Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du vokst opp med hund?

Pion

Har du vokst opp med hund før du skaffet din egen?  

139 stemmer

1. 1.

• Ja
      93
    • Nei
      46

Recommended Posts

Hvilken erfaring/bakgrunn hadde du da du skaffet din første hund?

(og hva gjorde at du ble interessert om du ikke hadde noen?)

Lurer på hvor mange her som på en måte "alltid" har drevet med det, eller ihvertfall hadde erfaring før de ble hundeeiere selv.

Er jo mange som har vokst opp i familie med hund, kjent til hundemiljøer fra de var små nurk osv,

men er sikkert en del er som meg også?

Som aldri har hatt hund, bare drømt og tenkt og til slutt tatt steget inn i hundeverdenen.

Er bare litt nysgjerrig på å høre hvorfor hundefolka her har blitt hundefolk :)

(ble litt rotete dette, men håper dere skjønner hva jeg mener!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Jeg hadde aldri eid egen hund før jeg kjøpte min egen i 2006. Mamma hadde hatt Puddel og pappa Collie fra før, men ikke etter at jeg ble født. Det siste året før jeg kjøpte hund var jeg krisehjem for omplasseringshunder og hadde 6 forskjellige i hus i kortere og lengre perioder (alt fra valper til eldre hunder og forskjellige raser som husky, flat, BC, settere, og retrievere). Jeg har også hatt mye med hunder å gjøre, passet forskjellige hunder for venner og kjente, gått turer med nabolagets hunder og hatt mye kontakt med mange i stallen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var et år fikk vi verdens skjønneste og snilleste rottweilertispe i hus. Etter det var det et par Border Terrier tisper i hus. Det har aldri vært noe aktivt hundehold, bare familiehunder. Rottisen ble stilt noen ganger. Hun fikk ganske bra plasseringer også, men vi kuttet ut. Det var så tydelig på henne at hun mistrivdes i ringen.

I voksen alder har jeg tidligere hatt en schäfer og en groenendael. Begge ble trent med tanke på lydighet, men av forskjellige årsaker kom vi aldri til start :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har en søster som er allergisk og en mor som ikke liker dyr generelt, så i mitt barndomshjem var det ikke aktuelt med dyr av noe slag. Jeg gikk imidlertid tur med to nabohunder støtt, en golden retriever og en dvergpuddel. Utover dette hadde jeg svært lite erfaring med hunder før vi fikk vår egen. Det var samboerens evige guttedrøm om hund som var utløsende faktor her i huset. Jeg var jo ikke negativ, men veldig spent og faktisk nervøs før snuppa kom i hus. Læringskurven har vært svært bratt, men jeg angrer ikke et sekund, og nå ser jeg for meg resten av livet med hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, ganske. Bestemoren min er(var) hundemenneske og har alltid hatt hund. I fotoalbumene fra moren min var liten er det flere bilder av hunder, enn av familien :). I oppveksten var jeg veldig ofte hos besteforeldrene mine og deres hund(rottweiler/schäferhund-mix), så på den måten var jeg ganske godt vant med hund da vi fikk vår egen(Vesla). Moren min(som jeg fortsatt bor sammen med) er jo da selvsagt oppvokst med hund og var godt hundevant, selv om hun hadde vært hundeløs i 18 år før vi fikk Vesla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vokst opp blant fuglehunder! Dvs kleiner munsterlander hjemme og tante hadde vorster og engelsk setter. Så har jo alltid vært veldig glad i hunder og sånn.

Og det siste året før jeg skaffet meg Tinka, så passet jeg familiehunden omtrent 100%. Det eneste jeg ikke gjorde var å fóre ham, men rett og slett fordi det ville mamma gjøre. Så jeg fikk testet meg skikkelig på om jeg var klar for å ha hund. Og da jeg flyttet inn i leilighet for meg selv var det klart. Riktignok etter å ha bestilt valp, og flyttet inn i leiligheten, så merket jeg savnet etter en hund. Var nede hos mamma og pappa (10min å gå) for å gå tur med familiehunden minst annenhver dag!

Men dette er jo første gangen jeg har ansvaret alene. Og også første gangen noen i min familie har tispe! Så dette blir spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid likt hunder, og spurt om jeg kunne få klappe dem og sånn, men var først en dag i mitt 9ende eller 10ende år, da jeg spurte om å få klappe en hund en gutt på min egen alder gikk tur med, at jeg begynte å 'holde på' med hund. Han slet litt med å holde dyret(som var en mellomschnauzerhann), så jeg hjalp ham hjem til eierne med bikkja, og spurte så om jeg også kunne få gå tur med Aramis, som hunden het. Det fikk jeg lov til, og dermed var det i gang.

Jeg gikk tur med Aramis, med Laika(blanding av beagle og buhund), med den andre Laika'en(bc-mix), med Brutus(japansk rottehund eller noe? Liten sak), med Doffen(am cocker spaniel) og noen andre hunder også.

Så flyttet vi til Lillehammer, og der gikk jeg tur med Donn og Jekk(to helsvarte pointere med bittelitt hvitt i brystet).

Deretter flyttet vi til Hamar, og jeg gikk tur med Frida(strih.vorstehertispe), LilleFrida(GS-tispe), Birk(IS-hann), Birk(bichon frise-hann), Ikos(svart labbehann), Mika(finsk spets-hann), Frida(flatcoattispe-valp), Pluto(ES-hann), en blandingstispe jeg ikke husker navnet på, en rottweilertispe og en DP-tispevalp jeg ikke husker navnene på, og iblant en Berner Sennen med HD, så bare roolige turer.

Så flyttet jeg til Aurland, der var det kun schæferblandings-tispa til ene lærern jeg lånte i gymtimer og sånn når vi ikke hadde noe fast opplegg. Deretter Haugesund der det kun var goldentispa til sjefene som lunta rundt på tunet.

Så Stokke, ingen hunder, deretter Andebu, med cockertispa til venninna jeg bodde hos, og aussiehannen til husvertene, men han ble avlivet da han ble ubegrunnet aggressiv på forskjellige folk, forskjellige ganger. Så fikk jeg dober-tispe på prøve, det funka ikke, deretter en schæfertispe som fungerte kjempefint, men det ble ombestemt siden husvertene gjerne ville ha henne(vi hadde henne bare for at husvertene skulle få se om valpen hennes på 10 mnd funka hos dem).

Så flytta jeg hjem til Hamar, og deretter fikk jeg Roya. :) Som er akkurat den hunden jeg ville ha, synes jeg nå. Hadde jeg visst hvordan hun var på forhånd, hadde jeg kanskje ikke valgt henne, men man tilpasser seg hverandre, ikke sant? :) Og så er det en til på vei, da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppvokst med Welsh Corgier hjemme, de ble brukt som utstilling og familiehunder.

Ellers i familien så har det alltid vært mye hund, tanten min har alltid hatt Labradorer som ble brukt i jakt, Bestefaren min har hatt Lapphund, en annen tante har hatt Collier, ei "fille tante" har hatt Schafere og Rottiser og nermeste nabo med Amerikanske Cocker Spaniels.

Nok hunder rundt meg i oppveksten iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid vært elghund her. Så jeg har oppvokst med hund. Vært med på utstillinger og sovnet i den gode pelsen.

Jeg har alltid likt hunder, og etterhvert ble jeg interessert i hundesport og ønsket meg en hund til å konkurrere

med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vokst opp med hund, og kjente egentlig få med hund under oppveksten. Ergo jeg aner ikke hvor hundeinteressen kom fra :) Likevel har den alltid vært der, og jeg har mast om hund så lenge jeg kan huske. Jeg fikk min første (Orry) til konfirmasjonen min; endelig skjønte foreldrene mine at jeg ikke kom til å gi meg med maset mitt...

Hundeinteressen har bare blitt større og større etter det, samtidig som ambisjonene har vokst. Orry har vært prøvekaninen min med hundehold, Norma er forhåpentligvis den jeg skal klare å satse litt med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Nei, det har jeg ikke.

Begynte å gå tur med ei tispe når jeg var ca 8 år, og ble da veldig interessert i hund generelt. Først når jeg ble 10 år så skaffet familien seg hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel ja jeg vil si det selv om vi ikke hadde det når jeg ble født. Mamma er vokst opp med grand danois, tante og onkel har alltid hatt greyhound og whippet, senere har onkel hatt briard. Stekusinen min har alltid hatt hund og disse har jeg gått tur med siden jeg var 4 år, eller gikk med dachsen da. Hun har også hatt diverse blandinger og begynte etterhvert med oppdrett på silky terrier som hun fortsatt driver med. og når kusinen min flyttet hjemmefra ble det dalmatiner, silky terrier og whippet hos hun. Har alltid mast om hund og alltid hatt de rundt meg i oppveksten, har også alltid hatt dalmatinere rundt meg hos noen gode venner av familien. Passet en basenji tispe i perioder før jeg fikk Turbo som 14 åring av broren min. Grunnen for at jeg ikke fikk hund tideligere var at søsteren min var ekstremt allergisk mot alle dyr når hun var liten men så prøvde vi med utekaniner og det var akkurat som at hun vokste det av seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemor hadde en schäfer da jeg ble født og i to år etterpå (han husker jeg jo ikke...), mamma adopterte en blanding (som jeg heller ikke husker) da jeg var 3-4, men han hadde vi bare et halvt års tid, siden det viste seg at han visst ikke gikk så godt i lag med barn likevel... Da jeg var fem adopterte mamma en irsk setter som vi hadde i tre år før vi måtte la ham slippe, og sommeren etter at jeg fylte 13 kjøpte mamma goldenvalp... Så jeg svarte ja jeg :) Ikke vokst opp så mye med hund som mange andre, men vokst opp med hund har jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min første hund når jeg var 11 år, så jeg har ikke vokst opp med hund :) Jeg begynte vel å mase om å få hund da jeg var 5 år. Hadde masse kaniner, fulgler og marsvin frem til jeg fikk ønsket mitt igjennom da jeg var 11 år.

Fikk ei border collie/australsk kelpie tispe, som var veldig krevende. Henne ble det derfor mye trening og kursing med, noe som gjorde at jeg ble bitt av basillen ;) Har de siste 7 årene (tiden går fort :) ) jobbet med hund, noe jeg har lært utrolig masse av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Ikke sånn egentlig. Vi hadde en irsksetterblanding i noen år, når jeg begynte i 1 klasse, men hun ble tydligvis for mye.. Så en dag da jeg hadde kommet hjem fra skolen var hun ikke der. Var kjempelei meg flere år etter det..

Men både onkelen min og fetteren min hadde hunder (toller og labrador) så jeg gikk MASSE tur med de. Begge hundene hundene døde i år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chessea er min første hund og eies sammen med min mamma og søster. Jeg fikk henne da jeg var 15, så nei, jeg vil ikke si jeg har vokst opp med hund. Familien (dvs. alle untatt meg, som alltid har vært gæær'n etter hunder) ønsket seg aldri hund heller, men hund ble det og det kommer det til å fortsette å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan trykt si det ja. Pappa fikk sin første hund da han var 14, og etter det var det ikke en dag uten minst en hund i huset :)

Jeg har vokse opp med 2 hunder. Den første hunden, Mike satt bokstavligtalt å venta på meg på sykehuset da jeg ble født. Han var vel 2-3år da, også kom zorba da Mike var rundt 7år .. Mike ble 15 herlige år! Og zorba er neste 9 nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jakthunden kom i hus i 1984, jeg i 1986. Så kan trygt si at jeg bokstavelig talt har vokst opp med hund.

Jeg kom også inn i et liv med en to år gammel jakthund. Helt til jeg ble gammel nok til å forstå at mennesker og hunder ikke er i samme familie, trodde jeg vi var brødre! Uff savner det dyret, det ble et spesielt forhold mellom oss, kanskje fordi han følte han måtte passe på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...