Gå til innhold
Hundesonen.no

Raser du har lyst på?


Identity

Recommended Posts

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

*Hviske* Er Vorsteher ja.. (det betyr sä mye som "den som stär foran")

Sä var det den listen ja..

Dobermann (en rase som jeg har hatt närt mitt hjerte siden jeg var 6 är)

Australian Shepherd (nyttig og vakker arbeidshund!)

Dette er iallefall de to rasene jeg nok kommer til ä anskaffe meg en gang!

Og ellers finnes det vel langt over 100 raser jeg kunne tenkt meg! :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr vel ingenting? Det heter jo norsk vorstehHUNDklubb. :D Mange som skriver det feil, men det gjør det ikke mer riktig. :brr:

Snakket med mamma om det... Vor-steh er et tysk verb for å stå foran, ta stand. Man kan godt bruke bare det. Men på norsk sier man Vorsteher fordi man uttaler det med "R" på slutten. Kan det stemme? :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med mamma om det... Vor-steh er et tysk verb for å stå foran, ta stand. Man kan godt bruke bare det. Men på norsk sier man Vorsteher fordi man uttaler det med "R" på slutten. Kan det stemme? :brr:

Hvis Isabel sier at det skrives Vorsteher så stemmer det, hun er halvt tysk og kan det her :brr:

Edit:

Sorry, ble dobbelposting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det endrer seg litt med jamne mellomrom da...

- Schäferhund (av brukslinjer seffe...)

- Malinois

- BC

- Mudi

- Australsk Kelpie

Skulle jeg hatt noe annet enn gruppe 1 hund, så sliter jeg litt. Men når jeg blir gammel og grå, skal jeg ha fransk bulldogg i hvert fall. Trur forøvrig schäferhund alltid kommer til å være "rasen i mitt hjerte"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har forstått, HETER rasen Vorsteher, så det hjelper ikke hva man KAN kalle den. :D Ikke at det er så farlig egentlig, vi forstår jo tydeligvis hvilken rase som menes uansett. :brr:

Tilbake til listen:

Først og fremst, så vil jeg leite etter individ heller enn rase, fordi jeg har sett så mye forskjellige individer innenfor rasene nå at jeg er egentlig litt 'skremt bort' fra de rasene jeg har tenkt mye på, fordi jeg ikke vil ha worst case scenarioene(de som bare ER sånn, uansett hva eierne prøver).

Men, de rasene jeg kunne tenkt meg, både ifht hva de kan brukes til og utseende:

Boerboel(hvis jeg får en sånn tispe som hun som er på pensjonatet nå, Mira)

Engelsk bullmastiff(hvis jeg får en sånn som Nelly, som pleier å være her iblant)

Newfoundlender(hvis jeg fikk en skikkelig kraftig robot-støvsuger og et hus som passet til det)

Staffordshire Bullterrier

Irsk ulvehund(hvis jeg får meg stoor bil og stoort hus)

Cavalier King Charles Spaniel

Storpuddel(hvis jeg får tak i en sånn som Trine eller Siri)

Rottweiler(hvis jeg får en sånn som Apollo til kurslederen på hundekurset)

Strihåret Vorsteher(hvis jeg får en sånn som Frida som jeg gikk tur med i Hamar)

Irsk Setter(hvis jeg finner en sånn som Birk, men de er sjeldne virker det som)

Alaskan Husky(hvis jeg fikk tak i en sånn som Helga)

Dalmatiner

Strihåret dachs

Amerikansk Cocker Spaniel

Sarloos Wolfhond(når jeg har kunnskapene, tiden og mulighetene til å ha en slik hund)

Weimaraner(hvis jeg engang begynner med jakt eller noe annet denne rasen egner seg til)

Faraohund(de er nydelige!)

Sikkert noen fler jeg ikke tenker på nå, men de her er iallefall hovedsakene.

(nå tok jeg ikke med basenji da, siden det jo kommer en slik en til meg om ikke alt for lenge. :brr: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Norsk buhund.

- Australsk Kelpie

....og der stopper det egentlig litt. To veldig forskjellige raser, men begge har det jeg vil ha i en hund.

En blanding mellom disse to ville sikkert passet veldig bra, så derfor:

- Dansk Vikinghund (ikke godkjent av FCI)

EDIT: Jeg glemte den lille ville: Schipperkee! :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med mamma om det... Vor-steh er et tysk verb for å stå foran, ta stand. Man kan godt bruke bare det. Men på norsk sier man Vorsteher fordi man uttaler det med "R" på slutten. Kan det stemme? :brr:

Nei, man kan ikke bare bruke det, for det blir meningsløst.

Hvis Isabel sier at det skrives Vorsteher så stemmer det, hun er halvt tysk og kan det her :D

Snakket med pappa her for ä gä 100% sikker, og man kan IKKE bare si "Vorsteh" :rolleyes:

Da har vi fått det fra en tysker hvis jeg skjønner det rett? Så da får dere andre bare slutte å krangle med meg, nå har jeg referert til standarder og ordbøker, og nå en tysker. :P

Såvidt jeg har forstått, HETER rasen Vorsteher, så det hjelper ikke hva man KAN kalle den. :D

Som jeg skrev lengre opp, så er jo den HELT korrekte betegnelsen vorstehHUND dersom man skal følge navnet den har i standarden. :brr: Men man kan også bruke vorsteher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det blir bare tollere frem til jeg blir gammel å grå gitt. :closedeyes: Men andre aktuelle raser, hvis jeg mot formodning skulle endre bruksområde/ønsker:

- Australsk kelpie

- Australian cattle dog (hjelper ikke det spøtt at en utrolig søt valp trener i klubben. Nyyydelig og knalltøff!)

- Siberian Huskey

- Korthåret Vorsteher

Kommer ikke på flere raser jeg har lyst på, egentlig. Men det blir nok stort sett bare tollere her, med mindre kelpien på magisk vis forvandles til en gruppe 8hund. :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaa:

-aussie

-kelpie med working kelpie blod i årene-ridgeback

-huskymiks

-heeler

-jaktlabrador

-jaktgolden

-curly coated retriever

Alle dem gamle nordiske linjene er opprinlig det :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lysst på endel raser ja,men det blir ikke noe av de aller aller fleste likevel.Så det blir med å like dem godt.. :brr:

Grønlandshund

Kaukasisk Ovtcharka

Pyreneer

Engelsk Mastiff

Eurasier

Affenpincher

Dvergpincher

Afghansk Mynde

Løwchen

Hvit gjeterhund

Schäferhund

Griffon Belge /bruxellious

Grand Danois

Amstaff

Boerboel

:brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(nå tok jeg ikke med basenji da, siden det jo kommer en slik en til meg om ikke alt for lenge. :brr: )

:brr:

...

Hos oss er det kun en hunderase som er aktuell:

Basenji

....meeen det hadde vært moro å hatt en liten "attpåklatt" av en Whippet, Corgi eller Shiba Inu om forholdene lå til rette for det. Så må man ikke la heeelt være å nevne Sheltien heller, som vel er det som er den mest nærliggende rasen å nevne som det mest sannsynlige "alternativet" OM det skal en annen rase inn her (i tillegg til Basenjien of course).

Men det er ikke helt min type hund uansett hvor herlige og vakre de er. De har jo både masse hår, bjeffe-utstyr og stress...

Sheltien vi har hjemme er dødskul han altså, men en av han krever og tar samme oppmerksomhet som 3 stk basenjier tilsammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig en god del raser jeg kanskje kunne ha tenkt meg å ha en eller annen gang:

- lancashire heeler

- australsk kelpie

- australian cattledog

- riesenschnauzer

- groenendael

- tervueren

- border collie

- schäfer

- laekenois

- staffordshire bull terrier

- curly coated retriever

- otterhound

Det kommer rett og slett helt an på hva jeg skal gjøre med hunden min, det. :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det nok kun tollere en stund fram i tid, men er mange raser jeg kunne tenke meg å prøve med tiden. Tilfeldig rekkefølge:

* Eng. springer

*klipp*

Vi er ikke mange om springeren gitt! :brr:

Tja, min liste ser vel ca sånn ut for tiden (om jeg ikke skal ha springer):

- BC

- Rottweiler

- (bruks)Schäfer

- Kelpie

- Mudi

- Beauceron

- Podenco

- Løwchen

- Norfolk terrier

Mulig jeg har glemt noe, men pytt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saluki er den vakreste hunden i verden, men jeg tror ikke jeg vil ha den. Den afghaneren som ikke ble plassert i BIS på Bjerke i sommer var helt magisk, forresten. Kanskje jeg vil ha det. Nei, jeg vil bare se på og nyte. Ikke ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...