Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil du velge samme rase neste gang?

Wheaten terrier

Recommended Posts

Skrevet

Jeg skal kanskje ha meg en hund til om 1-2 år. kan jo hende det blir lengre...

Det kan hende jeg velger en Boston terrier.

Men har ikke helt bestemt meg enda.

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Åhh, ja, de er uuuutrooolig nydelige :P Vet du hvilken kennel den til fetteren din er fra?

Nei det vet jeg ikke. Han kjøpte den "brukt" og ikke rett fra kennel, så jeg har egentlig aldri tenkt på å spørre. Det må jeg finne ut av. Skal spørre neste gang jeg treffer han.

Skrevet

Jeg skal nok ha en sheepdog til engang, men ikke med det første. Neste gang skal jeg ha en rase man kan bruke til litt mer, og som ikke krever så mye pelsstell.

Men sheepdog blir det nok helt sikkert igjen :P

Skrevet
Jeg skal nok ha en sheepdog til engang, men ikke med det første. Neste gang skal jeg ha en rase man kan bruke til litt mer, og som ikke krever så mye pelsstell.

Men sheepdog blir det nok helt sikkert igjen :P

Hvor mye tid bruker du egentlig på pelsstell på dyret ditt?

Skrevet

Hvor mye tid bruker du egentlig på pelsstell på dyret ditt?

Jeg børster hu ca annenhver dag nå, og da bruker jeg ca en time med børste. Når jeg kammer bruker jeg 1-2 timer. Men så har ikke jeg teknikken helt inne ennå da. hehe. Også får hu jo mer pels etter hvert, og da kan jeg regne med ennå mer tid ( :-o ). Men minimum 4 timer i uka.

Skrevet

Min neste hund blir nok en portis.. :P Men etter hvert vil jeg ha andre raser i tillegg. Men portisen må alltid være her :P Hehe.

Skrevet

Veit ikke om jeg skal ha portis neste gang. Denna lille vakttingen min går meg litt på nervene. hadde hun ikke hatt så vakrinnstingt så hadde hun vært perfekt:P hehe. Men det kan jo hende hun blir bedre da.. Ellers så har jeg lyst på afghaner, mexikans nakenhund ( muligens med pels!), eller kanskje en mindre rase som phalene eller noe slikt? Etterhvert vil jeg også ha en malamute til .. hihi, det er så ,mange pene raser!:P Men en ting kan jeg vel nesten sikkert si.. at det alltid kommer til å være en portis i huset mitt heretter:P hehe

Skrevet

Jeg tror jeg (nå har jeg bare eid henne i 5 mnd da men) vil ha en litt mer lettlært rase som er litt mer å jobbe med, selv om jeg har KUN positive erfaringer på treningssiden med ulvehunden. Vil ha en som er litt mindre kanskje :P

EDIT: Kongepuddel frister, men er usikker på pelsen..

Skrevet

Blir nok flere boxere :-) Men ønsker meg også en liten hund, har jeg sett litt på fransk bulldog, syntes de er dødskule.

Men vil lære litt mer om rasen først!

Skrevet
Blir nok flere boxere :-) Men ønsker meg også en liten hund, har jeg sett litt på fransk bulldog, syntes de er dødskule.

Men vil lære litt mer om rasen først!

Ja! Flaggermusører! :P:P

Skrevet

er nok redd for at jeg ender opp med det jeg kjenner best, nemlig schäfer... :P har sagt at jeg vil ha Akita Inu om jeg skifter rase...

Skrevet

Min neste hund skal være pomeranian ja.

Rett og slett fordi at pomeranian er som skapt for meg. Jeg elsker denne rasen.

Men jeg savner noenganger å ha litt størrelse på hunden. Så etter pomeranian nr 2 blir det keeshond.

Og når jeg flytter for meg selv og slår meg til ro vil jeg ha en stooor svart nuffe...Love

Har likt dem siden første gang jeg så en for snart 3 år siden. Men de er veldig store så jeg må være 100% sikker på at dette er noe jeg vil begi meg ut på.

:P

Skrevet
Labrador skal jeg alltid ha! Love

Men jeg skulle gjerne ha hatt en rase med mindre populæritet. Det er så sinnsykt mye useriøs avl ute å går :D

Neste hund blir en aussie, først og fremst fordi den er så rask og allsidig, og samtidig en super familiehund.

Også blir det newfoundlandshund :) Som etter min mening er den mest herligste rasen i verden. Elsker ALT, stødig og trygg, sosial og strek og verdens venligste rase. Jeg kan skrive en bok om hvor herlig denne rasen er!! Mange sier at det er vanskelig å trene en newfoundlandshund. Eneste grunnen er at den er så tung! Det er bare newfoundlandshundre som noen sinne har blitt N lch, og det er lenge siden. Jeg vil ha den 3. N lch :P Jeg vil bevise at det slettes ikke er vanskelig og vrang og blablabla, men en hund som lærer raskt og er enkel og motivere! Og ikke minst er den dødssmart! Og jeg hadde alltid følt meg trygg dersom jeg hadde hatt en newfoundlandshund ved siden av meg. Ingen som tør å nærme seg, men egentlig er den er den en herlig og trygg bamse! Love

Også drømmer jeg om en basenji... En skikkelig utfordring :P

Tanta mi hadde 3 Newfoundlandshunder.. :D

Skikkelig bamser. :P Også er de så snille.. :D

Skrevet

Nå har jeg eid Jack russel terrier ,retriever(labrador blanding og toller) og belger.

I tillegg har jeg erfaring med huskyer,boxere,elghunder,am.cockerspaniel,collie,rottis,og vorsther,og schæfer og finsk støver.

Disse rasene har jeg bodd med,vært avlastningshjem for eller hatt et nært forhold til.

Det blir nok begerbaluba på meg i fremtiden og :)

Det er "min" rase..Om det blir en svarting neste gang gjenstår å se...Sansynligvis blir det en Laekenois-import eller en Malinois om 2-3 år.

Jeg begynner å skjønne mer og mer at jeg fant "sort gull" når jeg kjøpte Loke,og at det blir vanskelig å finne en groenendael til som ikke er ødelagt av feil avl :P

Eller så SKAL jeg ha en husky en gang,en med lå øyne selvfølgelig :D

Og så er jeg fascinert av både aussien og den Hollandske gjeterhunden :D

Mvh Annette

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med min BC, men nå er han fra linjer som avler mye på sterk psyke. Ikke noen krypehunder, de er vel mer i retning av aussie i psyken. Og det liker jeg godt. Hvis jeg skal ha BC igjen, vil jeg ha fra samme linjer (Moss/Moel Nap).

Men min neste hund blir enten en belger (verdens herligste hunder!!!), eller en hund med liten størresle, som papillon eller cavalier. Det kan kanskje bli litt mye med to arbeidsnarkomaner (Puma og en belger samtidig). Jeg er også veldig fascinert av Hollandsk gjeterhund.

Ellers så vil jeg om noen år, når jeg kan masse mer om hund, ha en riesenschanuser. Ellers så er jeg veldig glad i boxere, og i likhet med Annette så SKAL jeg ha en husky en gang. En siberian. Med blå øyne :) Så skal jeg ut og skremme livet av sauebøndene.. moahaha

Men det e rbelgeren som ligger mitt hjerte nærmest (så bare pass på Loke gutten din, Annette, ellers kommer jeg og stjeler han)

Skrevet

Men det e rbelgeren som ligger mitt hjerte nærmest (så bare pass på Loke gutten din, Annette, ellers kommer jeg og stjeler han)

Skrevet
Han har visst kommet i puberteten nå,og han imponerte ikke akkurat stort på kurset i går,så du kan godt få låne han noen måneder :)

Mvh Annette :P

Skrevet
Han har visst kommet i puberteten nå,og han imponerte ikke akkurat stort på kurset i går,så du kan godt få låne han noen måneder :)

Mvh Annette :P

haha, tjaa, kanskje jeg heller kan låne han om sånn ca et halvt år eller noe? Hva sier du til det?

Skrevet

Men er veldig mange andre raser jeg kan tenke meg å ha i fremtiden, både store og små, men en del pels regner jeg med at hundene i mitt liv kommer til å ha, hehe, er svak for mye pels (spisshunder spesielt :) ) og for lang pannelugg, men får nesten bare se, for det b.lir ikke ny hund før om mange år enda

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
    • Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...