Gå til innhold
Hundesonen.no

oppdragelse av hunde rasene.


Sheltievennen

Recommended Posts

Om jeg nå omsider får til å få meg en hund. (er jo mye som skal være tilrettelagt om man skal ha valp...)

Hvilke raser er lettest å "oppdra" om man skal ha alvp?

Altså det er Sheltie jeg like best. Men av de rasene jeg kunne tengt meg hvem er lettest?

jeg kunne tengt meg

Sheltie

Collie (langhåret)

Labrador

Flat Coated retriver

dalmatiner

jack russel terrier

border collie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også sheltie kan passe som første hund...

Det ergreit å ha en hund som er lettere en snittet å trene som første hund... :wink:

(har hørt lite om labrador egentlig, vet ikke om den er "over snittet"..?)

Men har du lyst på sheltie så er det veien å gå.! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradorene er sinnsykt lette å trene, de gjør mye for lite, for å si det sånn. Men labradorene er også så hypersosiale at det må trenes mye før de kan gå løse på tur og ignorere mennesker og hunder som de møter. I tillegg er labradorene veldig ville som valper og unghunder, full av energi konstant omtrent.

Jack russel terrier og dalmatiner er vel de av disse rasene som er vanskeligst å trene, selv om det egentlig er veldig individuelt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg nå omsider får til å få meg en hund. (er jo mye som skal være tilrettelagt om man skal ha valp...)

Hvilke raser er lettest å "oppdra" om man skal ha alvp?

Altså det er Sheltie jeg like best. Men av de rasene jeg kunne tengt meg hvem er lettest?

jeg kunne tengt meg

Sheltie

Collie (langhåret)

Labrador

Flat Coated retriver

dalmatiner

jack russel terrier

border collie

Sheltien er utrolig lett å oppdra, men den har en minus side som sjelden blir nevnt :D Den blir utrolig sen stuerein. Det er liksom ikke sånn at den er stueren etterat den har bodd hos deg i 3 uker. Den kan faktisk ha uhell inne til den er passert halvåret. Dette er faktisk det mest negative jeg har opplevd med denne rasen :D Har hatt sheltier siden 1989, og det hadde jeg nok ikke hatt hvis det hadde stresset meg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de rasene du nevner vil jeg si at Sheltien, border collie, labrador og collie er de letteste.

en liten negativ ting om hver av rasene:

Labradoren er vill som unghud

Border Collien kan begynne å gjete biler +at den trenger mye stimuluanse

Collien er vel den roligste av disse rasene, men jeg har hørt at de har ganske svak psyke

sheltien kan bjeffe en del :D

Your choice! Men jeg vil anbefale deg sheltie som første gangs hund :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan er Japansk Spisshun?

Min tante som drev litt med Sheltie hadde en av de også, men min oppfattning av den hunden var vel ikke det beste... hun ertet de andre konstant, bjeffet på alt som rørte seg osv men det er vel kanskje hvorden de ble oppdratt... :roll:

Den er også ganske lettlært, passe stor og kan nok bli litt bjeffete hvis du ikke passer på :D

Kunne godt tenke meg en selv om jeg ikke hadde drevet med sheltie :D Holder når søskenbarnet mitt driver oppdrett av "Japanere" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 3 raser i Norge som regnes som de mest lettlærte, og det er labrador, storpuddel og schæferhund...

Men det blir også litt for galt å si at noen av disse rasene er da en rase man kan skaffe seg, for det ligger så mye mer bak. Labradorer lever lenge, og derfor kan man noen ganger se 15 år gamle labradorer som sover hele dagen sammen med sine eldre eiere. I det siste har jeg møtt på flere og flere eldre ektepar som skaffer seg labradorvalp (muligens fordi venninnen på 80 har en rolig, gammel labrador?). Men til poenget; fra labradoren er 0-7 år, så er den hyper :roll: Den lærer kanskje lett og har god hukommelse, men allikevel hører jeg ofte om fortvilte eiere som har retrievere som hopper opp på fremmede, småbiter, drar i båndet osv... :D Retrieveren i et nøtteskall..

Sheltie

Collie (langhåret)

Labrador

Flat Coated retriver

dalmatiner

jack russel terrier

border collie

Sheltien, collie, labrador, flatcoat og border collie er hvert fall veldig lettlærte, men som jeg sa over - så er det så mye mer som spiller inn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg nå omsider får til å få meg en hund. (er jo mye som skal være tilrettelagt om man skal ha valp...)

Hvilke raser er lettest å "oppdra" om man skal ha alvp?

Altså det er Sheltie jeg like best. Men av de rasene jeg kunne tengt meg hvem er lettest?

jeg kunne tengt meg

Sheltie

Collie (langhåret)

Labrador

Flat Coated retriver

dalmatiner

jack russel terrier

border collie

Tror ikke Jack Russel terrier er en av de mest lettlærte sammenlignet med de andre der... Sheltie er veldig lettlærte, det er vel egentlig de fleste du har ramset opp der...

Men om du vil ha en som er ganske "lett" og oppdra, vil jeg si sheltie, det var jo den du likte best også.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg nå omsider får til å få meg en hund. (er jo mye som skal være tilrettelagt om man skal ha valp...)

Hvilke raser er lettest å "oppdra" om man skal ha alvp?

Altså det er Sheltie jeg like best. Men av de rasene jeg kunne tengt meg hvem er lettest?

jeg kunne tengt meg

Sheltie

Collie (langhåret)

Labrador

Flat Coated retriver

dalmatiner

jack russel terrier

border collie

Av de rasene har jeg bare oppdratt en JRT og det frister ikke til gjentagelse..

Makan til små monstre.Men han ble fin som voksen da :D

tror nok sheltien er den som passer best ja..men de jeg har møtt gneldrer fryktelig så det er det nok lurt å ta tak i med en gang :D

mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de rasene har jeg bare oppdratt en JRT og det frister ikke til gjentagelse..

Makan til små monstre.Men han ble fin som voksen da :D

tror nok sheltien er den som passer best ja..men de jeg har møtt gneldrer fryktelig så det er det nok lurt å ta tak i med en gang :(

mvh Annette

Jeg har møtt Mange Sheltier, og ingen av de er noe særlig gneldrete..:P

Men som sagt, de har det sikkert lett for seg, og bør ikke få lov til det.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 3 raser i Norge som regnes som de mest lettlærte, og det er labrador, storpuddel og schæferhund...

Men det blir også litt for galt å si at noen av disse rasene er da en rase man kan skaffe seg, for det ligger så mye mer bak. Labradorer lever lenge, og derfor kan man noen ganger se 15 år gamle labradorer som sover hele dagen sammen med sine eldre eiere. I det siste har jeg møtt på flere og flere eldre ektepar som skaffer seg labradorvalp (muligens fordi venninnen på 80 har en rolig, gammel labrador?). Men til poenget; fra labradoren er 0-7 år, så er den hyper :roll: Den lærer kanskje lett og har god hukommelse, men allikevel hører jeg ofte om fortvilte eiere som har retrievere som hopper opp på fremmede, småbiter, drar i båndet osv... :D Retrieveren i et nøtteskall..

Sheltien, collie, labrador, flatcoat og border collie er hvert fall veldig lettlærte, men som jeg sa over - så er det så mye mer som spiller inn :D

Sheltien ligger på 6. plass :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...