Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på tur og butikker


Linda Kristin

Recommended Posts

Det er en god stund siden man ikke fikk lov til å binde hunden utenfor butikker og andre steder hvor den sto uten oppsyn.

Før jeg går videre så må alle få med at jeg syntes dette er flott. Syntes det er trist å se en hund stå bundet utenfor eks. en kafe i 5 timer alene fordi eier skal "chattre" med venninder.

Så kommer vi til diskusjonens poeng.

Til tross for at hundens interesser er blitt ivaretatt ved å gjøre dette syntes jeg at det burde være noen alternativer.

La meg ta et eksempel fra mitt hjemsted. Jeg og min mor liker å ta en tur med yngste sønnen min i vogn og kombinerer gjerne dette med en tur innom sentrum for det hender innimellom at man trenger noe i butikken. På disse turene hadde det vært ypperlig å ta med hundene våres. De hadde fåt trim og vi kunne handlet det vi manglet. Nå kan jo vi stå ute å vente på hverandre, men hva gjør man hvis man er alene. Da kan man ikke ta med seg hunden.

Syntes dette er veldig kjedelig. Noen butikker, les Meny, her har satt ut et hundebur til hundene, men vet ikke helt hva jeg skal si om det.

Noen andre som har noen formeninger om denne saken og hva slags løsninger man kan finne på? Eller er dere likegyldig og lar hunden stå hjemme?? :whistle:

Mvh Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Når jeg bodde på internat i fjort møtte jeg det samme problemet. Å gå til butikken var en flott tur for hunden, men jeg måtte ha med meg noen å gå med slik at vi kunne la den ene passe hundene mens den andre var inne. Egentlig ikke et problet, ettersom vi var flere med hunder, og flere som skulle til butikken.

Jeg ville aldri satt hunden i et slikt bur og gått i fra den. For meg er det like risky som å sette den i bånd. Jeg bryr meg katta om at det skal være lettvint, men det skal være trygt for hunden. Derfor gjør jeg nå som Linkr. Først tur med hunden om jeg er alene, deretter butikken osv. Ask setter uansett mer pris på en tur i skogen enn en tur langs veien til butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går tur med hundene - og så svipper jeg en tur i butikken etterpå. No problem.

Det er greit nok når det er en "svipp". Det er ikke like gøy når det er et stykke til butikken, og man går forbi der med hunden.

Men for meg ville det uansett vært uaktuelt å binde hundene utenfor og gå fra dem. Det er altfor mye som kan skje... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på et tettsted her på Sotra, og når eg går til lokalbutikken, kombinerer eg det med tur og at Ace får bære varene tilbake i kløven. Ser ingen problemer med det. Tar han derimot ikke med til senteret. Da får han heller være med i bilen, og sitter der å venter. Det er helt greit synes han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke forbudet mot å binde hundene tett oppi der folk går? Hørt flere tolkninger av det, og veldig mange sier at man kan binde den et stykke fra der det er normalt for folk å gå. Ikke at jeg har satt meg så inn i det, for det å binde hunden utenfor en butikk er uaktuelt for min del. Det er for mye syke mennesker ute og går i dette landet. En jeg kjenner har enda ikke sett noe til hunden sin etter han forlot den et kort øyeblikk utenfor.

Men det er faktisk ikke verre enn å dele opp handling for seg, og tur for seg. Selv om man går forbi butikken. Og planlegger man handlinga litt også, så trenger man heller ikke å stikke innom butikken til stadig heller (og om man handler for en uke, så trenger de fleste av oss vel å ha med bil uansett?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg binder mine to utenfor to av mine "nærbutikker" dersom jeg bare skal kjapt inn for røyk, is eller brus. Begge butikkene har stålstativer i god avstand til inngangsdør, og ingen personer har forhindret ankomst til fots el med bil. De er godt synlige på avstand, og kan lett unngås uansett retning til butikken du kommer fra. Begge står i dobbelt line, ene festet i halsbånd, den andre i sele. Am`en har i tillegg håndsydd lærmunnkurv på, til beskyttelse for HUNDENE som eiere eventuelt måtte finne på å skulle la hilse på. ( Det har skjedd, selv med tydelig advarsel fra meg som holdt på å binde hundene, og Am`en selv) Har snakket med butikksjefene i begge butikkene, og de har ingenting imot det, så lenge jeg sikrer som jeg gjør. Dette skjer kanskje en gang i uken, tidlig morgen el sen kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det ingen butikker som har satt frem hundebur, har faktisk aldri sett noen, ikke i andre byer jeg har handlet heller.

Men uansett, ja jeg binder hunden min utenfor jeg altså, og da er det ikke snakk om kafebesøk, men korte svippturer innom matbutikken osv. Jeg kombinerer gjerne småinnkjøp med hundelufting, jeg har ikke bil, så like greit å ta det i en svipp.

Hunden min lider ikke de 10 minuttene han må stå utenfor, han kikker på folk, bjeffer ikke, klynker ikke, og sitter pent og venter. 7 mnd. er han.

Men jeg ville ikke bundet ham utenfor i fks. oslo da, med tanke på tyveri.

Hadde det vært bur utenfor butikkene kunne jeg sikkert benyttet meg av disse, men så lenge det ikke er det ser jeg meg nesten nødt til å binde ham utenfor. Og jeg mener at det tar han absolutt ingen skade av, tvert om er det god trening, og det er som sagt snakk om veldig kort tid.

Binder ham slik at han ikke står langt borte fra butikken, men likevel slik at han ikke sjenerer folk som kommer inn og ut.

Også spørsmål anngående disse butikkburene:

hvodan ser de ut, hvor store er de? Er det mulighet for å låse dem, depositum på en måte, eller lukkes de bare slik at hvem som helst kan åpne?

Jeg hadde iallefall følt meg veldig trygg om det var mulighet for låsning, skummelt med barn som bare kan gå bort å åpne fks, er lavere terskel for det enn å hekte løst båndet fra halsbåndet fks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar faktisk ikke ti minutter for en ungeflokk å gå bort til hunden og terge den. Kanskje svarer den med å bite. Saken blir anmeldt og hunden blir avlivet.

Ja, jeg tenker i verste fall, og sannsynligheten for at det skjer er liten. Men den er der, enn så liten den er, og den sjansen tar jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, det er en risiko å ta. Men jeg vet at min hund er veldig snill mot barn (jada det sier dem alle), han elsker dem virkelig, det er ned på ryggen med en gang. Jeg vet at han ikke kommer til å bite, men selvsagt jeg vet jo at man ikke skal stole 100%.

Er det ikke satt opp noen bur, så blir jeg noen ganger nødt til å binde ham utenfor. Foreldre får ta å passe på unga sine.

*snerr*

:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor rett ved Madla Amfi. Det er mange innganger og jeg vet om ei som stadig setter golder retrieveren litt bortfor den ene inngangen. Den står burdet i blomsterbedde (sånn tregreier der som skal holde oppe små trær som hun binder den i) og så er det en vei rett utenfor bedde. Hunden kan nesten gå litt ut på veien om han vil, ettersom blomsterbedet bare er 2 meter bredt (og går langs hele senteret). Hunden står som oftes en time, mens den bjeffer konstant. Synes det er helt SYKT, og har lyst å gå ned å skinnriste jenta som binder hunden sin sånn.

Jeg hadde aldri bundet hunden min utenfor en butikk eller lignende. Jeg er HELT sikker på at det kommer en eller annen dum unge, som er nada hundevandt. Da bjeffer selvfølgelig hunden min (som føler seg truet av unger), og plutselig så begynner unger å lyve om at hunden bet eller noe. Ser det såå for meg, så jeg kunne aldri gjort noe sånt. Så er det nok at folk som vil ha seg en ganske dyr miniatyrhund. Får alltid med meg mamma når vi skal til butikken, så står hun utenfor med han. Det er hvertfall tryggest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri bunnet Eira utenfor butikken. Jeg tør ihvertfall ikke det, tenk om noen skal ta hun. Det er det jeg redd for! Eller slippe hun løs så hun blir påkjørt! Nei, huff. Jeg foretrekker og enten ha med noen andre, la hun være igjen i bilen (jeg er for ung til og kjøre bil, så da er det uansett med noen) eller la hun være igjen hjemme :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, det er en risiko å ta. Men jeg vet at min hund er veldig snill mot barn (jada det sier dem alle), han elsker dem virkelig, det er ned på ryggen med en gang. Jeg vet at han ikke kommer til å bite, men selvsagt jeg vet jo at man ikke skal stole 100%.

Er det ikke satt opp noen bur, så blir jeg noen ganger nødt til å binde ham utenfor. Foreldre får ta å passe på unga sine.

*snerr*

;)

Nå passer faktisk ikke alle foreldre på barna sine. Det er alt fra de som synes det er helt OK at unger plager hunder til de som løfter ungen opp og stapper de i tryne på bikkja. Og så lenge du går i fra din hund, så er det ditt ansvar. Skjer det noe, så har du kun deg selv å skylde på. Ikke sikkert bikkja di er så trivelig om noen enten kaster noe på ham, eller stikker han med noe. Og ja, det skjer faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som småbarnsmor selv passer jeg på at mine barn ikke går bort til fremmede hunder uansett om de står bundet eller kommer gående. Det har ikke noe med at jeg ikke stoler på eieren og hunden, men jeg syntes det er en uting at folk skal slippe barna sine bortpå hunder de ikke kjenner.

Selv om vi lever i en verden der hunden får skylden hvis ungene plager den så syntes jeg at dette er ganske feil. Jeg syntes at foreldre burde ta et større ansvar for ungene sine når det kommer til hunder.

Jeg er som sagt selv en småbarnsmor og slipper ikke barna mine løs hvor som helst liksom. Det er viktig å forklare at man ikke buser frem mot hunder man ikke kjenner. Og dette gjelder også de som er redd hunder.

Vi foreldre bør ta et større ansvar for våre barn.

Mvh Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som småbarnsmor selv passer jeg på at mine barn ikke går bort til fremmede hunder uansett om de står bundet eller kommer gående. Det har ikke noe med at jeg ikke stoler på eieren og hunden, men jeg syntes det er en uting at folk skal slippe barna sine bortpå hunder de ikke kjenner.

Selv om vi lever i en verden der hunden får skylden hvis ungene plager den så syntes jeg at dette er ganske feil. Jeg syntes at foreldre burde ta et større ansvar for ungene sine når det kommer til hunder.

Jeg er som sagt selv en småbarnsmor og slipper ikke barna mine løs hvor som helst liksom. Det er viktig å forklare at man ikke buser frem mot hunder man ikke kjenner. Og dette gjelder også de som er redd hunder.

Vi foreldre bør ta et større ansvar for våre barn.

Mvh Linda

Amen! ;)

Hvorfor er ikke alle foreldre som deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Linda her.Hvorfor i alle dager skal foreldre slippe barna bort til en fremmed hund de ikke vet noe om?

Hva om hunden faktisk er redd barn eller er aggressiv?Kanskje bikkja er syk og har vondt?

Hvorfor gamble med sine egne barn på slik måte?

Mine barn har fra de har kunne gå fått streng beskjed om at vovva kjenner vi ikke og vi skal ikke gå bort til den eller skremme den.Prøvd å få ungene til å se situasjonen fra hundens side.Nå er mine tenåringer og vet at man ikke går bort.

Ang butikk og hund .Min blir aldri bindt foran butikk eller lignendes uten at en av oss står sammen med hunden.Jeg er vetta skremt at noen skal gå bort til han og han blir redd=biter..Eller at de stjeler han og han blir brukt som trenings objekt i hundekamper eller hva værre er.

Hundebur utenfor butikker synes jeg er horrible,tenker på de dyra som blir plassert der og andre folk kan gå rett bort og gjøre gudene vet hva. (mulig jeg har merklig fantasi) Men har sett hunder i bur på f.eks Stovner Senter og hva de måtte gå igjennom.Det skal IKKE min oppleve ,dessuten er han altfor stor til å få plass i et slikt bur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Linda her.Hvorfor i alle dager skal foreldre slippe barna bort til en fremmed hund de ikke vet noe om?

Hva om hunden faktisk er redd barn eller er aggressiv?Kanskje bikkja er syk og har vondt?

Hvorfor gamble med sine egne barn på slik måte?

Mine barn har fra de har kunne gå fått streng beskjed om at vovva kjenner vi ikke og vi skal ikke gå bort til den eller skremme den.Prøvd å få ungene til å se situasjonen fra hundens side.Nå er mine tenåringer og vet at man ikke går bort.

Ang butikk og hund .Min blir aldri bindt foran butikk eller lignendes uten at en av oss står sammen med hunden.Jeg er vetta skremt at noen skal gå bort til han og han blir redd=biter..Eller at de stjeler han og han blir brukt som trenings objekt i hundekamper eller hva værre er.

Hundebur utenfor butikker synes jeg er horrible,tenker på de dyra som blir plassert der og andre folk kan gå rett bort og gjøre gudene vet hva. (mulig jeg har merklig fantasi) Men har sett hunder i bur på f.eks Stovner Senter og hva de måtte gå igjennom.Det skal IKKE min oppleve ,dessuten er han altfor stor til å få plass i et slikt bur

Dersom hunden er redd for barn, aggressiv, er syk eller har vondt, så håper jeg for guds skyld at hundeeier har såpass omløp i toppen at de IKKE setter hunden sin på steder hvor den kan møte på barn.

Det er ikke allmen mann i gata sitt ansvar at våre hunder har skruene på plass når de blir satt utenfor butikken, og vi kan faktisk ikke kreve at alle skal ha kunnskap om hvordan de nermer seg en hund og evt leser hundens reaksjoner.

Ja, de kan holde seg unna hunden som vi alltid har lært fra vi var barn, men nå er det sånn at det er ikke lov til å forlate hunden sin bundet utenfor en butikk og da syntes jeg at vi hundeeiere skal respektere den loven og ikke gjøre folk enda mer irritert på oss.

Hundeeierer ødelegger mer og mer for seg selv og det er ikke rart det blir mer og mer vanskelig å ha hund her i landet når folk ikke klarer å holde seg unna å bryte det som ikke er lov igjen og igjen og igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at vi skal bryte noen lover her, men må minne på at det har ikke alltid vært forbudt å ha hunden utenfor butikker. Samme som et ikke alltid har vært forbudt å røyke på kafe eller andre steder.

Jeg er for at man ikke skal slenge bikkja si utenfor en butikk, men jeg savner noen ganger et alternativ slik at det hadde vært mulig å handle litt samtidig som man gikk en lengre tur med hunden.

Ang. det med folk og unger så syntes jeg at vi voksne burde minst være såpass oppegående at vi ikke buser bort til hunden og barna våre burde lære at man lar dyr være i fred når de står bundet.

Samme gjelder for gårdsplassen. Hvis jeg har gjerde rundt huset mitt, men plakat om at hunden min vokter her så er det fremdeles jeg/hunden som får skylden hvis den biter et barn som har kommet seg innenfor gjerdet. Er ikke riktig det syntes jeg.

Mvh LInda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at vi skal bryte noen lover her, men må minne på at det har ikke alltid vært forbudt å ha hunden utenfor butikker. Samme som et ikke alltid har vært forbudt å røyke på kafe eller andre steder.

Jeg er for at man ikke skal slenge bikkja si utenfor en butikk, men jeg savner noen ganger et alternativ slik at det hadde vært mulig å handle litt samtidig som man gikk en lengre tur med hunden.

Ang. det med folk og unger så syntes jeg at vi voksne burde minst være såpass oppegående at vi ikke buser bort til hunden og barna våre burde lære at man lar dyr være i fred når de står bundet.

Samme gjelder for gårdsplassen. Hvis jeg har gjerde rundt huset mitt, men plakat om at hunden min vokter her så er det fremdeles jeg/hunden som får skylden hvis den biter et barn som har kommet seg innenfor gjerdet. Er ikke riktig det syntes jeg.

Mvh LInda

Det er det nå, og da følger man den loven, man kan ikke tenke på hva som var før ;)

Loven har kommet og da bør man følge den, det blir bare verre for oss hundeeiere hvis vi heletiden skal fly rundt å tøye alle lover, folk blir dritta lei av oss og hundene våre <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det nå, og da følger man den loven, man kan ikke tenke på hva som var før ;)

Loven har kommet og da bør man følge den, det blir bare verre for oss hundeeiere hvis vi heletiden skal fly rundt å tøye alle lover, folk blir dritta lei av oss og hundene våre <_<

Hei.

Jeg har en alaska husky som nå bare er 4 mnd, den pleier jeg å sette uten for butikken. Det som er med den er jo at den er så liten så den liker jo alle mannesker som kommer bort til han. Det jeg er redd for når jeg er i butikken og kanskje bruker litt tid er det at det er noen som bare kan ta den med seg. ;) Å kjenner jeg valpen min rett hadde det blitt med å vært blid og fornøyd. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som småbarnsmor selv passer jeg på at mine barn ikke går bort til fremmede hunder uansett om de står bundet eller kommer gående. Det har ikke noe med at jeg ikke stoler på eieren og hunden, men jeg syntes det er en uting at folk skal slippe barna sine bortpå hunder de ikke kjenner.

Selv om vi lever i en verden der hunden får skylden hvis ungene plager den så syntes jeg at dette er ganske feil. Jeg syntes at foreldre burde ta et større ansvar for ungene sine når det kommer til hunder.

Jeg er som sagt selv en småbarnsmor og slipper ikke barna mine løs hvor som helst liksom. Det er viktig å forklare at man ikke buser frem mot hunder man ikke kjenner. Og dette gjelder også de som er redd hunder.

Vi foreldre bør ta et større ansvar for våre barn.

Mvh Linda

Det er veldig fint at du og mange andre sørger for å informere barn om at man ikke skal gå bort til fremmede hunder.

Jeg har også prentet det inn i mine barn men jeg har fremdeles ingen garanti for at de hører på meg.

Barn har en egen evne til å bende og bøye på regler etter situasjonen og jeg VET hvordan jeg var når jeg var liten.

"Åååå.. den er jo så søt og vil sikkert ha noen å kose med". Fornuften blir fort borte i slike situasjoner.

Jeg synes det er greit at det ikke er lov lengre. Da oppstår ikke sånne situasjoner hvor hunden må bli avlivet fordi noen "bare vil kose hunden".

Turene med hunden kan man jo ta utenom handlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det nå, og da følger man den loven, man kan ikke tenke på hva som var før ;)

Loven har kommet og da bør man følge den, det blir bare verre for oss hundeeiere hvis vi heletiden skal fly rundt å tøye alle lover, folk blir dritta lei av oss og hundene våre <_<

Så, så, sier fremdeles ikke at vi skal bryte noen lover her, men la meg utdype litt da. Før når det var lov å ha hundene sine utenfor over alt så hadde fremdeles ikke folk "kustus" på ungene sine eller seg selv. Det er det som er poenget mitt. Foreldre og ikke foreldre bør utøve litt sunn fornuft i slike situasjoner hvor man finner hunder bundet eler gåendes på gaten.

Tar et eksempel som ikke har noe med butikker å gjøre:

Kari går tur med hunden sin, som er en liten hund, en minyatyrhund. Alle, stort sett, elsker slike hunder, men er ikke alltid de elsker oss. Så kommer mamma Åse og datteren gåendes. Datteren stormer frem mot hunden, men stopper da eieren sier ifra. Mamma Åse derimot vil gjerne klappe hunden og overhører Kari sine advarsler om at hunden ikke er så glad i fremmende. Det ender med at hunden biter mamma Åse og datteren er redd hunder resten av livet.

Dette er satt på spissen, men illustrerer veldig greit situasjoner som kan unngås og som er høyst aktuelle. Og det værste er at det er hunden som 95% av gangene får skylden.

Jeg gir blanke f... i om folk er lei hunder og eiere for vi har lik rett til å vandre gatene som alle andre. Når jeg går tur med hunden min har jeg bånd på den, annet enn i skogen, jeg tar opp bæsjen og sier ifra hvis noen skal hilse og jeg ikke vil.

Så hvis vi hundeeiere skal føye ikke hundeeirer hele tiden, for det er det jeg får inntrykk av her, kan noen kanskje fortelle hva mer vi skal gjøre.

Vi har de i bånd, vi binder de ikke utenfor butikken, vi tar opp møkka og holder de unna ungene dems så hva mer kan vi gjøre???

Mvh Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig fint at du og mange andre sørger for å informere barn om at man ikke skal gå bort til fremmede hunder.

Jeg har også prentet det inn i mine barn men jeg har fremdeles ingen garanti for at de hører på meg.

Barn har en egen evne til å bende og bøye på regler etter situasjonen og jeg VET hvordan jeg var når jeg var liten.

"Åååå.. den er jo så søt og vil sikkert ha noen å kose med". Fornuften blir fort borte i slike situasjoner.

Jeg synes det er greit at det ikke er lov lengre. Da oppstår ikke sånne situasjoner hvor hunden må bli avlivet fordi noen "bare vil kose hunden".

Turene med hunden kan man jo ta utenom handlingen.

Hva de gjør når de går ut i verden alene vet man jo aldri, men man kan prøve å lære dem så godt man kan. Og på lik lionje med at man lærer de å ikke leke med ilden så kan man lære de å ikke gå bort til hunder. Problemet er at mange som ikke har hund lærer aldri ungene sid\ne slike ting. Tror, uten å vite 100%, at vi med hund lærer ungene våre dette i høyere grad enn de som ikke har hund.

Konfliktene kommer hvis de tenker at "vår hund er jo snill så da er sikkert denne det også".

Jeg binder ikke min hund utenfor butikken. Bare så det er klart, men jeg skulle ønske det var et alternativ slik at når vi, familien, går på tur, eller jeg alene, kan gå innom en butikk. Vi handler inn til helga/uka en gang i uka så det er ikke det jeg snakker om, men siden jeg kan gå til butikken hvis jeg vil hadde det vært flott med et alternativ til å binde hunden utenfor eller la den være hjemme.

( søren, jeg glemte rømme til tacoe.... kom da Cesar så går vi til butikken...) Han får tur og jeg får kjøpt det jeg var dum nok til å glemme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, så, sier fremdeles ikke at vi skal bryte noen lover her, men la meg utdype litt da. Før når det var lov å ha hundene sine utenfor over alt så hadde fremdeles ikke folk "kustus" på ungene sine eller seg selv. Det er det som er poenget mitt. Foreldre og ikke foreldre bør utøve litt sunn fornuft i slike situasjoner hvor man finner hunder bundet eler gåendes på gaten.

Tar et eksempel som ikke har noe med butikker å gjøre:

Kari går tur med hunden sin, som er en liten hund, en minyatyrhund. Alle, stort sett, elsker slike hunder, men er ikke alltid de elsker oss. Så kommer mamma Åse og datteren gåendes. Datteren stormer frem mot hunden, men stopper da eieren sier ifra. Mamma Åse derimot vil gjerne klappe hunden og overhører Kari sine advarsler om at hunden ikke er så glad i fremmende. Det ender med at hunden biter mamma Åse og datteren er redd hunder resten av livet.

Dette er satt på spissen, men illustrerer veldig greit situasjoner som kan unngås og som er høyst aktuelle. Og det værste er at det er hunden som 95% av gangene får skylden.

Jeg gir blanke f... i om folk er lei hunder og eiere for vi har lik rett til å vandre gatene som alle andre. Når jeg går tur med hunden min har jeg bånd på den, annet enn i skogen, jeg tar opp bæsjen og sier ifra hvis noen skal hilse og jeg ikke vil.

Så hvis vi hundeeiere skal føye ikke hundeeirer hele tiden, for det er det jeg får inntrykk av her, kan noen kanskje fortelle hva mer vi skal gjøre.

Vi har de i bånd, vi binder de ikke utenfor butikken, vi tar opp møkka og holder de unna ungene dems så hva mer kan vi gjøre???

Mvh Linda

Jeg er helt enig i at vi ikke skal føye ikke-hundeeiere hele tiden, men jeg syntes bare det går en grense når folk tøyer på det som faktisk ikke er lov og allikevel overtrer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...