Gå til innhold
Hundesonen.no

Når hunden går bakspor


Carina

Recommended Posts

Guest Gråtass
Jeg velger og stole på hunden.

I følge alle dine andre innlegg i denne tråden, så er det jo akkurat det du ikke gjør. Men om du blir lykkelig av å leve på en illusjon- ikke la meg ta den fra deg.

Jeg syns du skal jobbe litt med debatt- teknikken din fremover Snusken, du har blitt stilt en del spørsmål fra folk som er oppriktig intresserte i å forstå, den for oss ukjente treningsmetoden, som du tydeligvis jobber etter. Jeg kan ikke se å ha fått ett eneste fornuftig svar jeg, kun halvstavelser. Så fremt ikke du har ett eneste argument å komme med, så er denne diskusjonen over for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Jeg har holdt på med spor en del år og må si, uten å skryte på meg noe, at dyret mitt har et talent for sporten. Det gir meg også en de problemer, deriblant bakspor. Det skal sies at når jeg ikke trener på det, så blir det bedre. Hvorfor? Fordi oppsøkstrening for min hund blir for lite tilfredsstillende. Sporene blir for korte, og til slutt valgte han å gå bakspor for å se om det var noe mer spennede den veien. Bil og vei? Det resulterte i at vei betyr "ikke-spor" og han blir forferdelig usikker hver gang sporet går mot veier, og ut på veier. Ikke spesielt heldig, selv om NBF-spor ikke skal ha dette. I teorien.

En annen festlig ting med min hund er at han går mot motvind. Der er det mer informasjon og mer spennende. Ja, han er et kålhue og en "sucker" for nyheter ;-) men han er rå på selve sporet. Så vi trente på motvind, noe som førte til at han begynte å gå oppsøket mot medvind. Moralen for min hund er dermed: ikke tren på det, men gjør oppsøkene variert. Hvordan jeg fikk ham ut av trenden? Sendte han mot rett oppsøksretning en god stund og veldig lange spor.

Stress og ivrig hund er også en utfordring, så derfor må mine spor være lange. Korte spor gir for høy fart og for høy intansitet i oppsøket (ja, min hund er i stand til å tenke fremover).

Hva gjør jeg nå når hunden min går bakspor? Jeg sier til ham at det er feil vei(ikke som korreksjon, men "til informasjon") og holder ham igjen i lina, omtrent etter 20 meter. Han skal få sjansen til å snu, noe han også gjør mange ganger. Grunnen er at han er så glad i å gå spor at sporet i seg selv er belønning. Dermed vil jeg ikke at han skal få gå for langt på baksporet.

Så, til Snusken! For det første har du en diskusjonstone som ikke borger til annet enn irritasjon. Din poenger drukner dessverre i elendig tone og null respekt for dine meddebatanter. Dersom du virkelig har lyst til å teste om hunden din alltid går riktig vei på bakspor, så har jeg den ultimate utfordringen for din hund. Dette burde selvfølgelig gjøres uten at du visste retning, og dermed ikke kunne påvirke hunden i lina, men jeg stoler på at du klarer å holde en løs hånd på lina og ikke påvirke hunden i det hele tatt.

Så altså: Legg et oppsøk der sporlegger går i stor bue ut i skogen, for så å komme inn mot en vei. 90 grader på veien. Sporslutten skal altså ligge ved veien, og ikke inne i skogen. Kan godt vinkle ved veien og legge slutten/pinnen litt lenger bort. Det er ikke poenget. Ved enden av denne rette strekningen som kommer ut fra skogen skal det stå en gruppe mennesker og se på oppsøket. Du kommer med hunden og gjør et oppsøk som du pleier. Forutsetter også nå at du har kommet så langt i treningen at du kan sende hunden på et oppsøk på en 20 meter. Riktig vei på oppsøket er da altså mot veien. Så får vi se hvilken vei hunden går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Guest Kåre Lise

Dødfødt tråd da jeg kanskje ikke svarte TS men når man har en hund som går spor å aldri har hatt dette problemet så ser ikke jeg no grunn til å lage problemer. Her kjører jeg innlæring på ett vis hvor hunden ikke får mulighet til å gjøre feil. "the ipo way" så arrester meg men dette er en anerkjent oppskrift. Jeg har ikke vært ute etter å krangle med noen i denne tråden sånn enkelte har ymta frempå om så jeg trenger ikke drittslenging som f.eks fra Gråtass her. Jeg har min greie på spor og resultatet vil dere se flere år frem i tid så skyt meg da. ikke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Dødfødt tråd da jeg kanskje ikke svarte TS men når man har en hund som går spor å aldri har hatt dette problemet så ser ikke jeg no grunn til å lage problemer. Her kjører jeg innlæring på ett vis hvor hunden ikke får mulighet til å gjøre feil. "the ipo way" så arrester meg men dette er en anerkjent oppskrift. Jeg har ikke vært ute etter å krangle med noen i denne tråden sånn enkelte har ymta frempå om så jeg trenger ikke drittslenging som f.eks fra Gråtass her. Jeg har min greie på spor og resultatet vil dere se flere år frem i tid så skyt meg da. ikke nå.

Qoute meg på "drittslenging" takk! Jeg har ikke vært annet enn seriøs i denne tråden. Jeg bruker forøvrig the ipo-way selv, så jeg ser ikke noe galt med den metoden, men at det skal ta ett halvt år å komme med ett svar på ett enkelt spørsmål er jo litt underlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Qoute meg på "drittslenging" takk! Jeg har ikke vært annet enn seriøs i denne tråden. Jeg bruker forøvrig the ipo-way selv, så jeg ser ikke noe galt med den metoden, men at det skal ta ett halvt år å komme med ett svar på ett enkelt spørsmål er jo litt underlig..

I rest my case .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min greie på spor og resultatet vil dere se flere år frem i tid så skyt meg da. ikke nå.

*Host*.. hvor mange år har du tenkt å trene på dette da, før du tør å bevise at metoden fungerer 100 % ? Om man må vente i flere år, så takke meg til at hunden bommer og går et bakspor i ny og ne på en konkurranse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
*Host*.. hvor mange år har du tenkt å trene på dette da, før du tør å bevise at metoden fungerer 100 % ? Om man må vente i flere år, så takke meg til at hunden bommer og går et bakspor i ny og ne på en konkurranse :)

Hehehe Jeg har planer om å fortsette med IPOinnlæring frem til i sommer og ta ting ut i skogen igjen på sensommern. Konkuranser ekke det viktigere her men en solid sporhund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg hva ett IPO oppsøk er? Jeg har aldri vært borti ipo sporten, men så vidt jeg har forstått så er det vel ikke oppsøk der? :)

Evt fortelle meg hvordan man lærer oppsøk etter ipo metoden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Kan noen fortelle meg hva ett IPO oppsøk er? Jeg har aldri vært borti ipo sporten, men så vidt jeg har forstått så er det vel ikke oppsøk der? :)

Evt fortelle meg hvordan man lærer oppsøk etter ipo metoden?

Det er helt riktig men du kan trene inn kryssinger av eget spor osv så da bør det sitte. Hele poenget mitt med at man trener inn dette på ett vis hvor hunden ikke får mulighet til å gå feil :)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig men du kan trene inn kryssinger av eget spor osv så da bør det sitte. Hele poenget mitt med at man trener inn dette på ett vis hvor hunden ikke får mulighet til å gå feil :)))

Men hvordan trener du da ett oppsøk, etter IPO metoden? Det er det jeg lurer på :) Hva er metoden, annet enn at den ikke gjør feil? Hvordan legger du opp sporet? Hva gjør du?

Sender du den ut på samme måte som andre som driver med tjenestehund/redningshund/NBF'er? Altså hunden jobber seg framover på 10 meter omtrent "uten" fører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Guest Kåre Lise

http://www.canis.no/gensider.php?gid=106

Siterer hovedsaken:

"Spørsmål: Hva gjør du når hunden går bakspor? Og dersom det begynner å bli et problem, hvordan ville du ha lagt opp treningen for å unngå det?

Svar: Personlig foretrekker jeg å gjøre dette veldig enkelt. Jeg lar hunden gå feil vei maks 10-15 m, og så holder jeg igjen i lina. "

Dere kan si hva dere vil om Canis men jeg minner om at Morten E. bl.a. er NRH instruktør.

Have a nice day :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
http://www.canis.no/gensider.php?gid=106

Siterer hovedsaken:

"Spørsmål: Hva gjør du når hunden går bakspor? Og dersom det begynner å bli et problem, hvordan ville du ha lagt opp treningen for å unngå det?

Svar: Personlig foretrekker jeg å gjøre dette veldig enkelt. Jeg lar hunden gå feil vei maks 10-15 m, og så holder jeg igjen i lina. "

Dere kan si hva dere vil om Canis men jeg minner om at Morten E. bl.a. er NRH instruktør.

Have a nice day :P

Men da har hunden alt gått feil 10-15 meter og får 7 poeng i oppsøk....

Det betyr at hundene til Canis Morten alt har valgt feil vei. Ser ikke helt løsningen på problemet jeg, hunden blir jo bare snudd? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Men da har hunden alt gått feil 10-15 meter og får 7 poeng i oppsøk....

Det betyr at hundene til Canis Morten alt har valgt feil vei. Ser ikke helt løsningen på problemet jeg, hunden blir jo bare snudd? :(

Eh nå er vel dette på trening for å unngå bakspor for fremtiden hvis det er ett problem? Ikke i konkuranse? Morten er ikke den eneste jeg vet av som velger å ikke la hunden gå bakspor, disse finner og redder folk så jeg ser ikke helt problemet. Hadde ikke dette virka hadde de vel aldri funnet noen? Poeng er uvesentlig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Eh nå er vel dette på trening for å unngå bakspor for fremtiden hvis det er ett problem? Ikke i konkuranse? Morten er ikke den eneste jeg vet av som velger å ikke la hunden gå bakspor, disse finner og redder folk så jeg ser ikke helt problemet. Hadde ikke dette virka hadde de vel aldri funnet noen? Poeng er uvesentlig her.

Dem fleste jeg kjenner snur faktisk hundene sine når dem går feil vei, hunden slutter ikke å gå bakspor av den grunn. Det er det som er poenget, det finnes t.d.d ingen som har en 100% løsning på dette.

Nå er det ikke Morten jeg henger meg oppi, jeg kjenner nok av instruktører i både NRH, NKK og andre etater. Om hunden på trening velger går 10-15m på så kan den også velge å gjøre det i realiteten, right?

Når du da står der på ett reelt oppdrag, så vil du i teorien ikke vite om dem 10-15m hunden har gått er bakspor eller ikke? Fordelen ved reelt/skarpt oppdrag igjen er at man somoftest vet retningen om man sender hunden ut i ett spor oppsøk, en eller annen har sett slasken/savnete løpe/gå e.l. i en viss retning. Da unngår man liksom bakspor :(

Det er like mange Redningshunder og Patruljehunder som velger bakspor på eldre spor som det er konkurranse hunder. (les eldre spor, for det er også en viss forsjell på alderen om hunden har større/mindre vansker med å velge riktig vei)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bakspor at den går riktig spor, men feil vei ? Er det fordi man går inn i sporet høyere opp en sporstart, eller snur de midt i sporet? Eller er det at de følger andre / galt spor ?

(vil så gjerne lære mer om spor, så beklager nybegynnerspørsmål.. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bakspor at den går riktig spor, men feil vei ? Er det fordi man går inn i sporet høyere opp en sporstart, eller snur de midt i sporet? Eller er det at de følger andre / galt spor ?

(vil så gjerne lære mer om spor, så beklager nybegynnerspørsmål.. :) )

Når man leter etter spor så får man ett oppsøksstrekk, der sporet går forbi en eller annen plass på strekken ( i konkurranse opp til 50 meter) I f.eks praktisk søk så vet man jo ikke.

Man sender ut hunden rett fram og når den treffer sporet så skal den velge å følge sporet riktig vei (gangretning). Om den da velger å følge sporet feil vei (mot gangretningen) så blir det bakspor. Man vet jo ikke hvilken vei sporet går hverken i praktisk søk eller på konkurranse, så da er det viktig at hunden "kan" hva som er rett vei og velger det, framfor å velge mer tilfeldig retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...