Gå til innhold
Hundesonen.no

Må avlive 12 hunder!


Hundeglad

Recommended Posts

mistenker at mannen har brukt feil kanaler... Håper han kan la de leve til tirsdag om ikke annet så han kanskje får litt respons nå som han har vært i avisene og dette sikkert er spredd over div. fora i Norges land. Jeg er så >-< nære å hente to selv... Jeg MÅ tenke på det for jeg har tross alt bestilt meg en brukshund igjen og at jeg er nedkjørt etter gårsdagen skal ikke gå utover to søte valper som ble hentet på impuls. *inn i tenkeboksen igjen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surfer innom finn.no hver eneste dag omtrent, men kan ikke si jeg har sett noe annonse på disse valpene.

Det er også mange som driver med omplassering hvor han kunne levert hundene, så hadde de plassert dem for han.

Å avlive 12 hunder hos veterinær koster sine penger. Ei veninne betalte 500 for å avlive sin hund, og dette blir påstått å være rimelig.

Jeg kjenner jeg får en liten ekkel smak i kjeften av slike oppslag i aviser. Man skal ikke uttale seg om saker og folk man ikke kjenner, men dette oser av "stakars meg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om disse alaska husky greiene har vært,men de er ihvertfall ikke på Finn nå...

Syns det var litt teit opplegg,selv om jeg ike vil dømme.Ifølge noe på kommentargreia ved oppslaget så er han en som gjør det han kan for hundene,eller hva det stod.Men jeg syns det er en enkel sak å slenge inn noe gis bort på FINN.Annonsering i kategorien er også gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker jo litt rart at han ikke har tatt kontakt med media o.l. før to dager før han har bestilt dyrlege og hundene skal avlives da..... Ellers spør jeg meg selv om han virkelig har gjort nok for å få omplassert disse hundene? Er jo mange forum som kan tas i bruk.

Det må da gå an å få omplassert noen av dem i allefall.... Nå veit ikke jeg hvordan det er med de rasene han har men, om dette er raser som er spesielt vanskelig å få solgt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://ostlendingen.no/article/20081117/NY.../685169274/1108

Her er link til dagens oppslag. Det endte i alle fall godt for de fleste av hundene. Utrolig bra at folk er så engasjerte, og så mange brydde seg. Men jeg synes fortsatt det er fryktelig trist at flere friske hunder må bøte med livet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusser litt på at han ikke kan omplassere de syv år gamle sheltiene. Forventet levealder er vel 12-14 år, så de burde kanskje ha en del gode år igjen? Tror ikke det er så mange hunder som er SÅ knyttet til eieren sin at det ikke lar seg gjøre å omplassere dem? (Men det er kanskje andre problemer som ligger bak?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg er griseblakk om dagen, lurer på om jeg skal gå ut i lokalavisa og si at jeg ikke har penger til mat til dyra mine, kanskje noen sender meg penger da? Jeg fatter ikke hvordan han kan ha ett forbudskjett på 7000kr pr mnd jeg.. Det er det jeg har i året på 4 store hunder.. Jeg syns hele saken lukter litt.

Edit: Han skal omplassere sheltiene, men han mente de var for gamle til å trenes opp som gjeterhunder for bønder, med tanke på rasen så er det vel ikke alderen som er det største problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er griseblakk om dagen, lurer på om jeg skal gå ut i lokalavisa og si at jeg ikke har penger til mat til dyra mine, kanskje noen sender meg penger da? Jeg fatter ikke hvordan han kan ha ett forbudskjett på 7000kr pr mnd jeg.. Det er det jeg har i året på 4 store hunder.. Jeg syns hele saken lukter litt.

Edit: Han skal omplassere sheltiene, men han mente de var for gamle til å trenes opp som gjeterhunder for bønder, med tanke på rasen så er det vel ikke alderen som er det største problemet.

skulle han ikke avlive sheltiene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstod det skulle han avlive sheltiene fordi de var så knyttet til han...til tross for at det hadde vært en utrolig interesse for akkurat disse to hundene.

Huff, synes det er merkelig asså... Virkelig... Etter min mening hadde omplassering vært verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennina mi henta 3 av valpene på lørdag iallfal... Nå har jeg ikke lest linkene, men i papirutgaven i dag sto det at 3 av de store var solgt og så ble det til at 2 av dem ville han ikke selge eller gi bort fordi det var noe atferdsproblemer på hundene og de ble/blir avlivet.. + de to shelitene som var nevnt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være helt ærlig så synes jeg det går helt over styr her... Jeg blir trist av å se at folk er så dømmende...å da tenker jeg også på all skiten han får i innleggene under artikklene...en siste utvei, å forhåpentligvis en reddning for mange av hundene...enkelte ganger blir jeg skikkelig oppgitt over hva folk kan få seg til å si i en slik situasjon egentlig..hjerteløst er det...her sitter ett menneske å formiddler til omverdnen om en tragisk hendelse i livet for å kanskje få hjelp, å 70 % av de som uttaler seg om saken (der de fleste ikke har den ringeste anesle over hode om hva eller hvem de prater om) sparker vedkommede mens han ligger nede...helt ufattelig...Skjerp dere folkens, vis litt medmenneskelighet...det sitter tross alt ett menneske der som i dag har vært nødt til å gå det tunge skrittet å avlive en del av livet sitt... *lei-meg-på-vedkommedes-vegne-* :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får litt dyresamler følelse jeg. 21 hunder og en enslig (?) mann?

Hundekjørere pleier å ha litt mer enn 2-3 hunder. Lars Monsen f.eks har 17 stk ifølge hjemmesiden hans, Robert Sørlie, Kjetil Backen og Bjørnar Andersen har nok litt flere enn det hver seg.. Bare å telle over på siden deres?

Det er mulig jeg leser med litt andre briller enn resten av sonendoggisene, for jeg ser denne artikkelen mer som et forsøk på å belyse de to hovedproblemene til denne mannen - og det er rein økonomi. Greit å få med seg historikken bak før man vifter med pekefingrene og bedømmer?

Problem nr 1: Han har vært arbeidsufør, og begynt å jobbe igjen, noe som medfører at vår alles kjære NAV mener at han har vært arbeidsfør hele tiden - tusen takk, få igjen de 400.000 kr våre. Artig nok, siden de nå i dag opererer med tidsbegrenset uføretrygd (er usikker på om de gjorde det i 1998) og at man skal revurderes hvert 4. år eller noe, så de tar tydeligvis høyde for at folk KAN bli arbeidsføre igjen. Og jeg tipper at svært få av dere ville tålt en statelig innkreving på 400.000 kr, de spør ikke om å få igjen pengene sine de, de tar alt de kan ta og lar deg leve på et minimum - og at du har hunder som skal ha mat, driter de langt i, for hund er ikke med i satsene deres om hva man "må" ha for å leve.

Problem nr 2: "Flytt hit"-kampanjen til en drøss med kommuner (Røros, Tynset, Holtålen, Alvdal, Folldal, Tolga, Os og Rendalen). De lover i hytt og pine, også viser det seg at det var nok ikke så enkelt allikevel. Skal man beskylde mannen for noe, så må det være at han er naiv, her selger disse kommunene en region, og lover at de skal hjelpe til med både hus og jobb, og selvsagt går det ikke så glatt som det loves. Her kan dere lese om "visjonen" til de som står bak kampanjen, her kan dere lese om hva folkene som gikk på kampanjen syns. Det er pdf-filer.

Vi veit ikke hvorfor mannen har 21 hunder, det kan være at han har prøvd å etablere seg som turistkjører, sant? Da trenger man litt bikkjer, liksom. Ja, det er en kjip måte å utforme artikkelen på, men som det hevdes i hver eneste andre diskusjon om avisartikler, vi VET ikke at det avisen skriver at mannen sa, faktisk ER det mannen sa?

Så sorry.. Jeg ser ikke helt det dere ser - som tydeligvis er en kynisk mann som spiller på folks medfølelse. Jeg ser en mann som har trodd på det offentlige, og fått seg en smell - og dette er konsekvensen av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat slik tenkte jeg også 2ne...

Han har som jeg forstår fått mye i hodet,og derfor kaster han inn håndkleet!

Jeg synes det virker som en ærlig sak der eieren ikke ville bli sittende med hunder han ikke kunne ta seg av.

Bedre det enn å ha mange hunder bare fordi man ikke vil innse at slaget er tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...