Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr 2.


Turnip

Recommended Posts

Nå som Mike er snart 3 år, og han fungerer fint og jeg vil tro han vil bli et godt forbilde for en valp.

Jeg og min samboer har et stort hus i Tomter og masse fine turterreng, så det meste ligger tilrette for en hund til nå.

Jeg har tittet litt frem og tilbake på forskjellige raser, men jeg er virkelig en vinglepetter!

Størrelsen på hunden er ikke så vesentlig, ikke pelsstell heller. Men ønsker ikke en "napperase" har hatt det før, og vil prøve å unngå det.

Jeg ønsker en hund som er "kjent" for å ha et godt gemytt, sosial, grei med unger. Vet at dette er noe jeg må jobbe med, men er noen hunder som er mer egnet enn andre.

Hunden vil få samme av trening som Mike får. Dvs gode turer hver dag. Litt spor trening, kløv, og vil prøve meg på agility.

Jeg ønsker ikke en hund som "krever mye", ikke en type jakthund (Cocker, springer, setter div. fuglehunder), ønsker kanskje ikke en hund med mye jakt i seg.

Ønsker heller ikke en hund som trenger "mye" (Belger, og den gjengen der :rolleyes: )

Kom gjerne med forslag og innspill, jeg er åpen for det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du sier at størrelse ikke er så vesentlig, så kunne Phalenen vært et alternativ. Dette er en Papillon med hengeører. De er snille, sosiale, lettlærte, flinke i både agility, lydighet og er vel med på det meste. Og tiltross for størrelsen så er det mulig å ha dem med på lange turer! De kalles mini-Border Collie av noen.

Du kan lese mer her: Side om Phalene og her: Phalene

Men det er også en rase du kan tenke på, Border Collie eller (hvis du ikke er interessert i utstilling) hvorfor ikke en Border Collie blanding. Da får du en god familiehund, men de krever ofte mye trening, da spesielt mentalt. Men har du tid til det så kan du få masse ut av en sånn hund, de er jo praktisk talt verdensmestere i agility.

Her kan du lese litt mer om Border Collien: Border Collie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville foreslått Labrador, golden retriver, cavalier, finsk lapphund, st bernard eller nuffe. (de to siste er vel ikke de beste agillityemner da men) I mine øyne er disse generellt sett snille, greie, sosiale og barnevennlige.

Finnes jo en haug raser sånn egentlig som kan passe, så mye kommer vel an på hva du selv liker av utseende og størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalier er faktisk noe jeg har vurdert litt.

Border Collie er noe jeg aldri kommer til å skaffe meg, det blir å ta vann over hodet for meg hvertfall :closedeyes:

Det som egentlig er viktigst er at de er sosiale, barnevennlige, ikke kjent for nervøsitet eller være aggressive (staves det sånn?)

Vil ikke ha en hund som krever mer enn det Mike gjør, han syns det er helt ok med bare småturer noen dager og er rolig inne fordet. Vil ha en som ikke har mer behov enn en cocker rett og slett. Vil ikke ta på meg for mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg sikkert kjempedum, men hvorfor vil du ha en hund til hvis du ikke har noen ambisjoner med hundeholdet? Det er jo unektelig mer arbeid med to enn med en, selvom de som regel har mye glede av hverandre. Hunder har det med å adoptere hverandres unoter, men de lure tingene er det vi som må lære dem. Har du to må de gjerne trenes hver for seg, du må gå opp dobbelt antall spor, den ene må stå bundet (eller være hjemme) mens den andre jobber osv. Du har vel hatt en del utfordringer med Mike og da er det ekstra viktig å tenke forbyggende i forhold til hund nummer to. Det å tillegge enkelte raser "barnevennlighet" eller andre slike egenskaper, kan være å lure seg selv litt. Golden retrivere biter de også under gitte betingelser. De hundene jeg ofte syns har et herlig gemytt mot alle mennesker, er de såkalte kamphundene, uten at jeg dermed anbefaler barnefamilier å gå til anskaffelse av en slik. Noen borti gata her tok livet av sin lille bischon fordi den delte naboens kanin i to og det var episode nummer tre av biting på barn (og her kanin), så man vet aldri.

Nå vet jo enkelte av dere at jeg har en såkalt drittbikkje og likevel skaffet vi oss hund nummer to. Det har bare vært positivt hele veien. Han er enn sann gledesspreder og fjellgeit og en drøm å jobbe med, når vi gjør det. Jeg er ikke verdens mest systematiske hundetrener, men vi har det knakanes artig sammen, likevel. Men det er klart at det er mere jobb med to enn med èn, selvom det på mange måter er til avlastning også. Nå har vi jo faktisk en hund som er normal i hue og kan klappes av alle, uten at de må få instruksjoner om funksjonell tilnærmingsmåte og neven full av godbiter først.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha store ambisjoner da?

Jeg har jo ikke det med Mike, han er en sofasliter, en turkompis, en god venn og vi trener spor og sånt fordi han liker og jeg syns det er gøy.

Jeg har hatt 2 hunder før, og vet hva som kreves.

Ingen hund er prikkfri, og det er heller ikke Mike. Men han er fin nok til å være et godt forbilde.

Jeg og min samboer ønsker en hund til rett og slett, vi går mye turer sammen og nyter det å ha hund. Det er litt i han sin interesse å ha en hund til også, en som er mer "han sin"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle som liker krøllerter, men hvis det er på grunn av pelsen finnes det store variasjoner 8noen har "beardis-pels" mens andre har puddelpels). Men for all del - selv om det er min drømmerase betyr det ikke at det er alles drømmerase. :)

Hva med f.eks. Kooikerhund? Spennende hunder synes jeg. Så mange av dem i agility på Hamar i går, og har truffet et par individer utenom. De virker enkle å ha med å gjøre hva gjelder aktivitetsnivå, og er livlige og glade hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du ønsker noe som ikke krever mer enn en cocker og kan nøye seg med en liten tur og fortsatt være rolig. Da beskriver du en Phalene. Jeg vet ikke om du så noe mer på den etter at jeg nevnte den ovenfor. Men større hunder trenger ofte mer turer for at de skal være rolige og snille.

Ellers kan du vel velge ganske mye rart. Men hva slags raser har du hatt tidligere (siden du nevner å ha hatt to hunder før). Hva likte/ikke likte du ved de rasene?

Ellers er eneste kravet at det ikke er jaktinstinkter i dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt dvergschnauzer og cocker før.

Er ikke det at hunden ikke vil få mosjon, for det vil den. Den vil jo bli brukt like mye som Mike gjør når den blir voksen.

Mike har 2 dager i uka hvor ha får bare 40 min mosjon og får hjernetrim i tilegg. De andre dagene er vi ute på rundt 2 timers tur, og vi går endel spor, og trener mye lydighet.

Vil ikke ha en hund som trenger mer enn dette bare.

Jeg liker mye med cockeren, men jeg har vært litt uheldig med rasen før og nå, så styrer litt unna denne rasen rett og slett.

Dvergschnauzer er en herlig rase, men vil kanskje prøve noe nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collie er også noe jeg har vurdert. Men er det ikke endel nervøsitet i den rasen?

om du velger rette linjer så er det ikke mer nervøsitiet i de enn i andre, du er mer enn velkommen til å ta ferja over til horten å hilse på mine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalier er faktisk noe jeg har vurdert litt.

Border Collie er noe jeg aldri kommer til å skaffe meg, det blir å ta vann over hodet for meg hvertfall :closedeyes:

Det som egentlig er viktigst er at de er sosiale, barnevennlige, ikke kjent for nervøsitet eller være aggressive (staves det sånn?)

Vil ikke ha en hund som krever mer enn det Mike gjør, han syns det er helt ok med bare småturer noen dager og er rolig inne fordet. Vil ha en som ikke har mer behov enn en cocker rett og slett. Vil ikke ta på meg for mye..

Tja.. Vet nå ikke om en Phalene/papillon oppfyller dette. Papillon er den rasen som glefser/biter mest etter dommeren på bordet har jeg lest og hørt. Og det tviler jeg ikke på. Har sett mange papilloner gjøre dette, inkludert min egen. Selvom hun har fått "herlig gemytt", "super attitude" og "utmerket gemytt" på kritikkene sine. Har trent mye på det, men hun ER bare sånn. Er jo såklart mange som ikke er sånn også. Kun meg i familien får løfte henne, ellers knurrer og glefser hun. Og jeg skal love, det er ikke pga "at hun har fått lov til det" eller har noe med det å gjøre. Hun er ganske ekstrem. Men mot meg er hun verdens snilleste. Det er mulig at hun har vondt i kroppen. Har tatt røntgen av ryggen hennes - ingenting galt. Har ringt til Are Thoresen flere ganger, men mannen vil tydligvis ikke ha kunder virker det som..

Og, dere folk. Dere må ikke tro at dette ikke er noe vi har trent på, for det har vi - hun er bare ikke helt riktig skrudd sammen noen ganger, virker det som.

EDIT: På bordet har hun flere ganger gått opp i ansiktet og rundslikket de i ansiktet og hoppet opp på skuldrene til dommer'n og være såå glad, for å så knurre og glefse når dommeren tar på kroppen (da på sidene/ryggen)

Så jeg vet ikke jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke mer enn en mnd siden du startet en tråd med at "lille cocker begynner å bli ufin"!? Er det så smart å skaffe seg en hund til da?

Vel, som jeg også skrev i den tråden, så er han ikke på soverommet lenger og heller ikke i sofan sammen oss. Så med andre ord, han har ikke knurret siden dette og har faktisk nesten glemt det problemet da det er ute av verden.

Dessuten er det ikke snakk om akkurat NÅ, det tar tid å planlegge en hund til, først må jeg finne rase, så må jeg finne en passende oppdretter og linjer.. sånt tar en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir Collie en rase jeg vurderer, så hadde det vært hyggelig om jeg kunne komme å hilse på :D

Møtte faktis en artig collie gutt på tur her om dagen uten eier, og en ganske høflig herremann som Mike faktisk gikk ovrens med. Nydelig rase er det hvertfall!

bare å si ifra :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, som jeg også skrev i den tråden, så er han ikke på soverommet lenger og heller ikke i sofan sammen oss. Så med andre ord, han har ikke knurret siden dette og har faktisk nesten glemt det problemet da det er ute av verden.

Vel, som du også skrev i den tråden så var det jo ikke bare soverommet og sofaen som var problemet!! Han har jo ressursforsvarer overfor deg også. Og det siste året har du startet fem tråder om Mike sine problemer. Det er jo tydelig at han har en del "issues" - og jeg sier IKKE at det er din feil - og da syns jeg det er litt ehhhh...dristig å planlegge hund nr. 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det siste året har du startet fem tråder om Mike sine problemer. Det er jo tydelig at han har en del "issues" - og jeg sier IKKE at det er din feil - og da syns jeg det er litt ehhhh...dristig å planlegge hund nr. 2.

Jeg synes det er litt kjipt når det at man faktisk har spurt om hjelp på et forum blir bruk imot folk jeg. For min del teller det i Siljes favør at hun tør å spørre om hjelp, og det fakta at hun og Mike har klart å jobbe seg gjennom all den motgang som de har fått slengt i fanget. Det har vært mer enn nok. Steike, jeg var vel en som til og med hintet mot avlivning på et tidspunkt i en av Siljes tråder, men jommen virker det ikke som bikkja har blomstret. Silje skal ha kred for det.

Jeg ser ikke noe som tilsier at Silje ikke klarer å håndtere en hund til, jeg tipper hun har fått erfaringer med Mike som de færreste av oss har vært tvunget til å jobbe igjennom, og jeg tror definitivt at hun har lært av de. Jeg gir Silje så mye tillit at jeg tror hun er veldig bevisst på å ikke ta seg vann over hodet jeg. Og hun har iallefall bevist mang en gang at hun ikke gir opp og at hun når de målene hun har satt seg.

Når det kommer til den siste tråden så er det jo ganske typiske Cocker-problemer med ressurser og meninger og denslags. Jeg tror Silje er veldig myk og ganske så bløthjertet når det kommer til hundene sine, noe som ikke er en dårlig egenskap i seg selv, men det bør kanskje bety at du bør tenke på å få deg en hund som er myk også. Ikke en stri og sterk en som er opportunist og tar hånda om den får lillefingeren. Jeg vet ikke helt hvilke raser som kunne passet den beskrivelsen, men Whippet hopper litt fram i hjernebarken. De virker som enkle og ukompliserte hunder som ikke krever allverdens heller sånn bortsett fra å få løpe løs hver dag. :sleep:

Edit: Jeg ser at Collie er foreslått. Det virker også som et ganske fornuftig alternativ må jeg si. :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...