Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i bil


Symra&Pippin

Recommended Posts

Hunder har pels, særlig mine. Likevel lurer jeg av og til på hvor behagelig det er å ligge i bilburet når jeg har satt fra meg bilen. Det blir fort knirkende kaldt nå for tiden.

Hvilke grenser opererer dere med når det gjelder kulde, hva gjør dere evt for å gjøre det litt lunere for hunden i bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd en beardis fryse skikkelig i bil, og syntes såååå synd på han...

Så nå får de pledd og tepper i burene sine hvis de skal være der i lengre tid, dessuten ville jeg vurdert å legge et teppe rundt hele buret også - hvis man skulle ha hunden der i lang tid.

Men nei, tror ikke jeg ville ha oppbevart noen av hundene i bilen nå noe særlig over en times tid eller så. Men det er selvsagt noen som er mer vant til kulden, og da vil de selvsagt tåle det bedre.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har min litt mindre pels enn dine, men jeg har aldri sett henne fryse, nå blir det jo ikke sånn superkaldt her i Bergen da, men det har jo hendt at det er noen minus.

Jeg har lagt et varmt teppe oppå madrassen i buret hennes, mer har jeg ikke gjort. Lar henne heller ikke ligge så veldig lenge i buret da, men går fint at hun ligger der mens jeg er i butikken og handler eller lignende, men ikke i timesvis. Virker ikke som hun fryser når vi kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ville jeg ikke hatt hund i bil annet enn for å stikke inn i butikken et fort ærend. Ikke går jeg fra dem bundet ute, heller. Den ene av mine hunder bader gjerne mellom isflakene og tar ikke skade av det, men det er noe helt annet med hund i bevegelse i kulda enn hund som må ligge stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hvor lenge de skal ligge i bilen. Men om det kryper under minus 10 så er det sjeldent de er med. Mine bruker dekken, ganske mye egentlig. Og da blir det tykkere dekken, evt to. Og tykke tepper å ligge på. Før brukte jeg å henge tepper rundt burene, men de jeg har nå er ganske store, og jeg gidder ikke å styre med 3-4 tepper bak i der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ligger på teppe i buret, har aldri sett ham fryse og det er alltid en viss varme inni buret når jeg tar ham ut. Grunnen til at han ligger i bilburet en del er jo fordi vi er på brukstrening. Hadde han føltes kald, eller virket som om han frøs hadde jeg tatt dekken på ham i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå er ikke nødvendigvis mye pels det samme som god isolerende pels. Beardisen har masse pels, men den har ikke en tett god underull som isolerer (som f.eks. de polare spisshundene). Hunder med skikkelig underull har bedre forutsetninger for å ikke fryse. Også går det selvfølgelig en del på hva hunden er vandt til.

Min hund ligger en del i bilen nå (det pleier ikke være så veldig mange minus her). Jeg sørger for at han har et godt tjukt undnerlag og teppe og setter på dekken når det blir under null grader og han skal ligge der en stund. Jeg er egentlig ikke sikker på om hand trenger dekkenet, men han ligger og kooooser seg når jeg kommer tilbake når han har det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute med hundene på langturer i -10 kuldegrader og aldri sett de fryse. Lot den ene tispa mi være i bilen her for et par dager siden når jeg var borte et par timer, hun frøs ikke og hadde det godt, bilen var det helt ok temperatur inne i også. Så om man har kjørt en liten stund og har en hund i bilen, tror jeg ikke den vil ta skade av å sitte der litt. Men, om man ikke har noe formål med å ha hunden med annet enn å ha den bak i bilen, bør man jo spørre seg om det ikke er bedre at den er hjemm? :lol:

Edit:

Jeg driver med Dogo Canario forøverig, lite pels men kraftige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har kjørt et stykke så har man forhåpentligvis fått opp temperaturen i bilen ~20grader...

er man 1time inne på en butikk så har fortsatt ikke temperaturen i bilen sunket noe i nærheten av 0...

Men å ha med hunden på jobb å la den være i bilen i bur hvor den ikke får rørt seg/produsert egen varme,

så blir det jo 7,5timer i -10grader...

Men, tykt pledd over buret å hunden holder "hulen" godt over 0grader bare med sin egen kroppsvarme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg hadde de i bur en liten halvtime for noen dager siden, og da var det 15 minus. Bilen hadde ikke rukket å bli varm enda, men Tulla fikk ullgenser på, og begge ligger selvsagt på varme tepper. Aynï har jeg ingen klær til, og sokken med hull passet ikke.. :lol:

Noen ganger så må man rett og slett ha hunden i bil over lengre tid når det er kaldt. Da jeg tok hundefag på HiNT, bodde jeg i en hytte et stykke unna, og den ble fort kald. Dagene var lange (fra 8 til seks), så hunden måtte være med. Hunder fikk ikke bli med inn, så hun måtte være i bilen. Hun fikk da låne en ullgenser av meg til å ha på seg, pluss varme tepper inni buret og teppe over buret, pluss at jeg startet opp bilen og kjørte varmluft på full guffe i hver pause. Hun var nok ikke veldig komfortabel, men hun overlevde helt fint. Tempen lå et sted mellom 5 og 10 minus. Jeg har nokså tette plastbur nå, så tepper har jeg vel sjelden brukt etter at jeg skaffet meg de, men det skal jeg huske til neste gang det blir nødvendig.

Man kan også bruke tepper, type sånne tykke som vi selv sover i å dekke over buret med. De holder merkelig godt på varmen, og hunden vil varme opp luften rundt seg med sin egen kroppsvarme og pust. Er en fordel å ikke ha så gigantisk bur da.

Dyner mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå frysepinne Dilux, men hun får på seg to dekken, ett tykt flisdekken under, og bobledekken med pusefor ytterst. Hun Kan sitte i bilen i tre kvartet/time så lenge bilen er god å varm fra før av.. Er den iskald, så skjelver hun som ett ospeløv etter ti min..

Så.. I "varm" bil (over 0 grader) får hun sitte en time, og i kald bil (under 0) får hun sitte ett kvarter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Om man bruker reflekterende underlag og ullteppe, eller skinnfell, så holder det på varmen underfra. En dyne oppå buret vil holde enda litt lengre på varmen. Ser at Pippi fryser om hun må stå i ro ute i mer enn noen minutter, og regner med at når bilen er kald vil hun sikkert fryse der etter en kort stund. Et skikkelig dekken bør jo holde på varmen en stund også. Tenkte å lage noe som kan brukes dersom hunden må holdes i ro og det er kaldt. Burde være enkelt å lage noe av en skinnfell vil jeg tro?

Har derimot ikke dårlig samvittighet for å la henne ligge i bilen når jeg handler, er bilen oppvarmet så går det en stund før det er utetemperatur inni der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gode dyner og tepper inni buret deres. Pluss at jeg har et tykt ullteppe over buret. Er det veldig kaldt så har de også dekken på :)

De kunne godt ha sovet der i 5 minusgrader, men så mye mer hadde jeg nok ikke satset på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
    • Jeg har latt oppdretter bestemme valp til meg. Også da det sto mellom 2 av forskjellig farge, og jeg helst ville ha en av dem. Men jeg tenker at det er greit å si ifra til oppdretter at man ønsker seg en spesiell farge.  En venninne kjøper nå en valp. Hun bestilte den mørkeste valpen, for den syns hun var penest. Oppdretter sa at det ikke var valpen som passet best min venninne. Men hun fikk kjøpe den likevel. Regner med at det går greit uansett  👍
    • Stakkars lille Izuba ❤️ og deg  Jeg har av og til sett huggorm når vi har vært på tur. Og da har gjerne bikkja allerede passert den på stien 😱 Det har gjerne gått bra fordi hunden ikke har tråkket på den, eller prøvd å snuse/sjekke hva den er. Liker ikke hoggorm når jeg er på tur med hunden 😧
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...