Gå til innhold
Hundesonen.no

Da er alt klart, jeg skal ha valp!


Sju

Recommended Posts

Jeg har ikke vært på valpekurs. Intensjonen om å gjøre det var der, men uten bil, og midt i sommerferien ble det rett og slett ikke til noe.

Men uansett ser jeg ikke helt nødvendigheten av det (vel, kanskje om man aldri har hatt hund før), sitt, dekk osv har jeg iallefall lært ham inn selv, hjemme.

Men når det kommer til sosialisering er jo valpekurs et godt verktøy da, og bare av den grunn kunne jeg nok godt ha dratt. Men sosialisering kan man få andre steder og, jeg har vært med på endel sosialiseringsmøter... eller hva det heter, med de lokale hundeklubbene(har bodd to steder mens jeg har hatt ham). Kjempefin trening, koster fra 10 til 20 kroner gangen (og det er jo ingenting!). Hundeklubben der du bor har sikkert noe lignende, verdt å sjekke ut. Der trenes det på å gå i sikksakk rundt andre i ring (dritflaut første gangen jeg var med haha, casper var helt ustyrlig), kanskje utstillingstrening, gå pent osv. med hunder i alle aldre.

Jeg har iallefall fått en fantastisk hund, selv om jeg ikke har vært på valpekurs. Det viktigste er jo egentlig å bare ta med valpen på alt, tog, buss, menneskemengder, byen, båt osv osv osv, og skaffe den gode opplevelser med andre hunder. Og de kan man jo få ute på tur:)

De valpekursene jeg så på kostet mellom 1000 og 2000...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 124
  • Created
  • Siste svar

Takk for bra svar, alle sammen :lol: Jeg får tenke nøye over dette med kurs og sånn til over jul, kan jo være jeg får noen pengegaver da også, man vet aldri :P Så får vi se!

Det er jo en hundeklubb her i Lørenskog, så jeg kan jo se hva for tilbud de har der også...

Jeg var forresten på kjøpesenteret like ved her sammen med faren min tidligere i dag, og jeg følte meg som en femåring på lekejakt da jeg spurte ham om "kan vi ikke gå en tur i dyrebutikken da?". Er jo blitt reint farlig å gå inn der nå om jeg har med lommeboka :P Masse fine senger og halsbånd og leker og ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar, alle sammen :P Jeg får tenke nøye over dette med kurs og sånn til over jul, kan jo være jeg får noen pengegaver da også, man vet aldri :lol: Så får vi se!

Det er jo en hundeklubb her i Lørenskog, så jeg kan jo se hva for tilbud de har der også...

Jeg var forresten på kjøpesenteret like ved her sammen med faren min tidligere i dag, og jeg følte meg som en femåring på lekejakt da jeg spurte ham om "kan vi ikke gå en tur i dyrebutikken da?". Er jo blitt reint farlig å gå inn der nå om jeg har med lommeboka :P Masse fine senger og halsbånd og leker og ting!

Veitu det med dyrebutikker det er skummelt.. I går klarte jeg å raske med meg masse tyggebein, leker osv til Marco. For å ikke glemme et halsbånd til 300 kr.. Jeg bare kjøper og kjøper hele tiden og det er ikke akkurat som om jeg trenger det :P Han har en seng en kjempe fin seng som er ultra myk og kosta masse penger, men guttungen gidder ikke å ligge i den for han synes det er for varmt der... Trives best ute i snøhuler han sjø.. Jeg er glad jeg ikke har satt opp alt jeg har brukt på han dette året for jeg er redd at det nummeret som hadde havnet der hadde vært enormt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det med dyrebutikker er seriøst skummelt!

Du blir som en (bortsjemt) unge som aldri klarer å bestemme seg og ender til slutt opp med alt^^

Jeg skulle ha et halsbånd, endte opp med to halsbånd, 2 leker, godbiter og noen flere småting^^ Kom på over 1000 lappen! HYL! Haha^^

Vakker gutt forresten, han på bildet :P

Gleder meg til fler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er godt jeg har en mor jeg besøker jevnlig som bor rett forbi Töckfors da :P Tror ting er litt billigere på Dyrego der enn på senteret her borte, og jo billigere det er, jo flere ting kan man jo kjøpe for penga! :P Så er jeg så heldig å ha en kjempefin og cirka billig dyrebutikk rett nede ved matbutikken her! Der får man lov til å ta med hunden inn om man vil prøve ting og greier...

Fytte grisen som jeg gleder meg! Er nesten så jeg blir litt svimmel innimellom, kan nesten ikke tro at om bare litt over en måned skal jeg hente valpen min og at han skal være bestevennen min i 15 år fremover! ^^ <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så greit! De kommer til å tjene masse på å ha deg i nærheten ;P haha^^

Jeg er glad det ikke er noen dyrebutikk i nærheten der jeg bor :P

Kjenner til følelsen! Kos deg med valpetiden og ta masse bilder!

Tiden flyr utrolig raskt! Og plutselig er h*n stor!

Men du har mye å glede deg til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg nok! :P

Så er dagen kommet da, nå skal jeg få velge hvilken jeg vil ha! Oppdretter sier nummer 3 er veldig sosial av seg og nok passer best om jeg skal tilbringe mye tid med venner som har hunder og sånt noe, mens nummer 4 er noe mer tilbaketrukken, men veldig oppmerksom.

Så er de jo vakre begge to da:

H3_3V_red3.jpgH3_2_3V_red.jpg

H4_3V_red.jpgH4_2_3V_red.jpg

Vanskelig vanskelig! Har hele kvelden på meg da, så...

EDIT:

Da har jeg valgt, så 6. desember henter jeg hjem hann nummer 3, som også nå vil bli hetendes Plymspireas Eno! Og selvfølgelig hva jeg nå velger å kalle ham når han kommer hit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Kjempe nydelige begge to!

Hehe, de forandrer seg frem og tilbake hele tiden, så fargen er ikke vits å tenke over engang^^

Syns du gjorde et klokt valg viss den nr 4 er litt tilbaketrukken. De er jo noen "sjenerte" hunder i tillegg.

Keela liker ikke hilse på fremmede folk og bryr seg lite om dem. Hun snuser litt, and thats it :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Kjempe nydelige begge to!

Hehe, de forandrer seg frem og tilbake hele tiden, så fargen er ikke vits å tenke over engang^^

Syns du gjorde et klokt valg viss den nr 4 er litt tilbaketrukken. De er jo noen "sjenerte" hunder i tillegg.

Keela liker ikke hilse på fremmede folk og bryr seg lite om dem. Hun snuser litt, and thats it :)

Sjenerte?! Var det ironi eller?? :P Har aldri møtt en Finsk Lapphund som har vært sjenert.. Eller jo kanskje en, men hun var behandlet dårlig før hun ble omplassert. De er jo ekstremt sosiale, uredde og glad i mennesker uansett om de kjenner de eller ikke.. :P

BTW

Du valgte den jeg synes er penest! :P Kjempe flott synes jeg! Gleder meg til å se han videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå er det jo bare å vente... vel, bare og bare, men vente må jeg jo uansett! Har avtalt med pappa at vi tar oss en tur til det store utland (Sverige, altså...) etter at bilen har vært på sjekk/service i midten av november, så kjøper vi inn litt ting der :) Så da er jo det noe å se fram til! Orker nok ikke tenke på fargen ennå jeg, har jo sett på hundene dere har og et par andre viltfarga noen, og de går jo fra grått til brunt til lyst til mørkt til svart til brunt til lyst igjen... :P

Så er jeg litt dum da..! Sitter her og leser i en bok jeg fikk låne av mamma for noen uker siden. Boka handler litt generelt om alt fra å velge rase osv. til hva man skal gjøre når hunden har dratt til de evige jaktmarker. Så da griner man! Lille Hund (som jeg kaller ham til jeg har bestemt meg for et navn) er tre og en halv uke gammel og jeg sitter alt og sipper over at han må dra fra meg en dag... Vel, ikke egentlig, men er trist at folk/dyr/ting må dø og bli borte...

Jeg får finne noen valpebilder av Odin, tenker jeg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å lese om at hunden en gang skal dø osv er noe jeg starta med når Marco var 4 uker, altså første gangen jeg så han.. hoho.. Det er en sunn og frisk rase som ofte lever til de er både 15 og 16 år så jeg skjønner ikke hvorfor jeg begynte å tenke på det på den tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjenerte?! Var det ironi eller?? :P Har aldri møtt en Finsk Lapphund som har vært sjenert.. Eller jo kanskje en, men hun var behandlet dårlig før hun ble omplassert. De er jo ekstremt sosiale, uredde og glad i mennesker uansett om de kjenner de eller ikke.. :P

BTW

Du valgte den jeg synes er penest! :) Kjempe flott synes jeg! Gleder meg til å se han videre.

Hehe, Keela bryr seg ikke om folk jeg møter på på tur, med mindre de har hund. Har jeg henne løs, så ser hun bare på dem og springer glad videre. Det mente jeg med sjenert^^ Vil ikke si hun ikke er glad i mennesker, for det er hun! Men hun er ikke overlykklig for å møte andre folk. Hun logrer litt, snuser og bare er seg selv^^ Men hun blir ikke overivrig, hopper eller slike ting. Hun bare chiller liksom, gidder ikke bry seg så altfor mye. Men kanskje det er Keela da som er litt spesiell av seg? :P

Ja, redde er de hvertfall ikke! Hohoo^^

Så nå er det jo bare å vente... vel, bare og bare, men vente må jeg jo uansett! Har avtalt med pappa at vi tar oss en tur til det store utland (Sverige, altså...) etter at bilen har vært på sjekk/service i midten av november, så kjøper vi inn litt ting der :P Så da er jo det noe å se fram til! Orker nok ikke tenke på fargen ennå jeg, har jo sett på hundene dere har og et par andre viltfarga noen, og de går jo fra grått til brunt til lyst til mørkt til svart til brunt til lyst igjen... :P

Så er jeg litt dum da..! Sitter her og leser i en bok jeg fikk låne av mamma for noen uker siden. Boka handler litt generelt om alt fra å velge rase osv. til hva man skal gjøre når hunden har dratt til de evige jaktmarker. Så da griner man! Lille Hund (som jeg kaller ham til jeg har bestemt meg for et navn) er tre og en halv uke gammel og jeg sitter alt og sipper over at han må dra fra meg en dag... Vel, ikke egentlig, men er trist at folk/dyr/ting må dø og bli borte...

Jeg får finne noen valpebilder av Odin, tenker jeg! :P

Hehe, ja, fargene til finske lapphunder er ikke til å fatte seg på^^ :P Men det er utrolig morsomt å se hvordan de forandrer seg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rart det der. Men tenker det har noe med å gjøre at når man skal ha valp, i hvert fall om man ikke har hatt det før/på en stund, så skal man være forberedt PÅ ALT! Jeg tar meg selv i å tenke på hva han skal få til bursdagen sin om et år, for å si det sånn...

Så gleder jeg meg sånn til å ha noen å snakke med... Kjenner jeg er oftere frustrert når jeg ikke kan snakke med Odin så ofte som jeg pleide. Odin er en fin hund han! Om jeg er lei meg, så kommer han bort til meg og dytter meg i armen med snuta og "vil snakke om det". Nå skal jo ikke Lille Hund bli psykologen min, men er godt å ha noen å snakke med når man er deppa som ikke snakker med andre om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jammen da er ikke Keela sjenert da vel Caroline :) Marco gidder ikke å bry seg med andre mennesker når han går løs han heller, men det er fordi han ikke får lov å bare løpe bort til de :P Men når han får godkjenning fra meg så er det 1-2-3 kosemose med fremmede menneske :P Han er generellt litt for uredd da.. Som når han prøvde å komme seg inni en hundegård til en hissig schæferhund som gjorde det helt klart for han at han ikke ville ha Marco der f.eks.. :P Det var flaks at jeg var litt rask i svingene der ellers hadde nok Marco blitt spist opp <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jammen da er ikke Keela sjenert da vel Caroline :whistle: Marco gidder ikke å bry seg med andre mennesker når han går løs han heller, men det er fordi han ikke får lov å bare løpe bort til de :lol: Men når han får godkjenning fra meg så er det 1-2-3 kosemose med fremmede menneske ;) Han er generellt litt for uredd da.. Som når han prøvde å komme seg inni en hundegård til en hissig schæferhund som gjorde det helt klart for han at han ikke ville ha Marco der f.eks.. :P Det var flaks at jeg var litt rask i svingene der ellers hadde nok Marco blitt spist opp <_<

Hehe, neivell^^ Men hun har ikke fått noen opplæring i at hun ikke skal gå til fremmede, hun bare gidder ikke :P Menmen^^

Keela er også litt for uredd! :P Er ikke redd for noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til å bli overrasket over hvor mye de har vokst på en uke. Jeg så Marco første gang som en liten marsvin klump når han var 4 uker og en uke senere var jeg å besøkte han igjen og da var det blitt kanin str på han =P Og de neste ukene vokste han i enorm fart! Man kan nesten sitte å se på de mens de vokser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen lapphundeiere (eller med andre hunder for den sakens skyld...) som tilbringer mye tid (som i mer enn 5 minutter om dagen) på msn og/eller aol som har lyst til å snakke med meg? Vil gjerne bli kjent med andre hundemennesker og sånt noe, kanskje tilogmed noen i nærheten, og jeg har uansett veldig få å snakke med om dagen, så "just throwing that out there" :icon_confused:

(jeg har forresten begynt å mekke side på moonfruit nå, og du hadde rett Hanne, blir kjempefin side ut av det! For ikke å snakke om at det er kjempemorsomt! Måtte velge det gratis alternativet med reklame da, men tenker jeg setter det på lista over ting jeg skal bruke penger på når jeg får penger å bruke 8D Lager vel et banner og fikser en link i signaturen min etterhvert, tenkjer eg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ingen nye bilder på hjemmesiden, så nevnte det i mailen jeg skulle sende oppdretter uansett :D Hun sa hun hadde huset fullt av folk i dag og ikke fikk tatt bilder, men at hun skulle prøve å få tatt noen i morgen, så jeg gleder meg! :D Legger dere til ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...