Gå til innhold
Hundesonen.no

Lett "middag".


ipadda

Recommended Posts

Jeg er endel alene, og da blir det fort til at du ikke gidder å lave middag.

Det er forhåpentligvis flere av oss der ute, så la oss dele middags tips ;)

Noe av det jeg spiser:

Forenklet broddosuppe. (italiensk)

Kok opp vann sammen med 2-3 kjøtt buljong terninger, tilsett spagetti som du har delt i to og kok til det er ferdig.

For de som ønsker litt mer smak, tilsett et par skiver med ost og bland inn. Yummi.

,- det høres kanskje ikke så godt ut, men er verdt et forsøk! ;)

Hva spiser dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suppe generellt er ekstremt enkelt! Ta de grønnsakene du har lyst på og kok sammen med vann og buljong og/eller krydder.

Det som og kan være godt er å ta stavmixer og mose alt når det er ferdig. Hiver du oppi litt fløte da, så blir den litt cremet ;)

Men den kan få litt merksnodig farge da du moser den, hehe ;)

Kylling er og ganske godt å ha oppi sammen med grønsakene.

Edit: Noe jeg spiser mye når jeg ikke gidder å lage mat er:

2 kokte egg

2 maiskolber

kokte grønsaker

Godt, enkelt og billig. Spes hvis du kjøper de posene med ferdigkuttede grønsakene.

Hvis man har fryseplass er det veldig greit å lage ganske mye mat når man alikevel kokkelerer, og stapp i fryseren så har du fort middag en annen dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

makaroni og ketsjup ;)

Nei, det går mye i havregrøt, semulegrøt, risengrøt. Men har også funnet ut at jeg må spise litt grønt og sånn, så da pleier jeg fks. å lage wraps. (eller lager ikke wrapsene selv da). Siden jeg er vegetarianer, slenger jeg brokoli, sjampinjong, squash, purreløk, løk, tomat (egentlig alt kan man bruke), opp i en panne, tar vann ned i, blander inn taco-krydderet og koksteker det til vannet er borte. Veldig enkelt, og går fint ann å bruke restene dagen etter.

Nå har jeg vært sløv på fisken i det siste, har bare blitt pommes frites og fiskepinner, men pleier å legge slike findus seistykker (husker ikke hva det heter) i aliminiumsfolie, krydder oppå, lime, sammen med poteter og sånn.

Skikkelig dårlig på å forklare, men de fiskestykkene kommer i posjonspakninger, fire som ligger uavhengig av hverandre, så da kan man bare klippe løs en, og beholde resten i fryseren. Enkelt og greit når man er alene.

Jeg har også begynt å kjøpe sånn rundstykkemiks, bare 20 kroner inkludert gjær (ligner bare på en vanlig melpakke). Baker, og fryser ned det meste, bortsett fra det jeg skal ha den dagen, og dagen etter.

Så tar jeg opp to fks. etter skolen, og varmer dem i ovnen. Smaker helt nybakt, og det er billigere enn å kjøpe masse brød som bare blir kastet.

Samme med pizza, fryser ned i posjoner, veldig greit når man ikke har tid/lyst/penger til å lage mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som er billig hvis man bare planlegger litt. Svinestek er ofte på tilbud. Stek den, skjær den opp i skiver og pakk så mye som en person spiser i aluminiumsfolie og legg i fryseren. Så tar du bare ut en pakke pr person, koker poteter, lager surkål og evt saus. Det blir faktisk veldig billig! Enda enklere og raskere hvis du bruker steken som brødpålegg med sylteagurk på toppen.

Du kan også kjøpe sausekjøtt og lage en stor kasserolle kjøttsuppe. Fordel den ferdige suppen i halvlitersbeger og frys ned. Da har du alltid GOD middag klar på noen minutter (i microen f.eks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spagetti m/ spagettisaus.

Lager hjemmelaget pizza og fryser det jeg ikke spiser i porsjonspakker som jeg varmer.

Fiskegrateng og 2 små poteter ;)

Makaroni og fiskekarbonader (kjøper pakke med 4, fryser 3 og har til senere anledninger).

Fiskepinner og 1/2 pakke grønnsaksblanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lette middager er genialt. Har endel av dem.

Løvbiff eller strimlet svinekjøtt med salat:

Stek løvbiffen/kjøttet mens du kutter opp salaten, er man riktig lat så får man ferdigkuttet salat i type "dole"pakker og sånt. Pleier å ha en boks med ferdig bernaisesaus eller noe sånt også - varmer den i microen etter anvisning, bruker ønsket mengde og voila, middagen er ferdig.

Noe annet enkelt som tar litt mer tid er jo laksefillet og potetbåter.

Skjær opp poteter (+ eventuelle grønnsaker, jeg er glad i gulrot og løk), legg i smurt form eller med litt smør/olje sett i stekeovnen på 200grader. Ta fisken ut av frysern, legg den på aliminiumsfolie og i ovnen når potetene nærmer seg halvferdige. La stå i til ferdig, og spis.

Kyllingfillet med ris og saus er også skrekkelig enkelt da.

Del kyllingfilletene på langs slik at det blir to tynne isteden for en tykk, tar mye kortere tid å steke. Kok ris, og lag saus og server.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg lager middag bare til meg selv går jeg veldig ofte for grønnsaker... Tomater, bønner, purre, gulrot, potet, paprika, løk, sopp, squash, aubergine, brokkoli, linser, mais, rødløk, erter osv. Jeg skjærer altså opp grønnsakene (de jeg har for hånden hvis jeg ikke har giddet å kjøpe noe) i passe biter og slenger i ei stekepanne med bittelitt olje oppi til det har blitt kokt/stekt. Også spiser jeg eventuelt med pesto, matyoghurt, tzatsiki eller salsa ved siden av. Billig, sunt, lett å variere, godt osv. Og hvis jeg har laget for mye så er det veldig lett å bruke det som rester dagen etterpå (enten alene eller med f.eks. en nøttekarbonade hvis det ikke er så mye igjen).

Og, apropos nøttekarbonade - det er et annet tips (særlig til vegetarianere, men til andre også, for det er billig, enkelt, raskt og godt), å lage en stor porsjon med nøtte- eller grønnsakskarbonader og fryse ned. Da kan man ta opp et par-tre stykker, tine dem i micro/stekepanna og spise med ris, pasta, poteter eller grønnsaker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lager du nøtte/grønnsakskarbonade Ingvild? ;)

Skal vi se, her er et par oppskrifter... Det går selvsagt an å endre litt på den, bruke valnøtter i stedet for hasselnøtter og omvendt. Og om du først er i gang med å lage så kan det være greit å lage minst dobbel porsjon (avhengig av hvor mye fryseplass du har og hvor ofte du spiser dem, selvsagt).

Mandel- og valnøttkarbonader:

2 kopper havregryn

Vann

1 kopp mandler

1 kopp valnøtter

2 egg

1 løk

Ønsket krydder

Ha havregryn i en skål og hell vann over slik at det dekker grynene. La det stå minst en time og svelle. Mal mandler og nøtter. Finhakk løken. Bland alt sammen og tilsett krydder. Form deigen til karbonader med en stor skje. Stek på middels varme.

Nøttekarbonader:

250 g kokte, malte poteter

150 g malte hasselnøttkjerner

Litt grønnsaksbuljong

1-2 ss revet løk

2 egg

Salt og pepper

Smør/olje til steking

Bland alt godt sammen til en farse, form den til flate karbonader og stek dem pent gylne i smør og olje.

----

Hm, nå finner jeg ikke grønnsakskarbonadeoppskriftene mine, bare nøttekarbisene... Men google kan jo hjelpe til...

GRØNNSAKKARBONADE

200 gr Kålrot

200 gr Gulrøtter

400 gr Poteter

1 middels Løk

3 ss. fin sammalt hvete

1 1/2 ts. salt

1/4 ts. pepper

Skyll og skrell grønnsakene og riv dem på ett FINT råkostjern, også potetene.

Finnhakk løken. Blandt grønnsaker, løk, poteter, mel, salt og pepper.

Stek kakene pent brune og gjennomstekte, ca 3-4 min, på hver side.

I grønnsakskarbonadene jeg har laget koker jeg grønnsakene jeg vil bruke (gulrot, kålrot, løk og linser er kjempegodt oppi), og når de har blitt gjennomkokte tømmer jeg ut vannet og moser grønnsakene. Hvis det da ikke er en jevn farse, tilsetter jeg havregryn og/eller egg til det blir bra. Og så er det bare å tilsette ønsket krydder (fersk basilikum og gressløk = nam!), forme farsen til flate kaker og steke. Også her kan det være greit å bruke en del grønnsaker så det blir mange karbonader, så slipper du å lage så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salat er en god middag, spesielt om man tar masse forskjellig oppi den. Man slipper å tilberede noe som helst nesten, bare skylle og kutte opp. Jeg pleier å ta vanlig mørkegrønn salat og ruccola for å få litt mer smak. I salat kan man ha feks hardkokte egg, skinkeboks, bønner (røde synes jeg er best), tunfisk, kylling osv. I tillegg til salaten pleier jeg ha oppi paprika, rå sopp, tomat, purreløk, strimlet gulerot, men det er jo masse annet man kan variere med også. I stedet for den kjedelige thousand island-dressingen, er det kjempegodt med most avokado, aromat, hvitløk og sitronsaft.

Man kan også ha omelett til, da kan man selv velge hvor mange egg og hvor mye annet man vil ha oppi. Kan ha oppi ost, skinke, sopp osv for å variere. Eller man kan steike feks svinefilet eller kyllingfilet å ha til. Ferdigpizzaen kan også bli mye mer sunn og mettende om man har masse salat til. Mye kjappere og mer lettvint å ha salat til middagene enn potet, pasta og ris synes jeg. Det skal jo koke så lenge, også smaker det så kjedelig :P

Salat er kanskje ikke den beste maten å ta vare på til en annen dag, eller fryse ned, men det går jo helt fint an å ha den i kjøleskapet til neste dag og ta den med på skolen/jobb som niste. Om man har en stor boks med riller i bunnen så vannet får rent av kan salaten holde seg litt lengre. Og handler man stort, altså en dag i uken, er det ikke så dyrt å handle inn grønnsakene heller. Men det forutsetter ofte å handle i løsvekt da. Så slipper man samtidig å handle alt man ikke trenger flere ganger for dagen, når vi først er inne på økonomibiten.

Til fisk synes jeg ikke salat er så godt, da er det bedre med brokkoli, blomkål, purreløk, løk, sopp, gulerot osv. Dette kan steike lett, sammen med feks fiskekarbonader, fiskepudding eller lignende. Enkelt og veldig godt.

Det er veldig viktig å spise regelmessig og sunt selv om man bor aleine. Makaroni og ost/ketchup er fy-fy ;) Vi som bryr oss så mye om hva dyrene våre får i seg, må bli flinkere til å tenke over hva vi spiser selv også :P Men det er ikke like lett å prioritere måltider, og bruke tid på å lage mat og gjøre seg flid med den osv, når man vet man skal spise den aleine. Kanskje lurt å invitere folk oftere over på middag :P

En enkel middag (uten salat) som jeg liker godt er hot kyllingsuppe. Tror jeg har lagt ut oppskriften en gang før, men kan gjøre det igjen.

Brun et eple i biter og en finhakket løk på pannen sammen med to teskjeer sukker og en spiseskje smør. Ha det i en gryte sammen med to bokser (kan ha bare en boks også om du vil ha tjukkere suppe) hakkede tomater og en dl matfløte og varm opp. Rør ut to grønnsaksbulljongterninger i en dl vann og ha oppi gryten. Steik 2 kyllingfileter i biter i en spiseskje smør og krydre kjøttet med to spiseskjeer karri, og ha det oppi gryten. Smak til med salt og pepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

For veggiser: bakt kålrabi.

Skjær ett par cm tykke skiver kålrabi, legg de på bakepapir i ovnen, legg på ett par tykke skiver ost og evt tomater under, bakes i ovnen på middels varme (175-200 grader)avhengig av ovn, til kålrabien er mør (ca 20 -30 min)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...