Gå til innhold
Hundesonen.no

Hei

Ka

Recommended Posts

Skrevet
Generelt er Schäferen roligere en Mallen' date=' men du kan jo seff få Schäfere som er like rivgjern som Mallene. Schäferen er ypperlig brukshund og kan fungere flott som familiehund ved siden av, så lenge den blir aktivisert nok! :cry: Har hatt 2 Schäfere som jeg trente stort sett lydighet med, var innom bruks og ag også. De fungerte flotters som familihunder ved siden av! :([/quote']

Så fint. :(

Hvor mye aktiviserte du schæferne dine, og hvor mye (daglig, tenker jeg på)?

Skrevet
Forresten' date=' ser at du er ute etter en aktiv brukshund. Hva syns du om dobermann? :cry:[/quote']

Har ingen kjennskap til Dobermann. Fortell gjerne!

Skrevet

Ja dobermann er en kjempeflott brukshund. Kan brukes til det meste. Den blir endel brukt i redningshund, men de er ikke riktig like hardfør som feks. shæfer pga pels (om vinteren). Politiet bruker dem og militæret. De kan brukes til hjelpehunder og terapihunder. De er kjempeflott til lydighet, spor, agillity, ja alt du møtte ønske :cry: De lærer utrolig fort og har en stor arbeidslyst og energi. Og så ser de jo ikke så værst ut heller :wink: Men dette kommer an på smaken, hvilken brukshund du liker best. Er det noen mer konkret du lurer på, så bare spør. :(

Skrevet
Er det noen mer konkret du lurer på' date=' så bare spør. :cry:[/quote']

Kjempefint! Kommer sikkert flere spørsmål etterhvert.

Skrevet

De var VELDIG forskjellige, så han første var veldig fornøyd med turer og litt lydighet og et spor i ny og ne. Han syns vel egentlig at jeg var litt strevsom når jeg dro han med på treninger! :wink: Latskapen lenge leve osv... :roll: Hun andre jeg hadde gikk på veggen om jeg ikke ga henne oppgaver hver dag.. Hadde jeg ikke tid til å trene henne en dag så ga jeg henne noen hjerneoppgaver, gjemte godbiter rundt i huset eller noe i den duren, da kunne hun holde på i timesvis, selvom hun hadde funnet alle godbitene, så ga hun seg ikke før hun fikk beskjed om det! :wink:

Så det er veldig forskjell innen for samme rase! En oppdretter vil hjelpe deg å finne den rette hunden for deg, uansett hvilken rase du velger! :(

Skrevet
Så det er veldig forskjell innen for samme rase! En oppdretter vil hjelpe deg å finne den rette hunden for deg' date=' uansett hvilken rase du velger! :cry:[/quote']

Ok.

Men jeg har tenkt å skaffe en voksen hund, cirka 1 år eller noe slikt - så da får jeg ikke hjelpe av oppdretter. Får prøve å finne frem til et godt eksemplar på egen hånd. :(

Skrevet

Hei og velkommen! Ser at du lurer litt ang schäfer.... Jeg har hatt noen av den rasen, og de er gode hunder som trenger litt å jobbe for. Men de er ikke så krevende som mallen. De kan være i ro, og krever ikke full pakke hver dag. (mine gjer ikke det) Såg og at du skrev at du ikke kan få hjelp fra oppdretter fordi du vil ha et dyr på ca 1 år. Dette er feil...En oppdretter kan/vil hjelpe deg. Men det du kan oppleve er at de ikke har noen med en gang, men kontakter deg når de vet om noen... :cry:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...