Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekking med kjetting

Carina

Recommended Posts

Skrevet
:icon_confused: Julie da... You know I love ya, hun. Ingen kan være så grisete som deg, og sånt står det respekt av!

Charlie får ikke bolet seg stakkar, han har forkalkninger i ryggen. Men tur hadde vært hyggelig det. Alltid stas med hundeskravling. :)

Jeg vil væææme - ellers så blir det ban fra forumet!

:whistle:

• Svar 81
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Edit:Raksha: Jeg har startet å trekke ved 12-15mnd alder når hd/aa resultater er i boks. Jeg anbefaler ikke å trekke på asfalt for det blir så statisk trening at det er fare for overbelastning av enkelte muskelgrupper. Det er seff ikke noen krise om du må gå en km for å komme til skogen, men jeg hadde ikke basert treningen min på å kun trekke på asfalt. Da er det bedre om du jogger/går og hunden trekker deg slik at du kan bedre regulere "motstanden"

Takk takk! Så ikke dette med engang jeg. :icon_confused:

Skrevet
Jeg vil væææme - ellers så blir det ban fra forumet!

:icon_confused:

OT: Velg den dagen jeg skal trene i 7 timer liksom, hyggelig!! *Slenge seg på sofaen etter 3 timers trening og lade opp til 4 timer i kveld*

Skrevet
Er ikke nomeselen bygget for et lavere trekkpunkt? Som slede? Synes de fleste hyler opp hver gang man sier man bruker nomesele i belte, for trekkpunkter er for høyt om man ikke har beltet rundt anklene...

Enig med Nirm.

Nomeselen er laget for slede/lavt trekkpunkt, så det skal gå fint å bruke en slik til trekking.

Ellers støtter jeg Gråtass sitt innlegg om variert trening.

Jeg synes trekking av kjetting og kløv er fine sommer aktivteter når det er båndtvang, for min del.

Skrevet
Hvor gamle er hundene når dere starter med lett trekking? Og trekker dere noe på asfalt? Jeg hadde jo lyst til å starte WP med knøttis jeg, men da må man ha fungerende rygg - så da kan det jo hende at lille krokkis kunne tenke seg noe sånt. Men, hvordan få henne til å trekke i det heletatt? Hun har det rimelig langt inn i ryggmargen at "vi ikke trekker" når vi er i bånd.

Jeg begynner tidlig med min i sele og festet i magebelte. På den måten lærer mine trekke i sele, men samtidig har jeg veldig god kontroll på hvor mye dem trekker. Dem får gjerne bare noen min hvor dem trekker før dem får løpe løse i skoge igjen.

Talli sin første vinter hadde hun sele på seg og jeg festet henne i linen etter dem var oppvarmet. Så fikk hun trekke sammen med Blaze ca 500meter, løpe løs imens Blaze trakk meg på ski ett par km, så festet 500 meter igjen osv.

Ved å feste henne i meg og ikke i en gjenstand så har jeg også litt kontroll på hvor mye krefter hun legger i det.

Nybegynner spørsmål:

Hva er kløv?

En kløv er en ryggsekk til hund. Dvs en sele hvor det er festet to sekker som er på hver side av skuldrene til hunden. Så kan dem bære litt dem også :icon_confused: Har desverre ikke noe bilde.

Skrevet
Jeg begynner tidlig med min i sele og festet i magebelte. På den måten lærer mine trekke i sele, men samtidig har jeg veldig god kontroll på hvor mye dem trekker. Dem får gjerne bare noen min hvor dem trekker før dem får løpe løse i skoge igjen.

Talli sin første vinter hadde hun sele på seg og jeg festet henne i linen etter dem var oppvarmet. Så fikk hun trekke sammen med Blaze ca 500meter, løpe løs imens Blaze trakk meg på ski ett par km, så festet 500 meter igjen osv.

Ved å feste henne i meg og ikke i en gjenstand så har jeg også litt kontroll på hvor mye krefter hun legger i det.

En kløv er en ryggsekk til hund. Dvs en sele hvor det er festet to sekker som er på hver side av skuldrene til hunden. Så kan dem bære litt dem også :icon_confused: Har desverre ikke noe bilde.

Ok, takk! :whistle:

Jeg har sett sånne så du trenger ikke og vise bilde.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...