Gå til innhold
Hundesonen.no

Dog Food Analysis

Kjetil

Recommended Posts

Slik jeg forsto det så er det proteinet som skal utvinnes fra fjær, for deretter å tilsettes hundeforet. Da vil man jo ikke se så mye til selve fjæra vil jeg tro! Men jeg deler absolutt Huldras bekymring når det gjelder tørrfor. Og mine planer om å kutte det helt ut vil nok bli realisert ganske raskt vil jeg tro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forsto det så er det proteinet som skal utvinnes fra fjær, for deretter å tilsettes hundeforet. Da vil man jo ikke se så mye til selve fjæra vil jeg tro! Men jeg deler absolutt Huldras bekymring når det gjelder tørrfor. Og mine planer om å kutte det helt ut vil nok bli realisert ganske raskt vil jeg tro!

For alle hunder som kommer til å bli fôret på tørrfôr sin del, håper jeg de klarer å behandle denne fjæra sånn at proteinene er litt mer opptagelige enn hva de er i ubehandlet hår/pels. Eller fjær, for den saks skyld.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Mon tro hvem som har sponsa disse analysene? -_-

Min hund har lite avføring, er i god form og har blank pels. Da trenger jeg ikke flere bevis på at det er helt greit å gi tørrfor (ProPlan). Forøvrig har jeg prøvd ren råforing med dårlig resultater..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere virker som dere har masse peiling på hundemat. Kan dere se på denne tabellen for meg? Det er to våtfôr jeg forsøker å sammenligne. Begge produseres av kjøtt, innmat etc. Som dere ser er det litt forskjeller. Har dere noen kommentarer? Det ene fôret har jeg brukt i noen år selv, det andre i perioder. Kan det ene sies å ha bedre sammensetning av vitaminer/mineraler enn det andre?

Sammenligning av hundemat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å si ut fra en slik sammenligning at det ene fôret er mer riktig sammensatt enn det andre? De er produsert for samme bruk altså.

Nei, det er ikke mulig å sammenligne disse fôrenes vitamin/mineralinnhold, da de ikke opplyser nok om det. Fôr nr 2 har f.eks. ingen info om innholdet av de vitaminene og mineralene som står nedenfor Biotin på lista.

Det er heller ikke mulig å sammenligne protein, fett eller karbohydrater uten å vite hvilke råvarer som er brukt. De har forøvrig ganske lik prosentandel proteiner og fett, men de opplyser ikke om vanninnholdet i fôrene. Hvis det ene fôret inneholder 60% vann og det andre inneholder 70%, så vil prosentandelen proteiner, fett og karbohydrater også være forskjellig.

Når det gjelder hunders behov for vitaminer og mineraler, så er det faktisk ikke gjort så mye forskning på dette. Mitt inntrykk er at det meste av forskning på dette området har fokusert på forholdet mellom kalsium og fosfor. Men resultatene har vært forskjellige, muligens pga at forskningen har vært basert på ulike råvarerkilder. Det er for eksempel ikke alle kalsium-/fosforkilder som har like stor opptaksgrad.

Et annet spørsmål er hva slags hund man har. Valper og voksende hunder trenger mye protein for å bygge cellene i kroppen, og de skal heller ikke ha for mye kalsium (voksne hunder skiller ut overskuddskalsium i avføringen, men det kan ikke valper/unghunder). Aktive hunder trenger mer energi enn sedate hunder, og for svært aktive hunder bør denne energien komme fra fett og de mest lettfordøyelige karbohydratene.

Proteiner er kostbare råvarer, og dårlige fôr bruker derfor de billigste råvarene. Proteiner fra kjøtt og egg er aller dyrest, men er også best når det gjelder sammensettingen av essensielle aminosyrer. Plantefett er også billigere enn animalsk fett, og det billigste fettet på markedet er vel brukt frityrfett fra McDonalds og lignende. Her i Norge trenger vi neppe å bekymre oss for at sånt fett brukes i norskprodusert fôr, men i USA blir dette brukt i dyrefôr - også hunde-/kattefôr.

Jeg for min del fôrer med Vom & Hundemat, som er et våtfôr uten vegetabilske produkter. I tillegg gir jeg mye kjøtt, fett, kjøttbein, innmat og egg, fordi jeg vil at hundene mine skal ha en mest mulig variert kost. Disse råvarene kommer fra svin, høns, kalkun, geit, sau, storfe, hest, kaniner, osv. Ulike kjøttyper har ulikt næringsinnhold, og kjøtt fra gressende, utegående dyr og vilt er aller best (gressende dyr har bl.a. langt høyere innhold av omega-3 i kjøttet enn dyr som kun spiser kraftfôr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første fôret er V&H, det andre er Norwegian Polar. Jeg har brukt NP i mange år og vært fornøyd. Nå er V&H litt rimeligere og jeg lurer på å gå over til det. Jeg fant ikke vanninnholdet i disse fôrene akkurat nå, men innbiller meg at V&H har høyere andel vann enn NP. Mener å ha lest det et sted.

NP er produsert av vom, struper, lunger, lever, kjøttavkutt, fett mm. V&H består av kylling, innmat og vom.

Jeg regnet med at det ville være vanskelig å sammenligne fôrene. Jeg personlig syns bare det er rart at det er endel forskjeller i vitaminer og mineraler. Forskjell i vanninnhold er det nok og det gjør en forskjell. Men hvorfor er det vitamin K i V&H f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første fôret er V&H, det andre er Norwegian Polar. Jeg har brukt NP i mange år og vært fornøyd. Nå er V&H litt rimeligere og jeg lurer på å gå over til det. Jeg fant ikke vanninnholdet i disse fôrene akkurat nå, men innbiller meg at V&H har høyere andel vann enn NP. Mener å ha lest det et sted.

Det kan nok stemme at V&H har høyere vanninnhold, for det er jo rått. Rått kjøtt har normalt et vanninnhold på 60-70%. Og mais, som finnes i NP, er sikkert tilsatt i tørr form.

NP er produsert av vom, struper, lunger, lever, kjøttavkutt, fett mm. V&H består av kylling, innmat og vom.

Det er vel forholdsvis likt, da. Innmat er jo stort sett det samme som struper, lunger, lever, kjøttavkutt, fett mm. Den største forskjellen ligger vel i at NP er tilsatt mais og er kokt.

Jeg regnet med at det ville være vanskelig å sammenligne fôrene. Jeg personlig syns bare det er rart at det er endel forskjeller i vitaminer og mineraler. Forskjell i vanninnhold er det nok og det gjør en forskjell. Men hvorfor er det vitamin K i V&H f.eks?

Vitamin K har mange helsemessige fordeler, blant annet ved å påvirke beinvekst og den naturlige evnen blod har til å koagulere. Det er også bra for huden, og bidrar til kalsiumopptaket i kroppen. Det er neppe noen ulempe at det finnes i fôret. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Vil bare kommentere litt om denne http://www.dogfoodanalysis.com/dog_food_reviews/ siden.

For det første så finnes det fôr her med et "høyt" antall stjerner som er forsøkt solgt i Norge. Ble gitt ut forholdsvis store mengder fôr til aktive hundefolk og hundekjørere. Disse fikk ikke dette fôret til å fungere i konkurranse mot "to stjerners`fôrene de brukte, og bruker nå...

Amerikanskproduserte fôr er ikke like som de samme fôrmerkene som har produksjonen i Europa.

Av de som har vunnet Iditarod, og alle de andre store hundeløpene verden over, så har samtlige brukt et "to stjerners" fôr. Det være seg Eagle pack (Kobuk), Royal Canin eller Eucanuba. Under løp så står tørrfôr for 40 - 60 % av fôringen.

Veldig mange der borte bruker High Calorie fra Eucanuba, selv om de skulle vært sponset fra andre förmerker. High Calorie tørrför er dessverre ikke lenger å få tak i i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...