Gå til innhold
Hundesonen.no

Tenkte på Aussie..


Synnikken

Recommended Posts

Gjeterhunder/vokterhunder bruker ikke nesen når de jobber, men det gjør de aller fleste jakthunder.

Ehm, neivel? Som sagt jeg hadde nok valgt en åtter til trådstarters formål, men at ikke en ener bruker nesen når den jobber blir i mitt hode litt feil igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar
Hvis noen er intr så driver jeg nå å tenker på Curly Coated Retriever..

Kan jeg spørre hva som er viktigst for deg? Å ha en "kul rase som ikke alle andre har" koste hva det koste vil, eller å ha en hund som du lett kommer til målet med å få godkjent som en tjenestehund? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de är ju tyngre än labradorerna!? :P

Ja det er de.. Jeg sa bare jeg kikket på rasen... Sender litt e-post med oppdrettere osv.. også må jeg snakke med tollvesnet.. hva jeg kan bruke en såpass stor hund til..

De er jo store :shocked:

Hehe, jaa.. (jeg gikk tur med en sånn når jeg var 4-9 år) Mens søs gikk med en old english sheepdog.. (hun er syv år eldre enn meg :P )

Kan jeg spørre hva som er viktigst for deg? Å ha en "kul rase som ikke alle andre har" koste hva det koste vil, eller å ha en hund som du lett kommer til målet med å få godkjent som en tjenestehund? :P

Jeg sa jeg kikket på rasen.. jeg har ikke valgt noe.. Er Curlyen kul også nå?

Syns de er herlige jeg, har møtt endel individer av rasen som jeg har falt for.. Så nå KIKKER jeg på rasen innen det jeg trenger.

Jeg vet ikke hvordan curly coated er som brukshund, men de er som folk sier mye tyngre og større enn en jaktlabrador. Har også hørt at de er vanskeligere å få til å samarbeide og motivere, men det vet jeg selv ingenting om.

Ikke jeg heller vet noe ennå.. Vet det er en godkjent ettersøkshund som bor på grensen til Sverige. Jeg har aldri sett på jaktlabbe, så vet de er større. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa jeg kikket på rasen.. jeg har ikke valgt noe.. Er Curlyen kul også nå?

Syns de er herlige jeg, har møtt endel individer av rasen som jeg har falt for.. Så nå KIKKER jeg på rasen innen det jeg trenger.

Det virker som du er mye mer opptatt av å finne noe ikke alle andre har, i stede for å gå for noe som er litt mer sikkert å kunne få en god tjenestehund bare...

Edit: Var det ikke en hund til søk etter tobakk du hadde fått beskjed om å leite etter? Eller har jeg missforstått noe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du er mye mer opptatt av å finne noe ikke alle andre har, i stede for å gå for noe som er litt mer sikkert å kunne få en god tjenestehund bare...

Edit: Var det ikke en hund til søk etter tobakk du hadde fått beskjed om å leite etter? Eller har jeg missforstått noe her?

Okei, nei det er ikke meningen.. Jeg bare ser meg rundt.. For meg er ikke Curlyen noen "sjelden rase" da det bor endel her i nabolaget rundt meg..

Jeg hadde litt lyst til det med tobakk for det er færrest av de. Men Narkohund, søk etter mennesker (levende vesner generelt)... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er du ute etter i den nye hunden? Burde det ikke være viktigst for deg, siden du skal bruke hunden i arbeidet, å få en rase som har store forutsetninger for å duge til jobben? Jeg vet ikke om jeg hadde tatt noen sjanser jeg - men heller satset på den mest egnede rasen, og jeg tror det vil være jakt-spanieler og jakt-retrievere (golden og labrador hvertfall, de andre rasene har jeg ikke så mye erfaring med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, neivel? Som sagt jeg hadde nok valgt en åtter til trådstarters formål, men at ikke en ener bruker nesen når den jobber blir i mitt hode litt feil igjen.

Hæhæ, nå misforstår du skikkelig! Vi har vel avklart tidligere i tråden et sted at alle hunder har nese vel? :P Men jeg har fremdeles tilgode å møte en gjeterhund som gjeter med nesen, eller en vokterhund som vokter med nesen. At nesen kan komme inn "handy" både titt og ofte stemmer for all del, men det er ikke primært nesearbeid som har gjort en god gjeterhund til nettopp en god gjeterhund. En jakthund som derimot ikke har hatt en god nese, har ikke fått gå videre i avl. Og nå snakker jeg ikke om på 80-tallet, men før noen av oss her på doggis ble født. Eller er du uenig?

Jeg antar du føler deg litt støtt siden schäfer er i gruppe 1, og de er kjent for å ha god nese. Det er greit, de har god nese. Er du fornøyd nå? Eller vil du diskutere det jeg skrev om over her? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er du ute etter i den nye hunden? Burde det ikke være viktigst for deg, siden du skal bruke hunden i arbeidet, å få en rase som har store forutsetninger for å duge til jobben? Jeg vet ikke om jeg hadde tatt noen sjanser jeg - men heller satset på den mest egnede rasen, og jeg tror det vil være jakt-spanieler og jakt-retrievere (golden og labrador hvertfall, de andre rasene har jeg ikke så mye erfaring med)

Ender nok opp med en av de vanlige rasene innen faget.. men hadde ett ønske om noe annet..

Men siden det er så mye negativt rundt det så gjør jeg nok det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror virkelig de som har svart vil deg mest mulig vel, bare så det er sagt! Jeg tenker hvertfall at det kanskje er smartere å fokusere på hvordan man lærer opp en hund som er typisk egnet for dette før du eventuelt senere trener opp en litt mer sær rase... Når vi skal lære noen å ri så gir vi dem de snille ponniene først, så de lærer å sitte riktig og kan konsentrere seg om enkle ting først, også får de mer krevende ponnier når de blir mer erfarne og tåler en utfordring eller tre. Om du skjønner hvor jeg vil henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT...

Herregud som dere skriker og hyler! :P

Har jeg sagt at de har like muligheter? Nei. Like forutsetninger? Nei. Poenget mitt med setninga om Luna er fordi hun nettopp er litt mer hyper og litt mer spor-opptatt enn andre labradorer.

I det generelle ville jeg bare fram til at Labradoren er godt anlagt til å kunne klare samme jobben, hvis du får et slikt individ. Sånnsett er vi nok enig, mest med deg Tora. :P

Så, back to topic now!

Dette virker da veldig motsigende i forhold til hva du har skrevet om henne på siden hennes. Der har jeg fått inntrykk av at hun er litt treig og mangler guts som du skriver selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæhæ, nå misforstår du skikkelig! Vi har vel avklart tidligere i tråden et sted at alle hunder har nese vel? :P Men jeg har fremdeles tilgode å møte en gjeterhund som gjeter med nesen, eller en vokterhund som vokter med nesen. At nesen kan komme inn "handy" både titt og ofte stemmer for all del, men det er ikke primært nesearbeid som har gjort en god gjeterhund til nettopp en god gjeterhund.

Er ikke hovedsaklig nesearbeid jeg tenker på når det kommer til egnethet eller ikke. De fleste hunder kan lukte, og lære godt å lukte forskjellige lukter uten at det er noe mer arbeid.

Det gjeterhunden har som er negativt i denne sammenheng som jeg ser det er ikke nesen, de har gode neser og de jobber godt på lukt - som andre raser med mye jakt i seg.

Gjeterhunden har derimot samler interessen, hvilket gjør den lettere å forstyrre f.eks i ett lokale der mange personer beveger seg uten mål og mening (flyplass/ lager) de kan og lage flokk av sin egen gjeng og ønske å holde styr på dem. Det vil forstyrre dem og ta fokus bort fra jobben. De er kontrollfriker.

Samme så er flere av dem mer reserverte og mer fokusert på å ha kontroll på omgivelsene (det er jo det gjeterhunder gjør) de er oftere litt reserverte mot mye støy, mer mistenksomme og edgy på plutselige bevegelser (hvilket de jo og skal være siden de helst bør få med seg når væren eller oksen går inn for å drepe dem)

Spanielene og retrivere jeg har møtt er jo på den måten ganske "dumme". Evig lykkelige og helt ukritiske til farlige ting i verden - Hvilket jo er en stor fordel i enkelte omgivelser. De er bare lykkelige - uansett, og det i tillegg til god nese er jo ingen bakdel i en jobb med mange forstyrrelser. Er jo da alfa og omega at hunden kan jobbe uten å la seg forstyrre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror virkelig de som har svart vil deg mest mulig vel, bare så det er sagt! Jeg tenker hvertfall at det kanskje er smartere å fokusere på hvordan man lærer opp en hund som er typisk egnet for dette før du eventuelt senere trener opp en litt mer sær rase... Når vi skal lære noen å ri så gir vi dem de snille ponniene først, så de lærer å sitte riktig og kan konsentrere seg om enkle ting først, også får de mer krevende ponnier når de blir mer erfarne og tåler en utfordring eller tre. Om du skjønner hvor jeg vil henne?

Jada, nei.. det med negativt var jo ikke stygt eller utakknemlig ment ovenfor de som svarte. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæhæ, nå misforstår du skikkelig! Vi har vel avklart tidligere i tråden et sted at alle hunder har nese vel? :P Men jeg har fremdeles tilgode å møte en gjeterhund som gjeter med nesen, eller en vokterhund som vokter med nesen. At nesen kan komme inn "handy" både titt og ofte stemmer for all del, men det er ikke primært nesearbeid som har gjort en god gjeterhund til nettopp en god gjeterhund. En jakthund som derimot ikke har hatt en god nese, har ikke fått gå videre i avl. Og nå snakker jeg ikke om på 80-tallet, men før noen av oss her på doggis ble født. Eller er du uenig?

Jo da, jeg skjønner jo hvor du vil hen, men jeg mener det blir feil å si at, for eksempel, en gjeterhund ikke jobber med nesen sin i det hele tatt. Ser du ikke at det kan mistolkes? Jeg må si meg enig med Tora her, det handler også om måten.

Jeg antar du føler deg litt støtt siden schäfer er i gruppe 1, og de er kjent for å ha god nese. Det er greit, de har god nese. Er du fornøyd nå? Eller vil du diskutere det jeg skrev om over her? :P

Denne kunne du holdt deg for god til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT...

Dette virker da veldig motsigende i forhold til hva du har skrevet om henne på siden hennes. Der har jeg fått inntrykk av at hun er litt treig og mangler guts som du skriver selv?

Varierer med hva vi gjør sant? I rasebeskrivelsen til Labrador (iallefall den om lynne og væremåte) står det klart og tydelig at en labrador gjør det du klarer å få den med på å gjøre. Den kan være litt sta, og egenrådig. For Luna ligger løping i skogen med nesa i bakken og halen til værs helt naturlig (forsåvidt inne også, eller ute), mens lydighetsøvelser faller henne utrolig kjipt, og derfor skrur hun på tankefullheten. Treigheten. Det har bare med hvordan jeg i framtiden klarer å motivere henne for det.

Jeg har også skrudd veldig ned på temperamentet hennes, siden jeg ikke ønsker en hund med så stor motor. Det har jeg fått hjelp til av hundeinstruktører da det sto som verst i huset. Ikke har jeg noen helhetlige mål og bikkja skal fungere som familiehund. DET tror jeg skal komme fram i teksten på den måten jeg vil. Som jeg skrev tidligere, tilrettelegging i valpetida hos hadde gjort (iallefall Luna som individ) til knakende sporhund MED motor så det holdt. Om du tenker deg at det finnes flere som Luna, jeg tviler på at Luna er den eneste stakkars utstillingslabben som er slik, så kan faktisk en normal labbis også klare jobben.

Selvfølgelig ikke med samme sannsynlighet som ved en jaktlabbe, det er klart. Men fullstendig "plausible", som de sier på mythbusters.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg valgt hund for å jobbe i tollvesenet så hadde jeg valgt en glad, energisk hund, som er åpen ovenfor mennesker da man ofte er midt i folkemengder. En som jobber seg "ihjel" for en god forsterker :P Jeg ville gått for springer, men har jo også hatt en springer og er vel litt inhabil sånn sett :P

Etter det jeg har vært borti (og det er kun ett par stykker) av curly så er ikke de veldig omgjengelige eller trenbare, de kan være skeptiske til folk osv og det vil du ikke ha om du skal ha en tollhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gjeteren
Jeg har også skrudd veldig ned på temperamentet hennes, siden jeg ikke ønsker en hund med så stor motor.

Med så mye stress, mener du vel. Motor har vel aldri vært til bry for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ender nok opp med en av de vanlige rasene innen faget.. men hadde ett ønske om noe annet..

Men siden det er så mye negativt rundt det så gjør jeg nok det.

Ang curly coated, så har jeg opplevd de jeg har møtt, som generelt reserverte, og noe sære. Men kan være jeg bare har vært uheldig med hvem jeg har møtt. Om du skal ha en hund i arbeid, er det nok, som du sier, best å gå med en av de tradisjonelle rasene. Du kan nok få til det meste med en hvilken som helst rase så lenge du er heldig med individet, men man kan jo ikke bare satse på flaksen heller, dessverre.

Sender deg en pm med noen OT-spørsmål, jeg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mye stress, mener du vel. Motor har vel aldri vært til bry for noen.

Mjaaa, god blanding? :P

Forøvrig er må jeg bare si at jeg skjønner hva du mener Katja-Kai, men det er faktisk noe i det folk sier om slit og faenskap. Ideen er kanskje flott før du sitter midt i den, og ikke får til det som var så enkelt i hodet. Ingen som nekter deg, men du har iallefall blitt advart. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tror fortsatt at den rette typen aussie kan duge som tollhund. En liten og sosial tispe med rett trening. Joda, den typen finnes som helst vil samle, er skeptisk til folk og som er tung, men det motsatte finnes også. Vil man velge sikkert, så ville også jeg valgt en av de mest vanlige rasene, men jeg tror likevel ikke at man trenger å utelukke f.eks aussien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tror fortsatt at den rette typen aussie kan duge som tollhund. En liten og sosial tispe med rett trening. Joda, den typen finnes som helst vil samle, er skeptisk til folk og som er tung, men det motsatte finnes også. Vil man velge sikkert, så ville også jeg valgt en av de mest vanlige rasene, men jeg tror likevel ikke at man trenger å utelukke f.eks aussien.

Det tror absolutt jeg også. :P Mange aussier er jo til og med mindre enn de fleste springer spaniels.. (f.eks My :P) Tror ikke My hadde hatt noe problem med å jobbe i store folkemengder heller, hun har ikke noen sterk trang til å samle folk eller holde kontrollen sånn sett. Hun gjeter ikke mennesker.. Bare meg innimellom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...