Gå til innhold
Hundesonen.no

Uttrykk

tm100001

Recommended Posts

Skrevet

Lager en tråd hvor man kan spørre hva ord og uttrykk betyr, fordi jeg ikke skjønner alt selv.

Kan noen forklare meg (hva forkortelsen står for, hva man gjør og hvorfor):

Doggiezen

Rundering

Target/targetstick (?)

Fri ved fot

IPO

(bare flytt denne tråden hvis den ikke passer her...)

Hvis man ikke spør så lærer man ikke :whistle:

Skrevet

Doggiezen: Avstandsbelønning. F.eks, skål ved sekken, hunden må gi kontakt/utgangstilling/dekk whatever før den får løpe til skålen

Target/targetstick (?): Target kan være (for meg) to ting, musematte eller en slags pinne som du kan forkorte. Dette bruker du som ett hjelpemiddel. Musematta skla hunden lære seg å tråkke på og så lære å løpe ut til. Fin å bruke til mange løp ut fra fører øvelser. Ruta i lp elite er en slik øvelse som er fin å bruke denne på. Ruta er en firkant på 3x3 meter, hvor hunden skal plassere seg i midten.

Fri ved fot: Hunden skal gå ved din venstre side, ha kontakt (følge med på hva fører driver med), holdt vendinger til høyre, venstre, helt om, sakte marsj, springmarsj. I kl 3 og elite er det flere momenter. Hovedpoenget er at hunden går pent ved din venstre side, med skulder på linje med kneet ditt (personlig preferanse, noen liker at hodet er der), hunden skal ikke gå foran eller for langt bak. Sikkert noen som har en video å vise deg. Marthe? Martine? Fanny?

IPO og rundering lar jeg andre som driver emd det forklare.

Skrevet

Har video av lineføring på siden min under klasse D lydighetsøvelser og konkurranse klasse D, det blir jo det samme som fri ved fot bare at du knipser av lina. Har vel også fri ved foten i filmen av ferdselsprøven, men det er tidenes dårligste fri ved fot. :whistle: Har et lite klipp fra rundering også, men det viser bare bittelitt.

Rundering er vel ettersøk satt i system for konkurranse på en måte. Man har en midtlinje på 100-400 meter alt etter klasse og 2-3 figuranter som er synlig eller gjemt på inntil 50 meter ut fra linja. Hunden skal systematisk søke gjennom dette området, og det gjør man ved å sende hunden ut på hver side av midtlinjen. Den skal ut, den skal trekke forover og den skal søke på overvær. Er ikke så flink til å forklare.

IPO står vel for noe sånt som Internasjonal Prøve Ordning fritt oversatt til norsk.. Det er et program som består av en lydighetsdel, en spordel og bitearbeide.

Skrevet
Doggiezen: Avstandsbelønning. F.eks, skål ved sekken, hunden må gi kontakt/utgangstilling/dekk whatever før den får løpe til skålen

Target/targetstick (?): Target kan være (for meg) to ting, musematte eller en slags pinne som du kan forkorte. Dette bruker du som ett hjelpemiddel. Musematta skla hunden lære seg å tråkke på og så lære å løpe ut til. Fin å bruke til mange løp ut fra fører øvelser. Ruta i lp elite er en slik øvelse som er fin å bruke denne på. Ruta er en firkant på 3x3 meter, hvor hunden skal plassere seg i midten.

Fri ved fot: Hunden skal gå ved din venstre side, ha kontakt (følge med på hva fører driver med), holdt vendinger til høyre, venstre, helt om, sakte marsj, springmarsj. I kl 3 og elite er det flere momenter. Hovedpoenget er at hunden går pent ved din venstre side, med skulder på linje med kneet ditt (personlig preferanse, noen liker at hodet er der), hunden skal ikke gå foran eller for langt bak. Sikkert noen som har en video å vise deg. Marthe? Martine? Fanny?

IPO og rundering lar jeg andre som driver emd det forklare.

Har video av lineføring på siden min under klasse D lydighetsøvelser og konkurranse klasse D, det blir jo det samme som fri ved fot bare at du knipser av lina. Har vel også fri ved foten i filmen av ferdselsprøven, men det er tidenes dårligste fri ved fot. :P Har et lite klipp fra rundering også, men det viser bare bittelitt.

Rundering er vel ettersøk satt i system for konkurranse på en måte. Man har en midtlinje på 100-400 meter alt etter klasse og 2-3 figuranter som er synlig eller gjemt på inntil 50 meter ut fra linja. Hunden skal systematisk søke gjennom dette området, og det gjør man ved å sende hunden ut på hver side av midtlinjen. Den skal ut, den skal trekke forover og den skal søke på overvær. Er ikke så flink til å forklare.

IPO står vel for noe sånt som Internasjonal Prøve Ordning fritt oversatt til norsk.. Det er et program som består av en lydighetsdel, en spordel og bitearbeide.

Ahaaa :P

Det er bare å poste flere spørsmål :P

Edit: Hva er rundering? :whistle:

Edit2: Mente ringtrening... :P

Skrevet

Rundering er en søksøvelse som går ut på at hunden skal finne mennesker (eller gjenstander) som ligger skjult i terrenget.

I konkurranse går hundefører i midten (midt-linja) av et ca. 100m bredt område og sender hunden

ca. 50m ut i terrenget på hver side for å søke etter figuranter (mennesker). Hunden skal bruke nesen for å finne figurantene og ved hjelp av halsgiving (bjeffing) eller bringkobbel fortelle hundefører at den har funnet en figurant. Det er antall figuranter funnet og hundens innsatsvilje og evne til samarbeid som gir grunnlaget for poengberegningen. Antall figuranter, lengde og søketid på runderings-løypa avhenger av hvilken klasse man starter i.

Rundering inngår for en militær patruljehund eller en patruljehund hos politiet

Skrevet
Ops... Jepp, så det :wub: Mente ringtrening :P

Ringtrening driver man vel med når man trener til utstilling, altstå gå/vise hunden i en ring. Ikke det at jeg noen gang har stilt ut men :P

Skrevet

IPO (International Prüfungsordnung) er vel en del av RIK-programmet (Regler for Internasjonale Konkurranser), som det står mer om i denne tråden.

Skrevet
Ringtrening driver man vel med når man trener til utstilling, altstå gå/vise hunden i en ring. Ikke det at jeg noen gang har stilt ut men :wub:

På ringtrening løper først alle hundene pent i ring etter hverandre, på venstre side av mennesket sitt. Så stiller man opp en og en hund foran instruktøren (som "leker" dommer). Instruktøren tar på hunden, kikker på tenner etc, sånn at hundene blir vant til å bli håndtert. Så løper man gjerne fram og tilbake foran instruktøren, eventuelt i trekant, så instruktøren får sett hundene forfra og bakfra. Ringtrening kan sikkert foregå på ulike måter, men det vanligste er vel å etterligne utstillingssituasjonen mest mulig, og da blir det slik som jeg har beskrevet her.

Skrevet

ja skal vi se hvordan jeg skal forklare dette :closedeyes: faren til valpen min har eks. vinni, så står det med HP?? hva vil det si?? :wub: har sett det flere ganger enn bare der...

Skrevet

HP er noe man kan vinne på utstilling (eksteriørkonkurranse) som betyr HedersPremie. Dette kan gies til spesielt lovende juniorer, unghunder eller veteraner.

Det er bedre enn en 1. premie alene, men ikke så bra som CK (CertifikatKvalitet - som tilsier at hunden er av championkvalitet).

Susanne

Skrevet

Jeg bruker ikke så mye targetstick, men har lært labradoren å touche lysbryteren og lukke skuffer og dører med det. Vi brukte også musematte (som er en annen form for target) til å trene inn ruten i lydighet klasse 3 og elite.

Utgangstilling er når hunden sitter på din venstre side, alle lydighetsøvelser starter og slutter med utgangstilling (eller var det noen unntak?).

utgangsstilling%2017%20ok.jpg

Skrevet
Jeg bruker ikke så mye targetstick, men har lært labradoren å touche lysbryteren og lukke skuffer og dører med det. Vi brukte også musematte (som er en annen form for target) til å trene inn ruten i lydighet klasse 3 og elite.

Utgangstilling er når hunden sitter på din venstre side, alle lydighetsøvelser starter og slutter med utgangstilling (eller var det noen unntak?).

Åja, takk! :)

For en nydelig Dobermann på bildet :ahappy:

Skrevet
ja skal vi se hvordan jeg skal forklare dette :closedeyes: faren til valpen min har eks. vinni, så står det med HP?? hva vil det si?? :ahappy: har sett det flere ganger enn bare der...

HP er noe man kan vinne på utstilling (eksteriørkonkurranse) som betyr HedersPremie. Dette kan gies til spesielt lovende juniorer, unghunder eller veteraner.

Det er bedre enn en 1. premie alene, men ikke så bra som CK (CertifikatKvalitet - som tilsier at hunden er av championkvalitet).

Susanne

Som Susanne sier kan man få HP i eksteriørringen, men jeg tenkte samtidig å nevne at man kan få Hederspremie/HP i forbindelse med for eksempel blodsporprøver.

Hvor er føreren til dobermannen? :)

Skrevet
Aner ikke :) Fant bildet når jeg googlet utgangsstilling

Edit: Han tar nok bildet! :)

Det ser ut som føreren tar bildet med tanke på hvor hunden ser ja, men det var uansett litt festlig :ahappy:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har hatt tispe med løpetid før, men dette er en ny opplevelse. Frøkna er 2 år, og har sin 4. løpetid nå. Og det er en helt annen opplevelse enn hennes tidligere løpetider, og andre tisper i heimen. De to andre løpetidene hennes har vært rolige, hun har vært nedstemt, men ellers ikke noe spesielt. Vi er på dag 9-10, og den litt triste hunden som har hengt med hodet i et par uker, har plutselig et stort,litt manisk glis, hun jukker på beina våre, og også på ryggen min da jeg skulle fyre i ovnen før i dag. Hun piper og synger,sutrer og er som en klistremerke på oss både dag og natt. Jeg antar vi er inne i stådagene. På tur tisser hun hele tiden,mens hun løfter beinet høyt, og tisser gjerne på gjerder og annet som stikker ut.(Hun får ikke lov til det) Vi har ei annen tispe i huset uten løpetid, men hun oppførte seg aldri slik da hun hadde løpetid, ikke en annen tispe vi hadde heller, så dette er jo en interessant opplevelse! Den andre tispa vår er nesten 10 år eldre, og ser ut som om hun tenker sitt om småen som er heelt smårar om dagen🤭 Jeg ser for meg at min lille neppe er den eneste som blir litt spesiell på denne tiden,hører gjerne om flere!
    • Det høres utrolig slitsomt ut, og dere har prøvd det meste jeg ville anbefalt. Både cocker spaniel og puddel er jo raser som kan ha en del lyd, og ved å kombinere dem med litt ulike forutsetnigner så kan det rett og slett være genetikk, og dermed veldig lite å gjøre noe med.  Jeg går ut fra at han også er sjekket hos veterinær og at stoff- og hormonnivåer er noenlunde normale? Antar dere også har prøvd Adaptil og lignende? Er det like ille om det f.eks. står på radio i bakgrunnen? Har dere prøvd å enten redusere mengden aktivitet betraktelig over en periode, eller å endre balansen mellom mental og fysisk aktivitet annerledes? Det er ikke alltid at mer aktivisering er løsningen, for noen er det også mindre. Er han kastrert? Det er ikke noe som anebfales som en første løsning, men for meg høres det ut som dere har prøvd det meste annet av profesjonell hjelp. Hvis han ellers er trygg og velfungerende ift. sosiale situasjoner med folk og andre hunder, så ville jeg forsøkt evt. kjemisk først for å se hvordan det går.  
    • Hei. Jeg har en cockapoo gutt på 5 år som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt værre med årene. Han varsler på hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med å roe seg ned igjen. Han varsler på naboer som smeller med bildører, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som går forbi vindu, katter i hagen, lillebror som løper inne, om vi bruker høy stemme osv osv. Det siste året har han også av og til begynt å varsle at vi åpner ytterdøra, eller at vi bare sier så lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking på vindu/dør er også veldig vanskelig, og han stopper ikke å bjeffe før han får se hvem som kommer og får hilse. Hvis vi stenger han inne på et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er værst på kvelden, ofte etter vi har gått lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer å bare knurrer og bjeffer på ting vi ikke hører eller ser. Dette har også gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger på vakt. Selv etter flere år med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han går å legger seg av seg selv på kvelden. Vi har prøvd ekstremt mange måter å trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besøk av adferdskonsulent og prøvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prøvd alt fra desenstering på lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han på plassen sin, sende han på et annet rom til han roer seg ned, vært streng, søksaktiviteter for å distrahere han og ros og kos når han roer seg. Det begynner virkelig å bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns også det er vanskelig å roe seg når vi får besøk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp på fanget til besøket og ha kos, men vi merker også at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse på alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhånd i hverdagen og gjør det vanskelig for han. Det skal også sies at han er verdens beste hund å ha med på tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vårt eget hus eller et annet.    Sånn at det er sagt så vet vi også at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rådville nå og begynner å bli rimelig lei av at vi sjelden får mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter også på oss mentalt da vi prøver så veldig hardt uten at vi får noe resultat. Heller ikke gøy å få besøk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vår, når det er det jeg bruker største delen av tiden min på. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et høyt stressnivå hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for å gjøre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...