Jump to content
Hundesonen.no

Tror dere på DAP?

Symra&Pippin

Recommended Posts

Jeg begynner å grue meg til nyttårsaften, siden Symra misliker høye lyder av alle slag. Siden jeg ikke har noen hytte på fjellet streifer tankene mine av og til innom DAP, men jeg er skeptisk. Vet faktisk ikke helt hvorfor.

Hva tror dere? Noen med erfaringer?

Har aldri prøvd DAP, så jeg vet ikke noe særlig om det. Men tviler sterkt på at det kunne ha noen som helst effekt på en skikkelig redd hund, ja..

I fjor fikk jeg Calmivet til den ene av mine som er redd, og da hadde vi en helt flott nyttårsaften uten noen redde, skjelvende og stakkarslige beardiser rundt meg.

I år vurderes total emigrering uansett - ta med store og små og forlate by'n...

Susanne

Prøvde det i fjor... kan ikke si jeg merket noe forskjell altså... <_<

Nå skal det være sagt at Ace ikke reagerer på raketter eller noe. Det var rett og slett for at jeg hadde kjøpt den til julaften, da jeg trodde jeg skulle ha med bikkjen i besøk og at han måtte ligge rolig i gangen. Det ble ikke noe av, men satt den i hjemme for å se om han var rolig og koste seg hjemme i jula.

Noen funker det som gull på...

Gamlefar Trevi var ikke skuddredd/rakettredd fra starten av, men utviklet en fobi etter at en kjempesmart nabo fyrte opp en rakett rett foran han midt på lyse dagen....

DAP ble prøvd som en løsning istedetfor dop, og de siste to nyttårsaftene han levde gikk ytterst smertefritt...

Det kan og sies at han utviklet angst for storm og annet uvær, og DAP'en funket pinadø på den og :x

Men det betyr jo selvsagt ikke at det er løsningen for alle... :x

Jeg har prøvd DAP på voksen, redd hund, dog var han ikke redd på nyttårsaften. Prøvde det også på foreldrene mine sin voksne tispe. Er også prøvd på en venninnes omplasseringshund idet han flyttet inn til de, for å gjøre overgangen litt bedre. Fungerte ikke overhodet.

Jeg brukte det også i buret (spray) til Tulla da vi hentet henne, og i leiligheten (plugg) da hun kom. Nå er det jo litt vanskelig å si, men jeg tror det virket. Jeg synes også at virkningen gikk gradvis over, men altså - hvor lett er det å måle sånt da? Det er snakk om marginale endringer i atferd uansett! Jeg har aldri sett noen som har blitt "slått ut" av DAP, som har lagt seg ned og sovet i dyp søvn gjennom tordenvær eller andre ting de var redd. Min teori er at siden feromonene i DAP stammer fra en diegivende tispe (øh, ja dere skjønner), så er dette noe som fungerer best på valper. Hvis ikke skulle man jo ha hørt at voksne hunder ble så mye roligere og harmoniske når oppdrettere hadde kull (pga feromonene tispa avgir under laktasjon), og det har jeg aldri hørt om. Valpen har jo ganske nylig kjent feromonene som moren har sendt ut, og hvis overgangen blir ganske liten, tror jeg at valpene også vil reagere på kunstig DAP.

Kanskje er det mer en "trøst" for eieren, enn det er hjelp for hunden..?

Jeg begynner å grue meg til nyttårsaften, siden Symra misliker høye lyder av alle slag. Siden jeg ikke har noen hytte på fjellet streifer tankene mine av og til innom DAP, men jeg er skeptisk. Vet faktisk ikke helt hvorfor.

Njæ, skeptisk! Spesielt i forhold til lydredsel. Min erfaring er at når hunder misliker de fleste lyder, og da i type mislike som å være veldig redd for dem, så blir DAP for lite på nyttårsaften. Har brukt DAP i forbindelse med stress og sett litt resultater der, men ikke nok til at jeg er overbevist om at det faktisk fungerer.

Nyttårsaften er min "hat"dag over alle, rett og slett fordi Sophus var så hjerteskjærende redd og det var ingenting jeg kunne gjøre for å hjelpe han føles det ut som, så jeg kjenner følelsen...

Når det er sagt har jeg har veldig god erfaring med DAP, både som treningsverktøy med Sophus og som "velkommen til nytt hjem" for Sølve, men jeg tror mange overvurderer middelet. Det er ikke noe "mirakel" feromon/"dop"/simsalabim løsning.

DAP er ment som et treningsverktøy for å dempe frykt og forebygge frukt og uro. På Sophus merket jeg at det var mye lettere å trene på lyddesensitivisering med DAP i veggen, kontra ikke DAP. Men han var livredd på nyttårsaften til tross, han bare var ikke livredd alle dagene i forveien når (idiot)naboene sendte opp raketter i hytte og pine, det var han før vi begynte å trene med lydcd.

Nå ser jeg at for å få best effekt anbefales både halsband og diffuser: http://www.vetshop.no/files/files/DaP_info1.pdf

Diffuseren må uansett snart i veggen om det skal være full effekt til nyttårsaften.

Når det gjelder selve nyttårsaften har jeg hørt om hundeiere som har sprayet bilen full av DAP og kjørt laaang biltur til skogs med musikken på full guffe og teppe over buret. Det har visstnok vært bedre enn å sitte hjemme med en skrekkslagen hund.

Har du forresten testet ut medikamenter? Jeg ville gjort det i forhånd for å kunne ha noe på varestyr om du ser at det ikke kommer til å gå greit i det hele tatt.

Lykke til. :x

Har aldri prøvd DAP, så jeg vet ikke noe særlig om det. Men tviler sterkt på at det kunne ha noen som helst effekt på en skikkelig redd hund, ja..

I fjor fikk jeg Calmivet til den ene av mine som er redd, og da hadde vi en helt flott nyttårsaften uten noen redde, skjelvende og stakkarslige beardiser rundt meg.

I år vurderes total emigrering uansett - ta med store og små og forlate by'n...

Susanne

Kanskje jeg rett og slett skal satse på Calmivet. Men jeg har hørt at hunden blir helt neddopet av det, nærmest bevisstløs? Hm, jeg får ta en tur til vet'en og spørre litt tror jeg. Jeg vil iallefall ikke at Symra skal springe langflat omkring i huset og lete etter gjemmeplasser. Da tar jeg i stedet en runde og slår ned alle naboer som så mye som tenker på å sende opp raketter! :x

Har prøvd det pga hunden ikke liker å være alene hjemme, og det fungerte ikke. La ikke merke til noen forskjell. Tror ikke at DAP fungerer så godt på direkte redsel på hund. Kommer kanskje an på styrken av redselen om det har noe effekt. Det er ihvertfall mitt inntrykk. Er hunden livredd er det vel mer som skal til en lukt?

Til årets nyttårsaften har jeg tenkt å prøve Xanor. En venninne i Bergen har brukt dette på sine hunder i flere år, med god effekt. Jeg har sett at det virker på hund som stresser i bil også. Har prøvd å få den lokale klinikken til å sjekke det med NVH angående dosering o.l., men de har ikke gitt tilbakemelsing. Men siden det allerede er gått et fyrverkerkeribatteri i lufta like utenfor, så må jeg vel bare pushe dem litt mer...

Ang DAP, så så jeg ingen forskjell på min forsiktige hund da det var "originale" DAP-hormoner på andre siden av en grind for henne..

OT Vet ikke om forbud mot "pinneraketter" er i min smak... Med pinneraketter fikk pøblene stort sett bare sendt opp en eller to før folk var i vinduene og kunne se hvem de var, men nå fyrer de bare opp ett batteri og kjører avgårde, mens 20 "skudd" skytes opp uten at vi kan gjøre noe med det.... :-(

Lønner det seg å gi hunden beroligende på dens første nyttårsaften for å forebygge redsel? Jeg har selv hatt hund som var så livredd at han lå bare å skalv, og måtte få beroligende medikamenter på nyttårsaften. Jeg vil ikke at Dina skal bli så redd, jeg tror kanskje hun kommer til å bli det. Kanskje det er best å være føre vár enn å vente til hunden faktisk blir livredd?

Vel min erfaring med dap er at det ikke funker i det hele tatt, iallefall ikke på Turbo, vi prøvde det to ganger og begge gangene brøyt han seg ut av buret for så å spise opp hele dap'en. Nå hadde jo han ekstremt seperasjonsangst da han var ikke redd for raketter eller sånn så kan jo hende det fungerer bedre på slike ting :)

Min erfaring er at på noen hunder fungerer det ikke i det heletatt, mens andre fungerer det strålende på. Er ofte enten eller.

Har da også hatt i forhold til samme problemet , feks seperasjonsangst. Kjenner til hunder der eier merker på hunden når dap`en begynner å bli tom.

Min erfaring er at på de det virker på ser en virkning på alt fra 3timer til 5dager. Går det over 7dager og en ikke har merket noe på hunden med tanke på det problemet enn vil løse så virker det ikke på den hunden.

Jeg anbefaler det ofte da det er verdt de 350kr å teste da det har så utrolig bra effekt på de det virker på. Men selvfølgelig med tanke på nyttårsaften så bør enn ha en plan B også hvis det er første gang en tester det.

Her blir det lang tur på dagen og masse mat utpå kvelden så de er slite og mette, radioen og tven på også står dap`en i veggen og yngste kommer jeg nok også til å sette daphalsbånd på:)

En annen slags - mer snodig - erfaring:

Jeg har brukt DAP - halsbånd - i forbindelse med stress /omplassering.

Jeg kan ikke si at DAP hadde merkbar effekt når det gjaldt å gjøre denne hunden mer "sanset og samlet".

DERIMOT: hun ble påfallende mer leken.

Kan det være at lukten av DAP fremkalte "minner" som førte til mer barnaktig/infantil atferd?

(Forsåvidt var det da ikke så dumt med DAP. siden motivasjon for lek er en god innfallsvinkel til atferdsendring / læring.)

Nå har jeg hatt DAP stående i stikkontakten her i tre uker. Jeg ville prøve det fordi Stitch er veldig urolig *kremt* når han er alene. Må si jeg var veldig skeptisk jeg også, men jeg syns det var vært et forsøk.

Hvertfall, de siste par dagene har han vært helt "slækk" inne. Så fort vi går ut er han full fres og akkurat som han pleier, men inne..... Nå har han jo bestandig vært veldig rolig inne da, men dette her er helt ekstremt. Han har ikke fått vært så mye alene de siste dagene, så jeg vet ikke hvordan det virker.

Vet jo ikke om det er p.g.a. DAP'en, men jeg kan ikke se at det er noe annet som har skjedd som gir en sånn virkning på han :icon_confused:

Jeg brukte DAP etter at jeg hadde flyttet i leilighet med Buffy, og hun rett og slett fikk problemer med depresjoner pga brudd i flokken. Hun ble diltete, klengete, fort frustrert osv osv, og vi kjøpte DAP for å hjelpe på med annen trening.

Nå aner jeg jo ikke om det var DAP'n som hjalp Buffy, eller om det var min iherdige trening med henne for å få henne på beina igjen, jeg vil vel tro det siste.. Men samtidig så vil jeg jo ikke utelukke at DAP'n hadde sin funksjon oppi det hele. Den gjorde iallefall ingen skade.

Men at DAP er en vidundermedisin som funker uten noe annet tiltak, har jeg litt vondt for å tro. Men som medhjelper har jeg troen på det.

Testet forøvrig DAP spray på Bridie i bilen (sprayet mye i buret både før tur og ved luftepauser, samt dynket et skjerf hun hadde rundt halsen med DAP), men på henne merket vi ingen forskjell. Men her vil jeg tro frykten er såpass godt satt, at dette i seg selv ikke er nok til å roe Bridie ned.

(ang bilen så måtte det en Trondheim tur med Anette (Raksha) til før Bridie skjønte at det fatisk ikke var så ille å kjøre bil.. Ja Anette... Hu er generelt MYE bedre nå enn hu var før :icon_confused:. Så en Raksha på boks hjelper bedre enn DAP i visse tilfeller :P)

(ang bilen så måtte det en Trondheim tur med Anette (Raksha) til før Bridie skjønte at det fatisk ikke var så ille å kjøre bil.. Ja Anette... Hu er generelt MYE bedre nå enn hu var før :P. Så en Raksha på boks hjelper bedre enn DAP i visse tilfeller :P)

:icon_confused::P Vet ikke helt om jeg fås på boks altså...

Jeg brukte DAP etter at jeg hadde flyttet i leilighet med Buffy, og hun rett og slett fikk problemer med depresjoner pga brudd i flokken. Hun ble diltete, klengete, fort frustrert osv osv, og vi kjøpte DAP for å hjelpe på med annen trening.

Nå aner jeg jo ikke om det var DAP'n som hjalp Buffy, eller om det var min iherdige trening med henne for å få henne på beina igjen, jeg vil vel tro det siste.. Men samtidig så vil jeg jo ikke utelukke at DAP'n hadde sin funksjon oppi det hele. Den gjorde iallefall ingen skade.

Men at DAP er en vidundermedisin som funker uten noe annet tiltak, har jeg litt vondt for å tro. Men som medhjelper har jeg troen på det.

Testet forøvrig DAP spray på Bridie i bilen (sprayet mye i buret både før tur og ved luftepauser, samt dynket et skjerf hun hadde rundt halsen med DAP), men på henne merket vi ingen forskjell. Men her vil jeg tro frykten er såpass godt satt, at dette i seg selv ikke er nok til å roe Bridie ned.

(ang bilen så måtte det en Trondheim tur med Anette (Raksha) til før Bridie skjønte at det fatisk ikke var så ille å kjøre bil.. Ja Anette... Hu er generelt MYE bedre nå enn hu var før :P. Så en Raksha på boks hjelper bedre enn DAP i visse tilfeller :P)

Tror nok ikke DAP alene er noe vidunder middel. Det må nok som du sier trening til i tillegg.

Hmmmm, kanskje jeg skulle hatt en Anette på boks inne på rommet til Stitch :P

Spent på årets nyttårsaften ja.. Blir jo på en måte Blondie's første nyttårsaften. I fjor var hun jo bare en tre ukers gammel valp. Men hun er lite redd for lyder, men man vet jo aldri når det plutselig braker løs rundt ørene...

Er spent på Stitch også, for det blir jo den første nyttårsaften for han og. Nå skal vi bort og der vi skal er det en annen hund på 6 år som ikke bryr seg i det hele tatt - i tillegg er Stitch veldig begeistra for denne hunden så det kan vel ha en positiv effekt :icon_confused:

Hmmmm, kanskje jeg skulle hatt en Anette på boks inne på rommet til Stitch :icon_confused:

Ja, jeg driver å lurer litt på om vi skal få lurt den dama til å spille inn en cd med rolig prat feks... Det må virke beroligende på de fleste vettu.

Anette??? Her ser du hva Bridie ønsker seg i julegave! Cd med DEG!

Ja, jeg driver å lurer litt på om vi skal få lurt den dama til å spille inn en cd med rolig prat feks... Det må virke beroligende på de fleste vettu.

Anette??? Her ser du hva Bridie ønsker seg i julegave! Cd med DEG!

:icon_confused: SKal jeg lese inn nattaeventyr? Tror ikke sangstemmen min virker beroligene på noen, nemlig. :P

:P SKal jeg lese inn nattaeventyr? Tror ikke sangstemmen min virker beroligene på noen, nemlig. :P

Starte produksjon kanskje :icon_confused:

Nå tror jeg ikke Stitch har noe særlig gehør, så hvis du føler for å synge kan du sikkert det :P

DAP hadde ikke noe virkning på Kali i fjor, men så er hun også EKSTREMT redd raketetter, Ingenting hjelper på henne da, verken oppmuntring, godbiter, ball eller noe. Jeg vil tro det virker bedre på hunder som ikke er så ekstreme.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Hvorfor vil du bytte hvis hunden fungerer på Vom? Hvis hunden fortsatt har løs avføring etter en uke ville jeg nok droppet det fôret ja.
    • Hei hundesonen! Jeg har en valp på 3-4 mnd som jeg holder på å bytte for på. Jeg bytter gradvis, startet med 4 dager hvor jeg ga 3/4 gammelt for (V&H), 1/4 nytt for, deretter 4 dager med 50/50, og så 3/4 nytt for en dag eller to, før jeg gikk tilbake til 50/50 fordi; Valpen har litt løs avføring. Typisk at det først kommer litt i normal konsistens, og så etterhvert blir det bløtere og bløtere. På ingen måte flytende/diare, men slik at det blir rester igjen i gresset der jeg plukker opp. Noen ganger går valpen to ganger på rad, først en med bra konsistens og så løsere i en tynnere strimle rett etterpå. Ofte er det og små halvfordøyde pinnebiter, små biter av stoff, grus og annet hun har fått i seg i dette løse. (Dette er små biter, prøver så godt jeg kan å forhindre dette men valpen spiser mye rart). Syns det begynner å lukte metallisk fra analen nå, mulig kjertlene ikke får tømt seg når det er litt bløt avføring? Høres dette normalt ut i en overgang til nytt for for en valp, eller bør jeg gi opp det nye foret og finne noe annet?
    • Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
    • Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...