Gå til innhold
Hundesonen.no

Raser du har lyst på?

Identity

Recommended Posts

• Svar 90
  • Created
  • Siste svar

*Hviske* Er Vorsteher ja.. (det betyr sä mye som "den som stär foran")

Sä var det den listen ja..

Dobermann (en rase som jeg har hatt närt mitt hjerte siden jeg var 6 är)

Australian Shepherd (nyttig og vakker arbeidshund!)

Dette er iallefall de to rasene jeg nok kommer til ä anskaffe meg en gang!

Og ellers finnes det vel langt over 100 raser jeg kunne tenkt meg! :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr vel ingenting? Det heter jo norsk vorstehHUNDklubb. :D Mange som skriver det feil, men det gjør det ikke mer riktig. :brr:

Snakket med mamma om det... Vor-steh er et tysk verb for å stå foran, ta stand. Man kan godt bruke bare det. Men på norsk sier man Vorsteher fordi man uttaler det med "R" på slutten. Kan det stemme? :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med mamma om det... Vor-steh er et tysk verb for å stå foran, ta stand. Man kan godt bruke bare det. Men på norsk sier man Vorsteher fordi man uttaler det med "R" på slutten. Kan det stemme? :brr:

Hvis Isabel sier at det skrives Vorsteher så stemmer det, hun er halvt tysk og kan det her :brr:

Edit:

Sorry, ble dobbelposting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det endrer seg litt med jamne mellomrom da...

- Schäferhund (av brukslinjer seffe...)

- Malinois

- BC

- Mudi

- Australsk Kelpie

Skulle jeg hatt noe annet enn gruppe 1 hund, så sliter jeg litt. Men når jeg blir gammel og grå, skal jeg ha fransk bulldogg i hvert fall. Trur forøvrig schäferhund alltid kommer til å være "rasen i mitt hjerte"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har forstått, HETER rasen Vorsteher, så det hjelper ikke hva man KAN kalle den. :D Ikke at det er så farlig egentlig, vi forstår jo tydeligvis hvilken rase som menes uansett. :brr:

Tilbake til listen:

Først og fremst, så vil jeg leite etter individ heller enn rase, fordi jeg har sett så mye forskjellige individer innenfor rasene nå at jeg er egentlig litt 'skremt bort' fra de rasene jeg har tenkt mye på, fordi jeg ikke vil ha worst case scenarioene(de som bare ER sånn, uansett hva eierne prøver).

Men, de rasene jeg kunne tenkt meg, både ifht hva de kan brukes til og utseende:

Boerboel(hvis jeg får en sånn tispe som hun som er på pensjonatet nå, Mira)

Engelsk bullmastiff(hvis jeg får en sånn som Nelly, som pleier å være her iblant)

Newfoundlender(hvis jeg fikk en skikkelig kraftig robot-støvsuger og et hus som passet til det)

Staffordshire Bullterrier

Irsk ulvehund(hvis jeg får meg stoor bil og stoort hus)

Cavalier King Charles Spaniel

Storpuddel(hvis jeg får tak i en sånn som Trine eller Siri)

Rottweiler(hvis jeg får en sånn som Apollo til kurslederen på hundekurset)

Strihåret Vorsteher(hvis jeg får en sånn som Frida som jeg gikk tur med i Hamar)

Irsk Setter(hvis jeg finner en sånn som Birk, men de er sjeldne virker det som)

Alaskan Husky(hvis jeg fikk tak i en sånn som Helga)

Dalmatiner

Strihåret dachs

Amerikansk Cocker Spaniel

Sarloos Wolfhond(når jeg har kunnskapene, tiden og mulighetene til å ha en slik hund)

Weimaraner(hvis jeg engang begynner med jakt eller noe annet denne rasen egner seg til)

Faraohund(de er nydelige!)

Sikkert noen fler jeg ikke tenker på nå, men de her er iallefall hovedsakene.

(nå tok jeg ikke med basenji da, siden det jo kommer en slik en til meg om ikke alt for lenge. :brr: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Norsk buhund.

- Australsk Kelpie

....og der stopper det egentlig litt. To veldig forskjellige raser, men begge har det jeg vil ha i en hund.

En blanding mellom disse to ville sikkert passet veldig bra, så derfor:

- Dansk Vikinghund (ikke godkjent av FCI)

EDIT: Jeg glemte den lille ville: Schipperkee! :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan ikke bare bruke det, for det blir meningsløst.

Hvis Isabel sier at det skrives Vorsteher så stemmer det, hun er halvt tysk og kan det her :D

Snakket med pappa her for ä gä 100% sikker, og man kan IKKE bare si "Vorsteh" :rolleyes:

Da har vi fått det fra en tysker hvis jeg skjønner det rett? Så da får dere andre bare slutte å krangle med meg, nå har jeg referert til standarder og ordbøker, og nå en tysker. :P

Såvidt jeg har forstått, HETER rasen Vorsteher, så det hjelper ikke hva man KAN kalle den. :D

Som jeg skrev lengre opp, så er jo den HELT korrekte betegnelsen vorstehHUND dersom man skal følge navnet den har i standarden. :brr: Men man kan også bruke vorsteher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det blir bare tollere frem til jeg blir gammel å grå gitt. :closedeyes: Men andre aktuelle raser, hvis jeg mot formodning skulle endre bruksområde/ønsker:

- Australsk kelpie

- Australian cattle dog (hjelper ikke det spøtt at en utrolig søt valp trener i klubben. Nyyydelig og knalltøff!)

- Siberian Huskey

- Korthåret Vorsteher

Kommer ikke på flere raser jeg har lyst på, egentlig. Men det blir nok stort sett bare tollere her, med mindre kelpien på magisk vis forvandles til en gruppe 8hund. :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaa:

-aussie

-kelpie med working kelpie blod i årene-ridgeback

-huskymiks

-heeler

-jaktlabrador

-jaktgolden

-curly coated retriever

Alle dem gamle nordiske linjene er opprinlig det :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lysst på endel raser ja,men det blir ikke noe av de aller aller fleste likevel.Så det blir med å like dem godt.. :brr:

Grønlandshund

Kaukasisk Ovtcharka

Pyreneer

Engelsk Mastiff

Eurasier

Affenpincher

Dvergpincher

Afghansk Mynde

Løwchen

Hvit gjeterhund

Schäferhund

Griffon Belge /bruxellious

Grand Danois

Amstaff

Boerboel

:brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(nå tok jeg ikke med basenji da, siden det jo kommer en slik en til meg om ikke alt for lenge. :brr: )

:brr:

...

Hos oss er det kun en hunderase som er aktuell:

Basenji

....meeen det hadde vært moro å hatt en liten "attpåklatt" av en Whippet, Corgi eller Shiba Inu om forholdene lå til rette for det. Så må man ikke la heeelt være å nevne Sheltien heller, som vel er det som er den mest nærliggende rasen å nevne som det mest sannsynlige "alternativet" OM det skal en annen rase inn her (i tillegg til Basenjien of course).

Men det er ikke helt min type hund uansett hvor herlige og vakre de er. De har jo både masse hår, bjeffe-utstyr og stress...

Sheltien vi har hjemme er dødskul han altså, men en av han krever og tar samme oppmerksomhet som 3 stk basenjier tilsammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig en god del raser jeg kanskje kunne ha tenkt meg å ha en eller annen gang:

- lancashire heeler

- australsk kelpie

- australian cattledog

- riesenschnauzer

- groenendael

- tervueren

- border collie

- schäfer

- laekenois

- staffordshire bull terrier

- curly coated retriever

- otterhound

Det kommer rett og slett helt an på hva jeg skal gjøre med hunden min, det. :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det nok kun tollere en stund fram i tid, men er mange raser jeg kunne tenke meg å prøve med tiden. Tilfeldig rekkefølge:

* Eng. springer

*klipp*

Vi er ikke mange om springeren gitt! :brr:

Tja, min liste ser vel ca sånn ut for tiden (om jeg ikke skal ha springer):

- BC

- Rottweiler

- (bruks)Schäfer

- Kelpie

- Mudi

- Beauceron

- Podenco

- Løwchen

- Norfolk terrier

Mulig jeg har glemt noe, men pytt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saluki er den vakreste hunden i verden, men jeg tror ikke jeg vil ha den. Den afghaneren som ikke ble plassert i BIS på Bjerke i sommer var helt magisk, forresten. Kanskje jeg vil ha det. Nei, jeg vil bare se på og nyte. Ikke ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...