Gå til innhold
Hundesonen.no

Mosjon av valper


ToneC

Recommended Posts

i min rase fikk jeg beskjed om på forrige hund,at der skulle de helst ikke ha særlig mosjon før de var 8 mnd, så når valpen var 6mnd skulle hun ha tre kvarter pr dag- jeg holdt på å tilte...

Så denne valpen har fått det løsere,og fra 6mnds alder gadd jeg ikke stresse med det mer..

Men har jeg en langtur den ene dagen, så er det rolig dag hjemme dagen derpå.

Men har en vennine som har en 9 ukers flat valp,som idag var med på 5-6km tur,og eiere gjorde ingen tegn til å bære han eller ta pauser, og vi holdt kjapt tempo.. Prøvde å si noe, men ingen nytte- ble vi andre som gikk ifølge med ho som bærte valpen. Og den var sliten- det synes jeg er galt å gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder litt med Margrete her om å definere mosjon og... For meg er det planlagt trening i form av å bygge muskler og utholdenhet på hunden. Noe jeg da aldri kunne finne på å gjøre med en liten valp.

Å gå turer derimot, der man rusler i tempo som passer valpen tar nok ikke noe skade (selv om turen har mål eller ikke, bare det blir tatt hensyn til den lille). Tid og lengde kommer jo an på terreng, alder, individuelle forskjeller, hvor mye pauser man har, tempo etc... Det skal jo tilpasses ens egen valp, og ikke naboens...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygger muskler på My om dagen, vel og merke veldig forsiktig. Hun får løpe mye i veldig variert terreng, vi trener på å løfte alle beina, stå på bakbeina, og alle slags varianter av det igjen og alt for å bedre "kondisjonen", kroppskontroll og få mer muskler "overalt" ..

My er 9mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har definert forskjellen på mosjon og tur? For meg er det nemlig to forskjellige ting. Mosjon er en bevist og lagt opp treningsøkt, sykkel, jogging, løping, trekking, kløving ++. Tur er å tusle fritt omkring og bestemme litt selv.

Valpene mine blir ikke utsatt for mosjon! Med de henger med på turer, klarer de ikke mer havner de i sekken.

Jeg er enig i definisjonen din. Tur får valpen være med på uansett hvor langt man går, men jeg venter til hunden er mer "satt" i kroppen før vi begynner med mosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betty har vært med meg i skauen og på fellesturer siden jeg fikk henne i hus.

Jeg bruker sjeldent bånd på henne, så da får hun bestemme sitt eget tempo...

Ofte springer hun propell hele turen, det gjorde hun også når hun var liten, men jeg hadde ALLTID med sekk i tilfelle.. :icon_confused:

Tjalfte får også vær med på 2-3 timers leking på jordet/skauen... i sitt eget tempo å dette er noe som fungerer fint for meg!

Betty er 10 mnd

Tjalfe er 3 mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg går tur med valper, men ikke mange kilometer de første mnd. Jeg øker det gradvis. Nå bor jeg slik til at hundene kan gå løs fra jeg går ut døren. Jeg prøvde å gå mest mulig i skogen når Ex var liten. Ville ikke at hun skulle rase rundt på asfalt med fem andre hunder (det kan gå litt hardt for seg). I tillegg passet jeg på at hun ikke hoppet ned fra høye ting (berg osv.) og de første mnd så bærte jeg henne opp og ned trapper. Det er vel de hensynene jeg har tatt. Akkurat dette med tur så har jeg tatt det gradvis.

Jeg er enig med Magrete ang. forskjellen på tur og mosjon. Og det er forskjell å gå tur i bånd med en valp, eller om den springer løs med fem andre hunder. Det blir noen kilometer i forskjell om du går en time liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli ikke fristet til å gi valpen for mye trim på en gang. Intil den er 6 måneder, vil den trenge bare korte spaserturer, litt frittløping og lette båndøvelser. I denne tiden er skjelettet enda for mykt og for mye for tidlig kan resultere til de-formering av lemmene. Mosjonen skal gradvis økes, så ved 12 måneders alderen skal den være i stand til å være med på lange turer uten spesielle anstrengelser har jeg hørt.

Forrige belger'n var med på vandring i fjellet som gikk over flere dager. Da var han seks månder. Stitch var vel fire månder første gangen han var med opp på fjellet og da var det lange turer hver dag i variert terreng.

Jeg mener at det er veldig raseavhengig hvor mye og hva slags tur/trim en valp bør ha. Men som det også er nevnt så er det å mosjonere en valp noe annet enn å la den gå løs i sitt eget tempo på lange turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg mosjonerer valper, ikke bærer jeg dem opp og ned trapper, de må holde følge med flokken på tur, løse hindringer i skogen selv (bekker, trestammer etc) jeg har til dags dato ikke hatt en eneste hund med HD, OCD, AD (utover en svak). Jeg tror alt for mange pakker valpen inn i silkepapir og lager problemer for seg selv. Jeg har valper som ikke finner på masse f...nskap når de er inne, for da er de slitne og sover. Mulig jeg bare har vært heldig, men dette har fungert på schäfere, bc og belgere vi har hatt i huset i over 10 år.. Dessuten er de fedig med å være "valper" når de er 1 år, fra da av trenes de fysisk for å klare de utfordringer de blir gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen argumenterer jo med at en kropp i vekst ikke bør bevege seg - jeg kan ikke helt forstå hvordan det kan være sunt - for oss vil jo det bety at vi ikke bør gjøre noe fram til i 14 års alderen, og jeg tør ikke tenke på hvor forkrøplet vi ville bli av det. Kroppen er jo ikke laget for å sitte stille. Å være i bevegelse er jo ett must for å holde seg frisk. Ser på unger så er det jo ingen voksen som ville klart å holde den mengde aktivitet pr dag som en smårolloing klarer, bare det å klatre så mye høyt i forhold til kroppshøyde og løpe så mye ville ikke jeg klart nå.

Kan det være anbefalingene om å hindre at hunden rører på seg som gjør at det er økning i skjelett problemer på enkelte raser? Kan jo ikke tro det er speiselt sunt på store tunge raser at de når 50-60 kg uten en veldig god og sterk muskelmasse og med ett skjelett som ikke er vant til bevegelse. Jo større hund jo mer ville jeg egnetlig gått fra de var små, mye i terreng og fått bygd ett ordentlig grunnlag både på motivasjon til at bevegelse er gøy og kondisjon - før vekta ble en belastning.

Ser enkelte av de store på utstillinger så får en jo lyst å gråte, ingen eleganse, ingen fjæring i stegene (mindre elegant enn elefanter), salryggede og buken henger. Ser bare ut som kjøttberg i bevegelser der mangel på muskler blir forsøkt skjult av store mengder flesk.

Statisk og ensformig trening er ikke bra for noen, men bevegelse og trening er jo ikke det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

En hund vil normalt og vanligvis hvile seg/sove før den spiser hvis den er sliten - overanstrengt.

Da har man en grei tommelfinger-regel på at om valpen /hunden ikke går i matfatet etter turen, men slenger seg tvert ned /sover - har aktiviteten vært for anstrengende, og regulere deretter; - vurdere type aktivitet(er), varighet og pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hentet sortingen min 10 uker gammel hadde han vært på vanlig skogstur med hele flokken flere ganger.. Da tusler alle rundt å gjør som de vil.. en time til punkt og der er det kaffe og grilling av pølser og tilbake til bilen..

Ser ikke ut til at han har tatt noe skade av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roya har hatt opp til 6-7 timer leketid hver dag med andre hunder fra hun kom hit, som 7 mnd gammel. Da bestemmer hun fullstendig selv. I tillegg går vi tur, så de dagene hun ikke får så mye mosjon med andre hunder, går vi turer i skogen, hun går løs og springer som en tulling, jeg tusler bare rolig gjennom skogen. Hun fikk også en vrikk i 'håndleddet' på framfoten rett før/samme dag som jeg fikk henne, da fikk hun bestemme helt selv tempoet, og det gikk veldig fint.

Eneste problemet jeg ser med at hun har fått og får så mye mosjon med andre hunder, er at hun har fantastisk mye overskuddsenergi dersom det plutselig ikke er noen på pensjonatet hun kan leke med(det er ikke alle hun kan gå sammen med). Da har jeg en sprettball av energi i huset, og da krever det litt å få jobbet ut all den energien.

Men jeg mosjonerer henne ikke med et mål om at hun skal bli sterkere eller raskere eller noe sånn, jeg går turer, leker, trener lydighet(først og fremst hverdagslydighet) og har henne sammen med andre hunder for at hun skal få den treningen hun trenger for å holde seg frisk og sunn. Nå er hun snart et år, og da tenker vi å begynne med litt agility utpå våren når isen/snøen har gått, for da er det kurs her igjen.

Jeg merker det godt om hun er sliten, og når hun ikke er det, og jeg prøver virkelig å ikke overdrive, slik noen som har en boxer som er her på pensjonatet av og til, gjorde når han var ung. Han var så energisk, så de syklet med ham for å få ham sliten. Det funket den dagen, men så måtte de sykle like langt neste dag. Nå har de en hund som (bokstavelig talt) går på veggene dersom han ikke får 2 timers sykkeltur hver dag. Det ser jeg for meg som den største faren ved å mosjonere hunden for tidlig, i tillegg til belastningsskader, selvfølgelig.

Nei, alt med måte, sier nå bare jeg, så får en gi hunden sin skikkelig hjernetrim, og så fysisk trim i tillegg, på hundens premisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er viktigere å tenke på hvrdan trimmen foregår enn hvor lenge. Det er også viktig å tenke litt på hva hunden skal bli senere i sitt liv. En valp som bare skal bli en tasle på tur hund bør man også trene til å bli akkurat det når den er valp. Skal du ha en aktiv hund som skal brukes til større turer, agility, bruks eller lignende har den større behov for å ha en kropp utviklet for dette, og dermed bør også valpen være mer ute når den er liten.

Jeg er enig i skillet mellom mosjon og tur, men en hund som alltid har vært mye med på tur vil også tåle å være mye med på tur. Men selvfølgelig kan man ikke starte med å ta en ti timers fjelltur med en to mnd gammel valp, på sikt derimot kan kanskje valpen komme med på en lang fjelltur. Men da må den også ha fysikk til det. Nok pauser og det å kjenne begrensningene til valpen er nok det viktigste.

Vet turid rugaas er en av de som mener at hund+ tur = stress og skader. Dette er jeg sterkt uenig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...