Gå til innhold
Hundesonen.no

Gi meg styrke!


Maria

Recommended Posts

Noen her som har tatt Ex.Phil eller holder på?

Jeg sitter dag ut og dag inn her nå og leser den forbannede filosofien. snart river jeg av meg håret - det er både vanskelig, kjedelig og tidkrevende. Eksamen er på mandag. Ingen ting fester seg i hodet, og selv om jeg har vært tilstede på alle forelesningene i høst og selv om jeg leser og noterer til hver bidige side i kompendiumet vi har fått, så fester det seg ikke sånn at jeg kan tro jeg skal klare å huske noe som helst på mandag (3 timer skriftlig eksamen, alle 3 deltemaer må være besvart med en bestått oppgave).

Kom gjerne med tips og triks dere som vet hva jeg snakker om! :closedeyes:

*mumle noe om hvorfor i huleste jeg vil gå på universitetet* <_<

Dessuten sitter jeg og småfurter over at folk legger ut julehilsner, julebilder etc. Jeg har ikke julestemning what so ever, og det får jeg nok ikke før filosofi- og matteeksamen er overstått gitt. Kan dere ikke skåne oss stakkars studenter for hyggelig julesnakk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senk skuldrene, det går så fint så! jeg tok exphil for 1 1/2 år siden var det vel... Var på ca 60% av forelesningene, tok ikke noen notater og leste halve boka. Kjøpte ei oppsummeringsbok på noen og tjue sider som jeg leste et par ganger før eksamen og jeg fikk en C . jeg sliter veldig med å huske hvem som gjorde/sa hva og når, men det gikk på et vis likevel! Har funnet ut at desto mer jeg stresser med en eksamen, desto værre blir det. Det er ikke noe vits i pugge detaljer, men forstå helheten, og svar på det oppgaven spør etter. Står det drøft så betyr det drøft. Det er sjelden en oppgave spørr etter reine fakta alene i slike fag, det inneholder ote tolkning/drøfting, og da må du huske å gjøre det også, ikke bare pøse ut fakta:) Det er der mange stryker, de kan fryktelig mye og vil få ut alt på en gang og dermed glemmes hele tolkningen/drøftningen og man stryker fordi man ikke har svart på det oppgaven spør etter.

Nei, les oppgaven og pust med magen så går dette fint:)

helt enig i at det må bli slutt på dette julesnakket altså :) er ikke klar for sånt på ei uke enda:) *holde for ørene*

nei, må gå å lese igjen, eksamen i kvalitative metoder i morgen. og også denne gang har jeg ikke lest boka, men baserer meg på opsummeringer... lenge leve latskapen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senk skuldrene, det går så fint så! jeg tok exphil for 1 1/2 år siden var det vel... Var på ca 60% av forelesningene, tok ikke noen notater og leste halve boka. Kjøpte ei oppsummeringsbok på noen og tjue sider som jeg leste et par ganger før eksamen og jeg fikk en C . jeg sliter veldig med å huske hvem som gjorde/sa hva og når, men det gikk på et vis likevel! Har funnet ut at desto mer jeg stresser med en eksamen, desto værre blir det. Det er ikke noe vits i pugge detaljer, men forstå helheten, og svar på det oppgaven spør etter. Står det drøft så betyr det drøft. Det er sjelden en oppgave spørr etter reine fakta alene i slike fag, det inneholder ote tolkning/drøfting, og da må du huske å gjøre det også, ikke bare pøse ut fakta:) Det er der mange stryker, de kan fryktelig mye og vil få ut alt på en gang og dermed glemmes hele tolkningen/drøftningen og man stryker fordi man ikke har svart på det oppgaven spør etter.

Nei, les oppgaven og pust med magen så går dette fint:)

helt enig i at det må bli slutt på dette julesnakket altså ;) er ikke klar for sånt på ei uke enda:) *holde for ørene*

nei, må gå å lese igjen, eksamen i kvalitative metoder i morgen. og også denne gang har jeg ikke lest boka, men baserer meg på opsummeringer... lenge leve latskapen.

Lykke til!

Takk for oppløftende svar.. :P Jeg er litt sånn som deg, leser dagen før, gjerne en oppsummering av det hele. Jeg er fryktelig lat - det er en skam!

Jeg skal ta det du sier i betraktning og prøve å huske på det. Jeg er ikke typen til å pugge, men heller diskusjons- og debattypen. Kanskje et større fortrinn enn jeg trodde det, da?

Lykke til med eksamen forresten :P

Utilitarisme bla bla bla... Lenge leve uvitenheten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt sikker på at du kan MYE mer enn du tror! :icon_confused:

Tror nerver, stress og "blokkering" har ødelagt mange eksamener for folk...

Les oppgaven nøye, skriv gjerne korte stikkord etterhvert som ting dukker opp (en disposisjon er ikke så dumt), da slipper du å stresse med å huske det du akkurat har husket (hihi...). Strek gjerne under de viktige delene i oppgaven sånn at du VET du har fått med deg hva de er ute etter.

Min erfaring er at om man ikke stresser seg opp så er man så fokusert på eksamen at man husker ting man ellers ikke visste at man kunne!

Dette går så bra så! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - jeg strøk nesten i ex.phil jeg, stod såvidt det var.. (OK, fryktelig lenge siden og ex.phil er lagt opp annerledes nå, men jeg har for meg at pensum er mye likt.. 2000 år gammel filosofi endrer seg liksom ikke over natten!). Jeg orket simpelthen ikke lese alt det der.. det var noen konkrete "filosofi-spørsmål" husker jeg, hvilket var helt forferdelig for teflon-hjernen her (det er ikke uten grunn at jeg endte opp med de "harde" real-fagene hvor man kan klare seg med å kunne noen få formler og så utlede resten.. er bedre på CPU enn RAM og hard-disk jeg). Men selv de gikk mye på drøfting og diskusjon - så jeg slang såvidt gjennom (jeg hadde vel kun lest 1/3 av pensum tror jeg).. kverulering og spissfindteri (dvs presist og nøyaktig språk) var det jeg stod på tror jeg, for regelrett kunnskap var det ihvertfall ikke!

Jeg vil nok si at mine nerver hadde hatt det bedre hadde jeg lest mer.. du får ha uendelig lykke til - man trenger litt flaks også i eksamener (ihvertfall hvis man ikke rekker over hele pensum) så jeg krysser fingre og sier tvi tvi (hvilket visstnok skal være lykkebringende)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Maria og alle eksamensstrevere som har tungt å bære, som det (på det nærmeste) står i skriften - prøv denne som et daglig brekk og inspirasjon - sola snur - uansett annen "elendighet".

Befriende og betagende, synes mange, - og garantert helt uten juleplager på alle vis.

Solstice 2008: http://www.maeshowe.co.uk/

Lykke til med alle eksamener!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les til du er dritlei, gå ut, trekk pusten og slipp bikkja litt løs. på tur tilbake tenker du over det du har lest, lager tankekart i hodet og strukturerer på best mulig måte etter hva du husker.

Sånn jeg pugger fram til kjemieksamen jeg også har på mandag. takk gud skal jeg ikke ha exphil før om 2-3 år :P all hail integrerte mastergradsprogram :icon_confused:

Det kjipeste er at man jo MÅ ha den dritten, jeg hater filosofi etc. Men jeg hører exphil er mye vitenskapshistorie, er ikke det litt spennende da? Galileo Galilei? :lol:

Lykke til på mandag! Juleferien er rett rundt hjørnet! :lol: Jeg har heller ikke noe julestemning, men det er jo fordi man har blitt litt mer voksen i kroppen og hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det helt konkrete ting man synes man må kunne så finnes det jo teknikker for sånt også, bare å finne ut hva som fungerer for en selv...

Jeg har hatt lapper hengende overalt i huset, korte lapper med navn og årstall i farger gjerne. På døra på innsiden av do (hvor jeg så lappen fra youknowwhere), på speilet på badet, over brødboksen, i gangen etc. På eksamen fikk jeg innimellom spørsmål som ga meg tannkremsmak i munnen eller lyst til å gå på do, men det funka iallefall for min del! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ex.phil ja. Usj! Det er i tingens natur bla bla bla...ugh! Jeg var på noen få forelesninger,leverte oppgavene og leste om de viktigste personene 1-2dager før eksamen. Fikk en C. Utrolig kjedelig stoff synes jeg, men det går alltids på et vis allikavel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kant er teit... jeg skjønner meg ikke på ham. Noen som har skjønt det vesentlige ved ham liksom? ;)

a priori og a posteriori bla bla bla. Jeg går bare i surr her!

Har lest store deler av pensum nå, men Kant har jeg utsatt til siste liten. Vet han er betydelig og alt det der, men han er så omfattende, jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kant er teit... jeg skjønner meg ikke på ham. Noen som har skjønt det vesentlige ved ham liksom? ;)

a priori og a posteriori bla bla bla. Jeg går bare i surr her!

Har lest store deler av pensum nå, men Kant har jeg utsatt til siste liten. Vet han er betydelig og alt det der, men han er så omfattende, jo!

Veeel... du kan jo kanskje prøve å forenkle verden litt ved å spørre wikipedia feks? Man kan si hva man vil om wikipedia, men de forenkler ofte ting til det forståelige med linker til ting man ikke forstår evt.... Så kan du lese i boka etterpå for utfyllende ting. Min tanke er at det er bedre å gjøre det enkelt og kunne litt enn å gjøre det komplisert og kunne ingenting... ;)

Min kloke gamle mattelærer pleide å si at for hvert problem du ikke forstår finnes det et du kan forstå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kant er teit... jeg skjønner meg ikke på ham. Noen som har skjønt det vesentlige ved ham liksom? :lol:

a priori og a posteriori bla bla bla. Jeg går bare i surr her!

Har lest store deler av pensum nå, men Kant har jeg utsatt til siste liten. Vet han er betydelig og alt det der, men han er så omfattende, jo!

Kant ja.. det eneste jeg husker om Kant var at han fikk bråk da han dyttet en gammel dame ned en trapp så hun skadet seg.. Og Rousseau, han med den "opplyste barbaren" eller noe sånt - han levde på rike kvinner han - flyttet fra riking til riking men egentlig hadde han 4 barn med en servitrise som han ikke var gift med, men som han var sammen med hele livet sitt. Diogenes bodde i en tønne og fyllte munnen med småstein for å trene på sin diksjon. Pytagos som var mystiker bodde i en hule med sine "disipler", han trodde kun på ideelle størrelser så da han og hans følge oppdaget en størrelse som kvadratrota av 2, et irrasjonelt tall med uendelig mange siffer bak komma, så underslo de det for det passet jo ikke inn! Aristoteles drakk gift og hans elev Platon var homse. Og Karl Marx hadde en uekte sønn som han fikk sin bestevenn Friedrich Engels til å ta til seg og oppdra.. Descartes frøs ihjel i Sverige, Pascal kom fra en superreligiøs sekt

*og her slutter Tonjes filosofi-kunnskap*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.. Takk for spennende historier, TonjeM!

jeg har sett på eksamensoppgaver i dag (det er det eneste også..) og ser at jeg fint kan slippe unna å nevne kant om jeg er heldig med oppgavene. Tror jeg satser på å ikke kunne ham ut og inn.

Nå får det bare briste eller bære - har en avtale med en kamerat i morgen som faktisk synes dette er interessant, så da skal jeg nok grave fram viktige ting fra ham.

Takk for innspill alle sammen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med siste puggedag! Nå skal jeg også gå å gjøre siste forberedelser før jeg tar full regnedag i morgen.

Håper vi begge går for gull på Mandag.

(eller bare ståkarakter :D )

Jeg tror jeg sier at ståkarakter ER gull, jeg :lol:

Lykke til selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anebanana - ja du er den eneste :) Men etter jeg har fått sagt det, så er jo alle forskjellig. JEG finner analysens fundamentalteorem og hele pensum i kalkulus superspennende, jeg finner glede i å løse integraler osv. Der er sikkert jeg "alene" på den måten, iallefall her på forumet :)

Og nå har jeg hatt kjemieksamen. Egentlig skulle jeg enda vært der og hatt eksamen siden den varte til 15.00, men jeg skjønner ikke hvor mye tid man egentlig skal trenge for å løse noen vanvittig lette likninger og konsentrasjonsspørsmål. Fikk noen uhyre ekle Lewisstrukturer da, melamin og cyr...gussyre? Uansett - denne blir jeg direkte overassket og skuffet over om jeg stryker på. Det skal jaggu godt gjøres! Så jeg er fornøyd, nå er det 1 dag med geologipugg så har jeg juleferie! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AH, det er vel brukerkurs i matte det :)

Engelsk mattebok? Uggent :)

Uggent både fordi jeg s***r i matte, jeg hater det og jeg hater det litt til! Også hater jeg engelske mattebøker. Blæh!

Jeg vet at MATH100 egentlig er et "lett" kurs, men for meg som ikke eier matematisk sans, interesse eller noe i den duren, blir det svært tungt og trått å få til. Jeg fatter ikke at jeg har strevet meg gjennom matte hvert år på videregående også - jeg hater det! :) Men realfag, ja det skal jeg liksom ta. Hvor er logikken?

Dagens syteinnslag...

MrsPowers: Kjedelig å ha eksamen på en lørdag, da! Trodde ikke det var vanlig praksis egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...