Gå til innhold
Hundesonen.no

Får ikke stamtavla


Mirai

Recommended Posts

Guest Belgerpia
Tulla var da ferdig regga på meg da jeg hentet henne..? ;)

Er du sikker på at hun var registrert på deg?

I Sverige følger nemlig ikke eier-registrering stamtavlen, det må eier selv sørge for å gjøre når man har hentet valpen og skrevet under kontrakten.

Vi fikk også med stamtavlen når vi hentet springeren vår.

Ja, Tulla ble hentet i Sverige, og jeg fikk med stamtavlen. Hun var vel strengt tatt 9 uker når hun ble hentet, men jeg hadde fått den hadde jeg hentet henne tidligere (8uker) også. De har tydeligvis et helt annet system der, og for min del hadde NKK gjerne kunnet herme. ;)

Jeg er helt sikker på at du ikke hadde syntes det var en god ide å herme etter Sverige - der kan hvem som helst sende inn eierregistrering på en hund og påstå de eier den - de har ikke noe sikkerhets system.

I Norge registreres valpene når de er solgt og betalt fullt ut - og det synes jeg er like greit faktisk. Javel så tar det en måned eller to ekstra, men det er da ingen katastrofe.

Aynïs stamtavle fikk jeg da hun var ca 5 mnd, og hun kommer altså fra Norge. Siden jeg kun hadde kjøpt rasehund i Sverige før, så var jeg jo litt spent på dette. Hadde hørt masse om folk som måtte vente i evigheter på stamtavlen. Nå kjenner jo jeg oppdretteren til Ayni, men likevel, man vet tydeligvis aldri hva som kan skje. Håper det ordner seg for trådstarter.

Som er normalen - det er vel kun raser som er ekstremt poppis og hvor alle valpene er solgt og betaling mottatt for som blir registrert før liksom.

Jeg ville ALDRI sendt inn en registrering med mindre valpen var fullt ut betalt og eier hadde underskrevet kontrakten - det gjør de jo som oftest når de henter valpen.

Jeg forhåndsregistrerer imidlertid da - sånn at alle valpene har reg.nummer når de reiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 124
  • Created
  • Siste svar

Nei, det er selvsagt helt utenkelig å gi ut stamtavle til alle valpene i et kull når neppe noen av dem er betalt i det hele tatt.

Men med forhåndsreg. så vil jo valpekjøperne uansett få med papirer som viser at den er registrert og ikke minst registreringen er betalt til NKK.

Forhåndsreg. valpene mine forrige dagen, og fikk for et par dager siden noen mailer med div. parringsbevis, info, etc - samt at de sender en haug papirer pr post også.

Så hvis man skal sikre seg best mulig som valpekjøper må det jo være et godt råd å i alle fall sørge for at valpekullet er forhåndsregistrert! Da er det i alle fall ikke noen unnskyldning med "blakk" oppdretter.

Men forhåpentligvis kommer også dine papier IW - sent men godt, ikke sant?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at hun var registrert på deg?

I Sverige følger nemlig ikke eier-registrering stamtavlen, det må eier selv sørge for å gjøre når man har hentet valpen og skrevet under kontrakten.

Vi fikk også med stamtavlen når vi hentet springeren vår.

Jeg er helt sikker på at du ikke hadde syntes det var en god ide å herme etter Sverige - der kan hvem som helst sende inn eierregistrering på en hund og påstå de eier den - de har ikke noe sikkerhets system.

I Norge registreres valpene når de er solgt og betalt fullt ut - og det synes jeg er like greit faktisk. Javel så tar det en måned eller to ekstra, men det er da ingen katastrofe.

Som er normalen - det er vel kun raser som er ekstremt poppis og hvor alle valpene er solgt og betaling mottatt for som blir registrert før liksom.

Jeg ville ALDRI sendt inn en registrering med mindre valpen var fullt ut betalt og eier hadde underskrevet kontrakten - det gjør de jo som oftest når de henter valpen.

Jeg forhåndsregistrerer imidlertid da - sånn at alle valpene har reg.nummer når de reiser.

Ja, det er mulig jeg har tatt helt feil! ;) Men stamtavla fikk jeg i alle fall med.. ;) Og det er vel helst den folk savner, eller har jeg misforstått enda mer nå?

Aynï var forhåndsregistrert forresten. Mulig jeg aldri helt har skjønt noen av systemene.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de svenske stamtavlene (registreringsbevisene) står det ikke eier - der er oppdr. både oppdr. og eier. DET kan man jo gjøre her i Norge også, men de fleste av oss vil jo ha navenen våre som eier på hundene våre også, da..

Svenskene har løst dette ved et sånt eget "løsbladsystem" hvor man får et ark som bekrefter at man eier hunden.

Norge har det fortsatt PÅ selve reg.beviset.

Når jeg får papirene fra NKK nå (forhåndsreg. valpene), så følger det med et skjema hvor jeg skal føre på hver enkelt valpekjøpers navn som eier.

Etterhvert som valpene er betalt (hentet) så fører jeg på eieren på dette skjemaet.

Hvis noen skal ha avbetaling, så vil jeg jo vente med å føre på denne eieren til alt er betalt.

Når så alle eier er fylt ut på mitt ark så sender jeg dette til NKK som registrerer alle valpene, og sender ut alle reg.bevisene til meg, som jeg så sender ut til hver enkelt valpekjøper.

Hvis jeg sender inn dette skjemaet UTEN 1-2-3 eiere på noen valper, så vil de valpene bli registrert på meg som eier. DET er også en mulighet -og når jeg da får solgt denne/disse, så kan jeg sende med stamtavle + eierskifteskjema. Men da koster det den nye eieren 4-500,- å få omreg. hunden. (Vet ikke, men det er vel omtrent slik man gjør det i Sverige, bortsett fra at man får ikke noe nytt reg.bevis)

Og DE pengene synes jeg det er bortkastet å sponse NKK med, sålenge ingen av valpene faktisk trenger stamtavlen sånn umiddelbart etter levering.

Hm... Håper det var forståelig..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne:

Bare et spørsmål; jeg forhåndsreg mitt siste kull og etter en tid, rundt 6 mnd tror jeg, fikk jeg en "påminnelse" fra NKK om å sende inn skjemaet med eiernavn. Hvis jeg sendte det inn med eiernavn og noen ikke var solgt, ville alle usolgte bli reg på meg. Hvis ikke dette ble gjort innen valpen var 12 mnd ble alle reg på meg uansett. Og da måtte man betale omreg avg for å få dem på riktig eier. Dette er noen år siden så jeg lurte egentlig på om NKK gjorde det slik fremdeles?

Egentlig en fin greie syntes jeg, at NKK "påminner" deg, det kan jo fly litt fort i en sving når man har x antall valper hjemme...Og da er man garantert at de er/blir reg uansett.

Dessuten er vel det en slags "forsikring" også for kjøper, da vet man iaf at valpen er reg selvom man ikke har sitt navn på reg.beviset. Men man har jo kjøpekontrakten med navn og reg.nr så man kan iaf bevise at man eier hunden. Og i verste fall, hvis det er en kjip oppdretter, spytter man i omreg pengene selv for å få det rett på alle papirer. For NKK må vel akseptere det som et "eierbevis" når kontrakten er underskrevet av begge parter, og med valpens regnr påført, og ikke kreve underskrift av selger på et omreg skjema? Noen som vet?

Og bare sånn for å ha sagt det: nå hadde jeg allerede informert mine kjøpere at skjemaet ble sendt inn når alle valpene var betalt, men senest innen 7 mnd så alt skulle være iorden til den "magiske" 9 mnd-grensen ;) Og sånn blir det neste gang også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kjøper valp i Sverige får man med stamtavla ja. For å registrere dem i NKK sender vi inn den originale svenske stamtavla sammen med kopi av kjøpekontrakten. Det er da dette som er beviset på at du er rett eier. Chipnummeret står på stamtavlen så den blir registrert samtidig. Jeg kjøpte hund i fjor og omregistreringen tok måneder fra jeg betalte, men kom raskt når jeg purret på dem.

Når jeg har registrert egne valpekull (forhåndsregistrerte) har det tatt en ukes tid fra jeg sendte inn papirene til jeg hadde stamtavlene. Dette har vært både gruppe 1 og gruppe 9. Valpekjøperne har da fått stamtavlene 2 til 3 uker etter at de hentet valpene. Har vært heldig som har solgt alle valpene når de var leveringsklare, så det har ikke vært noen ventetid for valpekjøperne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Kan jeg stille et lite spm i tråden din? Ikke meningen å kuppe altså, men det var så mange flinke folk er ;)

Hvis kullet står registrert under begge foreldrene på dogweb, men bare under kulliste. Det står ikke noe under avkomliste og valpene står ikke der med egne navn. Vil det da si at kullet bare er forhåndsregistrert? Hvor lang tid tar det fra oppdretter sender inn papirene til valpen er registrert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg stille et lite spm i tråden din? Ikke meningen å kuppe altså, men det var så mange flinke folk er ;)

Hvis kullet står registrert under begge foreldrene på dogweb, men bare under kulliste. Det står ikke noe under avkomliste og valpene står ikke der med egne navn. Vil det da si at kullet bare er forhåndsregistrert? Hvor lang tid tar det fra oppdretter sender inn papirene til valpen er registrert?

Det betyr da at kullet er forhåndsregistrert, ja.

NKK har fire ukers saksbehandlingstid i sin serviceerklæring - altså fra mottatte papirer til utsendte stamtavler.

Det som ofte forsinker er at ikke oppdretter sender inn med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd du ikke får stamtavlen. Får håpe det ordner seg!

Selv fikk jeg min når hun var 4-5 mnd tror jeg, da sa hun også at Nkk var treige. Når stamtavlen først kom var det også registrert feil fødselsdato, men da sendte hun bare stamtavlen tilbake for meg og da lå den nye i postkassa ganske raskt :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ringt to ganger i kveld. Første gangen ble ikke tlf tatt, andre gangen ringte jeg fra kjærestens tlf, og da ble det lagt på etter tre ring...

Å, sjarmerende... Det burde i det minste gå an å ta telefonen, uavhengig av hvor god/dårlig unnskyldning man har å komme med?

Igjen; jeg håper det ordner seg! :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Stikker innom tråden igjen for å fortelle at vi har fremdeles ikke fått noen stamtavle, og nå blir alle forsøk på å ringe eller sende sms mottatt med intet svar. Får også fremdeles forskjellige forklaringer på hvorfor vi ikke får den :P

Snakket med NKK torsdag i forrige uke, og da hadde hvertfall det kullet som er 2 uker eldre blitt betalt. Men ikke vårt, altså. Så kan jo krysse fingerene for at de får stamtavla si snart!

Jeg må bare påpeke at det er ikke det at jeg MÅ ha den i hendene det sekundet hun fyller ni mnd. Men nå har jeg prøvd å være veldig forståelsesfull, gi sjanse på sjanse, og jeg blir møtt med hva? Løgn, løgn og løgn. Vi er mange nå som blir regelrett jugd opp i trynet og nå er det heller ikke mulig å få noen telefonkontakt, hverken sms eller ringe.

Jeg vil bare ha et ordentlig svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiip situasjon da, ganske trist at du ikke får kontakt med oppdretteren. Vedder på at du trodde forholdet mellom deg som valpekjøper og oppdretter ikke skulle bli slik. Mister jo alt som heter tillit til en person som heller ikke har anstendighet til å svare deg ærlig på hvorfor stamtavlen ikke kommer. Håper virkelig dette ordner seg rask for deg. Tror min hund var ca 6mnd når jeg fikk stamtavlen (han er registrert i tysk klubb). Nei en virkelig kiip situasjon, har kikka innom her flere ganger for å se hvordan det utvikler seg. Idag måtte jeg bare legge inn kommentar. Du kommer vel kanskje ikke vende deg til oppdretter i spørsmål som eventuelt dukker opp antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...