Gå til innhold
Hundesonen.no

Briard, beardis, russisk sort terrier, noeheltannet - hjeeelp!

Raksha

Recommended Posts

Får starte med at jeg har valp (unghund?) på 8 mnd. Ergo er det trygt å drømme og fundere på andre raser, for det er MYE som skal klaffe før det kommer en hund til inn hos meg. Men det er nå engang så at jeg trives veldig godt med to hunder, så det er jo bare et tidsspørsmål.

Jeg er på jakt etter en hund som er:

- Stor

- Aktiv

- røyter lite, altså - slipper ferdige hybelkaniner for eksempel, ikke noe labradorrøyting

- gjerne pelshund, men fortrinnsvis ikke napperase (tror det holder med en)

- kan godt ha både jakt og vakt, eller gjeting i seg, men ikke ren jakthund

- skal være tur/kose/"familie"hund, treningskompis og lekekompis til en aktiv riesendame

Sånn eeeeegentlig så skulle jeg vel hatt en langhåra riesen?

Jeg har snoka litt på noen raser, men jeg kjenner lite til dem:

Bearded collie

Briard

Russisk sort terrier

Storpuddel

Bouvier

Er også veldig glad i schapendoes, men syns de er for små...

Riesen (salt/pepper) topper lista da, men der er det napping igjen.

Tips tas i mot med takk. :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du greier å håndtere en riesen, så vil nok en briard bli et perfekt valg :lol:. OK - jeg bruker jo ikke å anbefale rasen min til folk som uten videre, men jeg tror at en briard vil passe bra inn i et hus med riesen. De er liksom litt på samme nivå, selv om de nok også kan være ganske forskjellige.

Det lureste er nok kanskje å treffe hunder av de aktuelle rasene (sort russisk terrier er kanskje ikke den enkleste å få tak i, men... hehehe). Vi stiller gjerne opp som testkaniner, vi altså *med fare for at briarden da utelukkes ganske fort - flir*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier veldig gjerne jatakk til å møte dine for å se dem i aksjon. :) Russer'n er nok ikke så lett å få sett - var vistnok noen av dem på hamar, men der var selvsagt ikke jeg.

Pm'er deg om en lekedate eller noe sånt når jeg er tilbake på riktig side av landet. Men du må gjerne fortelle mer om rasen enn så lenge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi skulle velge rase valgte vi bort schapendoes fordi alle oppdretterene mente at de ikke kan bo i leilighet og ikke kan være alene fordi de bråker sånn. Da ble vi litt skremt og gikk videre på lista. Ellers er newfoundlandshunder skikkelig flotte, men blir kanskje litt stor og tung?

Hadde kanskje valgt beardis over old engish sheepdog pga pelsen om jeg skulle valgt på nytt. OESpels er ikke moro :)

Briard er jo en nydelig rase, så skjønner godt at du har den på lista.

Husk at stor pelshund = sandkasse innendørs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner bare til bouvier fra lista di og den anbefales varmt. De to jeg har kjent hadde vel alt du ber om tror jeg.Store,vakre, pels,vakt(men ikke mye),snille og DE BLE GAMLE utrolig nok.Fjorten og seksten år.Og minner myyye om en forvokst riesen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei i hundeklubben her hadde en russisk sort terrier. (det er mange år siden, så den er sikkert død nå) Jeg tror den var en av Norges første eksemplarer.. Hunden, som var en hannhund, ble trent aktivt i lydighet. Han var veldig førerorientert, men rimelig vaktsom og skarp om ikke jeg husker helt feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo at beardisen er en herlig hund å ha da. Alltid veldig glad og en typisk hoppe-opp-og-hilserase. Men man skal huske på at det blir mye pelsstell for det blir fort floker <_<

Ellers kan jeg se for meg at en riesen kanskje passer bedre sammen med en briard? (Er vel endel pelsarbeid på briarden også sikkert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde jo en sånn konstruktiv diskusjon om forskjellene mellom beardis og briard for et par år siden, da Pippin&Symra skulle ha seg en hund til... Jeg er skikkelig dårlig på å søke her inne, så om noen kunne vært så elskverdige å finne fram den gamle diskusjonen, så hadde du fått mange innspill på de to rasene iallefall :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den tråden Siri nevner.

Jeg hadde nesten bestemt meg for briard da jeg begynte å tenke at det kanskje ble litt mye med en terrierhann og en briardhann for en nybegynner udi hundehold. Du står mye bedre rustet sånn sett Raksha. Men jeg er veldig fornøyd med rasevalget mitt! Jeg kommer helt sikkert til å fortsette med beardis, jeg tipper det blir en blå tispe neste gang. Makan til hoppende glade, snåle, rampete pelshauger skal man lete lenge etter!

Og ikke for å drive med rasereklame, men jeg synes ikke den pelsen er så vanskelig å ha med å gjøre. Det går veldig greit å børste gjennom med en grov børste hvis man ikke lar det gå for mye tid mellom hver gang. En gang annenhver uke går helt fint på Symra iallefall. Pippin får fortere vanskelige floker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må skrive mer konkret etterhvert her - men jeg vil gjerne møte alle jeg kan, og gjerne "teste" dem sammen med Kahlo se om de "snakker samme språk". Denne gangen legger jeg en god del vekt på at hundene skal fungere sammen også, uten at jeg trenger å være veldig beskyttende med hensyn til lek og sånt, spesielt da i forhold til størrelse og "robusthet". Jeg har alltid hatt veldig forskjellige hunder sammen, nå vil jeg ha noen som passer sammen, litt samme type og sånt.

Collie er ikke på lista, nei - av flere grunner egentlig, jeg er ikke "klar" for en ny collie, mulig jeg blir det etterhvert så det er ikke utenkelig at den dukker opp på lista. Men da må jeg være veldig nøye med linjer, for en for myk og litt pinglete collie blir nok veldig fort overkjørt av Kahlo.

Weatenterrier vil jeg ikke ha. Syns de er for små, og de frister ikke, selv om det er flotte hunder. :) Størrelsen er en ting jeg tenker på med beardisen også - jeg syns de ser så små ut i rasestandarden, men stort sett så har de jeg har møtt vært ganske store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Får dra opp denne her igjen da. Nå har jeg fått møte Briarden - og duverden for noen herlige skapninger. :lol: Willy er jo bare helskjønn! Han hadde nok guts til å stå i mot galskapen min, og det virker som de komuniserer på samme måte. Ikke lot han seg pille på nesa heller. Stort pluss i boka for Briarden.

Må prøve å møte de andre og, men så langt likte jeg veldig godt størrelsen på briarden, ser for meg at jeg syns beardisen blir litt små. Men har en plan om å få møte beardisene også.

Russeren må jeg prate med oppdrettere om, de kan være rimelig skarpe om man skal tro rasebeskrivelser som ligger på nett, og jeg tror ikke eeegentlig jeg vil ha noe som er skarpere enn en riesen.

Har også konkludert med at det må nok bli en hanhund, jeg tror ikke at å sette en tøff tispe sammen med Kahlo og forvente at det skal gå bra, er noe særlig stort sjakktrekk. Og en veik tispe blir fort overkjørt av galskapen. Heldigvis er det lenge til det er aktuelt, akkurat nå har jeg nok med hormontrollet jeg har her, det holder - hun skal bli "ferdig" med alle sånne teite unghund nykker før det kommer noe nytt i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- sjekk ut vannhund/portis også da vel - den helt optimale allrounderen, som setter seg i respekt men likevel er håndterlig - inntil myk (varierer på individnivå) - å oppdra. Ingen røyting eller napping og minimalt pelsarbeid. Mellomstor/rundt 20 kg.

Til forskjell fra de andre du ser på her - i samme gata -, får du inn noe på kommunikasjons-siden /bevissthet som virker nokså unikt for akkurat denne rasen. En sånn "du-tror-det-ikke-før-du får-se-det"-egenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- sjekk ut vannhund/portis også da vel - den helt optimale allrounderen, som setter seg i respekt men likevel er håndterlig - inntil myk (varierer på individnivå) - å oppdra. Ingen røyting eller napping og minimalt pelsarbeid. Samme størrelse som riesen/mellomstor.

Har titta litt på vannhund, men er ikke de godt under 60 i manken da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj - sann - vi skrev visst om hverandre - mens jeg redigerte på str.-det gikk opp for meg at du skrev "riesen"! ......

Hvis jeg husker riktig i farta så rundt 50 cm. i rasestandard.

Selv var jeg på utkikk etter en mellomschnauzer da jeg "ramla over" - ante ikke at portiser eksisterte - min.

Har hatt mye hund oppigjennom - men dette er noe HELT annet fantastisk - samtidig nokså likt schnauzeregenskaper.

Du virker som du kan "håndtere hund", - så........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimalt pelsarbeid

Du skriver mye jeg kjenner igjen hos vannhunden, men dette er jeg ikke enig i. Jeg synes ikke det er minimalt med pelsstell, og det er det virkelig ikke hvis en skal holde pelsen i utstillingskondisjon, uansett om pelsen er såkalt "curly", "wavy" eller en mellomting. Jeg kjenner ingen med vannhund som påstår at det er minimalt i alle fall. Og selv kan jeg jo si at jeg bruker mye tid på akkurat det området.

Jeg syntes bare jeg burde korrigere deg litt der, for om folk ikke er klar over at det er en pelshund de kjøper seg, så vet man aldri hvordan det kan gå. Selvsagt er det enkelt å barbere ned, men nå tar jeg som utgangspunkt at denne hypotetiske hunden skal ha pelsen sin slik den er "fra naturens side" (kanskje også uten portisklipp - dvs. dobbelt så mye jobb).

Ellers tar du rasen på kornet hva gjelder andre spesielle egenskaper ved dem :lol:

Hannhunder er 52-57 cm i manhehøyde forresten. Men tispene foretrekkes under 50, så de er nok litt små for "Raksha" sin smak :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok-i-dok, Maria. Det er du som er spesialisten når det gjelder portis. :D

Nei, for all del! Jeg er overhode ingen ekspert på portis. :lol: Men jeg vet med meg selv at også jeg (og flere bekjente) ble litt overrasket over omfanget av pelsstell på rasen ift det jeg hadde forventet meg.

Men dette ble O.T. Beklager at jeg kupper tråden :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på jakt etter en hund som er:

- Stor

- Aktiv

- røyter lite, altså - slipper ferdige hybelkaniner for eksempel, ikke noe labradorrøyting

- gjerne pelshund, men fortrinnsvis ikke napperase (tror det holder med en)

- kan godt ha både jakt og vakt, eller gjeting i seg, men ikke ren jakthund

- skal være tur/kose/"familie"hund, treningskompis og lekekompis til en aktiv riesendame

Hva med en beauceron, da? Mangler pelsen du sikkert ønsker deg, men ellers høres det ut som det burde passe rimelig bra.

Jeg skal la være å prøve å pushe min egen rase, sloughien, på deg! Det er både jakt og vakt i dem, og de passer utmerket sammen med andre store hunderaser, men jeg kan liksom ikke se for meg deg med en mynde... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en beauceron, da? Mangler pelsen du sikkert ønsker deg, men ellers høres det ut som det burde passe rimelig bra.

Jeg skal la være å prøve å pushe min egen rase, sloughien, på deg! Det er både jakt og vakt i dem, og de passer utmerket sammen med andre store hunderaser, men jeg kan liksom ikke se for meg deg med en mynde... :)

Pelsen trekker ned på Beauceron ja, og jeg kjenner virkelig ikke til dem.

Jeg elsker mynder - virkelig! Men lurer på om muligens jeg hadde blitt mer enn nødvendig frustrert på de rare dyra. :) Og pelsen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
    • Støtdempende innleggssåler i potesko er et alternativ for å redusere belastningen på leddene. Om du finner sokker eller sko som sitter godt og får til å feste sålene så de ikke sklir inni. Ulike materialer har ulik komfort å løpe på. Noen typer materialer absorberer all energi uten å gi noen bounce back. Gir en bedre treningsøkt, men er sikkert vanskeligere å få hunden til å akseptere fordi det føles rart og er mye tyngre å løpe med. Jeg kan lage såler av det beste som er av shock absorption per måleenhet, men for egen business vil jeg ikke si hva materialet er. Yttersålene fra to par gode maraton racingsko kan også forvandles til gode løpesko for hund, med litt kreativitet og fingernemhet. Lunar Lite såler fra Nike var en personlig favoritt å løpe på. Tynne, passe harde, perfekt balanse mellom støtdemping og feedback energi. ..for meg med min kroppsvekt. En må sikkert ta hensyn til at hunden legger mindre vekt i hvert steg. Racingsko for barn er kanskje et bedre alternativ for et upcycling prosjekt. 
    • Vi har hatt noen fine dager. Av bra ting kan nevnes flere lykketreff i sosialisering og miljøtrening, bl.a. en slags flashmob av studenter med ski og snowboard og bager i former og farger, med ulike språklyder, som plutselig rundet hjørnet og befolket bussholdeplassen med et tett kaos. Det var helt kewlt, men å entre støyete rushtidsbuss med sterke lukter av parfymer fra kælvete unge voksne i en læringsfase, det var han mer skeptisk til, og måtte bæres ombord for logistic flow. Der inne, mellom føtter og ski og bager og skrålete skrål av både lyd og lukt og visuelle inntrykk - en intens stank - der tok det nesten et halvt minutt før han ville ha mat igjen, etter å ha forsøkt redde oss to ut derfra da døren åpnet seg på neste holdeplass. Et whiff av frisk luft var den forsikringen han trengte for å slappe av med viten om at denne situasjonen ikke var evig, og snack tray åpnet seg for påfyll. Mange røy ut på en holdeplass et par minutter senere og vi benyttet anledningen til å bevege oss gjennom midtgangen til en annen dør med mer kaos. Avslappet og ok med det da, etter å ha blitt desensitivert for den sterke multi sensory stanken av unge homo sapiens i den mest intenste delen av parringssesongen. Hva de homoene ruller seg i for å frastøte potensielle partnere så de får studere i fred, det er en effektiv repellant ikke bare mot unge sapiens hunkjønn, men også mot Canis lupus familiaris. Den initielle aversjonen mot stanken ble allikevel overdøvet av glupskhet. Minner meg om et gammelt amerikansk visdomsord: — If Hitler had coke, there'd be jews in the bathroom with him. (Dennis Leary) Vi fikk også jackpot mens vi varmet oss litt i gangen på kjøpesenteret etter å ha fryst ute sammen med valpepasser mens muttern handlet mat. Der i den deilige varmen kom det en speedfreak (=amfetamin, med lukten av høyt adrenalin og mye bevegelse) som ville prate (mye og fort) og hilse på fysisk, og som plutselig kom tilbake inn døren med en diger, vilter og enda mer energisk rottweiler i puberteten, som kom rett opp i ansiktet på Ede for å snuse og sniffe og synes han var såååå nuskesnusk. I wow you ører og det 😍 blikket mens han sniffet og sniffet og sniffet seg høy på valpelukten av den lille krabaten som liknet hans tidligere og forsvunnede riesen bestekompis. Rottisen hadde adoptert Ede på flekken om han kunne. Ede var mer skeptisk. Den merkelige og utenfor normalområdet høye energien fra både hund og eier, plutselig inn i intimsonene - en helt ny og sterk opplevelse, den var gull å få for første gang nå, og ikke senere.  Ellers er pelsstell en interessekonflikt. Her må bare trenes og trenes og trenes om han ikke vil se ut som en forvokst labradoodle med samme lengde maskinklipp over det hele. Har ennå ikke vært oppi ansiktet hans med saks. Maskin på kinnet var helt i grenseland for han ville tolerere mens han gomlet. Veien til å kunne bruke begge hender mens han tålmodig står helt stille for å få refill av snacktray, den veien er LANG. Kanskje klarer vi catwalk stylish frisyre for å supporte de terrorutsatte deltakerne i Pride i juni, men til ski-VM-arrangementene som kommer snart får han bare stille som labradoodle imposter.  Ellers tror jeg han har tjuvlyttet til diskusjoner om IGP og ringsport. Muttern mener nemlig at C-arbeidet i IGP er både for kjedelig, for lite omfattende og av feil karakter for sin egen smak. Ring kunne muttern derimot gjerne trent, fordi det er mer omfattende, mer variert og mindre kjedelig, og hunden lærer mer selvkontroll. Jeg har ytret at jeg ikke gidder trene IGP C-arbeid, men er ivrig med dersom ring blir lovlig i Norge. Helgekurs med biting i drakt i Sverige og Danmark er jeg derimot motstander av. Det er farlig om en ikke trener det grundig. Som å lade et våpen uten sikring. Å trene med bitepølse istedenfor drakt eller arm her i Norge er en mulighet. Oppe til vurdering dersom noen byr på en regelmessig treningsgruppe i dugnadsånd. Ede må ha overhørt DELER AV samtalene, for han har begynt trene biting i drakt med determination og stolthet. Ikke har han fått med seg at det er kriminelt. Ikke har han fått med seg at ringtrening i hovedsak handler om å IKKE bite. Han gikk rett på den delen av treningen han oppfattet som essensen i sporten, for å gjøre muttern stolt av ham. Fjällräven-buksene mine i rollen som ring figurant bitedrakt, med muttern inni.. Rumpa, leggene, lårene - og fordi ros uteble ved de dype, gode, fulle grepene som skulle medført anerkjennende nikk og refill av snacktray for pen utførelse  - den tynne huden på baksiden av knærne mellom fortennene. Stakkaren skjønner ikke hvorfor muttern brøler og blir sint på ham og avviser ham når han bare gjør sitt ytterste for å leve opp til forventninger og krav og i tillegg er kreativ og tilbyr nye og innovative adferder for klikkertrening. Oh well. Snart fulladet, så muttern må fylle tanken for å klare nye eventyr. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...