Tervfrøkna Skrevet 14. Desember 2008 Rapporter Skrevet 14. Desember 2008 Åh! Har du bilde av den? Aldri sett det jeg... Skal gå igjennom en eske med bilde cd`r en dag å se om jeg finner bilde av han (Hercules) der;)
xxx12345 Skrevet 14. Desember 2008 Rapporter Skrevet 14. Desember 2008 Aner du om det er det samme på Sort/sølv riesen? Aner ikke, har aldri sett en ss-riesen.
Guest 2ne Skrevet 14. Desember 2008 Rapporter Skrevet 14. Desember 2008 Jeg synes det hadde vært interessant å sett litt på genetikken rundt dette med rød og grå jeg. Hos mange dyrearter er det jo sånn at avbleking av farge til grått gjør det umulig med rød/gulskjær i pelsen. Hvis det er det samme hos hund, er det jo ingen av disse hundene som er vist som er grå på 'ordentlig'. Let, og i skal finne, eller noe Her er det en kjapp innføring, og foreløpig det eneste jeg har funnet om sånt (men jeg lette ikke så veldig nøye heller, altså)
Raksha Skrevet 14. Desember 2008 Rapporter Skrevet 14. Desember 2008 Aner ikke, har aldri sett en ss-riesen. Fortsetter ot. her: Amerikaner Disse to er er visst fra en finsk S/Poppdretter og en som oppdretter "sort sølv" riesen: http://schnauzerland.net/index1.html Så blir det samme opplegg som på terven?
Carina Skrevet 14. Desember 2008 Rapporter Skrevet 14. Desember 2008 Let, og i skal finne, eller noe Her er det en kjapp innføring, og foreløpig det eneste jeg har funnet om sånt (men jeg lette ikke så veldig nøye heller, altså) Er det en ting jeg er seriøst dårlig på her i verden, så er det å søke opp ting på nettet. Fatter ikke at noe så enkelt kan være så vanskelig, jeg finner ALDRI det jeg leter etter. Sånn ellers er det jo tydelig at det mangler en del i kodene på den siden fordi grått og rødt har samme kode. Edit: Leste litt mer nøye nå, og det ser ut til at det som gir den grå fargen ikke er lokalisert enda, så da finner vi nok ikke ut av det med det første.
Raksha Skrevet 14. Desember 2008 Rapporter Skrevet 14. Desember 2008 Skal gå igjennom en eske med bilde cd`r en dag å se om jeg finner bilde av han (Hercules) der;) Åh ja! Jeg er evig takknemlig om du finner det.
Guest 2ne Skrevet 14. Desember 2008 Rapporter Skrevet 14. Desember 2008 Er det en ting jeg er seriøst dårlig på her i verden, så er det å søke opp ting på nettet. Fatter ikke at noe så enkelt kan være så vanskelig, jeg finner ALDRI det jeg leter etter. Sånn ellers er det jo tydelig at det mangler en del i kodene på den siden fordi grått og rødt har samme kode. Edit: Leste litt mer nøye nå, og det ser ut til at det som gir den grå fargen ikke er lokalisert enda, så da finner vi nok ikke ut av det med det første. hehe - Jeg viste at hun på Kennel Kvina hadde kopiert og linka til den siden da, så det var ikke sååå vanskelig Men det er ganske interessant det der, egentlig.. Drama, mammaen til Norris, er rød, har røde foreldre og besteforeldre (jeg gadd ikke å leite lenger bakover), men 6 grå kullsøsken (av 9.. hehe). Ei grå tispe har hatt et kull, og fått 11 røde valper, Drama har hatt et kull og fått 6 røde valper.. Den grå valpen det er bilde av lenger opp her, har groenendael-foreldre (pappaen er halvbror til Em, faktisk), og er født i et kull med 2 groenendael og 2 terv.. Så jeg tipper vi kan fastslå ganske sikkert at grått er reccesivt.. hehe
Carina Skrevet 14. Desember 2008 Rapporter Skrevet 14. Desember 2008 hehe - Jeg viste at hun på Kennel Kvina hadde kopiert og linka til den siden da, så det var ikke sååå vanskelig Men det er ganske interessant det der, egentlig.. Drama, mammaen til Norris, er rød, har røde foreldre og besteforeldre (jeg gadd ikke å leite lenger bakover), men 6 grå kullsøsken (av 9.. hehe). Ei grå tispe har hatt et kull, og fått 11 røde valper, Drama har hatt et kull og fått 6 røde valper.. Den grå valpen det er bilde av lenger opp her, har groenendael-foreldre (pappaen er halvbror til Em, faktisk), og er født i et kull med 2 groenendael og 2 terv.. Så jeg tipper vi kan fastslå ganske sikkert at grått er reccesivt.. hehe Ja, det kom det jo også frem av den siden. Men jeg tenkte mer på hvilket locus genet satt og hva det spesifikt gjorde med fargen i pelshårene. Noe det ser ut til at de ikke har funnet helt ut av enda.
Peers Skrevet 14. Desember 2008 Rapporter Skrevet 14. Desember 2008 Jeg kjenner at jeg ble veldig nysgjerrig på hvordan en "ordentlig" grå voksen terv ser ut... Flere av hundene på eksempelbildene her er for meg grå, men jeg har tydeligvis ikke peiling
Tervfrøkna Skrevet 14. Desember 2008 Rapporter Skrevet 14. Desember 2008 Jeg kjenner at jeg ble veldig nysgjerrig på hvordan en "ordentlig" grå voksen terv ser ut... Flere av hundene på eksempelbildene her er for meg grå, men jeg har tydeligvis ikke peiling Som sagt tidligere i tråden.. se for deg hvordan elghunden er i fargen...
SusieB Skrevet 14. Desember 2008 Rapporter Skrevet 14. Desember 2008 ingen som har bilder da? Jeg prøver søke, men finner ingen?
Maria Skrevet 14. Desember 2008 Rapporter Skrevet 14. Desember 2008 De grå tervene skulle jeg likt å sett flere bilder av... Spennende å lese om dette. Er det noe estetisk ved hunder jeg interesserer meg for er det farger. Det er interessant det med hva folk som ikke selv har en rase synes er pent og hva raseentusiaster liker. Jeg synes hunden på bildet var pen, men det så jo ikke ut som en terv. Den henger jeg med på, absolutt! Det blir litt av det samme som på min rase. Mange synes de er pene med masse hvitt, men pesonlig synes jeg masse hvitt er uriktig i forhold til hva rasestandarden sier og i forhold til rasens opprinnelige utseende. Så selv om andre synes det er pent synes jeg det er søtt, for all del, men ikke noe fint ift min formening om rasens utseende.
Guest 2ne Skrevet 14. Desember 2008 Rapporter Skrevet 14. Desember 2008 Ja, det kom det jo også frem av den siden. Men jeg tenkte mer på hvilket locus genet satt og hva det spesifikt gjorde med fargen i pelshårene. Noe det ser ut til at de ikke har funnet helt ut av enda. Nei, de hadde vel en teori om det en stund, men den røyk da Dina sin mamma hadde sitt første kull (Dina er fra hennes andre kull), der var det nemlig både grå og rød terv, sort groenendael og black and tan groenendael, og det gikk ikke an det, ifølge teoriene da.. Men hele kullet ble gentesta, så det var fullt mulig å få "alt det" i et groenendael-kull.. hehe Jeg kjenner at jeg ble veldig nysgjerrig på hvordan en "ordentlig" grå voksen terv ser ut... Flere av hundene på eksempelbildene her er for meg grå, men jeg har tydeligvis ikke peiling ingen som har bilder da? Jeg prøver søke, men finner ingen? Nei, altså.. De skal helst være så reint grå som mulig, uten noe større gulskjær i pelsen. De aller fleste er dog mer eller mindre beig/gule med grått, enn omvendt, for å forklare veldig enkelt og flåsete. Det er interessant det med hva folk som ikke selv har en rase synes er pent og hva raseentusiaster liker. Jeg synes hunden på bildet var pen, men det så jo ikke ut som en terv. Den henger jeg med på, absolutt! Det blir litt av det samme som på min rase. Mange synes de er pene med masse hvitt, men pesonlig synes jeg masse hvitt er uriktig i forhold til hva rasestandarden sier og i forhold til rasens opprinnelige utseende. Så selv om andre synes det er pent synes jeg det er søtt, for all del, men ikke noe fint ift min formening om rasens utseende. Ja, nemlig, var det jeg prøvde å si lenger opp her.. hehe
MariaN Skrevet 14. Desember 2008 Forfatter Rapporter Skrevet 14. Desember 2008 Enten var handleren veldig lav, ellers er det der en ponni. Da skulle du ha sett meg og Diesel.. Jeg er pittelita, og han er en liten ponni Er grå en ok farge å avle på ?
Guest 2ne Skrevet 14. Desember 2008 Rapporter Skrevet 14. Desember 2008 Er grå en ok farge å avle på ? Jepp, det er ingen forskjell på om du avler på grå eller rød, i teorien..
Carina Skrevet 14. Desember 2008 Rapporter Skrevet 14. Desember 2008 Nei, de hadde vel en teori om det en stund, men den røyk da Dina sin mamma hadde sitt første kull (Dina er fra hennes andre kull), der var det nemlig både grå og rød terv, sort groenendael og black and tan groenendael, og det gikk ikke an det, ifølge teoriene da.. Men hele kullet ble gentesta, så det var fullt mulig å få "alt det" i et groenendael-kull.. hehe Tenker det sitter noen og lurer seg ihjel på det der et eller annet sted. Morsomt kull da, med så mye 'rart' på en gang.
Aussieglis Skrevet 14. Desember 2008 Rapporter Skrevet 14. Desember 2008 Litt OT, men surfet igjennom masse terv-bilder nå nettopp for å se om jeg fant noe som lignet på de gråe som blir diskutert her - men til ingen nytte.. Det var vanskelig gitt.. Men jeg fant iallefall maaange utrolig lekre terver med de mørkeste maskene jeg har sett, og veldig mørke rygger.. Noen av dem var til og med veldig mørk UNDER kroppen og på labbene og hadde kjempe mørk maske.. Også var de skikkelig dyp-røde i fargen, nesten som mørke red-merle aussier. Lekkert! Har aldri sett sånne varianter av fargen før.
Guest 2ne Skrevet 15. Desember 2008 Rapporter Skrevet 15. Desember 2008 Litt OT, men surfet igjennom masse terv-bilder nå nettopp for å se om jeg fant noe som lignet på de gråe som blir diskutert her - men til ingen nytte.. Det var vanskelig gitt.. Men jeg fant iallefall maaange utrolig lekre terver med de mørkeste maskene jeg har sett, og veldig mørke rygger.. Noen av dem var til og med veldig mørk UNDER kroppen og på labbene og hadde kjempe mørk maske.. Også var de skikkelig dyp-røde i fargen, nesten som mørke red-merle aussier. Lekkert! Har aldri sett sånne varianter av fargen før. Du må jo linke til de bildene da, damen :closedeyes:
Baby Skrevet 15. Desember 2008 Rapporter Skrevet 15. Desember 2008 Litt OT, men Black and tan groenendael kunne jeg tenke meg å se. Noen som har bilde?
Fjollebolle Skrevet 15. Desember 2008 Rapporter Skrevet 15. Desember 2008 Var en diskusjon om black and tan grønniser på en mailingliste for litt siden, så da ble disse linkene listet (scroll ned på enkelte av dem): http://home.kpn.nl/meerh046/album/Eager.html http://home.hetnet.nl/%7Elocaco/Wnest/Wnest7.html http://www.lacheren.ch/bwurf/bluffy/bluffy.html http://home.online.no/~hejo4/valper_etter_...ines_kybele.htm http://www.lacheren.ch/cwurf/chico/chico.html http://www.lacheren.ch/cwurf/cliff/cliff.html http://www.eternity.se/Spirou.htm
Papillon Skrevet 15. Desember 2008 Rapporter Skrevet 15. Desember 2008 Jeg har bilde av en Black and tan groenendael. Var på hundepensjonatet jeg jobber på. Utrolig fin hund!
Aussieglis Skrevet 15. Desember 2008 Rapporter Skrevet 15. Desember 2008 Her er jo en b/t terv. Er det sonen-Merete som har tatt bilder?
M.J Skrevet 15. Desember 2008 Rapporter Skrevet 15. Desember 2008 Litt OT, men surfet igjennom masse terv-bilder nå nettopp for å se om jeg fant noe som lignet på de gråe som blir diskutert her - men til ingen nytte.. Det var vanskelig gitt.. Men jeg fant iallefall maaange utrolig lekre terver med de mørkeste maskene jeg har sett, og veldig mørke rygger.. Noen av dem var til og med veldig mørk UNDER kroppen og på labbene og hadde kjempe mørk maske.. Også var de skikkelig dyp-røde i fargen, nesten som mørke red-merle aussier. Lekkert! Har aldri sett sånne varianter av fargen før. Link?
Heidi og Kalizi Skrevet 15. Desember 2008 Rapporter Skrevet 15. Desember 2008 Tror kanskje de fleste av oss med terver synes de skal se ut som om de tryna i ett malingspann med sort maling i ansiktet.. Fine vofser det.. Synes gårfargen er fin på belgere, desto gråere desto bedre, men minuset blir ofte dårlig noe dårlig maske og da mister de noe av uttrykket. Bikkja mi er relativt svart under magen også..
MariaN Skrevet 15. Desember 2008 Forfatter Rapporter Skrevet 15. Desember 2008 Mørk maske må de ha ja
Recommended Posts
Arkivert
Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar