Gå til innhold
Hundesonen.no

Nyttårsaften.. og dens følger for våre hundevenner!


SiriEveline

Recommended Posts

Ja nå nærmer det seg marerittsdagen for mange hunder. Hva skal man nå gjøre for å la hunden ha det best mulig?

Denne tråden er for å diskutere erfaringer, tips osv. til hvordan man kan forberede hunden på denne dagen og hva man skal gjøre under selve bråket.

Jeg får valpen min rundt 12. desember så dette blir hennes første nyttårsaften. Da vil jeg selvfølgelig at det skal være en positiv opplevelse for henne og ikke noe hun må være redd for resten av livet.

Leste i et hundeblad at å spille en CD med fyrverkeri lyder hver dag, med litt høyere volum for hver gang. Til du da gradvis når ca. det volumet som man hører det når det er på ordentlig. Også da fortsette med dette helt til kvelden kommer. Der sto det også at hvis det er første gangen for en hund kan det være lurt å la den være med en hund som er vant til det. Derfor tenkte jeg å la valpen være hos foreldrene mine (som uansett ikke skal feire det noe spesielt) og familiehunden sånn at hun får den beste opplevelsen hun kan få. De har også en kjeller med lite vinduer hvor hundene kan oppholde seg. Hva syntes dere om det? Hørtes det ut som en god ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir nyttårsaften som alle andre aftner. Àddja bryr seg filla, og håper at det smitter over på valpis. Ellers blir det tv-titting og www for alle penga, og vi tar lufteturene som normalt. Valpis er litt var for plutselige lyder, så regner med at rakettene som skytes opp i mellomjula blir verst for henne, når nyttårsrabalderet kommer tror hun sikkert det er mammas rare musikksmak... Ellers har jeg kjelleren vi kan søke tilflukt i om det virkelig blir for mye for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir nyttårsaften som alle andre aftner. Àddja bryr seg filla, og håper at det smitter over på valpis. Ellers blir det tv-titting og www for alle penga, og vi tar lufteturene som normalt. Valpis er litt var for plutselige lyder, så regner med at rakettene som skytes opp i mellomjula blir verst for henne, når nyttårsrabalderet kommer tror hun sikkert det er mammas rare musikksmak... Ellers har jeg kjelleren vi kan søke tilflukt i om det virkelig blir for mye for henne.

Áddjá? Det betyr bestefar på samisk! :(

Vi pleier og låse Bruno inni vaskerommer (Der er det ingen vinduer)

også setter vi musikk på full guffe utenfor vaskerommet. Men det er

verst før nyttårsaften siden da sender de opp uten at vi er klar for det

og da rømmer ofte Bruno. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vanskelig med valp, men jeg skal gå supertur og slite bikkja ut så godt jeg kan på dagen. Da får vi nok gradvis tilvenning av raketter uansett siden de gjerne skytes opp hele tiden :icon_redface: så blir det stort matmåltid og ro på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så han heter egentlig Gubben? *fnis* gøy :icon_redface:

Jeg er veldig spent på nyttårsaften, blir også min hunds første. Jeg tror ikke han kommer til å bli redd eller nervøs, men han er en vakthund, så han kommer nok til å komme med et par mørke "boffs" til jeg sier flink gutt, og han skjønner at han ikke trenger passe på.

Han er absolutt ikke skuddredd, enser det ikke engang (ikke at han blir brukt som jakthund, men har vært i områder med skytetrening). Så egentlig er jeg ikke så voldsomt bekymret, han er en trygg hund som ikke er redd for noenting (bortsett fra mørke søppelkasser som kommer brått på om natten ha ha)

Tror jeg og noen venner skal på hyttetur, så da blir det uansett ikke mye raketter. Ellers blir vi hjemme, og da ser vi på rakettene fra verandaen, og vil han være med ut så får han lov til det. Kommer ikke til å gjøre noe spesielt, men ser jeg tegn på han mot all formodning skulle bli veldig redd, får jeg sette på tven og være inne med ham, og late som ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stod mange gode tips i siste nummer av hundesport :icon_redface:

Det viktigste er nok å ikke gjøre noe stor nummer ut av det, hvis det er første gangen. Vær som vanlig. Trekk for gardiner, ha på tv, ikke trøst hunden, men vær helt vanlig. For vårt vedkomne gikkd et bra. Hunden var litt urolig i begynnelsen og fulgte etter oss overalt i huset og la seg under bordene, men så sovnet hun tilslutt og siden da har hver nyttårsaften gått ganske bra. Kun små urolighetstegn, men ingen direkte redsel.

Min hund er helt skuddfast, men reagerer på fyrverkeri. Så det er ikke sikkert at en hund er skuddfast er like skuddfast på raketter. Da er det mye lysblink, lukt og diverse lyder med i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå bor jo vi ute i skogen da, men før vi flyttet hit satt en av oss nede i kjellern men hundene og så på tv eller hørte på musikk... i fjor var tispa bare en liten valp, hadde hentet henne hjem den 27.des og hun sov gjennom hele kvelden nesten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så han heter egentlig Gubben? *fnis* gøy :icon_redface:

Egentlig ikke, men han ble en gretten gammel mann da han ble kastert, derfor kalles han gubben til hverdags. Det egentlige navnet hans hører han bare de få gangene jeg må være streng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjøre det best mulig for hunden?

Late som ingenting og ikke gjøre så mye oppstyr rundt kvelden, ikke rart hundene blir redde når eiere er helt hysteriske flere uker og månder før kvelden, ser for meg hysteriet på selve kvelden i disse hjemmene.... :rolleyes:

Har aldri laget noe oppstyr rundt nyttårsaftenen og aldri hatt en hund, katt eller hest som har vært redd :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Late som ingenting og ikke gjøre så mye oppstyr rundt kvelden, ikke rart hundene blir redde når eiere er helt hysteriske flere uker og månder før kvelden, ser for meg hysteriet på selve kvelden i disse hjemmene.... :rolleyes:

Har aldri laget noe oppstyr rundt nyttårsaftenen og aldri hatt en hund, katt eller hest som har vært redd :lol:

Men så har kanskje ingen av dine dyr hatt en genetisk predisposisjon for skuddreddhet heller? Det er noe der også skjønner du. Enkelte hunder er rett og slett født med en svært lav toleranse for lyd og dårlig avreagering. Rolige og avbalanserte eiere er ikke ene og alene "kuren" for en hund som rett og slett er skitredd fyrverkeri og smell langt inn i ryggmargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Late som ingenting og ikke gjøre så mye oppstyr rundt kvelden, ikke rart hundene blir redde når eiere er helt hysteriske flere uker og månder før kvelden, ser for meg hysteriet på selve kvelden i disse hjemmene.... :rolleyes:

Har aldri laget noe oppstyr rundt nyttårsaftenen og aldri hatt en hund, katt eller hest som har vært redd :lol:

Hadde det vært så enkelt, så hadde jo alt vært vel... :P Da skulle heller ingen av mine hunder vært redde, men Nirm trives ikke akkurat. Det henger nok sammen med at det er mer enn en i slekta hans som ikke er så glad i enkelte lyder, og da er det ikke bare å "være rolig og avslappet" så reagerer ikke han... CD har aldri vært noe for han. Det bryr han seg ikke om, og hører lett forskjell på den og det virkelige fyrverkeriet...

Så i år så har han fått reservert plass i en underjordisk garasje mens jeg er på jobb. Han har det mye bedre der enn hos noe hundepass i hvert fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caro er forferdelig redd for alle høye lyder ,men det går greit så lenge han får være sammen med oss. Vi reiser på hytta ca 19 des. og kommer ikke hjem før på nyåret ,og i fjor var det ikke en eneste rakett der. :closedeyes:

Verre om sommeren når de plutselig sender opp kjempefyrverkeri på Henie- Onstad. Da er vi ikke obs ,og lillegull kommer seg faktisk under sofaen! (Men ikke ut igjen...)

Skulle ønske det ble fyrverkeriforbud for privatpersoner. Blir frustrert av all smellingen fra juleaften til langt ut i februar... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk et forbud mot raketter f.o.m. i år, da.

I alle fall sånne med sk. styrepinne (jeg tror det er de som går kjempehøyt) - så det KAN jo hende vi merker en vesentlig forskjell i år fra tidligere år, da.. (jeg håper i det lengste!)

Eller på nyttårsafen så blir den ene redde her dopet, de andre får ha en normal kveld inne. Vinduer lukkes, radio står på litt overalt i leiligheten, og jeg blir vel sittende her foran PC'n på nyttårschat her på Son.. unnskyld - Doggis??

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder har aldri reagert fra var valp men,derimot så ble forriga Engelsk setter redd da ble 4 år...Det er visst litt vanlig at får det når blir noen år.Var ikke nå ille inne men,ute skulle hun hjem uansett hvor vi var,veldig redd.Ikke vært så stort problem om sluppet all den oppskytingen før etter selve dagen.Var jo ikke så lett få henne til tisse akkorat når det smalt plustelig.

hun jeg har nå på 2.5 år har ikke reagert før men,regner med hun kommer til reagere litt i år tenker jeg.Er litt små engstelig av seg,så vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jammen ikke helt sikker på det der forbudet. Forsøkte å finne loven på nett, men fant bare et forslag til et lovforbud. Så er ikke sikker på om det trer i kraft enda. Har noen av dere funnet den konkrete loven og om den er trådt i kraft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så har kanskje ingen av dine dyr hatt en genetisk predisposisjon for skuddreddhet heller? Det er noe der også skjønner du. Enkelte hunder er rett og slett født med en svært lav toleranse for lyd og dårlig avreagering. Rolige og avbalanserte eiere er ikke ene og alene "kuren" for en hund som rett og slett er skitredd fyrverkeri og smell langt inn i ryggmargen.

Selvfølgelig er det noe annet hvis de har det i genene, men det gjelder ikke alle som styrer med dette, noen eiere er jo helt hysteriske før nyttårsaftenen og ingen kan si at det IKKE farger over på hunden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jammen ikke helt sikker på det der forbudet. Forsøkte å finne loven på nett, men fant bare et forslag til et lovforbud. Så er ikke sikker på om det trer i kraft enda. Har noen av dere funnet den konkrete loven og om den er trådt i kraft?

Raketter med styrepinner er forbudt for privatpersoner, men bakkeraketter er fortsatt tillatt.. Prøv å se på kommunen din sine hjemmesider, under brannvern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bruker vel sånne DAP greier for å roe ned bikkjene sine litt. Marco her var ikke redd i fjor men da var han bare 4 mnd gammel og jeg kan vel ikke si at det gir meg et fullt bilde av hvordan det går i år. I fjor hadde han en skikkelig fest rundt kl 12 når de verste smellene var. Han fikk baconost i tubeform trøkt inn i kjeften, masse godbiter og lærte seg fort at smell = party! hehe. Vi hadde også en DVD som vi hadde fått av Svea og den spilte vi i et par uker før nyttårsaften så er godt mulig at det også hjalp betraktelig.

Pusen vår er det verre med stakkars.. Hun er dødsredd og har vi ikke klart å hanke henne inn før nyttårsaften så kan vi regne med at vi ikke får sett henne før et par uker senere... Da stikker hu vel til skogs eller noe.

Og jeg passer også godt på at bikkja har fått en god tur den dagen og at han er "ferdig" tissa for kvelden. :lol: Han er ikke ute fra 11-01 sånn ca.

Men den tubeosten anbefaler jeg sterkt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Áddjá? Det betyr bestefar på samisk! :P

Jepp. PsychoMarit ler seg halvt ihjel hver gang jeg skriver gubben, som jeg vanligvis kaller ham(Amstaffen altså), så da måtte han få et eget Doggisnavn..

:P Så nå ler andre av at du kaller bikkja bestefar... :P heheh.

Men altså, OT, men dere skjønner saken.. "gubben kom bare utenfor porten før han gjorde sitt fornødne..." osv?

Men tulip, jeg syns du skal fortsette å kalle han gubben jeg. Vi trenger noe å le litt av i hverdagen :P

Men ang nyttår ja. Som Lars sa oppi her, fjellet for vår del! Jeg gleder meg vilt allerede :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...