Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva gjør du nyttårsaften?

Huldra

Recommended Posts

• Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Vi har fått plassert vekk alle bikkjene (min, og begge mamma sine) hos oppdretteren min.

Vi skal ha STOR fest hjemme med hele slekten, samt en gjeng utenom for å feire bursdagen til Mormor. Mormor blir 70 år 1.janurar kl 01 eller noe :) PAAAARTYYYY!!

Også har vi stooore planer om å skjenke mormor da, det kan jo bli festlig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer ikke så mye her i gården egentlig. Skal være hos pappa i byn og bikkjene hos mamma, så da er det vell fritt frem hva jeg skal finne på. Vell... Skulle kanskje te Sortland, men det ble tydligvis for mye stress :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år som foregående år feirer vi sammen med en vennefamilie. Vi spiser god mat og koser oss. Når det nærmer seg midnatt går de andre ut, mens jeg sitter inne med voffsa. I fjor kjørte jeg rundt med dem i bilen, og det var nok den beste nyttårsaften ever for Ita som er virkelig livredd raketter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser kalkun, ta hunden på god tur (han bryr seg ikke om rakettene), så skal jeg på vors hos noen venner, så innom å si godt nyttår til voffsen, så skal jeg ut :)

Sist nyttår var Aron sitt første nyttårsaften, så jeg var først hos en venninne og hennes hund, så gikk vi til mormor og morfar. Han sov hele tiden, så ikke vits for meg å være hjemme i år :P Da skal han få kose seg med morfar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal spise god middag sammen med typen og et vennepar. Veldig nøye planlagt nyttårsaften faktisk. Folkene er nøye utvalgte - de kjenner Loke og hører på meg når jeg gir de beskjed om hvordan de skal oppføre seg - og nyttårsaften skal feires på det stedet han slapper av best (hos typen). Tipper det blir en koselig nyttårsaften selv om jeg kommer til å savne nyttårschatten på sonen (eller doggis om du vil...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke nyttårsaften jeg.... I "gamle dager" pleide jeg å feste på nyttårsaften, men det er mange år siden jeg begynte å synes at nyttårsaften var skikkelig oppskrytt. Sånn "nå er det nyttårsaften så nå SKAL det være artig", og så ble man skuffet pga ett eller annet. Etter at jeg fikk hund har det blitt enda verre, nå får jeg litt vondt i meg for hver rakett jeg hører. Tenker masse på alle dyra som er ute i skog og mark og som ikke engang har en sofa å gjemme seg under...

Åsså har jeg en del litt mindre hyggelige minner fra nyttårsaften, blant annet var Shakira skikkelig sjuk på nyttårsaften (ble avlivet 24. januar) og hele nyttårsfeiringa har en tagg av sorg i seg for meg...

Så om jeg ikke havner på hytte med Marit (vil ikke sette masse penger på det altså, dessverre... Men Ole har lyst da! :) ) så blir jeg hjemme og gjør absolutt ingenting! Nevermind mat og pynt og styr heller...

Greide jeg å ødelegge nyttårsgleden litt for noen nå?? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vel i år, som i fjor, sitte hjemme med dyrene.

Da har jeg planer om nyttårschatt og skåle for meg selv (og komme med mange feil når jeg skriver som ender med ting som henger en stund... som 2ne må 3ne og slikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært litt treg i avtrekkeren så planene har falt litt i grus her og der; nyeste plan er å dra til skogs med ett par venner og fyre bål. Men vi får se. Håper fortsatt på at typen vinne ri lotto slik at han kan betale fly til hammerfest for meg så vi kan feire sammen, men det er vel ikke sånn oversannsynlig:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være hjemme, men resten er ubestemt. Kanskje blir det folk på besøk, kanskje blir jeg alene. En liten tår rom el to blir det nok også, men neppe stort mer siden valpis MÅ ha mat og tissetur tidlig. (altså, hun holder seg fint, men maser og maser, og jeg gidd ikke høre på plystringa hennes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul = Familie og kos

Nyttår = Venner og fest

;)

Samme her ;)

Hvisjeg e frisk skal jeg gå laang tur med Sasha og gjøre henne skikkelig sliten, for pappa skal ut og jeg tror ikke jeg finner noen til å ha henne så hun får våre alene hjemme. Men tror detskal gå fint for dt var hun med et uhell i fjord også ;)

Får jeg skal vertfall ut å feste, for det jeg har alltid passet hestene i stallen eller hunder så nå skal jeg ut! ;)

Hvis jeg er frisk da, det kommer jo ann på... *teite lungebetennelse*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på "nyttårsfest" til ei venninne. Problemet er at det kommer nesten ikke til å være folk der (6 stykker, og det er inkludert vertinna, meg og sambo). Venninna mi har helt angst og tror at ingen egentlig vil være venn med henne, derfor har hun invitert et par av de nærmeste for å "få bevis" for hvem som egentlig er hennes venner. :icon_confused: Jeg vil egentlig dra på en annen fest, men jeg har kjent henne lengst, og om jeg ikke drar til henne kommer hun garantert til å bli kjempelei seg fordi hun overtolker alt hele tiden! *grrrrbl*

Alle gjestene er folk jeg syns er en smule kjedelig. Jeg vil på fest med gøyale, positive mennesker som jeg kan le og drikke sammen med.

Meeeeen neida, jeg er god venninne og skal til frøken hysterisk. *dunker hodet i veggen*

Kanskje det blir gøy likevel? Hvis jeg tar med to flasker sprit? *tenke positivt tenke positiiiiiivt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde planene klare men da foreldrene mine plutselig skulle bort ble det forandringer :icon_confused: Men jeg skal iallefall jobbe også har jeg egentlig mest lyst til å sitte hjemme med Turbo og se på film eller noe sånt, kose oss bare jeg og han, han bryr seg ikke om det smeller rundt han og jeg synes vel egentlig ikke det er så fantastisk gøy å feste lengre :) Eller joda er jeg på en stor fest med mange kjente gode venner så er det en ting, men i år skal jeg bare hjem til en venninne og familien + venner der så da kan jeg på en måte bare være hjemme med vovsen istedenfor =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nyttårsaften er man hjemme og leker ansvarsfull mor og hundeeier :icon_confused::):P

mens jeg ønsker at det kom en dritkjekk (195 cm, muskuløs, mørk, brune øyne, fjellreven og lukter skog) bruksmann med schæfer i jeep å kidnapper meg og drar meg med ut til gården hans hvor han har mange sau! Uten barn, svigermødre, menn med maver som er sure etter rødvin og knapt vet forskjellen på bjerk og gran...

Nei, jeg skal nok være hjemme med overstimulerte unger, slitne svigermødre, sur gubbe, stesønn og sønn, mens de hisser seg mer og mer opp pga Z sitt stressnivå.

*sprette over i akkuratnåtråden og klage over banale ting som ikke omhandler krigfredsultogkatastrofer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg kommer meg på en fest, for nå er jeg inne i en sånn periode kjenner jeg :D . Forrige ga mersmak,så da er det bare å hive seg på bølgen til man går lei igjen :closedeyes: Gutta skal få være hjemme hos mamma mens matmor slår ut håret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet med kalkun og stille nyttårsfeiring. Men nå ser det ut til at sønn rømmer og da sitter ejg her med to hunder og har i grunnen funnet ut at det er en viss fare for godt vær på nyttårsaften. Så da spørs det om kalkunen fortsatt får fryse litt til og at hundene og jeg tar en tur opp i Liheia eller på Bryggefjell. Da får vi god utsikt i kommunen. Bryggefjell hadde vært best men den må gå testes i lyset så jeg får se hva jeg rekker. Hvis ikke så blir det i hvertfall opp i Liheia for å se på raketter også får valpen til sønnen min se raketter uten for mye bråk. Hunden min bryr seg ikke om raketter i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mens jeg ønsker at det kom en dritkjekk (195 cm, muskuløs, mørk, brune øyne, fjellreven og lukter skog) bruksmann med schæfer i jeep å kidnapper meg og drar meg med ut til gården hans hvor han har mange sau! Uten barn, svigermødre, menn med maver som er sure etter rødvin og knapt vet forskjellen på bjerk og gran...

Nei, jeg skal nok være hjemme med overstimulerte unger, slitne svigermødre, sur gubbe, stesønn og sønn, mens de hisser seg mer og mer opp pga Z sitt stressnivå.

*sprette over i akkuratnåtråden og klage over banale ting som ikke omhandler krigfredsultogkatastrofer*

det ønsket hørtes bra ut, hehe :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...