Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye bruker du på mat på en måned?


tuppetroll

Recommended Posts

Jeg satt og summerte matutgiftene for forrige måned i hodet, og kom fort opp i et alt for høyt beløp sett utifra at jeg bor alene og ikke kjøper mat ute mer enn kanskje en gang i måneden. Skal forsøke å moderere ned antallet turer i butikken og planlegge mer, men er litt usikker på hva det er realistisk å kutte ned til. Hva bruker dere på mat og dagligvarer (tannbørste, toalettpapir, shampoo, vaskepulver osv.) i løpet av en måned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min og meg har budsjett hvor vi skal bruke ca 2800 kr i måneden tilsammen, og da spiser vi middag hver dag som oftest med kjøtt/fisk og grønnsaker/salat. Men det kan ofte bli 3000 i måneden. Vi handler en gang i uken og er relativt opptatt av å bruke gode sunne råvarer i maten. Men det blir jo fort litt dyrere per pers når man bor alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor mye :ahappy: men ikke røyker vi, og ikke drikker vi, så litt må man da unne seg :ahappy:

hehe, samme her :yes:

Gubben hadde visstnok brukt rundt 3000 når han bodde alene... Og jeg brukte vel kanskje rundt 1500-2000 når jeg bodde alene.

Nå som vi bor sammen bruker vi mer enn det tror jeg, totalt :yes: Er kanskje ikke rart jeg har gått opp i vekt etter vi ble sammen igjen? :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke har jeg peil på kronene som går. Men tror virkelig bra måter å kutte ned på er f.eks å kjøpe 3kg kjøttdeig i Sverige :rolleyes: fryse ned i ok porsjonspakninger (kanskje noen for 1pers og noen for flere?) Da har man ganske mange middager hvor man kan ha alt fra kjøttkaker, taco, spaghetti og lasagne. Er man flink til å handler i litt større mengder (og da gjerne på tilbud) så kan man jo si til seg selv at man skal ta ut mat fra fryseren min 4 dager i uka?

Vi har blitt litt late her i huset siste året å kjøper mye middag fra dag til dag - og JA det ER mye dyrere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper stort på salg,og fryser ned.. Lager engne brød, spiser mye poteter(er det rektig stramt så blir det noen dager med poter og gulerøttstappe- billig og en blir mett) Ellers prøver jeg å fryse ned alt jeg ikke spiser opp, istedefor å bare spise det opp- er jo ikke så farlig...

Og det hjalp at jeg sluttet å drikke brus ja..

Var på ICA idag der hadde de tikroners salg- fikk mye for lite,og fryser som ****.. Lett er det ikke...

Vaskemidler osv kjøper jeg stort- felleskjøpet er ikke dumt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aaaalt for mye! Men så lenge jeg har nok penger så gir jeg litt f.. jeg asså.. Mat og godis må man jo ha:P

Og så kan jeg skylde på at jeg ikke har mulighet til å fryse ned så mye mat, for fryseren min er full av hundemat :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekkebrød, med ost eller noe annet lett. Youghurt. Drikker mye grønn te med honning, som metter i grunn litt.

Middag er som oftest laks, pakninger fra Rema 1000. Tilbehør er ris og fryste grønnsaker.

Noen dager spiser jeg på jobb, siden det er lettest.

Har alltid poteter, ris og fryste grønnsaker i hus. Kjøper ofte inn mat som går ut på dato noen dager før, og fryser ned. Tar dem kun opp samme dag jeg skal bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 800 - 1000 i måneden. Når jeg er flink. Ser mye på priser, og prøver å lage matpakke til høyskolen, kantinen er så dyr.

Havregrøt havregrøt havregrøt brød havregrøt frukt havregrøt semulegrøt risengrynsgrøt makaroni havregrøt det som trekker opp det jeg bruker er at noen ganger faller jeg jo for ferdigmatfristelsen, og det er dyrt.

Pålegg kjøper jeg der jeg finner det billig, smøroster og sånn til ti kr på spar nå, så kjøpte noen sånne, de holder seg. Så pålegget jeg har i kjøleskapet avhengiger av hva som er på tilbud. Kan gå mange uker bare med smør og banan på brødskiven:P

memo til meg selv: spis mer fisk.

Bor alene. Eller gjør ikke det, men deler ikke mat og sånn. Casper spiser for ca 5-600.

Debbie; er det hundepoter du spiser da? Stakkars Zebra om du er helt blakk en uke da, og desperat :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for mye på røyk, så det vil jeg ikke regne med :icon_cry: .Veldig mye på frukt, men uten går det slett ikke, baker eget brød,veldig sjelden middag,så sånn ca(uten røyk) rundt tusen tenker jeg... I tillegg kommer godis til dyra da :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor mye, for jeg er ustrukturert og kjøper fra dag til dag. Da vi kjøpte inn for hele uken klarte vi oss på rundt 2000 i mnd (to mennesker). Det som trekker opp er at jeg MÅ spise sunt; rene grønnsaker, frukt, kylling, fisk. Fra og med jul blir jeg alene, da skal jeg klare meg på max 350 i uka, det er målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...