metall, den ene henger på halsbåndet pappa bruker på Tinka (det er kjettinghalvstrup, så da er det så mye klirr-klirr at han ikke legger merke til en medaljong fra eller til. Dessuten slipper han henne nesten aldri løs, så jeg skjønner ikke helt hva han skal med det), og den andre henger på et halsbånd jeg aldri bruker.

Jeg bruker enten sele eller retrieverkobbel på Tinka. Bruker jeg retrieverkobbelet går hun jo helt "naken" om hun går løs, og jeg er ikke helt begeistret for å bruke metall-id på sela. For det første syns jeg den klirr-klirr-lyden er innmari irriterende, og for det andre ser jeg for meg at medaljongen lett kan bli liggende å gnage på huden. Øretatoveringa hennes er bortimot uleselig, så egentlig burde jeg vel fått chippet henne... Men i første omgang kan jeg kanskje skrive navn og tlf-nummer på sela hennes. Da er det bare å finne en vannfast tusj som syns på svart nylon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er planen min etterhvert også, å kjøpe halsbånd med brodert nummer :lol: Penere er det også syns jeg da...

Ja jeg syntes det er veldig praktisk siden jeg får hetta av den klirringen.

Skal bestille et par halsbånd til med tlf nummer på, så får hun i flere forskjellige farger (har maaange halsbånd altså, men kun et med brodert tlf nummer på)

Sier som Lola Pagola, livet blir litt kjedelig med kun et halsbånd til hunden, da hadde jeg fått hetta.

*Utstyrs dilla* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg syntes det er veldig praktisk siden jeg får hetta av den klirringen.

Skal bestille et par halsbånd til med tlf nummer på, så får hun i flere forskjellige farger (har maaange halsbånd altså, men kun et med brodert tlf nummer på)

Sier som Lola Pagola, livet blir litt kjedelig med kun et halsbånd til hunden, da hadde jeg fått hetta.

*Utstyrs dilla* :lol:

Jupp, er jo også derfor jeg måtte ha mange tag'er... :) bruker stadig nye bånd på hunden, så må nok bestille flere farger jeg også når den tid kommer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte det flammemønsteret, men fant ut at det kanskje ble litt harry... he he eller...?

Men kunne ønske de hadde bare helt plain messing/stål egentlig. Men tror jeg skal bestille en flammemønstret stjerne en skjønn dag. Vil ikke ha navnet hans på da, så skriver heller "ID-Merket" der navnet skal graveres. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...