Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussie og Belger


MariaN

Recommended Posts

Hvorfor være så krass i svarene sine? Hun skrev at hun trodde de var det, på grunn av de to hundene hun kjente som ikke likte vann, hun skrev ikke at de var det.

Hvorfor ikke holde seg til topic? Dette har ingenting med belgere eller aussier å gjøre, og jeg forbeholder meg retten til å være akkurat så krass jeg vil, ellers takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde liksom et intrykk av at Belgeren bare tenker dritkjapt, men tenker, mens aussien er litt mer hals over hodet uti ting og ikke tenker i det heletatt. Ser jeg må revurdere oppfatningen min.

Nå har eg bare møtt en aussie, som forøvrig var helt hærlig. Men det begynner å bli noen år siden nå. Men akkurat dette at belgere er kjapp i hode og reaksjon, kan eg bekrefte. Eg ligger alltid 10 hakk foran Ace :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er klart. Helt naturlig å dra en konklusjon etter 2 hunder :icon_confused:

Jeg TROR !

Hvorfor ikke holde seg til topic? Dette har ingenting med belgere eller aussier å gjøre, og jeg forbeholder meg retten til å være akkurat så krass jeg vil, ellers takk.

Hvorfor har det ikke noe med tråden og gjøre ?

Hun spurte om hvordan aussiene er i forhold til belgerene og jeg TROR aussiene mer 'bade ender' enn belgerene! :lol:

edit: quote'a litt feil! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde liksom et intrykk av at Belgeren bare tenker dritkjapt, men tenker, mens aussien er litt mer hals over hodet uti ting og ikke tenker i det heletatt. Ser jeg må revurdere oppfatningen min.

Der har jeg faktisk motsatt erfaring med belger, uten sammenligning med aussien forøvrig, jeg føler at belgeren er mer sånn at den gjør ting først og finner ut etterpå om det var lurt eller ikke. Sånn som da jeg skulle be Cane klatre oppi en båt og før jeg kom så langt forsvant bikkja under vann ved siden av båten. :icon_confused: Heldigvis var kjæresten min der så han fikk dradd Cane opp etter nakkeskinnet siden det ikke var noen steder for han å svømme i land siden vi sto på en flytebrygge liksom. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da kan da ikke være så like? Noe må jo skille dem :icon_confused:

De aussiene jeg har truffet har virket mer sedate/treigere enn belgerne jeg har møtt, men det har sikkert med hvilke linjer de kommer fra og sånt. Jeg føler også at aussien har en seriøs side (vokting gjerne) som langhårsbelgerne mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg nå ble dratt inn her så kan jeg jo si min erfaring med begge raser. Hvilket på ingen måte er en oppfattning som er generaliserende for noen av rasene - men min erfaring med de 2 belgerne jeg har hatt i hus (Exstran og Ibon), og de 2 aussiene (Twist og Jeff).

For meg har begge raser fordeler og ulemper, og mitt hjerte nermest vil alltid belgeren ligge - fordi de er hva de er og inenting slår blikket til en terv som finner på fanskap :icon_confused:

Mine to belgere var kullsøsken - en hadde jeg fra valp (Exstran), og søstra var i pensjon en vinter hos meg. Bare de to individene var så ulike av type at man ikke skulle tro de var samme rase. Min var terv type hoppe utfor stup først og spekulere på om landingen kom til å bli vond i lufta. Antagelig årsaken til at jeg hadde klippekort hos dyrlegen for å få sydd sammen potene. Generelt type "alt er morsomt", "ingenting skal være uprøvd", "tenking er for pyser". Søstra var sindigheten selv - fokusert, av og på knapp, litt forsiktig og digget å tilbringe kalde vinterkvelder under ett pledd foran peisen.

Aussien har jeg opplevd som mer seriøse, den jeg har hatt. Den nye er såpass ny at jeg ikke har gjort opp noen formening om seriøsitet - men så langt minner han mer om min drømmemiks mellom Exstran og Twist. Passelig seriøs, og passelig gal.

Gamle aussien så ikke på livet som en lek - livet var å jobbe. Hvilket jo både er positivt og negativt. Jeg liker litt galskap. Men helt klart skapte han ikke like mange frustrerende situasjoner som terven.

Jeg syns aussien har mer vakt en terven, og er mer mistenksom - terven hadde og vakt, men det kom ikke fram annet i situasjoner der det var helt nødvendig. Hun tok det overhode ikke så seriøst å passe på som aussien.

Jeg har ikke opplevd aussien slik enkelte beskriver den, hopper ut fra flere etasjer og er helt ukritisk, men jeg har heller ikke opplevd terven som spesielt nervøs heller. Antar det er individavhengig det som annet.

Vann? Twist var nok mer glad i vann enn Exstran, men jeg la mer arbeid i at han skulle like å svømme enn med henne (la ingenting i henne). Hun likte å løpe i vann og hoppe i myrhull. Han svømte mer - mest sannsynlig fordi han så mer morro i pinner enn henne. Hun svømte gjerne om motivasjonen var riktig (andejakt og annet nyttig)

Exstran (terven) hadde ett høyere og mer alvorlig jaktinstinkt en Twist (aussien) - FA'ene var noe misvisende der da terven ikke nedlatet seg til å jage filler (byttet burde minst være 100kg og løpe fort, eller si mjau) Hun gikk i total blokkering ved jakt og jeg var heldig om jeg fikk tak i henne innen ett par timer. Aussien holdt mer kontakt og jaget skjeldent mer en 5 minutter, kom gjerne tilbake så snart byttet dro fra for mye.

Terven var mer selvstendig en aussien og mye mer impulsiv, aussien var mer på samarbeid og tenke gjennom ting før man gjør. Men nå var min terv litt ekstrem i så måte. Søsteren hadde ett helt annet syn på samarbeid en henne.

Terv - som jeg husker dem - mye mer elegant og fullstendig kroppskontroll. F.eks den berømmelige neseklippingen - en belger treffer ikke, det gjør aussien. Knekking av knær? Veldig gode på det syns jeg å huske (ikke stå foran en belger i fart) Mine knær er mer belgerskadd enn aussie skadd. Mulig jeg er blitt bedre til å passe meg med årene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aussiene jeg har truffet har virket mer sedate/treigere enn belgerne jeg har møtt, men det har sikkert med hvilke linjer de kommer fra og sånt. Jeg føler også at aussien har en seriøs side (vokting gjerne) som langhårsbelgerne mangler.

Linjeforskjellene er store hos aussien, ja. De er kanskje det hos belgeren også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig vanskelig å beskrive en RASE, med ord... For som man ser igjen i denne tråden, er det jo individforskjeller som utgjør de største forskjellene på en måte. For det er jo ikke sånn, at en aussie er "galere" enn en belger eller omvendt... For det finnes nok massevis av belgere som oppfører seg "galere" enn mange aussier, samtidig som det sikkert finnes aussier som er galere enn mange belgere.

Det blir jo bare krøll.

Tenkte på det etter å ha lest Tora sitt innlegg der hun beskriver sine aussier... Jeg følte ikke at noe av det stemte særlig for MIN hund, og hun er jo en aussie. Men alikevel er jo My like mye aussie som alle andre aussier.... Hun bare har sin egen "way of life" - som jeg forøvrig elsker :icon_confused:

My lever for å leke og ha det moro.. Hun elsker "action" - uansett stil! Hun kan godt gå å hente seg en sokk fra tørkestativet selv om hun vet at hun ikke har lov, bare fordi det er gøy. Hun gleder seg til turer og aktivitet sammen med meg og elsker å være med på det som skjer, fordi det er gøy. Blir noe kjedelig, så venter hun på noe mer gøyalt eller så fikser hun seg noe morsomt selv! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aussiene jeg har truffet har virket mer sedate/treigere enn belgerne jeg har møtt, men det har sikkert med hvilke linjer de kommer fra og sånt. Jeg føler også at aussien har en seriøs side (vokting gjerne) som langhårsbelgerne mangler.

Tror nok det kommer helt ann på linjer jeg da, akkurat som på din egen rase kanskje. Men det begge rasene har felles igjen, er jo at man sikkert kan finne individer i "rolige" linjer som alikevel skiller seg ut på egenskaper og aktivitet.

Jeg har truffet flest utstillingsbelgere og de har virket langt fra "gale" - men det tror jeg nok heller kommer av det de er avlet for. Hadde jeg truffet Cane, hadde jeg sikkert syntes at han hadde vært en flott fyr med mange fine egenskaper, som han jo er avlet for. Eller? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linjeforskjellene er store hos aussien, ja. De er kanskje det hos belgeren også?

Helt klart. :D Så uansett rase må en jo finne hund fra linjer som passer bruket en skal ha hunden til. :D

Jeg har truffet flest utstillingsbelgere og de har virket langt fra "gale" - men det tror jeg nok heller kommer av det de er avlet for. Hadde jeg truffet Cane, hadde jeg sikkert syntes at han hadde vært en flott fyr med mange fine egenskaper, som han jo er avlet for. Eller? :P

Nå vet ikke jeg hva du legger i 'gale' i denne sammenhengen, så er litt usikker på om jeg skjønner hva du vil frem til. :P

Cane har stort sett alt jeg ser etter i en hund, så til mitt bruk er hans egenskaper fortreffelige. :P

Edit: En annen ting jeg har sett hos de aussiene jeg har truffet er at de virker vanskeligere å motivere enn en belger. Men det igjen henger helt sikkert sammen med linjer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentig motivasjonen for at raser skal sammenlignes med andre raser. Det er vel slik at en rase er en rase av nettopp den grunn at den har forsjellige egenskaper og folk oppfatter dem på totalt forsjellige måter!

Tror jeg kan skrive lange avhandlinger om begge dem rasene, som antagelivis hadde fått mest negativt utslag for dem som har den mest fantastiske rasen på denne jord. Og faktisk uten å sammenligne med annen rase. Det på rett og slett ett grunnlag av hvilken egenskaper jeg oppfatter som bra/mindre bra.

Hvorfor ikke heller starte med å se på egenskapene dem har bevislig, resultater, hilse på hunder og se dem i arbeid Istedet for å sammenligne andre raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...