Gå til innhold
Hundesonen.no

Tror dere på DAP?


Symra&Pippin

Recommended Posts

Jeg begynner å grue meg til nyttårsaften, siden Symra misliker høye lyder av alle slag. Siden jeg ikke har noen hytte på fjellet streifer tankene mine av og til innom DAP, men jeg er skeptisk. Vet faktisk ikke helt hvorfor.

Hva tror dere? Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd DAP, så jeg vet ikke noe særlig om det. Men tviler sterkt på at det kunne ha noen som helst effekt på en skikkelig redd hund, ja..

I fjor fikk jeg Calmivet til den ene av mine som er redd, og da hadde vi en helt flott nyttårsaften uten noen redde, skjelvende og stakkarslige beardiser rundt meg.

I år vurderes total emigrering uansett - ta med store og små og forlate by'n...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde det i fjor... kan ikke si jeg merket noe forskjell altså... <_<

Nå skal det være sagt at Ace ikke reagerer på raketter eller noe. Det var rett og slett for at jeg hadde kjøpt den til julaften, da jeg trodde jeg skulle ha med bikkjen i besøk og at han måtte ligge rolig i gangen. Det ble ikke noe av, men satt den i hjemme for å se om han var rolig og koste seg hjemme i jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen funker det som gull på...

Gamlefar Trevi var ikke skuddredd/rakettredd fra starten av, men utviklet en fobi etter at en kjempesmart nabo fyrte opp en rakett rett foran han midt på lyse dagen....

DAP ble prøvd som en løsning istedetfor dop, og de siste to nyttårsaftene han levde gikk ytterst smertefritt...

Det kan og sies at han utviklet angst for storm og annet uvær, og DAP'en funket pinadø på den og :x

Men det betyr jo selvsagt ikke at det er løsningen for alle... :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd DAP på voksen, redd hund, dog var han ikke redd på nyttårsaften. Prøvde det også på foreldrene mine sin voksne tispe. Er også prøvd på en venninnes omplasseringshund idet han flyttet inn til de, for å gjøre overgangen litt bedre. Fungerte ikke overhodet.

Jeg brukte det også i buret (spray) til Tulla da vi hentet henne, og i leiligheten (plugg) da hun kom. Nå er det jo litt vanskelig å si, men jeg tror det virket. Jeg synes også at virkningen gikk gradvis over, men altså - hvor lett er det å måle sånt da? Det er snakk om marginale endringer i atferd uansett! Jeg har aldri sett noen som har blitt "slått ut" av DAP, som har lagt seg ned og sovet i dyp søvn gjennom tordenvær eller andre ting de var redd. Min teori er at siden feromonene i DAP stammer fra en diegivende tispe (øh, ja dere skjønner), så er dette noe som fungerer best på valper. Hvis ikke skulle man jo ha hørt at voksne hunder ble så mye roligere og harmoniske når oppdrettere hadde kull (pga feromonene tispa avgir under laktasjon), og det har jeg aldri hørt om. Valpen har jo ganske nylig kjent feromonene som moren har sendt ut, og hvis overgangen blir ganske liten, tror jeg at valpene også vil reagere på kunstig DAP.

Kanskje er det mer en "trøst" for eieren, enn det er hjelp for hunden..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å grue meg til nyttårsaften, siden Symra misliker høye lyder av alle slag. Siden jeg ikke har noen hytte på fjellet streifer tankene mine av og til innom DAP, men jeg er skeptisk. Vet faktisk ikke helt hvorfor.

Hva tror dere? Noen med erfaringer?

Njæ, skeptisk! Spesielt i forhold til lydredsel. Min erfaring er at når hunder misliker de fleste lyder, og da i type mislike som å være veldig redd for dem, så blir DAP for lite på nyttårsaften. Har brukt DAP i forbindelse med stress og sett litt resultater der, men ikke nok til at jeg er overbevist om at det faktisk fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å grue meg til nyttårsaften, siden Symra misliker høye lyder av alle slag. Siden jeg ikke har noen hytte på fjellet streifer tankene mine av og til innom DAP, men jeg er skeptisk. Vet faktisk ikke helt hvorfor.

Hva tror dere? Noen med erfaringer?

Nyttårsaften er min "hat"dag over alle, rett og slett fordi Sophus var så hjerteskjærende redd og det var ingenting jeg kunne gjøre for å hjelpe han føles det ut som, så jeg kjenner følelsen...

Når det er sagt har jeg har veldig god erfaring med DAP, både som treningsverktøy med Sophus og som "velkommen til nytt hjem" for Sølve, men jeg tror mange overvurderer middelet. Det er ikke noe "mirakel" feromon/"dop"/simsalabim løsning.

DAP er ment som et treningsverktøy for å dempe frykt og forebygge frukt og uro. På Sophus merket jeg at det var mye lettere å trene på lyddesensitivisering med DAP i veggen, kontra ikke DAP. Men han var livredd på nyttårsaften til tross, han bare var ikke livredd alle dagene i forveien når (idiot)naboene sendte opp raketter i hytte og pine, det var han før vi begynte å trene med lydcd.

Nå ser jeg at for å få best effekt anbefales både halsband og diffuser: http://www.vetshop.no/files/files/DaP_info1.pdf

Diffuseren må uansett snart i veggen om det skal være full effekt til nyttårsaften.

Når det gjelder selve nyttårsaften har jeg hørt om hundeiere som har sprayet bilen full av DAP og kjørt laaang biltur til skogs med musikken på full guffe og teppe over buret. Det har visstnok vært bedre enn å sitte hjemme med en skrekkslagen hund.

Har du forresten testet ut medikamenter? Jeg ville gjort det i forhånd for å kunne ha noe på varestyr om du ser at det ikke kommer til å gå greit i det hele tatt.

Lykke til. :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd DAP, så jeg vet ikke noe særlig om det. Men tviler sterkt på at det kunne ha noen som helst effekt på en skikkelig redd hund, ja..

I fjor fikk jeg Calmivet til den ene av mine som er redd, og da hadde vi en helt flott nyttårsaften uten noen redde, skjelvende og stakkarslige beardiser rundt meg.

I år vurderes total emigrering uansett - ta med store og små og forlate by'n...

Susanne

Kanskje jeg rett og slett skal satse på Calmivet. Men jeg har hørt at hunden blir helt neddopet av det, nærmest bevisstløs? Hm, jeg får ta en tur til vet'en og spørre litt tror jeg. Jeg vil iallefall ikke at Symra skal springe langflat omkring i huset og lete etter gjemmeplasser. Da tar jeg i stedet en runde og slår ned alle naboer som så mye som tenker på å sende opp raketter! :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd det pga hunden ikke liker å være alene hjemme, og det fungerte ikke. La ikke merke til noen forskjell. Tror ikke at DAP fungerer så godt på direkte redsel på hund. Kommer kanskje an på styrken av redselen om det har noe effekt. Det er ihvertfall mitt inntrykk. Er hunden livredd er det vel mer som skal til en lukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til årets nyttårsaften har jeg tenkt å prøve Xanor. En venninne i Bergen har brukt dette på sine hunder i flere år, med god effekt. Jeg har sett at det virker på hund som stresser i bil også. Har prøvd å få den lokale klinikken til å sjekke det med NVH angående dosering o.l., men de har ikke gitt tilbakemelsing. Men siden det allerede er gått et fyrverkerkeribatteri i lufta like utenfor, så må jeg vel bare pushe dem litt mer...

Ang DAP, så så jeg ingen forskjell på min forsiktige hund da det var "originale" DAP-hormoner på andre siden av en grind for henne..

OT Vet ikke om forbud mot "pinneraketter" er i min smak... Med pinneraketter fikk pøblene stort sett bare sendt opp en eller to før folk var i vinduene og kunne se hvem de var, men nå fyrer de bare opp ett batteri og kjører avgårde, mens 20 "skudd" skytes opp uten at vi kan gjøre noe med det.... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønner det seg å gi hunden beroligende på dens første nyttårsaften for å forebygge redsel? Jeg har selv hatt hund som var så livredd at han lå bare å skalv, og måtte få beroligende medikamenter på nyttårsaften. Jeg vil ikke at Dina skal bli så redd, jeg tror kanskje hun kommer til å bli det. Kanskje det er best å være føre vár enn å vente til hunden faktisk blir livredd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel min erfaring med dap er at det ikke funker i det hele tatt, iallefall ikke på Turbo, vi prøvde det to ganger og begge gangene brøyt han seg ut av buret for så å spise opp hele dap'en. Nå hadde jo han ekstremt seperasjonsangst da han var ikke redd for raketter eller sånn så kan jo hende det fungerer bedre på slike ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at på noen hunder fungerer det ikke i det heletatt, mens andre fungerer det strålende på. Er ofte enten eller.

Har da også hatt i forhold til samme problemet , feks seperasjonsangst. Kjenner til hunder der eier merker på hunden når dap`en begynner å bli tom.

Min erfaring er at på de det virker på ser en virkning på alt fra 3timer til 5dager. Går det over 7dager og en ikke har merket noe på hunden med tanke på det problemet enn vil løse så virker det ikke på den hunden.

Jeg anbefaler det ofte da det er verdt de 350kr å teste da det har så utrolig bra effekt på de det virker på. Men selvfølgelig med tanke på nyttårsaften så bør enn ha en plan B også hvis det er første gang en tester det.

Her blir det lang tur på dagen og masse mat utpå kvelden så de er slite og mette, radioen og tven på også står dap`en i veggen og yngste kommer jeg nok også til å sette daphalsbånd på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen slags - mer snodig - erfaring:

Jeg har brukt DAP - halsbånd - i forbindelse med stress /omplassering.

Jeg kan ikke si at DAP hadde merkbar effekt når det gjaldt å gjøre denne hunden mer "sanset og samlet".

DERIMOT: hun ble påfallende mer leken.

Kan det være at lukten av DAP fremkalte "minner" som førte til mer barnaktig/infantil atferd?

(Forsåvidt var det da ikke så dumt med DAP. siden motivasjon for lek er en god innfallsvinkel til atferdsendring / læring.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt DAP stående i stikkontakten her i tre uker. Jeg ville prøve det fordi Stitch er veldig urolig *kremt* når han er alene. Må si jeg var veldig skeptisk jeg også, men jeg syns det var vært et forsøk.

Hvertfall, de siste par dagene har han vært helt "slækk" inne. Så fort vi går ut er han full fres og akkurat som han pleier, men inne..... Nå har han jo bestandig vært veldig rolig inne da, men dette her er helt ekstremt. Han har ikke fått vært så mye alene de siste dagene, så jeg vet ikke hvordan det virker.

Vet jo ikke om det er p.g.a. DAP'en, men jeg kan ikke se at det er noe annet som har skjedd som gir en sånn virkning på han :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte DAP etter at jeg hadde flyttet i leilighet med Buffy, og hun rett og slett fikk problemer med depresjoner pga brudd i flokken. Hun ble diltete, klengete, fort frustrert osv osv, og vi kjøpte DAP for å hjelpe på med annen trening.

Nå aner jeg jo ikke om det var DAP'n som hjalp Buffy, eller om det var min iherdige trening med henne for å få henne på beina igjen, jeg vil vel tro det siste.. Men samtidig så vil jeg jo ikke utelukke at DAP'n hadde sin funksjon oppi det hele. Den gjorde iallefall ingen skade.

Men at DAP er en vidundermedisin som funker uten noe annet tiltak, har jeg litt vondt for å tro. Men som medhjelper har jeg troen på det.

Testet forøvrig DAP spray på Bridie i bilen (sprayet mye i buret både før tur og ved luftepauser, samt dynket et skjerf hun hadde rundt halsen med DAP), men på henne merket vi ingen forskjell. Men her vil jeg tro frykten er såpass godt satt, at dette i seg selv ikke er nok til å roe Bridie ned.

(ang bilen så måtte det en Trondheim tur med Anette (Raksha) til før Bridie skjønte at det fatisk ikke var så ille å kjøre bil.. Ja Anette... Hu er generelt MYE bedre nå enn hu var før :icon_confused:. Så en Raksha på boks hjelper bedre enn DAP i visse tilfeller :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(ang bilen så måtte det en Trondheim tur med Anette (Raksha) til før Bridie skjønte at det fatisk ikke var så ille å kjøre bil.. Ja Anette... Hu er generelt MYE bedre nå enn hu var før :P. Så en Raksha på boks hjelper bedre enn DAP i visse tilfeller :P)

:icon_confused::P Vet ikke helt om jeg fås på boks altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte DAP etter at jeg hadde flyttet i leilighet med Buffy, og hun rett og slett fikk problemer med depresjoner pga brudd i flokken. Hun ble diltete, klengete, fort frustrert osv osv, og vi kjøpte DAP for å hjelpe på med annen trening.

Nå aner jeg jo ikke om det var DAP'n som hjalp Buffy, eller om det var min iherdige trening med henne for å få henne på beina igjen, jeg vil vel tro det siste.. Men samtidig så vil jeg jo ikke utelukke at DAP'n hadde sin funksjon oppi det hele. Den gjorde iallefall ingen skade.

Men at DAP er en vidundermedisin som funker uten noe annet tiltak, har jeg litt vondt for å tro. Men som medhjelper har jeg troen på det.

Testet forøvrig DAP spray på Bridie i bilen (sprayet mye i buret både før tur og ved luftepauser, samt dynket et skjerf hun hadde rundt halsen med DAP), men på henne merket vi ingen forskjell. Men her vil jeg tro frykten er såpass godt satt, at dette i seg selv ikke er nok til å roe Bridie ned.

(ang bilen så måtte det en Trondheim tur med Anette (Raksha) til før Bridie skjønte at det fatisk ikke var så ille å kjøre bil.. Ja Anette... Hu er generelt MYE bedre nå enn hu var før :P. Så en Raksha på boks hjelper bedre enn DAP i visse tilfeller :P)

Tror nok ikke DAP alene er noe vidunder middel. Det må nok som du sier trening til i tillegg.

Hmmmm, kanskje jeg skulle hatt en Anette på boks inne på rommet til Stitch :P

Spent på årets nyttårsaften ja.. Blir jo på en måte Blondie's første nyttårsaften. I fjor var hun jo bare en tre ukers gammel valp. Men hun er lite redd for lyder, men man vet jo aldri når det plutselig braker løs rundt ørene...

Er spent på Stitch også, for det blir jo den første nyttårsaften for han og. Nå skal vi bort og der vi skal er det en annen hund på 6 år som ikke bryr seg i det hele tatt - i tillegg er Stitch veldig begeistra for denne hunden så det kan vel ha en positiv effekt :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm, kanskje jeg skulle hatt en Anette på boks inne på rommet til Stitch :icon_confused:

Ja, jeg driver å lurer litt på om vi skal få lurt den dama til å spille inn en cd med rolig prat feks... Det må virke beroligende på de fleste vettu.

Anette??? Her ser du hva Bridie ønsker seg i julegave! Cd med DEG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg driver å lurer litt på om vi skal få lurt den dama til å spille inn en cd med rolig prat feks... Det må virke beroligende på de fleste vettu.

Anette??? Her ser du hva Bridie ønsker seg i julegave! Cd med DEG!

:icon_confused: SKal jeg lese inn nattaeventyr? Tror ikke sangstemmen min virker beroligene på noen, nemlig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DAP hadde ikke noe virkning på Kali i fjor, men så er hun også EKSTREMT redd raketetter, Ingenting hjelper på henne da, verken oppmuntring, godbiter, ball eller noe. Jeg vil tro det virker bedre på hunder som ikke er så ekstreme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...