Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil det går bra og la dem leke sammen?? *hønemor*

Wheaten terrier

Recommended Posts

Skrevet

Lurer litt her på om jeg skulle tilby meg å ta med dvergpuddelen oppe i gata her (en liten hann noen mnd eldre enn Tjorven) på tur og la dem få leke litt sammen.

Er ikke så mye Tjorven blir sosialisert med andre hunder, siden det ikke er så mange i nærheten, så...

Men det er jo litt forskjell både i bygning (Tjorven er kraftigere), størrelse (Tjorven er større) og alder (den er noen mnd eldre) og kjønn (en hann dvergpuddel)...

Hvor stor er sjansen f.eks, at de kunne begynne å slåss?

Ville det gått bra og la dem leke sammen litt?

:P

Skrevet

Edit: Tror ikke det er store sjangsen de begynner å slåss.

Men mindre enn av de er veldig dårlig på hundespråket.

Skrevet
Bra :P Kan jo alltids skille dem om en skulle bli for volsom..

Ikke lurt å skille dem hvis de i værste fall skulle begynne å slåss.

De må få ordne opp selv.

Som regel er det bare masse bråk når to hunder slåss.

Men tviler på noe kommer til å skje.. :P

Skrevet

Ja det er flott å la dem leke! Går somregel alltid bra, hvis ikke så trekker en seg unna/sier ifra og sånn. Det skal litt mer til enn at de skal fly på hverandre. Så la dem leke og ha det gøy :P Hvis de ikke kommer overrens og en er redd, så vet du det. :wink:

Skrevet

Ikke lurt å skille dem hvis de i værste fall skulle begynne å slåss.

De må få ordne opp selv.

Som regel er det bare masse bråk når to hunder slåss.

Men tviler på noe kommer til å skje.. :P

man skal jo aldri la to hunder "ordne opp" selv, da vil du ha en hund som smeller rett på en annen uten tegn senere!

Skrevet

Dersom man er opptatt av lederskap skal man ikke la hundene ordne opp selv.. da viser man at det er greit, og de vil kanskje løse problemer på samme måte senere.

Skrevet

en hund lærer ingenting av å få lov til å sloss med en hund, men den skjønner at når man møter hunder skal man sloss, signaler vil etterhvert forsvinne fordi hunden ikke får brukt dem annet en når han sloss..

Skrevet

Det har jeg ingenting tro på.. Sorry...

To hunder må da få lov å ordne opp selv..

Og hunder mister ikke språket sitt bare pga de havner i en slåsskamp en gang.

(Med mindre som noen sa tidligere, at hvis det er to tisper som bare er ute på *******)

Skrevet

Nå vet jeg ikke om det går likevel :oops: (kanskje bare jeg som overreagerer da...men)

Tjorven kan visst få løpetid når som helst, hun er i den alderen, så er det fortsatt forsvarlig å la henne leke med en hannhund?

Vil liksom helst ikke ha dvergpuddel/wheaten valper :roll:

Skrevet

Det tar sikker en stund til før hun får løpetid :) Hvis hun ikke er veldig tidlig ute da. Er den på gang nå, eller tenker du bare på alderen? Det går sikkert bra, hvid hun med puddelen synes det er greit. Men man må alltid være forsiktig når man har med dverghunder og store hunder og gjøre. Hvis ikke hunden din er veldig voldsom, så bør det gå bra.

Skrevet

Buster er aldri så snill med damene som når de har løpetid...

(men det er Buster da... å han er jo ikke som andre hunder...) :)

Men bare å prøve, man vet ikke før man har prøvd, så enkelt er det...

Skrevet

Hvis hun nettopp har fått løpetid eller holder på å få den er hun neppe åpen for forslag. Det er vel bare noen dager tispen er mottagelig. varierer vel (har aldri hatt tispe så dere med erfaring med damene må bare stoppe meg om jeg sier noe feil)

Buster prøver seg hele tiden på damene, men roer litt ned når dem sier fra. Å er ikke tispen klar så får ikke hannhunden til å komme til om du skjønner. Buster leker mye me hera, å han prøver hele tiden å komme til, å flørter vilt, men han får aldri lov a henne å parre. Men står tispa å du ser hun er villig så er det kanskje bare å vente til hun er ferdig med løpetiden?

Ble det forståelig :?

Skrevet

Det varierer veldig fra tispe til tispe hvordan de reagerer på at en hannhund rir på henne. Tinka har aldri sagt ifra om det, hun finner gjerne på noe annet å gjøre (leike med pinne, spise eple, bade, løpe) og inviterer heller hannhunden til å bli med på det om han begynner. Sånn er det når hun ikke har løpetid også.

Andre tisper gidder ikke å la hannhunder holde på med det, og sier ifra om det.

Det er ikke alle valper som "tør" å si ifra til andre hannhunder om at de ikke får lov til å ri på henne, særlig hvis hannhunden er eldre enn henne.

Hvis han er kjønnsmoden så kan det godt hende at han prøver å ri litt på henne. Tjorven er vel rundt et halvt år gammel nå? Hvis hun nærmer seg løpetid så vil han nok mest sannsynlig prøve å ri på henne. Da får du se hvordan hun reagerer på det før du handler. Om hun sier ifra at han skal kutte ut, så er det jo greit. Om hun inviterer til annen lek, og han blir med på det, da er det jo greit. Men om hun bare står der helt forvirra og demper uten å "få svar" kan du ta han bort, syns jeg. Ikke kjeft eller noe, bare ta han bort.

Skrevet

Hera pleier å prøve å få buster med på noe annet hun og, men sier ifra om han blir for masete å plagsom. En annen yngre tispe løp å lekte sammen med han, å når han ble for masete på¨hene så la hun seg ned, å da sto han å så på henne med et "solgt smør å ikke fått betaling" uttrykk. Å fik henne med på lek igjen.

Tror det der går veldig bra.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...