Gå til innhold
Hundesonen.no

Når hunden går bakspor


Carina

Recommended Posts

Jeg lager meg selv en hjelpeavhenging hund som går på sine instinkter?

Vel.. Nå begynner jeg bli nysgjerrig her...

Når du stopper hunden når den går bakspor, er ikke det å hjelpe hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar
Kjære elskede Cath, du som er norgesmester og jeg er verdensmester, Kan du vær så snill og prøve pedagogisk og forklare meg hvorfor i ******* hunden min skal spore feil vei så kanskje vi kan begynne og snakke,.

Jeg leser innlegg etter innlegg her og finner INGEN grunn for å la hunden bakspore.. Ja jeg er nok tett og alle kursene jeg har tatt NBF og NRH hvor jeg har utrykkelig fått høre at hunden ALDRI skal gå bakspor er sikker helt feil..

Nå er det jo flere her som opp til flere ganger har forsøkt å fortelle deg hvorfor det ikke er smart å ta i fra hunden selvstendigheten i sporet, men du er jo overhodet ikke interesert i å høre. For å være ærlig så tror jeg ikke du har hørt godt nok etter på "alle" kursene du har gått i NRH og NBF. At du rett og slett har mistet essensen i det instruktørene har forsøkt å lære deg eller misset noen poeng på veien... Hunde norge er ikke så stort, de fleste som har vært med ei stund kjenner hverandre eller i alle fall de mest utbrede instruktørene som er de som former miljøene rundt seg. Og jeg har på mine 15 år som aktiv bruksutøver, kursdeltager på utallige kurs og vært i mange forskjellige miljøer til dags dato aldri vært borti en instruktør som anbefaler å konsekvent nekte hunden bakspor.

Fordi som flere andre her sier er en helt avhengig at hunder i NRH, NBF, RIK brukshundprogrammet og tjenestehunder selvstendig klarer å utrede en sporstart, et oppsøk og velge rettning. Om en konsekvent tar fra hunden den muligheten vil den miste sin selvstendige evne til å ta riktig valg. Igjennom det å ta fra hunden denne selvstendigheten så gjør en den hjelpeavhengig, og med en hjelpeavhengig hund kommer en ikke langt uansett om det er i det praktiske søket eller i konkurranse. En god Brukshund MÅ kunne ta selvstendige avgjørelser i spor. Ingen mennesker har god nok luktesans til å kunne hjelpe hunden i det å velge riktig rettning på et spor en ikke vet utgangen av. Og dette er hele poenget med å bruke hunder til spor som vi gjør i dag. Vi bruker de som et hjelpemiddel nettopp fordi de har denne evnen og ikke vi. Tar en da fra de evnen til å selvstendig utrede spor rettning er hele poenget med å bruke hund borte.

Angående dette at det for din hund er selvforsterkende å gå bakspor... Da tror jeg du har missa noe i innlæringa di av spor. Om det skal være selvforsterkende for hunden å gå spor må den på ett eller annet tidspunkt nå et mål i sporet som er selvforsterkende for hunden. Om hunden konsekvent på bakspor alltid kommer til en plass den har vært tidligere og dette er for din hund selvforstterkende så må du enten ha gjort sportreninga for din hund så kjedelig at den helst vil i bilen eller at det du forsterker sporet med ikke betyr nok for hunden din.

Det hadde jo vært morro om noen som virkelig kan dette med spor og bor i nærheten av Snusken kunne laget en ukjent oppgave til hunden til Snusken og se hvordan den klarer å løse den. Du tar utfordringen du Snusken om noen stiller opp med et spor og alt du behøver å gjøre er å dukke opp med hund...? :lol: Jeg har en ide til en sporoppgave jeg virkelig kunne tenkt meg å høre om du og hunden din klarer... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Det skulle forresten vært veldig interesant å vite navnene på de instruktørene som går ut å sier at en konsekvent skal nekte hunden å gå bakspor. Kunne du vært en engel å sende meg navnene på de på pm...?

Nei. Jeg skal bøye meg i støvet og innrømme at jeg kanskje har sett ting litt feil. Ja de har lært meg å aldri gå tilbake i sporet men dette vi snakker om nå er en ny vri for meg. Jeg grubler meg i hjel her og legger meg flat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg skal bøye meg i støvet og innrømme at jeg kanskje har sett ting litt feil. Ja de har lært meg å aldri gå tilbake i sporet men dette vi snakker om nå er en ny vri for meg. Jeg grubler meg i hjel her og legger meg flat.

Hmmmm... det er en viss forskjell på å gå tilbake i sporet som man allerede har gått, og det å gå bakspor i et sporoppsøk, og når du sier det sånn, aner det meg at du kanskje ikke engang har begynt å trene sporoppsøk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Hmmmm... det er en viss forskjell på å gå tilbake i sporet som man allerede har gått, og det å gå bakspor i et sporoppsøk, og når du sier det sånn, aner det meg at du kanskje ikke engang har begynt å trene sporoppsøk ?

Hvis du leser tråden og innleggene mine så har det aldri vært no tema med sporoppsøk da dette har fungert helt fint fra dag 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser tråden og innleggene mine så har det aldri vært no tema med sporoppsøk da dette har fungert helt fint fra dag 1.

Men det har ikke vært snakk om når hunden snur i sporet, det har vært snakk om når hunden går feil vei i sporoppsøk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Men det har ikke vært snakk om når hunden snur i sporet, det har vært snakk om når hunden går feil vei i sporoppsøk :lol:

Jeg har da skjønt det. Jeg er ikke stokk dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gudene vet,

Det jeg spurte om var iallefall med tanke på sporoppsøkene man har i NBF. Der har man en strekning på 30-40-50 meter i klassene C-B-A. Denne skal være merket opp med sløyfer i begge ender. Et eller annet sted, minimum 10 meter fra første sløyfe, krysser sporet som hunden skal finne. Sporet kan krysse til høyre eller til venstre, ukjent for fører. Den skal altså søke på strekningen mellom sløyfene til den finner sporet, og den får trekk for å velge feil vei (selvsagt).

Med andre ord har jeg som fører en strekning og forholde meg til, med et spor jeg ikke aner hvor er eller hvilken vei det går.

Er det dette du har ment, Snusken? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Det jeg spurte om var iallefall med tanke på sporoppsøkene man har i NBF. Der har man en strekning på 30-40-50 meter i klassene C-B-A. Denne skal være merket opp med sløyfer i begge ender. Et eller annet sted, minimum 10 meter fra første sløyfe, krysser sporet som hunden skal finne. Sporet kan krysse til høyre eller til venstre, ukjent for fører. Den skal altså søke på strekningen mellom sløyfene til den finner sporet, og den får trekk for å velge feil vei (selvsagt).

Med andre ord har jeg som fører en strekning og forholde meg til, med et spor jeg ikke aner hvor er eller hvilken vei det går.

Er det dette du har ment, Snusken? :lol:

Jepp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wub:

Okay, kanskje du skjønner det om jeg siterer?

Nei. Jeg skal bøye meg i støvet og innrømme at jeg kanskje har sett ting litt feil. Ja de har lært meg å aldri gå tilbake i sporet men dette vi snakker om nå er en ny vri for meg. Jeg grubler meg i hjel her og legger meg flat.

Her sier du at du kanskje har sett ting litt feil, og at de har lært deg å aldri gå tilbake i sporet - men det vi snakker om nå er en ny vri for deg.. Så forklarer Belgerguri dette:

Det jeg spurte om var iallefall med tanke på sporoppsøkene man har i NBF. Der har man en strekning på 30-40-50 meter i klassene C-B-A. Denne skal være merket opp med sløyfer i begge ender. Et eller annet sted, minimum 10 meter fra første sløyfe, krysser sporet som hunden skal finne. Sporet kan krysse til høyre eller til venstre, ukjent for fører. Den skal altså søke på strekningen mellom sløyfene til den finner sporet, og den får trekk for å velge feil vei (selvsagt).

Med andre ord har jeg som fører en strekning og forholde meg til, med et spor jeg ikke aner hvor er eller hvilken vei det går.

Er det dette du har ment, Snusken? :)

Og du svarer:

Jepp

Sporoppsøk er ikke for meg ukjent. Lag ett spor du så skal vi ta oppsøket.

Så da lurer jeg på hva du hadde misforstått eller kanskje ikke helt skjønt i dette innlegget her:

Nei. Jeg skal bøye meg i støvet og innrømme at jeg kanskje har sett ting litt feil. Ja de har lært meg å aldri gå tilbake i sporet men dette vi snakker om nå er en ny vri for meg. Jeg grubler meg i hjel her og legger meg flat.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om du tar sitatene mine i følge. Det blir bare dumt når du svarer i hytt og pine som du gjør over.

Svarer i hytt og pine? Jeg spurte deg om hva du var forvirra for i det ene innlegget - og det har du fortsatt ikke svart på - om du hele tiden hadde visst hva vi prata om?

Er det noen som svarer i hytt og pine her, så må det da være deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Svarer i hytt og pine? Jeg spurte deg om hva du var forvirra for i det ene innlegget - og det har du fortsatt ikke svart på - om du hele tiden hadde visst hva vi prata om?

Er det noen som svarer i hytt og pine her, så må det da være deg..

Hehe jeg har hele tiden visst hva jeg har svart på jeg.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg har hele tiden visst hva jeg har svart på jeg.. :wub:

Nei kan du umulig ha gjort.

Spørsmålet var i starten:

Ja, her sier vel overskriften det meste. Hva gjør dere hvis hunden går bakspor?

I følge deg er dette noe du aldri har opplevd, eller kommer til å oppleve dersom du noen gang kommer dit hen at du får oppsøk - så du kan faktisk ikke ha svart på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Nei kan du umulig ha gjort.

Spørsmålet var i starten:

I følge deg er dette noe du aldri har opplevd, eller kommer til å oppleve dersom du noen gang kommer dit hen at du får oppsøk - så du kan faktisk ikke ha svart på det.

Nei jeg har ikke opplevd det og det har heller aldri vært no problem,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ikke opplevd det og det har heller aldri vært no problem,,

Nei det blir skjeldent ett problem før fenomenet oppstår (skjer alltid om du konkurrerer) og det er da man trenger å ha tenkt gjennom "problematikken" på forhånd slik at man ikke gjør mer skade en nødvendig.

En måte man kan får bakspor på (som jeg har hatt) er dobbeltspor i oppsøket, ukjent person har spasert gjennom mitt oppsøk feil vei - hunden gjorde faktisk ikke noe feil, jeg hviste ikke det - men jeg måtte likevel feile den og snu den over til nytt spor.

Gjennbruk av oppsøk, treninger som har vært i oppsøk, dommertabber (vært der og) Merkingene av oppsøk har skjedd for sent etc etc etc......

Og i slike tilfeller er det faktisk utrolig viktig å ha en hund som kan hva den holder på med, og at den vet det - ikke bare en hund som man har unngått problematikken på under hele innlæring i den tro om at "ser jeg det ikke, så finns det ikke"

Min hund nå har aldri gått bakspor den. Mest sannsynlig fordi den aldri har tatt ett oppsøk. Når jeg begynner med oppsøk så vil nok de 20-30 første være riktig og, pleier være det - men bakspor kommer en dag, det vet jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...