Gå til innhold
Hundesonen.no

Tenkte på Aussie..


Synnikken

Recommended Posts

Heisann.. Jeg har da søkt meg opp til jobb i tollvesnet.. skal begynne i lære i 2010.

Der skal jeg jobbe med "Tobakk hunder".

Jeg har fått beskjed om å finne meg en rase med mer futt i enn mopsen.. (hadde jeg kommet med mopsen så hadde de vel bare lagt seg i fanget på den mulige forbryteren.. <_< )

Men ja, noen spørsmål til dere Aussie eiere, selvom jeg har lest endel på nettet så er ingenting så bra som å høre det "direkte fra kilden"..

1: Hvordan er snuten? liker de gå spor JOBBE med nesen?

2: Jeg er intr i lydighet, hvordan er de der? Er de "seige?" eller lærer de kjapt? (alt for en godbit?)

3: Lest at de er reserverte mot fremmede.. Noe som passer seg bra innen det jeg skal bruke den i jobben.. Stemmer dette med rasen generelt eller er det forskjellig fra individ til individ?

4: Har også lest at de har vokterinnstinkt? Er dette sterkt?

5: Hvordan går rasen generelt sett over med andre hunder?

*tenke over mer å spørre om enn så lenge*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

1: Hvordan er snuten? liker de gå spor JOBBE med nesen?

Bridie liker IKKE å snuse nær bakken, hun jobber godt på overvær, men finsøk er noe dritt. Men det er jo helt sikkert noe man kan lære dem til å bli flinke med vil jeg tro. Er nok også andre som kan svare bedre enn meg her...

2: Jeg er intr i lydighet, hvordan er de der? Er de "seige?" eller lærer de kjapt? (alt for en godbit?)

Min er faring er at de er kjappe, gjør det meste for en godbit, eller enda bedre, en drakamp!

3: Lest at de er reserverte mot fremmede.. Noe som passer seg bra innen det jeg skal bruke den i jobben.. Stemmer dette med rasen generelt eller er det forskjellig fra individ til individ?

Bridie hadde nok rundslikket evnt kjeltring. Muligens sagt BOFF først, men slengt seg på rygg for å få kos. Og slik er det fleste jeg har hilst på egentlig...Men vil vel tro det fint går ann å lære dem når de er på jobb og ikke.

4: Har også lest at de har vokterinnstinkt? Er dette sterkt?

ja, jeg syns det.

5: Hvordan går rasen generelt sett over med andre hunder?

Min erfaring er BRA. :lol: Men er jo individer her også som overalt ellers. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, bikkjene som faktisk fungerer best på sånne snuseting er jo Labrador og Spanieler :P Mer en nok fart og **** i begge raser.

Men finner du en aussie som er kjapp nok på det funker det sikkert bra. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Hvordan er snuten? liker de gå spor JOBBE med nesen?

Ja, det gjør den, men de har lett for å gå overvær og er typiske overværshunder. Men med trening lærer de seg å spore nøyaktig. Aussier elsker å gå spor og å få bruke nesen, slik som andre hunder.

2: Jeg er intr i lydighet, hvordan er de der? Er de "seige?" eller lærer de kjapt? (alt for en godbit?)

De kan jobbe ræva av seg for en skikkelig forsterker. De lærer veldig fort. Noen har ikke farten til en bc, så let godt om du vil ha et VM materiale. Vær obs på hvilke linjer du velger fra. Vil du ha en arbeidshund, må du velge fra linjer hvor foreldre og søsken har ordentlige meriter å vise til. Flere av aussiene nå er pene å se på, men mangler noe inni... Vær også oppmerksom på at noen kan ta feil av arbeidsmotor og stress, så let etter de hundene som har en god av og på knapp og som sagt: meriter fra høyere klasser å vise til.

3: Lest at de er reserverte mot fremmede.. Noe som passer seg bra innen det jeg skal bruke den i jobben.. Stemmer dette med rasen generelt eller er det forskjellig fra individ til individ?

Det er forskjeller fra individ til individ, men mest fra linjer til linjer. De fleste er jo omgjengelige og sosiale, men ikke nødvendigvis slik som retrievere som bare må bort for å hilse. Jeg tror det er litt hva du vil ha, det du trener på, det får du.

4: Har også lest at de har vokterinnstinkt? Er dette sterkt?

På noen, ja, på andre ikke. Av de tre aussiene vi har hatt, så så vi lite til voktingen på den første. Nummer to hadde mye vokt i seg, som han kun tok frem når det trengtes. Da kunne det også være alvår i det. Nummer tre, som vi har nå, varsler en del -også når det ikke trengs. Så det varierer, ja, men det har vel også noe å gjøre med hvordan dette ballanseres med andre egenskaper, så som mot (på tynt grunnlag her, dette kan andre bedre forklare).

5: Hvordan går rasen generelt sett over med andre hunder?

Veldig bra. De er som de fleste andre hunder på dette området :wub: De er jo gjeterhunder, så de kan leke veldig fysisk og like å stirre på andre hunder. Dette kan noen hunder reagere på. Så sosialisering fra de er små, er også viktig med aussien.

Når det gjelder om aussien duger til å forholde seg til forbrytere, det vet jeg ikke, for jeg vet ikke helt hva som er meningen en hund skal gjøre i møte med dem? De har skarphet i seg og vokt, så det ligger ting der som absolutt tilsier at de vil si i fra og passe på, men hva skal de gjøre, rent konkret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder om aussien duger til å forholde seg til forbrytere, det vet jeg ikke, for jeg vet ikke helt hva som er meningen en hund skal gjøre i møte med dem? De har skarphet i seg og vokt, så det ligger ting der som absolutt tilsier at de vil si i fra og passe på, men hva skal de gjøre, rent konkret?

Ja, vet at det vanligvis er spaniels og labradorer.. men er ikke hunder jeg kunne tenkt meg.. :wub:

Når de jobber skal de bare søke over mennesket.. så forsvinner den eventuelle forbrytereen og de "går løs" på kjøretøyet/fremkomstmiddelet..

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vet at det vanligvis er spaniels og labradorer.. men er ikke hunder jeg kunne tenkt meg.. :P

Når de jobber skal de bare søke over mennesket.. så forsvinner den eventuelle forbrytereen og de "går løs" på kjøretøyet/fremkomstmiddelet..

:P

Ja, ok. Da kreves det ikke at hunden kan løse situasjonene skarpt, liksom :wub: Det vil jeg tro en aussie kan klare helt utmerket.

Hva mener du med "går løs på kjøretøyet/fremkomstmiddelet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "går løs på kjøretøyet/fremkomstmiddelet"?

Mener jeg sjekke det.. fremkomstmiddelet blir først sjekket inni, hunden når helt inni fremkomstmiddelet.. Det blir også jekket opp så vi kan se under og hunden snuse osv. Det jeg skal ha er en hund som snuser opp tobakk.. Dette er fordi at det finnes mye mer narkohunder enn tobakkhunder i Norge. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg sjekke det.. fremkomstmiddelet blir først sjekket inni, hunden når helt inni fremkomstmiddelet.. Det blir også jekket opp så vi kan se under og hunden snuse osv. Det jeg skal ha er en hund som snuser opp tobakk.. Dette er fordi at det finnes mye mer narkohunder enn tobakkhunder i Norge. :P

Aha :P Ja, men da skulle det vel kunne gå helt utmerket å bruke en aussie? Jeg mener, når de brukes som redningshunder, både sommer og vinter, og i svensk redning som ligner mer på ruin her i Norge, så skulle jeg tro at de passer fint til slik type arbeid. Men du kan jo kanskje undersøke hvorvidt det vil være enklere å komme til målet med en hund som har lettere for finsøk og ikke er mer utpreget overværshund, samt hvor pålitelig atferden vil bli med en hund som har lettere for overværsøk. Det er jo bare noe man kan være oppmerksom på i allefall. Min Arn sporer nøyaktig nettopp fordi jeg var nøye med det fra dag 1, så med riktig trening kan jeg ikke helt se at det skal være et problem. Likevel ville jeg hørt meg rundt med folk som virkelig kan sakene sine, flere innen tollvesenet osv. slik at du ikke velger en rase som gjør det vanskeligere å komme til målet. Man trenger jo ikke gjøre det vanskeligere enn det nødvendigvis er :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha :P Ja, men da skulle det vel kunne gå helt utmerket å bruke en aussie? Jeg mener, når de brukes som redningshunder, både sommer og vinter, og i svensk redning som ligner mer på ruin her i Norge, så skulle jeg tro at de passer fint til slik type arbeid. Men du kan jo kanskje undersøke hvorvidt det vil være enklere å komme til målet med en hund som har lettere for finsøk og ikke er mer utpreget overværshund, samt hvor pålitelig atferden vil bli med en hund som har lettere for overværsøk. Det er jo bare noe man kan være oppmerksom på i allefall. Min Arn sporer nøyaktig nettopp fordi jeg var nøye med det fra dag 1, så med riktig trening kan jeg ikke helt se at det skal være et problem. Likevel ville jeg hørt meg rundt med folk som virkelig kan sakene sine, flere innen tollvesenet osv. slik at du ikke velger en rase som gjør det vanskeligere å komme til målet. Man trenger jo ikke gjøre det vanskeligere enn det nødvendigvis er :P

Takk for mye og bra info Lone! :wub:

Joda, jeg skal se meg om. Der som jeg skal gå i lære er det både svenske og norske som driver.. der har de basenji, spaniels, golden, labbe, en bernersennen og en rottis.. Jeg har liksom forelsket meg FULLSTENDIG i rasen Aussie.. men jeg har ikke tid til å ha en om jeg ikke kan ha den med på jobb og bruke den der :P Derfor jeg snuser litt på rasen innen dette.. :P Er såfall at det ikke er før våren 2011 jeg kan få en valp(tidligst mulig).. så tid har jeg endel av! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye og bra info Lone! :wub:

Joda, jeg skal se meg om. Der som jeg skal gå i lære er det både svenske og norske som driver.. der har de basenji, spaniels, golden, labbe, en bernersennen og en rottis.. Jeg har liksom forelsket meg FULLSTENDIG i rasen Aussie.. men jeg har ikke tid til å ha en om jeg ikke kan ha den med på jobb og bruke den der :P Derfor jeg snuser litt på rasen innen dette.. :P Er såfall at det ikke er før våren 2011 jeg kan få en valp(tidligst mulig).. så tid har jeg endel av! :P

Basenji???? *Interessert'

Sorry OT, men MÅ bare vite: Hvem, og blir Basenjien brukt til dette arbeidet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo at aussien er en flott rase, men jeg ville nok heller satset på en mer egnet rase. En jakt cocker, jaktspringer eller jaktgolden feks. Det er ikke uten grunn at de blir mest brukt innen tollvesnet. En liten cocker eller springer kommer seg jo også frem på steder i bilene som større hunder ikke greier:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenji???? *Interessert'

Sorry OT, men MÅ bare vite: Hvem, og blir Basenjien brukt til dette arbeidet?

Jeg vet ikke hvem. Det var disse som stod på raselisten jeg fikk på mail. Siden jeg er intr i en "anderledes" rase.

Joo.. nå leste jeg mailen på nytt.. basenjien ble brukt til å lete frem levende vesner.. Mennesker og dyr.

Mer vet jeg dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på litt mer utradisjonelle raser, da? Jeg vet at flere portugisiske vannhunder utenlands brukes til søk av ulike slag. Blant annet er de svært dyktige når det kommer til vanskelige forhold, f.eks. å lete etter mennesker i brannruiner der et helt område er sprøytet ned med vann (det sies at rasen kan lukte under vann, men hvorvidt det er sant eller ikke har jeg ingen dokumentasjon på). De duger også veldig godt i "vanlig" spor, og i rundering og viltspor (den enste portisen jeg vet om som trener viltspor i norge er norsk viltsporchampion). Men nå må man like selve rasen også, da. Men hvis jeg var deg ville jeg absolutt ha tatt en titt på blant annet portisen også.

Vet forresten at de brukte portiser i N.Y da twin towers var blitt spylet ned med vann (i søk etter mennesker). :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil jo tro at når du skal trene opp din første hund til slikt så kan et være smart å ta en tradisjonell rase de allerede bruker og prate med de som allerde jobber i det virket og høre dems anbefalinger, de har nok både erfaringer med hvem, hva og fra hvor. En ting er at det er morro å ha noe andre ikke har (?), men skal det være jobben din så er jo det viktigste at den faktisk fungerer til bruket 100%. Er jo noe med å kjøpe en spade dersom det er en spade du trenger.

I slik jobb vil jeg jo tro at pri en er at hunden er veldig miljøsterk av natur, den skal tåle å jobbe under mange forhold og ikke ha reservasjoner mot underlag, bråk, knappe områder, folk etc etc. Samme være lett nok til at du klarer å løfte den høyt.

Jeg har på aussie aldri opplevd at det er en utpreget overværshund - syns de jober på den måten de har lært seg å jobbe og slik det fungerer. Jeg trente mye finsøk med min inne i rom oppe i hyller og slikt, og jeg fikk en hund som var litt for mye på finsøk framfor mer overværssøk som jeg egentlig trengte. Men er nok ikke rasen jeg hadde kjøpt først for å drive den type søk - fordi det finns raser som er mer egnet. Hadde nok kjøpt meg en spaniel eller jaktlabbe jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.. Jeg har da søkt meg opp til jobb i tollvesnet.. skal begynne i lære i 2010.

Der skal jeg jobbe med "Tobakk hunder".

Jeg har fått beskjed om å finne meg en rase med mer futt i enn mopsen.. (hadde jeg kommet med mopsen så hadde de vel bare lagt seg i fanget på den mulige forbryteren.. <_< )

Men ja, noen spørsmål til dere Aussie eiere, selvom jeg har lest endel på nettet så er ingenting så bra som å høre det "direkte fra kilden"..

1: Hvordan er snuten? liker de gå spor JOBBE med nesen?

2: Jeg er intr i lydighet, hvordan er de der? Er de "seige?" eller lærer de kjapt? (alt for en godbit?)

3: Lest at de er reserverte mot fremmede.. Noe som passer seg bra innen det jeg skal bruke den i jobben.. Stemmer dette med rasen generelt eller er det forskjellig fra individ til individ?

4: Har også lest at de har vokterinnstinkt? Er dette sterkt?

5: Hvordan går rasen generelt sett over med andre hunder?

*tenke over mer å spørre om enn så lenge*

1. Aussier har en lang snute, og den er det liv i har jeg merket. Det er jo gjeterhunder så det er visst ganske normalt at de heller vil gå i overvær eller bruke synet for å finne løsninger, men jeg har ikke merket så veldig mye av dette på My. Men så begynte jeg å gå spor med henne så fort snøen forsvant, og da var hun enda veldig ung så hun har kanskje bare "fått det inn" og derfor plages vi lite med det idag. My har gått mye mer spor enn hun har "trent" rundering f.eks hvor de skal gå etter overvær, og resultatet der er så langt at hun leter fint en stund - men finner hun ikke figurant fort nok så slår hun over på spormodus og finsøker hele runderingsløypa med nesa klistret i bakken...

Som valp kunne My HYYYYYYYLE for full hals hvis vi passerte et spennende spor i skogen som hun ikke fikk følge etter, eller hvis hun måtte vente til sporet hennes hadde ligget en stund. Nå pistrer hun bare litt. :wub: Tror de fleste aussier syns nesearbeid er himmelen.

2. My er alt annet enn seig, og hun lærer nesten FOR fort! Det er en utfordring i seg selv - for belønner man noe man kanskje egentlig ikke hadde tenkt å belønne, så har man plutselig en hund som kan det man nettopp belønnet - og vil vise deg det resten av dagen. *ler* Ikke minst virker det som om aussier er "laget" for å tenke selv - så man må være forberedt på at å "løpe ut til kjegla" kan bli til mange interessante øvelser innimellom, bare fordi aussien syns det var litt for kjedelig og bestemte seg for å smøre på litt med et eller annet. De tenker MASSE på egenhånd, og tar egne beslutninger.

3. Det er nok veldig forskjellig fra individ til individ. My var veldig(!!) åpen og sosial med mennesker som valp, og det gjaldt ALLE mennesker... Nå merker jeg at hun sakte men sikkert har begynt å gi litt mer ****, og noen mennesker kan også være litt skumle. Da boffer hun og viser avstandssøkende signaler, men klarer helt fint å gå frem til mennesket selv for å hilse hvis hun får sjangsen. Hun bare er ikke like "dum og deilig" lengre virker det som, og er mer "skeptisk" - som om hun ser ann flere mennesker enn tidligere. Som om hun vet at ikke alle mennesker har noe med vår flokk å gjøre. Mennesker hun kjenner elsker hun til døde, og det har jeg noen treningskompiser som har fått erfare. De blir møtt med heftig begeistring, hopping og gledeshyl. :P

4. Dette varierer også mye fra hund til hund, og ikke minst linjer til linjer. Jeg har hørt om erfarne aussiemennesker som har hatt aussier som de ikke hadde klart å hatt i hus mer fordi de hadde så enormt med vokt i seg at det nesten ikke var til å leve med. Det ble for slitsomt, for mye. Andre vokter ingenting, og andre vokter litt.

5. Mitt inntrykk er at aussien er en hund som vanligvis går ekstremt godt overens med andre hunder. De er gjeterhunder med et enormt tydelig og klart språk, men de har jo også noen "downsides" som kommer med det - f.eks gjeting og stirring. Jeg merker at My gjerne stirrer på andre hunder, men jeg tror ikke hun mener noe med det - det er bare sånn aussier gjør. De liker å se på ting. :P Men jeg har alltid avbrutt My når hun stirrer, og får henne til å tenke på noe annet siden jeg VET at det kan være provoserende for andre hunder.

Før jeg fikk min egen aussie, møtte jeg en aussietispe jeg tenkte på valp fra sammen med den eldste hunden min Emma. Emma er ikke verdens mest selvsikre hund, men hundene gikk supert overens på tross av størrelsesforskjellen. Emma var veldig sikker på aussien, og det tror jeg kommer av deres evne til å vise så klart og tydelig hundespråk.

Men aussier leker heftig - og en aussie som ikke får møtt så mange forskjellige hunder som mulig vil kanskje ha litt problemer med å omgås hunder som er veldig forskjellige i forhold til dem selv. Men blir de vant til dette, og lærer å omgås forskjellige hunder, så tror jeg det går så fint så. :P Det kan nok bli rimelig heftig for en eldre, "prippen" hund å få en livsglad aussie hoppende inn i siden på seg.. For sånn gjør aussier.. De tar tilfart og slenger kroppen sin inn i andre hunder, henger seg fast i nakkeskinnet deres og takler dem.. Det virker som om "alle" slags skitne knep er lov i aussieverdenen, mens reglene er mye strengere hos andre raser. Aussier syns bare det er morsomt om de får en hund slengt i siden på seg selv, også løper de etter hunden og støter tilbake.. Andre hunder blir kanskje redde eller forbanna hvis det samme skjer med dem. Aussier er en spesiell rase kan man si.

Jeg har jo en 2,5kg's hund og en aussie på 17kg... Mens jeg skriver her nå så ligger de begge på gulvet bak meg og ruller. Jeg hører småknurring fra Emma og fnysing fra My - og de leker så fint så. :P Det er ganske merkelig at det går ann, men de har rett og slett lært hvordan man skal behandle hverandre - på tross av størrelsesforskjellen. De "bryter" tenner, de biter hverandre i nesa og slikker hverandre i ørene om hverandre - slik hunder på samme størrelse gjør når de leker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jøss. Må jo selvfølgelig være jaktlabbe :rolleyes:

Selvfølgelig. Er man ute etter en hund som skal utføre et arbeid til daglig, er det kanskje et godt sjakktrekk å velge en hund som er avlet frem for bruksdugelighet. Skal man først ha en hund som man hovedsaklig ønsker å som et "verktøy", så velger man også valp der hvor oppdretter setter bruksegenskaper foran noe annet. Det sier i grunnen seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Er man ute etter en hund som skal utføre et arbeid til daglig, er det kanskje et godt sjakktrekk å velge en hund som er avlet frem for bruksdugelighet. Skal man først ha en hund som man hovedsaklig ønsker å som et "verktøy", så velger man også valp der hvor oppdretter setter bruksegenskaper foran noe annet. Det sier i grunnen seg selv.

Så om man skal drive IPO MÅ man ha en grå bruksshäfer? Eller? Jeg synes det blir litt for snaut.

Dersom en oppdretter av "vanlig" labrador legger vekt på at hundene skal se ut som utstillingslabber OG at de skal kunne brukes innenfor et visst felt, eksempelvis spor, ser jeg ikke hvorfor det skal være umulig å bruke en hund fra denne oppdretteren til akkurat dette formålet. Det viktigste, uansett hilken rase man måtte velge, må jo være å finne en oppdretter som satser på det du er ute etter. Er du ute etter en labrador som ser ut som en utstillingslabrador (type kraftig bygning) og som samtidig har bruksegenskaper, må du finne en oppdretter som har dette i tankene når h*n velger ut foreldredyr til sine kombinasjoner. For meg er labrador og jaktlabbe to helt forskjellige hunder som nesten ikke kan sammenliknes (en helt subjektivt og personlig mening).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om man skal drive IPO MÅ man ha en grå bruksshäfer?

Kan da kjøpe deg en mops å trene IPO med - men du blir neppe verdensmester.

Når det er hund til arbeid så må jo cluet være å kjøpe det individet som har mest sannsynlighet å lykkes med minst mulig innsats. Det er nok trening bare å trene opp en god hund til en type jobb der den skal fungere helst 100% om du ikke skal måtte trene inn en masse adferder i tillegg som du faktisk kunne fått gratis hos en annen hund.

Er jo noe med å ikke kjøpe seg ekstra arbeid når resultatet for hva hunden skal yte er viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om man skal drive IPO MÅ man ha en grå bruksshäfer? Eller? Jeg synes det blir litt for snaut.

Derom en oppdretter av "vanlig" labrador legger vekt på at hundene skal se ut som utstillingslabber OG at de skal kunne brukes innenfor et visst felt, eksempelvis spor, ser jeg ikke hvorfor det skal være umulig å bruke en hund fra denne oppdretteren til akkurat dette formålet.

Nei, det har jeg ikke sagt, og det blir litt for tynn sammeligning egentlig. Men hadde du sagt at du ville hatt en schäferhund, som du skulle benyttet deg av i tjeneste - så ja - da ville jeg ikke vurdert noe annet enn en hund fra brukslinjer. IPO er en hundeSPORT for øvrig, og det blir IKKE det samme som bruk av hund i jobbsammenheng.

Jeg har ikke sagt at en hund fra en ekseriøroppdretter er ubrukelig, det var dine ord, men fokus hos en slik oppdretter vil aldri være 100 % på hundens bruksdugelighet - er du med? Og dette kan faktisk utgjøre en stor forskjell, tro det eller ei. Det er derfor jeg sier at dersom man skal ha en ARBEIDshund, så kan det faktisk være meget rasjonelt å velge valp fra en oppdretter som setter arbeidslyst hos sine hunder, høyere enn noe annet.

Er det snakk om noen som er ute etter en hund for å kunne drive med bruks og lp på hobbybasis, så stiller saken seg ganske annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil dermed påstå at det ikke er noe forskjell på en jaktlabbe mot en normal labbe, iallefall en som Luna. Hadde jeg ikke hatt meg selv å trene opp til toppen, hadde hun sikkert kunne blitt både sporchampion og viltsporschampion.

Hvor mye avhenger en NESE og viljen til å arbeide i mot en lettere kroppsbygning og mer energi? Hvis du legger opp til det fra valpens barndom vil du ha en marginal fordel innen driv og "nå skal jeg jobbe" atferd, men innen akkurat spesialsøk har jeg ingen tro på at forskjellen er så stor.

Ikke alle Labber lever opp til den som bestemor hadde hjemme.

Men dette ble offtopic jaaa'a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom en oppdretter av "vanlig" labrador legger vekt på at hundene skal se ut som utstillingslabber OG at de skal kunne brukes innenfor et visst felt, eksempelvis spor, ser jeg ikke hvorfor det skal være umulig å bruke en hund fra denne oppdretteren til akkurat dette formålet. Det viktigste, uansett hilken rase man måtte velge, må jo være å finne en oppdretter som satser på det du er ute etter. Er du ute etter en labrador som ser ut som en utstillingslabrador (type kraftig bygning) og som samtidig har bruksegenskaper, må du finne en oppdretter som har dette i tankene når h*n velger ut foreldredyr til sine kombinasjoner. For meg er labrador og jaktlabbe to helt forskjellige hunder som nesten ikke kan sammenliknes (en helt subjektivt og personlig mening).

Hvorfor gjøre det så tungvint for deg selv da? om man skal bruke hunden til noe man vet jaktlabber har et fantastisk talent for, hvorfor se etter en utstillingsvariant som man antar har en vanlig, god nese? Om man satser på spesialsøk er det merkelig å se etter oppdretter med fokus på utstilling og hobbyspor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye avhenger en NESE og viljen til å arbeide i mot en lettere kroppsbygning og mer energi? Hvis du legger opp til det fra valpens barndom vil du ha en marginal fordel innen driv og "nå skal jeg jobbe" atferd, men innen akkurat spesialsøk har jeg ingen tro på at forskjellen er så stor.

Ikke alle Labber lever opp til den som bestemor hadde hjemme.

Av de jaktlabber og labber jeg har sett så har forskjellen vært enorm. - Sammenligningen da er en labrador som er godkjent redningshund og en jaktlabbe i politiets narko avdeling - skulle ikke tro de var samme rase når det kom til innsatsvilje. Ja labben var da fullt brukbar den, søkte og jobbet - men hadde ikke det siste lille som ville gjort den virkelig bra. Men en bra labrador absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil dermed påstå at det ikke er noe forskjell på en jaktlabbe mot en normal labbe, iallefall en som Luna. Hadde jeg ikke hatt meg selv å trene opp til toppen, hadde hun sikkert kunne blitt både sporchampion og viltsporschampion.

Og hvem er du til å vurdere hva som er en god arbeidshund og omvendt? Det er ikke uten grunn at tollvesenet i all hovedsak benytter seg av working springere/cockere og jaktlabbiser i sitt arbeid. Selv om dyret ditt har en tilsynelatende god nese er ikke det synonymt med at hun ville fungert spesielt bra som tollhund. Det er mer enn god luktesans som spiller inn her skjønner du, tingene skal settes i system også.

Hvor mye avhenger en NESE og viljen til å arbeide i mot en lettere kroppsbygning og mer energi? Hvis du legger opp til det fra valpens barndom vil du ha en marginal fordel innen driv og "nå skal jeg jobbe" atferd, men innen akkurat spesialsøk har jeg ingen tro på at forskjellen er så stor.

Hvis du tror at utseende er det eneste som skiller den vanlige labbisen fra jaktutgaven, så foreslår jeg at du gjør en litt bedre research før du uttaler deg neste gang om forskjeller/likheter mellom de to utgavene av rasen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...