Gå til innhold
Hundesonen.no

Å poste "anonymt" på internett


Mirai

Recommended Posts

Huldra! Hvis du ser at noen har klikka på banneret ditt i kveld, så er det bare meg! No offence, måtte jo glo når vi først var inne på temaet!

Hehe, jeg skal prøve å ikke ta det så tungt. Rent bortsett fra at jeg lurer på hvilket banner du har trykket på..? Jeg har jo bare to linker.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det ikke bare er meg :whistle:

You are not alone. :ahappy:

Jeg syns det er "teit" at folk forventer at man skal stikke hodet ned i sanda og "drite i" idiotiske folk som ikke klarer å stå for det de skriver med sitt eget navn. Hvorfor skal man "ta imot" ufortjent dritt?

Jeg har aldri fått noen kjipe kommentarer på hjemmesiden min til nå, men jeg vet at når det skjer (for ja, jeg skriver NÅR fordi jeg regner sterkt med det..) så blir jeg som sagt å finne ut av hvem det er. Fordi jeg mener folk som skriver dritt ikke har rett til å vifte med "anonymkortet" .. Det er urettferdig, faktisk! :rolleyes: GRUNNEN til at folk skriver kjipe ting anonymt er jo fordi det blir mindre etterspill for dem som skrev det hvis de holder seg anonyme. De tenker at de kan prøve å såre en person uten å få noe slengt tilbake - og utnytter det!

Og ja, jeg sier som Huldra - det er morsomt å se at det er folk innom siden din fra mange forskjellige land. Jeg mistenker slekten til My nedi Tyskland og USA for å følge med på oss, men jeg er jammen ikke sikker. Jeg orker ikke sjekke ip-adresser :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er "teit" at folk forventer at man skal stikke hodet ned i sanda og "drite i" idiotiske folk som ikke klarer å stå for det de skriver med sitt eget navn. Hvorfor skal man "ta imot" ufortjent dritt?

Jeg har aldri fått noen kjipe kommentarer på hjemmesiden min til nå, men jeg vet at når det skjer (for ja, jeg skriver NÅR fordi jeg regner sterkt med det..) så blir jeg som sagt å finne ut av hvem det er. Fordi jeg mener folk som skriver dritt ikke har rett til å vifte med "anonymkortet" .. Det er urettferdig, faktisk! :rolleyes: GRUNNEN til at folk skriver kjipe ting anonymt er jo fordi det blir mindre etterspill for dem som skrev det hvis de holder seg anonyme. De tenker at de kan prøve å såre en person uten å få noe slengt tilbake - og utnytter det!

Tro meg, jeg tar ikke i mot dritt jeg heller, hverken fortjent eller ufortjent, og jeg syns det er ****** feigt og råttent når folk slenger med leppa og ikke tør å stå for det sjøl engang. Jeg er helt enig i at folk som skriver dritt ikke har noen rett til å vifte med anonymkortet.

Jeg skjønner allikevel ikke at det skal være nødvendig å holde rede på hvor folk surfer inn fra, eller hvor de surfer videre henn, eller hvilke sider de er innom på når de er innom. At butikker og forretninger trenger å vite sånt, skjønner jeg, det har noe med markedsføring å gjøre, effektivisering av salg og reklame.. Men at jeg, som har en helt vanlig, plain hjemmeside med info om meg, hundene mine og vårt liv skal ha behov for å "snoke" sånn i andres surfevaner, den ser jeg ikke helt..

Og ikke misforstå - den dagen det kommer noe dritt i gjesteboka eller bloggen, så veit jeg hvor jeg finner IP-adressen hen, og jeg kjenner folk som kan hjelpe meg med å spore hvor den kommer fra, og jeg vil uten tvil benytte meg av det og ta igjen. Og jeg har skrevet det uttallige ganger før, jeg avreagerer dårlig, og jeg tilgir ikke lett - og feighet er noe av det som virkelig trykker på de gale knappene mine.

Men inntil det ER noe drit i blogg eller gjestebok, så har jeg ikke noe behov for å vite IP-adresser eller hvem som er innom siden min, hvor de kom fra eller hvor de surfet videre hen.. Mulig det er kjempeinteressant med sånne statestikker, men JEG syns ikke det, og JEG syns det er litt småparanoid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk legger igjen IP adressen når de ferdes på nettet er jo langt fra noe nytt...

Google som er verdens største overvåkningsorgan på internett følger med ALT vi gjør og søker etter...

Google boter "crawler" også forum som doggis og samler informasjon..

(det er da det står Google.com blant aktive brukere, og andre søkemotorer)

Så man må bare innse at på nettet så er man totalovervåket om man ikke gjør noen knep så man ferdes med finnlandshette på nettet...

At en IP-adresse ligger igjen etter man har skrevet i en gjestebok eller blogg er like naturlig som at mail adressen din står når du har sendt en mail, eller mobilnummeret står når du har sendt en sms...

Edit:

Morsomme feilslåtte søk som har ført folk til vår side : raske menn videoklipp, mann tisser seg ut, rakettmedtenner og selvfølgelig griseknoke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner heller egentlig ikke problemet, jeg.. Men så har jeg ikke hatt sinte eller ekle meldinger i gjesteboken, så kanskje det er derfor? Jeg trodde det var mer en sånn "fjortis"-greie å sende stygge meldinger til hverandre, jeg. Og da har jeg tydeligvis greid å unngå å erte på meg noen slike.

Men ja, selvsagt kan man svare ligg mere "friskt" hvis man er anonym på f.eks. en diskusjonsgruppe på nettet. Men å sitte å lage kvalme bare for å gjøre det er ikke helt meg, da.

Men at man ikke pakker inn sine meninger fullt så bra er det helt klart en fare for, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevis på at det kan være moro:

09/12/2008 - 08:52:36 kløende nupper inni rompa - Google

Altså, den 9 desember søkte noen på google etter "kløende nupper inni rompa" og endte opp på siden min :)

At folk legger igjen IP adressen når de ferdes på nettet er jo langt fra noe nytt...

Google som er verdens største overvåkningsorgan på internett følger med ALT vi gjør og søker etter...

Google boter "crawler" også forum som doggis og samler informasjon..

(det er da det står Google.com blant aktive brukere, og andre søkemotorer)

Så man må bare innse at på nettet så er man totalovervåket om man ikke gjør noen knep så man ferdes med finnlandshette på nettet...

At en IP-adresse ligger igjen etter man har skrevet i en gjestebok eller blogg er like naturlig som at mail adressen din står når du har sendt en mail, eller mobilnummeret står når du har sendt en sms...

Edit:

Morsomme feilslåtte søk som har ført folk til vår side : raske menn videoklipp, mann tisser seg ut, rakettmedtenner og selvfølgelig griseknoke.

;) Lurer på hva det står om på sidene deres ettersom opp de når dem søker på noe sånt :whistle:

Jeg trenger ikke all mulig info om folk som besøker siden min, og har faktisk ALDRI sjekket ip-adresse før nå. Er man tøff i kjeften på "avstand", så skal jeg jaggu finne ut hvem vedkommende er, noe jeg har gjort. Men tydeligvis ikke så tøff når vedkommende vet at jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner allikevel ikke at det skal være nødvendig å holde rede på hvor folk surfer inn fra, eller hvor de surfer videre henn, eller hvilke sider de er innom på når de er innom. At butikker og forretninger trenger å vite sånt, skjønner jeg, det har noe med markedsføring å gjøre, effektivisering av salg og reklame.. Men at jeg, som har en helt vanlig, plain hjemmeside med info om meg, hundene mine og vårt liv skal ha behov for å "snoke" sånn i andres surfevaner, den ser jeg ikke helt..

Det kommer med programmet. Programmet som teller hvor mange besøkende man har på siden sin. Som vi har prøvd å si flere ganger, så er det ikke dette som i hovedsak er interessant for oss med hundehjemmesider; altså hvor folk kommer fra. Vi bryr oss kanskje mest om hvilke sider som blir besøkt; er noen mer interessante enn andre osv. Og så en sjelden gang, når vi sitter og kjeder oss, stikker vi innom denne funksjonen og sjekker hvor folk kom fra, hva de søkte på for å havne hos oss, osv. Så nei, det er ikke nødvendig, og det brukes heller ikke ofte. Poenget er at det går an, og det følger med teller-programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevis på at det kan være moro:

09/12/2008 - 08:52:36 kløende nupper inni rompa - Google

Altså, den 9 desember søkte noen på google etter "kløende nupper inni rompa" og endte opp på siden min :whistle:

Tørr ikke tenke på hva du faktisk har skrevet om for å få dette opp på google søk, men nesten så det frister å teste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alltså, det är väl i ärlighetens namn inte så enkelt att ta reda på vem som ligger bakom ett IP-nummer. Jag vet att jag har försökt, med hjälp av datakunniga vänner, men inte fått fram något konkret alls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke helt slik at IP er som telefon nummer da de aller fleste ikke har fast IP. Min er iallefall dynamisk, jeg blir tildelt ulike IP'er tiltider. For det meste den samme, men den endres av og til. Kan spore den enkelt til leverandør og område/by det er tilknyttet. Men de bommer med vel 5 mil for min del.

For at leverandør skal utlevere personinfo knyttet til IP skal det foreligge en rettslig kjennelse.

Men mulig det doggis redaksjonen sier er at de driver med hacking.

At man kan plusse 2+2 og få 4 og dermed anta at en person mest sannsynlig bruker flere kontoer er jo ikke hokus pokus. Men man kan fortsatt ikke lovlig spore det til enkeltpersoner, gis slik info ut av forumeierne så er det brudd på personvernsloven. Tidligere i år syns jeg å huske det var oppe i retten og IP skulle vernes på lik linje med personnummer

Kommer til det med anonym så er det jo litt festlig da at startinnlegg er skrevet av IW, jente 20, tønsberg - og det var det. Ganske anonymt det og :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hacker ingen (hm, privat kjenner jeg heller ingen hackere - bare gamingnerder :whistle: ) :) Som det står i reglene er IPen her på forumet kun dersom noen kommer med trusler eller slikt som kan føre til politianmeldelse. Så "ut" herfra blir ingenting delt ut ;)

Skjønte ikke helt hva du mente med det med startinnlegget?

Edit: Det jeg postet var ikke ment at det skulle komme rett fra ledelsen altså. Mer som en pekefinger om at det ikke alltid ER så anonymt som man kanskje tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det står i reglene er IPen her på forumet kun dersom noen kommer med trusler eller slikt som kan føre til politianmeldelse. Så "ut" herfra blir ingenting delt ut :whistle:

,...... - men det finnes tjenester for å sjekke HVEM som eier adressen. Og derfra er det ikke vanskelig å slenge ut et raskt søk på telefonkatalogen, og se om det kommer opp et kjent navn..

I tillegg er det mulig å kryssjekke ip-adresser dersom man har fått meldinger i flere gjestebøker/blogger osv, så man kan dobbeltsikre seg hvem det faktisk er. Er man over gjennomsnittlig flink til å søke på nettet, eller kjenner noen som er det, så er ikke disse tingene spesielt vanskelig å finne ut av (selv om man "bare" eier sin egen gjestebok).

Ha dette i bakhodet, før dere slenger ut av dere bemerkninger dere ikke vil stå for med fullt navn og egen nettadresse! ;)

Siste innlegg er jo ikke helt i tråd med trusslene om personutlevering i startinnlegget da. Men bra dere klarer det opp. Skremmende senario om dere skulle begynt å legge ut personinfo på forumet. Er jo så lett å ta feil siden eier av internettet ikke nødvendigvis var ansvarlig for innleggene.

Nevnte bare at din profil her på forumet faktisk er anonym dersom man nå ikke vet hvem du er (noe vel de fleste vet) Men ingenting i din profil knytter profilen direkte til deg privat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man skal ta sånne googlestatestikker med en klype salt... Har dere prøvd selv å google på de ordene og få opp siden deres? O_o

For å si det sånn: jeg kan trykke på en link når jeg ser at noen har googlet noe og havnet på min side. På den linken kommer det opp alle de treffene vedkommende har fått når h*n har googlet det h*n gjorde, inkl søkeordene. Etterhvert som jeg scroller meg gjennom søkeresultatene, finner jeg min side. Skal se om jeg kan legge inn link så du ser hva jeg mener..

*fikle*

Her er link, noen har søkt på "tørrfor allergi ører", og min side havnet først på listen, pga et blogginnlegg jeg har skrevet som inneholder alle de ordene. Og så denne da, den syns jeg er morsom! :whistle: Her er min side nr.9 på listen. er enda en, noen har lurt på avvik i farge og springer spaniel, og havnet på min side. Tviler på at noen av disse fant det de var ute etter, men man vet jo aldri. Jeg har jo fått mail fra flere som har lest bloggen min, hvor jeg har skrevet om diverse, f eks helse og sykdommer, og så har hunden deres hatt f eks røde prikker på magen, og sett at det har min også hatt, og dermed tatt kontakt med meg for å få høre mer om hva jeg tror det kan være osv. Da har de jo søkt først, lest noe jeg har skrevet og så tatt kontakt, og forhåpentligvis har de fått svar på det de lurte på, eller i alle fall mitt synspunkt på saken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste innlegg er jo ikke helt i tråd med trusslene om personutlevering i startinnlegget da. Men bra dere klarer det opp. Skremmende senario om dere skulle begynt å legge ut personinfo på forumet. Er jo så lett å ta feil siden eier av internettet ikke nødvendigvis var ansvarlig for innleggene.

Nevnte bare at din profil her på forumet faktisk er anonym dersom man nå ikke vet hvem du er (noe vel de fleste vet) Men ingenting i din profil knytter profilen direkte til deg privat :drool:

Bare for å klare dette hundre prosent opp: Startinnlegget var IKKE MENT til å ha noenting å gjøre med forumet her og ledelsen. Så ingen tror vi sitter og sjekker og snusker rundt på folk :P

Det jeg mentemed at man kan f. eks kryssjekke med andre gjestebøker var: har vennene dine f. eks fått den samme ipen i sin gjestebok der personen fremstår med eget navn? Slike ting. Og så kan man jo se om denne personen har noen blogg der noe etternavn matcher med det navnet man får når man sjekker IPen.

Men jeg skal også si meg helt enig i at det finnes jo noen man ikke kan finne ut av hvem er, det er helt klart :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller man ganske enkelt bare sletter den ubehagelige kommentaren.

Jeg tror nesten det har større effekt på enkelte, da oppnår dem ikke å være ekkel liksom :drool:

Tja, eller kanskje de tror at de hadde rett i det de sa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er bjeffing det eneste du syns er negativt for sheltie? For det går det ann å jobbe med. Har veldig inntrykk av at bjeffing blir forsøkt ignoret. Jeg har en ganske reaktiv sheltiegutt på straks to år, som nå bjeffer når han blir redd eller når andre hunder bjeffer i passering.  Men jeg har fått mye kjeft fra andre for at jeg " belønner" bjeffing.
    • Korthårscollie? Røyter like mye som labrador dog.
    • Min hund Pia fikk dette midlet mot innbilt svangerskap. Og etter å ha tatt dette etter anvisning fra vetrineren i 4 dager datt hun om 2 ganger i løpet av en dag i noe som så ut som epileptisk anfall.. Ser ikke at det kan være noe annet enn medesinen som var årsaken til dette. Og fikk beskjed om å kutte ut medesinen da det var visst uvisst om hvordan denne virker.
    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...