Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva har dere til middag på julekvelden?

Kristiin

Middag  

96 stemmer

1. 1.

• Kalkun
      11
    • Pinekjøtt
      35
    • Saltkjøtt
      0
    • Ribbe
      36
    • Skinke
      0
    • Grandiosa
      0
    • Lutefisk
      2
    • Annet (evt. hva?)
      12

Recommended Posts

• Svar 69
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Dessverre Pinnekjøtt her også.. Trykkokt med egen familieoppskrift på hvit saus tilhørende.. (fettet er ekkelt syns vi her i huset :P )

Ønsker meg Kalkun på julaften!

Hvit saus :shocked::lol: Hvor blir smaken av da? :D

Her er det pinnekjøtt :lol:

Skrevet

Er er det litt variert egentlig. Ribbe, medisterkaker og pølser står vel alltid på menyen, men jeg er ikke så glad i ribbe, så da blir det kalkun i tillegg.

Skrevet

Jeg er vegetarianer, har alltid vært det, og (logisk nok) er hele min familie også det.

Vi har også "fast meny" på julaften, bestående av:

*Bakte eller kokte poteter (om kokte er det mandelpoteter)

*Bønnerett med kremet tomatsaus

*Nøttestek

*Brun saus

*Walsdorfsalat

*Hjemmelaget rødkål/ tyttebærsalat

Alt er hjemmelaget fra "scratch". Yum :lol:

Samboer'n er "normalt- etende"- Så om vi feirer med hans foreldre blir det Ribbe ++ hos dem, mens jeg får medsendt mat fra Mamma.

Er det hos mine foreldre får han med seg mat fra sine foreldre.

So everyone is happy.

Skrevet
Jeg er vegetarianer, har alltid vært det, og (logisk nok) er hele min familie også det.

*Nøttestek

*Brun saus

*Walsdorfsalat

Samboer'n er "normalt- etende"- Så om vi feirer med hans foreldre blir det Ribbe ++ hos dem, mens jeg får medsendt mat fra Mamma.

So everyone is happy.

Kan jeg spørre hva nøttestek er? :lol:

Skrevet
På julaften har vi pinnekjøtt. Det har min mor tatt med seg fra Sunnmøre. Det er årets høydepunkt, smaker nydelig, og er slett ingen pine (siden det heter pinekjøtt i pollen :lol: ). Tilbehør er kålrabistappe og poteter. Jeg liker ikke surkål, men det må også være der, for lukta hører med. Til dessert tar vi noe meget lett og luftig, som kan skli ned innimellom de to siste porsjonene du egentlig ikke hadde plass til... For eksempel fruktcocktail med pisket krem, eller sjokolademousse. Den dagen spiser vi i grunnen bare to måltid, men de varer hele dagen. En stoooor og langvarig frokost med mange pålegg, etterfulgt av godtet som kom i nissestrømpa og litt snoking i fruktfatet. Og rett etterpå er det middag. Utover kvelden, etter pakkene, kommer godteri og julekaker fram.

De årene vi feirer julaften med svigers, sørger jeg for at det dampes ekstra med pinnekjøtt hos pappa, så jeg kan ta med dit vi spiser middag (for julefrokosten er vi hos pappa hvert år) - med mindre vi spiser med svigermor, som lager pinnekjøtt OG svineribbe. Men min svigerinne og svigerfar lager det ikke.

For øvrig kalles pinnekjøtt ribbe av min familie på Vestlandet, så jeg er rimelig begrepsforvirret...

Lille julaften er vel så tradisjonell - mørpølse (Sunnmørstradisjon, også fra mamma), kokte poteter, bogskinke i skiver, agurksalat og rømme. Dette spises mens vi ser Grevinnen og Hovmesteren, og før dette skal tre og nissehus være ferdig pyntet, og alt klart til jul. Etter middag kokes grøt til nissen, som settes fram på peisen.

Dessert blir noe enkelt, gjerne noe fra kakeboksene - som serveres med pisket krem og jordbærsyltetøy. Sandkaker og krumkaker fylles med dette.

Vanligvis har vi hatt svineribbe, medisterkake, medisterpølse, sossiser og alt det på første juledag, siden pappa er fra Østfold og det er hans barnetradisjon. Men de siste årene har det vært familieselskap med alle pappas søsken (de er maaange), deres barn og barnebarn - så da blir det smørbrød og kaker i et forsamlingshus. Så nå er svineribba på andre juledag.

Har vi feiret julaften med min familie, blir det første juledag med sambos familie, og da er det gjerne rester fra julaften og annet godt i et koldtbord.

En eller annen dag i løpet av jula, når det passer seg, har vi også kokt torsk, som smaker ekstra godt etter så mye tung kjøttsmak.

Nyttårsaften må det være pinnekjøtt igjen, det er tross alt noe jeg spiser kun to dager i året.

Det er også viktig å lage så stor middag at det er rester igjen til å maule neste morgen... :lol:

Kjekt å lese at det er flere med Sunnmørsk tradisjon her. :D

Og ja, du har helt rett i det at me seier ribbe til pinnekjøt, går i surr for meg og av og til det der...

Skrevet

Hm, her kunne jeg ikke svare. Vi har alltid julematen til de gjester som er tilstede... Såh, får vi noen som spiser lutefisk ja, så er lutefisk også på bordet. Siden eksen min er tilbehør på juleaften, så er det klart at han skal få pinnekjøtt. Jeg selv er oppvokst med ribbe.

Skrevet

ah! Kjenner jeg gleder meg til all maten jeg skal stappe i meg i jula nå altså :lol:

Egentlig ganske glad ingen har svart grandis enda :lol:

Men etter tester de har tatt er det overraskende mange som spiser det på julaften ...

Skrevet
*klipp*

Men etter tester de har tatt er det overraskende mange som spiser det på julaften ...

Kjenner mange som spiser dette som varmlunsj på julaften... :lol:

Skrevet

Synes selv det er litt "trist" at folk spiser grandis på julaften, når det er sååå mye annet godt!

Julemat spiser man liksom bare en gang i året :lol: Den ene gangen i året man kan spise så mye mann vill :lol:

Skrevet
Synes selv det er litt "trist" at folk spiser grandis på julaften, når det er sååå mye annet godt!

Julemat spiser man liksom bare en gang i året :lol: Den ene gangen i året man kan spise så mye mann vill :lol:

Gi deg'a! Man kan spise så mye man vil hele året!

Skrevet
En meny etter mitt hjerte. :lol: Pinnekjøtt lukter våt ull, og smaker omtrent det samme. :closedeyes:

Yapp, dette signeres! Pinnekjøtt er virkelig IKKE godt! Mannen vil ha det, jeg får grøsninger.. :D

Ribe :( ,medister kaker og sosiser. Men kunne heller tenkt meg skinke. Ribe spiser jeg ikke,det består bare av fett :P

Jammen, du damen... MAn skjærer vekk fettet serru. Eller bare spiser de kjøttfylte stykkene :P

Skrevet

annet ; vi har en mix av ribbe ,skinkestek ,medisterkaker og pølser..

jeg er oppvokst med ribbe men hater det..Gubben er vant til skinkestek så vi mixer alt sammen

Skrevet

Pinnekjøtt med kålrotstappe *nam*

Pinnekjøttet skal være saltet, ikke røkt.

Skrevet
Kalkun og walldorfsalat, rosenkål og fløtesaus. Rekecoctail i terteskjell til forrett. Til dessert MÅ det være riskrem med rød saus, selv om alle er for mette til å spise noe av den. Dette har vi alltid spist til julemiddag i min familie. (En gang feiret vi hos min søster, hun serverte salt lammelår, det ble ramaskrik, furore og katastrofe!)

Signerer den. (kanskje ikke så rart siden du er mora mi og vi alltid spiser julemiddag sammen? :lol: )

Skrevet

*Nøttestek

*Brun saus

*Walsdorfsalat

So everyone is happy.

Namm, det høres godt ut! :D Kanskje vi spiser det samme til jul

Skrevet

Ribbe, medisterkaker, sosisser (sosiser? sossisser?sssosissssser? Ssissosser?) og tilbehør. Til dessert: Riskrem! Vi lager ei monstergryte med grøt på lillejulaften og spiser det vi klarer, restene blir til fersk riskrem på julaften. *nom nom nom*

Er ikke så glad i pinnekjøtt :lol: men det er fordi det er så himla salt! Jeg liker ikke salt mat, har for mange smaksløker enda :D

Skrevet

Ribbe, medisterkaker, julepølse, pinnekjøtt og surkål, rødkål og rosenkål. Jeg spiser ikke de kåla, de smaker dritt!

Skrevet

Vi har hatt det meste; både pinnekjøtt, lutefisk og ribbe. Nå bruker vi ribbe med litt pinnekjøtt i tillegg. Jeg derimot spiser svinekjøtt med ris, salat og sweet and sour saus, det beste jeg vet :lol:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...