Gå til innhold
Hundesonen.no

Uttrykk


tm100001

Recommended Posts

Lager en tråd hvor man kan spørre hva ord og uttrykk betyr, fordi jeg ikke skjønner alt selv.

Kan noen forklare meg (hva forkortelsen står for, hva man gjør og hvorfor):

Doggiezen

Rundering

Target/targetstick (?)

Fri ved fot

IPO

(bare flytt denne tråden hvis den ikke passer her...)

Hvis man ikke spør så lærer man ikke :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doggiezen: Avstandsbelønning. F.eks, skål ved sekken, hunden må gi kontakt/utgangstilling/dekk whatever før den får løpe til skålen

Target/targetstick (?): Target kan være (for meg) to ting, musematte eller en slags pinne som du kan forkorte. Dette bruker du som ett hjelpemiddel. Musematta skla hunden lære seg å tråkke på og så lære å løpe ut til. Fin å bruke til mange løp ut fra fører øvelser. Ruta i lp elite er en slik øvelse som er fin å bruke denne på. Ruta er en firkant på 3x3 meter, hvor hunden skal plassere seg i midten.

Fri ved fot: Hunden skal gå ved din venstre side, ha kontakt (følge med på hva fører driver med), holdt vendinger til høyre, venstre, helt om, sakte marsj, springmarsj. I kl 3 og elite er det flere momenter. Hovedpoenget er at hunden går pent ved din venstre side, med skulder på linje med kneet ditt (personlig preferanse, noen liker at hodet er der), hunden skal ikke gå foran eller for langt bak. Sikkert noen som har en video å vise deg. Marthe? Martine? Fanny?

IPO og rundering lar jeg andre som driver emd det forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har video av lineføring på siden min under klasse D lydighetsøvelser og konkurranse klasse D, det blir jo det samme som fri ved fot bare at du knipser av lina. Har vel også fri ved foten i filmen av ferdselsprøven, men det er tidenes dårligste fri ved fot. :whistle: Har et lite klipp fra rundering også, men det viser bare bittelitt.

Rundering er vel ettersøk satt i system for konkurranse på en måte. Man har en midtlinje på 100-400 meter alt etter klasse og 2-3 figuranter som er synlig eller gjemt på inntil 50 meter ut fra linja. Hunden skal systematisk søke gjennom dette området, og det gjør man ved å sende hunden ut på hver side av midtlinjen. Den skal ut, den skal trekke forover og den skal søke på overvær. Er ikke så flink til å forklare.

IPO står vel for noe sånt som Internasjonal Prøve Ordning fritt oversatt til norsk.. Det er et program som består av en lydighetsdel, en spordel og bitearbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doggiezen: Avstandsbelønning. F.eks, skål ved sekken, hunden må gi kontakt/utgangstilling/dekk whatever før den får løpe til skålen

Target/targetstick (?): Target kan være (for meg) to ting, musematte eller en slags pinne som du kan forkorte. Dette bruker du som ett hjelpemiddel. Musematta skla hunden lære seg å tråkke på og så lære å løpe ut til. Fin å bruke til mange løp ut fra fører øvelser. Ruta i lp elite er en slik øvelse som er fin å bruke denne på. Ruta er en firkant på 3x3 meter, hvor hunden skal plassere seg i midten.

Fri ved fot: Hunden skal gå ved din venstre side, ha kontakt (følge med på hva fører driver med), holdt vendinger til høyre, venstre, helt om, sakte marsj, springmarsj. I kl 3 og elite er det flere momenter. Hovedpoenget er at hunden går pent ved din venstre side, med skulder på linje med kneet ditt (personlig preferanse, noen liker at hodet er der), hunden skal ikke gå foran eller for langt bak. Sikkert noen som har en video å vise deg. Marthe? Martine? Fanny?

IPO og rundering lar jeg andre som driver emd det forklare.

Har video av lineføring på siden min under klasse D lydighetsøvelser og konkurranse klasse D, det blir jo det samme som fri ved fot bare at du knipser av lina. Har vel også fri ved foten i filmen av ferdselsprøven, men det er tidenes dårligste fri ved fot. :P Har et lite klipp fra rundering også, men det viser bare bittelitt.

Rundering er vel ettersøk satt i system for konkurranse på en måte. Man har en midtlinje på 100-400 meter alt etter klasse og 2-3 figuranter som er synlig eller gjemt på inntil 50 meter ut fra linja. Hunden skal systematisk søke gjennom dette området, og det gjør man ved å sende hunden ut på hver side av midtlinjen. Den skal ut, den skal trekke forover og den skal søke på overvær. Er ikke så flink til å forklare.

IPO står vel for noe sånt som Internasjonal Prøve Ordning fritt oversatt til norsk.. Det er et program som består av en lydighetsdel, en spordel og bitearbeide.

Ahaaa :P

Det er bare å poste flere spørsmål :P

Edit: Hva er rundering? :whistle:

Edit2: Mente ringtrening... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundering er en søksøvelse som går ut på at hunden skal finne mennesker (eller gjenstander) som ligger skjult i terrenget.

I konkurranse går hundefører i midten (midt-linja) av et ca. 100m bredt område og sender hunden

ca. 50m ut i terrenget på hver side for å søke etter figuranter (mennesker). Hunden skal bruke nesen for å finne figurantene og ved hjelp av halsgiving (bjeffing) eller bringkobbel fortelle hundefører at den har funnet en figurant. Det er antall figuranter funnet og hundens innsatsvilje og evne til samarbeid som gir grunnlaget for poengberegningen. Antall figuranter, lengde og søketid på runderings-løypa avhenger av hvilken klasse man starter i.

Rundering inngår for en militær patruljehund eller en patruljehund hos politiet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringtrening driver man vel med når man trener til utstilling, altstå gå/vise hunden i en ring. Ikke det at jeg noen gang har stilt ut men :wub:

På ringtrening løper først alle hundene pent i ring etter hverandre, på venstre side av mennesket sitt. Så stiller man opp en og en hund foran instruktøren (som "leker" dommer). Instruktøren tar på hunden, kikker på tenner etc, sånn at hundene blir vant til å bli håndtert. Så løper man gjerne fram og tilbake foran instruktøren, eventuelt i trekant, så instruktøren får sett hundene forfra og bakfra. Ringtrening kan sikkert foregå på ulike måter, men det vanligste er vel å etterligne utstillingssituasjonen mest mulig, og da blir det slik som jeg har beskrevet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HP er noe man kan vinne på utstilling (eksteriørkonkurranse) som betyr HedersPremie. Dette kan gies til spesielt lovende juniorer, unghunder eller veteraner.

Det er bedre enn en 1. premie alene, men ikke så bra som CK (CertifikatKvalitet - som tilsier at hunden er av championkvalitet).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva KORAD tittelen står for, og hva man må gjøre for å få den? :icon_confused:

KORAD betyr kåret om jeg ikke tar helt feil, og tittelen får du ved å bestå den svenske mentaltesten(korning) med et visst antall poeng(+300 er det vel) og en eksteriørbeskrivning.

http://sbk.nu/7143.epibrw

http://sbk.nu/4775.epibrw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke så mye targetstick, men har lært labradoren å touche lysbryteren og lukke skuffer og dører med det. Vi brukte også musematte (som er en annen form for target) til å trene inn ruten i lydighet klasse 3 og elite.

Utgangstilling er når hunden sitter på din venstre side, alle lydighetsøvelser starter og slutter med utgangstilling (eller var det noen unntak?).

utgangsstilling%2017%20ok.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke så mye targetstick, men har lært labradoren å touche lysbryteren og lukke skuffer og dører med det. Vi brukte også musematte (som er en annen form for target) til å trene inn ruten i lydighet klasse 3 og elite.

Utgangstilling er når hunden sitter på din venstre side, alle lydighetsøvelser starter og slutter med utgangstilling (eller var det noen unntak?).

utgangsstilling%2017%20ok.jpg

Åja, takk! :)

For en nydelig Dobermann på bildet :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja skal vi se hvordan jeg skal forklare dette :closedeyes: faren til valpen min har eks. vinni, så står det med HP?? hva vil det si?? :ahappy: har sett det flere ganger enn bare der...

HP er noe man kan vinne på utstilling (eksteriørkonkurranse) som betyr HedersPremie. Dette kan gies til spesielt lovende juniorer, unghunder eller veteraner.

Det er bedre enn en 1. premie alene, men ikke så bra som CK (CertifikatKvalitet - som tilsier at hunden er av championkvalitet).

Susanne

Som Susanne sier kan man få HP i eksteriørringen, men jeg tenkte samtidig å nevne at man kan få Hederspremie/HP i forbindelse med for eksempel blodsporprøver.

Jeg bruker ikke så mye targetstick, men har lært labradoren å touche lysbryteren og lukke skuffer og dører med det. Vi brukte også musematte (som er en annen form for target) til å trene inn ruten i lydighet klasse 3 og elite.

Utgangstilling er når hunden sitter på din venstre side, alle lydighetsøvelser starter og slutter med utgangstilling (eller var det noen unntak?).

utgangsstilling%2017%20ok.jpg

Hvor er føreren til dobermannen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KORAD betyr kåret om jeg ikke tar helt feil, og tittelen får du ved å bestå den svenske mentaltesten(korning) med et visst antall poeng(+300 er det vel) og en eksteriørbeskrivning.

http://sbk.nu/7143.epibrw

http://sbk.nu/4775.epibrw

Pluss fri-røntget på hoftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...