Gå til innhold
Hundesonen.no

Når hunden går bakspor


Carina

Recommended Posts

Det er veldig enkelt, jeg lar han aldri gå bakspor. Da er det stopp i lina så bikkja kommer ikke den veien. Men dette er ikke noe tema her. Latterlig enkelt. Hvis han engang kommer til og gå bakspor så tviler jeg på at det vil bli bedre av om jeg lar han gå det tilbake til bilen.. :huh:

Hva jeg ellers spiser til frokost og driter på dass er klinkende likegyldig.

I teorien er det jo flott - aldri tillate bakspor = hunden vil aldri gå bakspor... men da lurer jeg på: hvor lenge tror du at du må hindre hunden din i å gå bakspor før du er 100 % sikker på at den ALDRI vil gjøre det i konkurranse ? Har du noen gang STARTET i konkurranse med sporoppsøk ? (*host* - du trenger vel egentlig ikke å svare på den... svaret er vel åpenbart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar
Det er veldig enkelt, jeg lar han aldri gå bakspor. Da er det stopp i lina så bikkja kommer ikke den veien. Men dette er ikke noe tema her. Latterlig enkelt. Hvis han engang kommer til og gå bakspor så tviler jeg på at det vil bli bedre av om jeg lar han gå det tilbake til bilen.. :huh:

Det høres enkelt ut ja... Prøv å gå 10-20 oppsøk som er totalt ukjente og stram linen når du tror hunden fin går feil vei, evt når du strammer inn linene når du jobber med hunden. Resutatet av dette er faktisk hunder som snur når dem har tatt riktig vei og ikke får tilbakemelding. Eller når linen snurrer seg fast i ett tre og det blir stopp, da snur dem i sporet!

Mange har prøvd dette.. mange (alle jeg kjenner egentlig) har misslykkes...

Men jeg skulle gjerne ønske at det var en så enkelt løsning!

Hva jeg ellers spiser til frokost og driter på dass er klinkende likegyldig.

Det er også meg klinkene likegyldig! Men når du kaster deg ut i en diskusjon og slenger ut påstander så må du nesten forvente at folk gjerne vil høre hva du bygger påstanden på og hvordan du har gjort det. Det pleier å være slik i ett diskusjons forum. Om du ikke ønsker å diskutere tema, så skriver man ikke innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig enkelt, jeg lar han aldri gå bakspor. Da er det stopp i lina så bikkja kommer ikke den veien. Men dette er ikke noe tema her. Latterlig enkelt. Hvis han engang kommer til og gå bakspor så tviler jeg på at det vil bli bedre av om jeg lar han gå det tilbake til bilen.. :huh:

Hva jeg ellers spiser til frokost og driter på dass er klinkende likegyldig.

JA, jeg er veldig likegyldig til hva du spiser til frokost og driter på dass, men når du går ut med en oppskrift på bakspor problematikk som er i fare for å vranglære de som leser denne debatten er det vanskelig å la være å blande seg...

Skal en gå 2 km ukjent spor er en avhengig av en selvstendig hund som tar selvstendige avgjørelser. Hvor selvstendig tror du en hund som gang på gang blir stoppet fra å få utrede sporrettning blir? Hvor selvsikker tror du en hund som gjenntatte ganger får rykk i lina ved sporstart blir?

Jeg bruker ikke selv å la hunden spore seg tilbake til bilen, men til en plass den har vært før. men forskjellen på de to metodene er liten når en kommer til en sporsugen hund. En hund som har virkelig lyst å spore ønsker ikke et spor på 50 meter og inn i bilen uten å finne noen gjennstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Siri, Jeanette og Cathrine kommer med noen viktige poenger her, de er iallefall særs viktige for meg som har en veldig førervar hund. Hvis jeg skal stå og holde ham igjen, vet jeg at det vil påvirke han ellers og. Hva med den dagen jeg plutselig tryner i sporet og drar hunden rett av fordi han tror han gjør feil? Det er mulig den metoden fungerer på din hund, Snusken, men for meg vet jeg at det ikke har noen hensikt å prøve da hunden min lett blir påvirket av meg dersom jeg hjelper for mye i lina. Nå prøver vi dette med at bakspor aldri fører til mer enn 20-30 skritt feil vei og ikke bunner ut i noen ting. Så langt ser det ut til å være det riktige for oss. :)

Forøvrig høres det litt merkelig ut at du kan være så sikker på at hunden din aldri går bakspor når den aldri har fått lov til annet, og jeg må dermed spørre som de andre. Har du startet i konkurranse noen gang? Jeg har ikke startet i konkurranse med oppsøk enda (har ikke oppsøk i D), men må si jeg ikke hadde følt meg trygg på at hunden ville gjøre det riktige dersom den aldri hadde fått mulighet til å ta en avgjørelse helt selvstendig på trening. Kan jo bare sammenligne med hoppet i lydigheten. Jeg hadde en hund som ALDRI gjorde feil på trening, det hadde ikke forekommet og han hadde aldri sluppet unna med det. Første konkurransen fikk vi vel 9 eller 9,5 i karakter mens de tre neste fikk vi null fordi han da plutselig bestemte seg for å gå rundt på tilbakeveien. Hvilke garantier har du for at din hund ikke gjør det samme med oppsøket? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har erfart på oppsøk (nå har jeg bare hatt to hunder dit i konk) Men på begge de så syns jeg ikke oppsøkene var stabile før etter at de hadde hatt perioder der de valgte å gå bakspor.

I starten går de jo for det meste riktig av vane, men uten at de egentlig gjør noen valg. Bare går fordi det faller seg naturlig fra tiden med direkte påsett.

Så oppdager de etterhvert at det er spor begge veier og vil sjekke ut bakover. Finner jo etterhvert ut at det gir ikke så stor betaling. Bare sporslutt.

Da har de lært å velge riktig vei etter å ha vært aktive selv i valg av vei.

Det er jo for hunden ingen problem å vite hva som er framover og bakover i ett spor - men de må jo erfare hvilken av de vi ønsker og at det er forskjell på det.

Å stanse hunden eller styre i lina ser jeg ikke helt poenget i. Det hjelper lite når du en dag står lang til skogs, en plass du aldri har vært og ikke aner hvor du skal - og hunden tror du kan gå spor.

Jeg var iallefall glad for at jeg hadde en hund som var vant til å gjøre selvstendige valg og hadde selvtillitten etter katastrofe konkurransen i vår da dommer ropte han av riktig spor 3 ganger - fordi sporet krysset oppsøket en annen plass en de trodde :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nei jeg har ikke gått konkuranse enda og ser heller ikke at dette skal bli noe problem da jeg har ett rovdyr med driftsinstinkter som vet mye bedre enn meg og gå rette veien. Det blir bare kål om jeg lar han gå bakspor.

Alt jeg har lært på kurs og egen erfaring osv er tydeligvis bare tull i følge det jeg leser her.

Sånn jeg ser det så bruker hunden sine instinkter for og gå spor og dette kan vi "manipulere" som f.eks i IPO. Jeg vil aldri la hunden min få nytte av og gå bakspor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ikke gått konkuranse enda og ser heller ikke at dette skal bli noe problem da jeg har ett rovdyr med driftsinstinkter som vet mye bedre enn meg og gå rette veien. Det blir bare kål om jeg lar han gå bakspor.

Alt jeg har lært på kurs og egen erfaring osv er tydeligvis bare tull i følge det jeg leser her.

Sånn jeg ser det så bruker hunden sine instinkter for og gå spor og dette kan vi "manipulere" som f.eks i IPO. Jeg vil aldri la hunden min få nytte av og gå bakspor..

Greia er at på trening så veit du jo hvilken vei sporet går, og da går det an å manipulere hunden til å velge riktig. I en konkurranse (i NBF-konkurranse, ihvertfall) så veit du ikke hvilken vei sporet går, ergo så kan du ikke manipulere hunden til å velge riktig DER. Da må det jo være bedre å lære hunden nettopp det du sier på slutten - det er ingen nytte i å gå bakspor. Og det gjøres bl.a. ved at bakspor havner ganske kjapt på "parkeringsplassen". Et "rovdyr med driftsinstinkter" vil da lære seg at for å få gå hele sporet, så må den gå riktig vei - DET lærer den ikke ved at du holder den igjen og nekter den å gå feil vei. Da lærer den bare at når du holder den igjen, så må den snu for å gå sporet - og hva skjer da den dagen du ikke holder den igjen når den velger å gå bakspor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hehe et rovdyr som er riktig skrudd sammen vil gå rett vei for og overleve.

Og det pisset ditt med konkuranse er ikke verre enn å få andre til og gå spor for deg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe et rovdyr som er riktig skrudd sammen vil gå rett vei for og overleve.

Og det pisset ditt med konkuranse er ikke verre enn å få andre til og gå spor for deg.. :)

Nå er det slik at rovdyr også går bakspor for å finne reir/hi, så dem gjør faktisk begge deler og overlever på det.

Så den teorien er blåst for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at rovdyr også går bakspor for å finne reir/hi, så dem gjør faktisk begge deler og overlever på det. Så den teorien er blåst for lenge siden.

Neimen Jeanette da - nå må ikke du komme og ødelegge alle Snuskens illusjoner om de flotte rovdyrene våre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Nei jeg har ikke gått konkuranse enda og ser heller ikke at dette skal bli noe problem da jeg har ett rovdyr med driftsinstinkter som vet mye bedre enn meg og gå rette veien. Det blir bare kål om jeg lar han gå bakspor.

Alt jeg har lært på kurs og egen erfaring osv er tydeligvis bare tull i følge det jeg leser her.

Sånn jeg ser det så bruker hunden sine instinkter for og gå spor og dette kan vi "manipulere" som f.eks i IPO. Jeg vil aldri la hunden min få nytte av og gå bakspor..

Hold deg til IPO-sporene du, der har du direkte påsett og hunden "sporer" ett rent lydighets spor, så da trenger du ikke å bekymre deg over hverken retningen, oppsøk eller antall gjenstander..

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lærer den bare at når du holder den igjen, så må den snu for å gå sporet - og hva skjer da den dagen du ikke holder den igjen når den velger å gå bakspor?

Nettopp det var poenget mitt også. Jeg vil ha en hund som bevisst gjør et valg og som har lært seg hva som lønner seg.

Noe rett har vi forhåpentligvis gjort siden vi nå har stilt i to konkurranser med sporoppsøk til venstre første dag og høyre andre dag og totten valgte rett vei begge dager. Sikkert bare flaks, men lever lenge på det likevel. :)

Ellers vil jeg takke alle sammen for input, har blitt mye klokere på dette nå og har forhåpentligvis funnet en måte som fungerer for oss, det gjør iallefall det så langt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Hold deg til IPO-sporene du, der har du direkte påsett og hunden "sporer" ett rent lydighets spor, så da trenger du ikke å bekymre deg over hverken retningen, oppsøk eller antall gjenstander..

Lykke til!

Heheh ja jeg får gjøre det da. Trudde jeg kunne få mer seriøst svar av deg enn som så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Heheh ja jeg får gjøre det da. Trudde jeg kunne få mer seriøst svar av deg enn som så..

Jeg la inn ett innlegg som var svært seriøst jeg, men så begynnte du å prate en hel masse mainnskjiit og da var det slutt på fornuftige diskusjoner, så da kom jeg bare med ett velmenende råd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Jeg la inn ett innlegg som var svært seriøst jeg, men så begynnte du å prate en hel masse mainnskjiit og da var det slutt på fornuftige diskusjoner, så da kom jeg bare med ett velmenende råd..

Hvor??

Jeg venter enda på gode argumenter på og la en sporkåt hund gå bakspor og vil gjerne høre det fra deg. Jeg vil jo ikke trene feil eller.

Edit: Ja så det nå men gir meg fremdeles ingen grunn til og la bikkja gå tilbake..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hvor??

Jeg venter enda på gode argumenter på og la en sporkåt hund gå bakspor og vil gjerne høre det fra deg. Jeg vil jo ikke trene feil eller.

Edit: Ja så det nå men gir meg fremdeles ingen grunn til og la bikkja gå tilbake..

Hvorfor ikke? Hvis hunden din er så j...la sporsugen, så vil den faktisk gjøre seg en erfaring at den har feilet og må skjerpe seg til neste gang. Hvis hunden din er sporsugen, så vil det å ha feilet i sporet være den "ultimate" straffen for bikkja og den vil absolutt ikke gå i den fella mer enn nødvendig. Feil vi gjør er også verdifulle erfaringer både for to og firbente..

Ofte tror jeg vi er så opphengt i at hunden skal lykkes at vi glemmer at det å mislykkes er ofte en like stor del av læringsprosessen.. Fornøyd nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Hvorfor ikke? Hvis hunden din er så j...la sporsugen, så vil den faktisk gjøre seg en erfaring at den har feilet og må skjerpe seg til neste gang. Hvis hunden din er sporsugen, så vil det å ha feilet i sporet være den "ultimate" straffen for bikkja og den vil absolutt ikke gå i den fella mer enn nødvendig. Feil vi gjør er også verdifulle erfaringer både for to og firbente..

Ofte tror jeg vi er så opphengt i at hunden skal lykkes at vi glemmer at det å mislykkes er ofte en like stor del av læringsprosessen.. Fornøyd nå?

Ja nå begynner det likne på no.. :rolleyes:

Jeg vil fortsatt ikke la min hund gå bakspor,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor??

Jeg venter enda på gode argumenter på og la en sporkåt hund gå bakspor og vil gjerne høre det fra deg. Jeg vil jo ikke trene feil eller.

Edit: Ja så det nå men gir meg fremdeles ingen grunn til og la bikkja gå tilbake..

En liten historie:

Snuskens hund går tur sammen med snusken i skogen. Snusken skal gå spor med hunden, men sporet er lagt av en treningskamerat og sporet er ikke merket. Snuskens hund blir hentet etter 15min, og blir sendt i sporoppsøk for å finne sporet og velge riktig retning videre inn i skogen for å plukke de 4 pinnene som ligger der etter noen vinkler. Snusken har også lagt ut en pinne et lite stykke etter riktig vei i sporet etter sporoppsøket.

Så sender Snusken hunden ut i sporet. Snuskens hund har alltid blitt stoppet med lina når den prøver å gå feil vei, men denne gangen så får ikke Snusken lov til å stoppe hunden - for Snusken vet jo ikke om han kanskje stopper hunden når den går feil, siden Snusken tross alt ikke gikk ut sporet selv. Snusken har jo ikke supernese og kan ikke gå spor som en hund går vi ut ifra, så Snusken må rett og slett stole på hunden sin for en gangs skyld.

Anyways, Snuskens hund sporer ivei igjennom et kratt og vips så sto de på parkeringsplassen hvor bilen står. Snuskens hund syntes kanskje sporet ble kort og kjedelig, også førte det jo bare til en bil!? Bil = kjøre hjemover for mange hunder, altså bil = kjøre hjem = ikke mer trening, og det vil bli en nedtur for hunden å finne en bil og ikke mer spor - som den hadde funnet om den hadde valgt riktig vei, og ikke gått bakspor.

Etter en liten pause i bilen, går Snusken og snuskens hund mot sporet igjen. Denne gangen prøver hunden å gå andre veien i sporet, og der slår den på en pinne. "Åi, her skjer det noe!" tenker hunden - og sporer videre.

NESTE gang man drar på sportrening, er sjangsene litt større for at hunden vil velge riktig vei i sporet. Hvorfor? "For sånn er læringslovene" ! Det er kjipere å kjedeligere å gå 20m spor tilbake til bilen enn det er å gå 350m spor med 4 pinner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
En liten historie:

Snuskens hund går tur sammen med snusken i skogen. Snusken skal gå spor med hunden, men sporet er lagt av en treningskamerat og sporet er ikke merket. Snuskens hund blir hentet etter 15min, og blir sendt i sporoppsøk for å finne sporet og velge riktig retning videre inn i skogen for å plukke de 4 pinnene som ligger der etter noen vinkler. Snusken har også lagt ut en pinne et lite stykke etter riktig vei i sporet etter sporoppsøket.

Så sender Snusken hunden ut i sporet. Snuskens hund har alltid blitt stoppet med lina når den prøver å gå feil vei, men denne gangen så får ikke Snusken lov til å stoppe hunden - for Snusken vet jo ikke om han kanskje stopper hunden når den går feil, siden Snusken tross alt ikke gikk ut sporet selv. Snusken har jo ikke supernese og kan ikke gå spor som en hund går vi ut ifra, så Snusken må rett og slett stole på hunden sin for en gangs skyld.

Anyways, Snuskens hund sporer ivei igjennom et kratt og vips så sto de på parkeringsplassen hvor bilen står. Snuskens hund syntes kanskje sporet ble kort og kjedelig, også førte det jo bare til en bil!? Bil = kjøre hjemover for mange hunder, altså bil = kjøre hjem = ikke mer trening, og det vil bli en nedtur for hunden å finne en bil og ikke mer spor - som den hadde funnet om den hadde valgt riktig vei, og ikke gått bakspor.

Etter en liten pause i bilen, går Snusken og snuskens hund mot sporet igjen. Denne gangen prøver hunden å gå andre veien i sporet, og der slår den på en pinne. "Åi, her skjer det noe!" tenker hunden - og sporer videre.

NESTE gang man drar på sportrening, er sjangsene litt større for at hunden vil velge riktig vei i sporet. Hvorfor? "For sånn er læringslovene" ! Det er kjipere å kjedeligere å gå 20m spor tilbake til bilen enn det er å gå 350m spor med 4 pinner!

Så søt du er.. Hva med og prøve en hund som har instinktene i orden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg vil fortsatt ikke la min hund gå bakspor,,

Det kan du aldri gardere deg mot, så det er like greit å ta den smellen på trening som å få den på ett stevne.. Men for all del, stopp hunden din og tro at du til enhver tid har bedre kontroll enn bikkja, så ender du opp som en viss bruksinstruktør jeg ikke skal nevne navnet til i denne sammenhengen, hvor eieren kommanderte spor og hunden viste alle tegn til sporadferd, det var bare ikke noe spor der.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søt du er.. Hva med og prøve en hund som har instinktene i orden?

Du kan jo komme hit å låne min yngste en stund (til puberteten er over kanskje?) så kan du jo leke deg med en hund som har innstinkter. Hva tror du det er som gjør at en gjeterhund løper etter en flokk med sauer? Jaktinnstinkt. Hva tror du det er som gjør at en hund sporer i skogen? Jaktinnstinkt. Du har jo en rase som egentlig er en gjeterhund men som har mistet de innstinktene sine så å si så du burde vel vite det.

Til og med min 2,5 kilos hund har nesten alt for mye innstinkter til hennes eget beste... Til og med hun går ALLTID riktig vei i sporet, og velger aldri bakspor. Hvorfor? Fordi hun alltid har fått masse deilig pølse etter å ha valgt riktig vei. Dette er en hund som sjeldent går "ordentlig" spor nå om dagen, men alikevel så går hun helt riktig når hun gjør det, fordi hun har fått læring i at det er sånn det skal gjøres. Hun har LÆRT hvilken vei som er den riktige veien. Er sikker på at hun har masse mer innstinkter enn mange schæfere har idag :)

Det du gjør, er ikke å lære hunden noe. Den finner ikke ut av noe selv, den blir jo bare hindret.

Forøvrig gikk den yngste min spor nesten uten belønning til hun ble 6mnd. SPORET var belønningen for henne.. Hun kunne til og med gå over kamplekene sine i sporet, og de som kjenner My skjønner at sporet må ha vært interessant da... Hun er en sånn en som aldri sier nei til å leke, men i sporet var det INGENTING annet som gjaldt enn nettopp det: Sporet... Og fikk hun ikke gå et spor hun fant alene i skogen, så HYLTE hun for full hals og dro armene mine 20cm lengre. Så mye kraft og så mye lyd i en så liten klump tenkte jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Det kan du aldri gardere deg mot, så det er like greit å ta den smellen på trening som å få den på ett stevne.. Men for all del, stopp hunden din og tro at du til enhver tid har bedre kontroll enn bikkja, så ender du opp som en viss bruksinstruktør jeg ikke skal nevne navnet til i denne sammenhengen, hvor eieren kommanderte spor og hunden viste alle tegn til sporadferd, det var bare ikke noe spor der.. :)

du kan ta de stevnene dine og tørke deg ett visst sted... Det er i bunn og grunn den som står i andre enden av lina som styrer showet og det vet du..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...