Gå til innhold
Hundesonen.no

Grå Tervueren


MariaN

Recommended Posts

Jeg har møtt et par grå tervueren, i flere nyanser. Noen mørke, og andre som skimter brun inn i pelsen.

Jeg har hørt at det fins FÅ ekte grå tervueren her i norge. Og mange "uekte" grå.

Har snakket med mange flinke belgerfolk, og det virker som det er veldig delte meninger om dette :lol:

Kan noen forklare meg en gang for alle hvordan en ekte GRÅ Tervueren ser ut?? gjerne bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Det er vel ikke snakk om hvorvidt de er "ekte grå" eller ikke, men om fargen er korrekt grå - og det er den som regel ikke. En korrekt grå terv har gråfarge som elghunder, og de er det ytterst få av ikke bare i landet, men i hele verden. Stort sett så er de grå mer sandfarga enn noe annet.

Og hvis noen finner et bilde av en terv med elghund-farge, vil jeg gjerne se det og.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Er ikke denne ganske grå da? :lol:

Sulio01.jpg

(hentet fra www.team-ami.com/)

Nei - den har gulskjær nedover beina - og det er ikke grått ...... den ser grå ut, og mer grå enn mange andre - men den er egentlig bare avbleket rød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha :lol: Nå gidder jeg ikke finne frem standarden, - er det en korrekt farge?

Nei, korrekte farger er rød eller grå. Den du har funnet bilde av, går nok som grå, men en streng dommer (som vi hadde i Letohallen for noen år siden), vil kunne gi 0 på "sånn" farge, fordi de ikke er røde nok eller grå nok. Han i Letohallen ga 0 fordi at han dømte de som "sandfarget", og det er ingen godkjent farge hos belgeren. Men stort sett så dømmer ikke dommerene så strengt, farge blir sjeldent kommentert, egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er svært få som faktisk er grå, så syns jeg det er rart at belgeroppdrettere går rundt å kaller bikkja si for det. Jeg mener, jeg snakket med ei dame, og spurte om hunden var "ekte" grå, eller bare utvasket-blek rød, eller hva det nå heter, så sa hun niks, denne var GRÅ. ei anna dame sa til meg at denne hunden var ikke mye GRÅ.

Ikke rart jeg blir forvirret :lol:

Men takk, nå har jeg hvertfall fått svar på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er svært få som faktisk er grå, så syns jeg det er rart at belgeroppdrettere går rundt å kaller bikkja si for det. Jeg mener, jeg snakket med ei dame, og spurte om hunden var "ekte" grå, eller bare utvasket-blek rød, eller hva det nå heter, så sa hun niks, denne var GRÅ. ei anna dame sa til meg at denne hunden var ikke mye GRÅ.

Ikke rart jeg blir forvirret :lol:

Men takk, nå har jeg hvertfall fått svar på dette.

Det er ikke så vanskelig som det virker som, terven er enten rød eller så er den grå. De røde er ikke alltid knallrøde, og de grå er sjeldent "ordentlig" grå, men fargen ER rød eller grå allikevel, selv om det ikke er en bra rød eller gråfarge.

Og enten de er røde eller grå, så kan de være veldig mørke eller lyse, alt ettersom hvor mye charbonnage de har - og charbonnage er de sorte hårspissene de skal ha. Så kommer det an på hvor mye maske de har - en hund med heldekkende maske (det heter kanskje ikke det?) vil se mørkere ut enn en med en dårlig maske (den grå på bildet lenger opp her, har dårlig maske). De som er mørke i fargen - altså har mye sort på seg - har som regel en blass rødfarge der den er rød, men den er allikevel rød, ikke "uekte rød" eller noe sånt. Akkurat som at en grå ER grå, og ikke utvaska rød - om de er utvaska noe, så er de utvaska grå..

Man ser det lettest når de er valper, da er gråfargen og rødfargen mer "synlig". Dette er helt klart en grå valp

grozza250608.jpg

selv om hun pr i dag er "utvaska" grå, beige, kall det hva du vil.. Bildet er hentet fra Kennel Monmorenja sine sider.

Mens denne valpen helt klart er rød (og forblir ganske rød)

AwesomeHoneybee_uke6b.jpg

Så det er ikke snakk om ekte eller uekte farger, det er snakk om dårlig og god pigmentering/farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være litt ekkel men... Når man definerer en rase utelukkende etter farge og pelsstruktur så synes jeg det burde vært bedømt mye strengere. En Laekenois skal være rød med krøller, en malle skal være korthåret og rød, en svarting skal være svart og langhåret - en terv skal være RØD eller GRÅ og langhåret... Det er jo dette som - i teorien - gjør hele forskjellen på de fire variantene og da synes jeg man godt kan være litt nøyere på at det er korrekt. Selvfølgelig enkelt for meg å si - som bare har hatt svartinger og en pangrød laekenois med skikkelige krøller, men hehe..

Djervekvinnen: jeg synes ikke den var særlig fin..Liker ikke beige Terver uten masker, de skal være skikkelig røde og ha tydelige masker :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være litt ekkel men... Når man definerer en rase utelukkende etter farge og pelsstruktur så synes jeg det burde vært bedømt mye strengere. En Laekenois skal være rød med krøller, en malle skal være korthåret og rød, en svarting skal være svart og langhåret - en terv skal være RØD eller GRÅ og langhåret... Det er jo dette som - i teorien - gjør hele forskjellen på de fire variantene og da synes jeg man godt kan være litt nøyere på at det er korrekt. Selvfølgelig enkelt for meg å si - som bare har hatt svartinger og en pangrød laekenois med skikkelige krøller, men hehe..

Forholdsvis enig med deg.. hehe :lol:

Djervekvinnen: jeg synes ikke den var særlig fin..Liker ikke beige Terver uten masker, de skal være skikkelig røde og ha tydelige masker :D

Merkelig nok så pleier folk på forum å synes at ikke så altfor gode representanter for rasen er nydelig, enten det er i farge eller form (kroppsbygning). Jeg syns heller ikke at beige terv er spesielt pent, den mangler også charbonnage, og maske har så uendelig mye å si for uttrykket, at det blir veldig feil for meg når den er så dårlig. Men hey - det er vel vi som er kresne og sære, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kankje vi synes de er vakre fordi de skiller seg litt ut og ikke sklir inn i mengen med de andre :lol: Jeg også synes den lyse hunden var fin :D

Nå sier ikke jeg at dette er en stygg belger, men JEG foretrekker terven rød, med charbonnage og med ordentlig maske. At resten av forumet syns at det er penest når de er beige, uten charbonnage og uten maske, bryr meg egentlig ikke så innmari, jeg bare kom til å tenke på den diskusjonen som var i akkurat nå-tråden for en stund siden om berner sennen. Da var det jo et bilde av en ukorrekt - ifølge rasestandarden - bygget berner, og "alle" skulle plutselig hatt berner om de så "sånn" ut..

Det var forresten en beige risenschnauzer på karantenestasjonen når jeg jobba der. Jeg tør vedde på at om jeg hadde lagt ut bilder av den, så hadde folket her syns at det var den peneste schnauzeren på jord.. Det er liksom tendensen her, jo mindre rasetypiske de er, jo lekrere er de, liksom.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var forresten en beige risenschnauzer på karantenestasjonen når jeg jobba der. Jeg tør vedde på at om jeg hadde lagt ut bilder av den, så hadde folket her syns at det var den peneste schnauzeren på jord.. Det er liksom tendensen her, jo mindre rasetypiske de er, jo lekrere er de, liksom.. hehe

Åh! Har du bilde av den? Aldri sett det jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dessverre, jeg har ikke bilde av den :)

Det er dårlig farget salt/pepper. De har en tendens til å bli gulaktige/beigeaktige. Det er en i nabolaget her.

Ja, det blir vel noe av den samme greia som er hos disse grå tervene. De har en tendens til å bli gul/beige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det hadde vært interessant å sett litt på genetikken rundt dette med rød og grå jeg. Hos mange dyrearter er det jo sånn at avbleking av farge til grått gjør det umulig med rød/gulskjær i pelsen. Hvis det er det samme hos hund, er det jo ingen av disse hundene som er vist som er grå på 'ordentlig'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dårlig farget salt/pepper. De har en tendens til å bli gulaktige/beigeaktige. Det er en i nabolaget her.

Aner du om det er det samme på Sort/sølv riesen?

Nei, dessverre, jeg har ikke bilde av den :)

Okey. verd et forsøk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...