Gå til innhold
Hundesonen.no

Løs hud, eller feit?


Huldra

Recommended Posts

Tulla er nok ikke feit nei, men hun er ikke tynn heller - sett ut ifra bildene. Hun er vel akkurat passe ;) (jeg vil helst ha mine egne hunder sånn "hud utenpå ribben og kjøtt-tynne", men det får være smak og behag... Nå har jeg ikke fått til å få Yippie så tynn da... *jobbe med saken siden hun var 3 mnd*)

Haha, nei så tynn tror jeg ikke jeg kan få Tulla heller, uansett hvor lite (ikke no') mat hun får!

Tulla er ikke mager, det vet jeg jo. Men spørsmålet var vel heller om hun var feit, eller om løs hud kan karakteriseres som noe annet. Og nå har vi vel slått fast at hun har masse løs hud (også steder hvor fett normalt ikke lagres, som i ansiktet), men at hun heller ikke er direkte tynn. Normalt slank ville jeg kalt det, da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar
Haha, nei så tynn tror jeg ikke jeg kan få Tulla heller, uansett hvor lite (ikke no') mat hun får!

Tulla er ikke mager, det vet jeg jo. Men spørsmålet var vel heller om hun var feit, eller om løs hud kan karakteriseres som noe annet. Og nå har vi vel slått fast at hun har masse løs hud (også steder hvor fett normalt ikke lagres, som i ansiktet), men at hun heller ikke er direkte tynn. Normalt slank ville jeg kalt det, da. :)

*Notere: Rynkekrem i julegave til Tulla fra Fenris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Notere: Rynkekrem i julegave til Tulla fra Fenris.

Altså, det er greit at Tulla er litt eldre enn Fenris, men han bør jammen passe seg dersom han ikke vil ha en sur frøken med seg på tur fremover! :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Tulla ser fin ut, hverken tykk eller tynn men akkurat passe. Har sett veldig mange skikkelig tykke springere her omkring og Tulla ser jo skikkelig sporty ut i forhold til dem.

Vet ikke helt med det der med løs hud.. Bea har en del løs hud spesielt i nakken, halsen, ryggen.. ikke noe særlig i ansiktet. Faktisk har hun fått mer av det etter hun slanket seg 2-3kg.. Vet ikke om hun vil fylle ut denne huden etter hvert som hun har lagt seg ferdig ut i bredden (når hun er 2 år) eller om det bare er sånn hun er.

Noen sier hun er godt i hold fortsatt (det er ofte folk som ikke "kan" rasen) men den siste tiden har jeg fått mer kommentarer til at hun ser akkurat passe ut, og det mener jeg selv også at hun er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Tulla ser fin ut, hverken tykk eller tynn men akkurat passe. Har sett veldig mange skikkelig tykke springere her omkring og Tulla ser jo skikkelig sporty ut i forhold til dem.

Vet ikke helt med det der med løs hud.. Bea har en del løs hud spesielt i nakken, halsen, ryggen.. ikke noe særlig i ansiktet. Faktisk har hun fått mer av det etter hun slanket seg 2-3kg.. Vet ikke om hun vil fylle ut denne huden etter hvert som hun har lagt seg ferdig ut i bredden (når hun er 2 år) eller om det bare er sånn hun er.

Noen sier hun er godt i hold fortsatt (det er ofte folk som ikke "kan" rasen) men den siste tiden har jeg fått mer kommentarer til at hun ser akkurat passe ut, og det mener jeg selv også at hun er.

Ja, den tanken har også slått meg; at slanking kan føre til mer av sånn løs hud. Tror du det stemmer? Høres jo logisk ut, og hvis vi først skal sammenligne med plastisk kirurgi, så har vi jo fettsuging som et ypperlig eksempel! De får jo ofte løs hud, som noen velger å operere bort. Nå skal ikke jeg ty til så drastiske skritt da, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at Tulla ser akkurat passe ut, hun er verken tynn eller tykk. Men mye løs hud har hun ja! Norma har en del løs hud rundt nakken, men ikke på resten av kroppen. Norma er slank i kroppen (noen vil kanskje si hun er litt tynn, men jeg synes hun er fin sånn hun er nå), så hun får jo en skikkelig "tyrenakke" av all den huden :rolleyes: Tulla og Orry ser egentlig ganske like ut i kroppen. Orry er akkurat passe, selv om det ikke hadde gjort meg noe om han fikk slanket seg bittelitt. Akkurat det er riktignok ikke så lett, han ER bare sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SYns ikke hun ser feit ut i det hele tatt, slanker du henne vil hun jo bare få mer løs hud. Min Roya har maaasse løs hud rundt nakken, ryggen, over ribbeina, ja, alle steder unntatt bakbeina tror jeg. Og dette tenker jeg må jo være fordi hun skal fylle ut mer med muskler og slikt etterhvert som hun vokser til. Og så kommer vel den løse huden fra rottweiler-siden hennes tenker jeg, de har jo en del sånn hud. :) Synes det er godt å ha en hund man kan ta i litt jeg, men hun er jo absolutt ikke feit, hun er nærmere for tynn iblant!

Og, på det jeg har sett hos hunder jeg kjenner, og hunder på pensjonaten, så ikke bry deg om de som sier at hun er feit, cocker spaniel, springer spaniel og cavalier king charles spaniel har ofte sånn løs hud, har jeg merket. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den tanken har også slått meg; at slanking kan føre til mer av sånn løs hud. Tror du det stemmer? Høres jo logisk ut, og hvis vi først skal sammenligne med plastisk kirurgi, så har vi jo fettsuging som et ypperlig eksempel! De får jo ofte løs hud, som noen velger å operere bort. Nå skal ikke jeg ty til så drastiske skritt da, hehe..

Ja, jeg innbiller meg det nemlig.. men tror også at den kan trekke seg litt tilbake en stund etter slanking...

Eksempel: Min var litt for tykk, vi slanket henne = hun fikk mer løs hud.

Så trakk løshuden seg litt tilbake (spesielt på magen) og hun så fin og slank ut.. Nå som hun antagelig har innbilt svangerskap (ref annen tråd) har hun en del løs hud/større patter på magen igjen..

Da ser hun jo tykkere ut også..

Så håper jeg det trekker seg litt tilbake igjen når hun er ferdig med det dillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

desverre så er det nå engang sånn at de fleste som stiller ut hunden vil holde den sånn som dommern liker da.

Selv har jeg planer om å kanskje stille Bridie i Vikingeskipet i år, og jeg kommer IKKE til å få hu til å legge på seg før vi skal dit. Så gjenstår det jo å se om dommerne liker det da ;)

Det sørgelige med å "gjøre hva dommerne liker" er at man aldri får vist dem at det finnes noe annet. En bekjent av meg hadde en knakende fin, trent, muskuløs rottweilerhann, og hun sa også at hun måtte feite opp ham før utstilling.

En utstillingsdommer og oppdretter sa noe viktig i et intervju i Norsk Myndeklubbs medlemsblad: "Alt for mange ser ut til å være opptatt av å tilfredsstille hva dommerne ønsker, og da går det galt. Det er vi oppdrettere som skal avle hundene utifra standarden, hvordan man tolker den er ulikt, men det er vi som har ansvaret for hva som blir fremvist i ringen, dommeren har kun rollen å skulle evaluere avlsarbeidet."

Dette er jeg helt enig i. Hvis vi ikke ønsker å holde hundene våre feite, så burde vi heller ikke stille dem i feit tilstand. Og hvis oppdrettere ikke liker den retningen dommerne begynner å gå mot, så er det dobbelt viktig å vise dem alternativer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varför ska en springer vara fetare än en setter bara för att utställningsdomarna tycker det? Det är väldigt många raser som hålls alldeles för tjocka (ibland extremt feta) för att gå bra på utställning. Det finns ingen anledning att låta en hund gå med extra kilon och jag tycker att det låter som att din hund är lite för tjock...

Øh.. Om jeg forstår deg rett, så bør alle hunder holdes undervektige? Hvorfor det, egentlig? En ting er at de ikke skal være feite (hvilken ring står du utenfor når du ser alldeles for tjukke og iblandt ekstremt feite bikkjer, forresten?), men det er forskjell på normalvekt, fedme og undervekt - også hos hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.. Om jeg forstår deg rett, så bør alle hunder holdes undervektige? Hvorfor det, egentlig? En ting er at de ikke skal være feite (hvilken ring står du utenfor når du ser alldeles for tjukke og iblandt ekstremt feite bikkjer, forresten?), men det er forskjell på normalvekt, fedme og undervekt - også hos hund.

Nej, jag har väl inte sagt något om undervikt? Tjocka och extremt feta hundar har jag sett bland cockrar, labradorer, dalmatiner och rottweiler, för att nämna några.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej, jag har väl inte sagt något om undervikt? Tjocka och extremt feta hundar har jag sett bland cockrar, labradorer, dalmatiner och rottweiler, för att nämna några.

Det er mulig jeg misforstår, men det så ut til at du mener at alle hunder burde være "setter-tynne". Sett bort fra rasestandarder - som tydeligvis bare er jåleri - så er vel ikke funksjonelt og friskt det samme som at hunder skal være så tynne at man ser ribbeina?

Jeg har sett ekstremt tjukke hunder jeg og, men ikke i en utstillingsring - var det ikke det du nevnte da? Labradorer skal ikke veie f.eks 50 kg selv om de er "litt kraftig bygget", som eieren sa :) Men det virker litt på meg som om man mener her at så feite bikkjer er helt vanlig å se på utstilling, men alle ekstremt feite bikkjer JEG har sett, har vært familiehunder som ikke brukes til noe annet enn kanskje en spasertur rundt kvartalet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg misforstår, men det så ut til at du mener at alle hunder burde være "setter-tynne". Sett bort fra rasestandarder - som tydeligvis bare er jåleri - så er vel ikke funksjonelt og friskt det samme som at hunder skal være så tynne at man ser ribbeina?

Jeg har sett ekstremt tjukke hunder jeg og, men ikke i en utstillingsring - var det ikke det du nevnte da? Labradorer skal ikke veie f.eks 50 kg selv om de er "litt kraftig bygget", som eieren sa :) Men det virker litt på meg som om man mener her at så feite bikkjer er helt vanlig å se på utstilling, men alle ekstremt feite bikkjer JEG har sett, har vært familiehunder som ikke brukes til noe annet enn kanskje en spasertur rundt kvartalet..

Jag har setter, border collie, vorsteh och cocker hemma. Alla är i ungefär samma hull (settern tappade lite under jakten och får en massa mat just nu, men brukar nästan vara rundast i gänget) och jag ser ingen anledning till att en hund skulle vara fetare än så bara för att de är av en annan ras. Och ja, jag har sett en massa väldigt feta hundar på utställning och det är ju inte direkt en nyhet att folk måste göda hundarna innan de kan ställa ut i många raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dommerstanden, i hvert fall på spaniels, er blitt flinkere til å slå ned på for høy vekt, noe som jo er veldig positivt. Jeg har sett for tykke springere og cockere på utstilling, absolutt, men da har de også blitt bedømt som for tykke/i for godt hold av dommer også, kanskje spesielt av nordiske dommere.

Jeg har selv en rase som har lett for å bli vist i for godt hold, og har også fått råd av (utenlandske) oppdrettere til å fete ham opp før utstilling. Det har jeg selvsagt ikke gjort, og det har godt helt fint,selv når han i mine øyne også var i tynneste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har setter, border collie, vorsteh och cocker hemma. Alla är i ungefär samma hull (settern tappade lite under jakten och får en massa mat just nu, men brukar nästan vara rundast i gänget) och jag ser ingen anledning till att en hund skulle vara fetare än så bara för att de är av en annan ras. Och ja, jag har sett en massa väldigt feta hundar på utställning och det är ju inte direkt en nyhet att folk måste göda hundarna innan de kan ställa ut i många raser.

Okay - jeg ser ingen grunn til å holde en hund i setterhold, bare for å holde den i setterhold. Det er forskjell på hunder, som det er på folk, noen er i overkant glad i mat og "plages" av å holdes på et minimum, mens andre igjen er ikke glade i mat, og kan holdes tynne uten at det påvirker deres livskvalitet.

Bare for å forklare det bedre - eldstetispa her er glad i mat, og hun legger fort på seg. Hun får ikke mye mat, hun får passe med mosjon, men hun er stadig i "for godt hold" ifølge oppdrettere vi kjenner. Jeg syns derimot at hun er passe nå, man kjenner ribbeina hennes, og skulle jeg gitt henne enda mindre mat bare fordi at hun - ifølge "ekspertene" - er i for godt hold, så ville hun antageligvis mast om mat i mye større grad enn hun gjør nå. Hun får ca 5 dl for fordelt på to måltider - det er såvidt foret dekker bunnen i matskåla hennes.

Den forrige terven jeg hadde, fikk 2 LITER for i døgnet, og han var for tynn. For han betydde mat ingenting, så han kunne - om han hadde vært av typen som la på seg - fått like lite eller mindre enn det eldstetispa her gjør, uten at det hadde plaget han særlig. Men fordi at mat er en viktig ting for tispa her, så syns jeg ikke at jeg kan fore henne mindre, særlig ikke bare fordi at hun burde vært en halvkilo eller en kilo lettere. Så stor forskjell gjør ikke den kiloen på helsa hennes fysisk, mens det derimot kunne blitt mer stress for henne mentalt.

Ble det forståelig? Det er for mye mas om vekt generelt. Nei, jeg mener ikke at hunder bør være overvektige, og slettes ikke feite, men man bør vel også ta hensyn til mental trivsel og sunnhet, ikke bare at hunden skal "se bra ut" (morsomt at jeg skriver det til deg, ikke sant? hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sørgelige med å "gjøre hva dommerne liker" er at man aldri får vist dem at det finnes noe annet. En bekjent av meg hadde en knakende fin, trent, muskuløs rottweilerhann, og hun sa også at hun måtte feite opp ham før utstilling.

En utstillingsdommer og oppdretter sa noe viktig i et intervju i Norsk Myndeklubbs medlemsblad: "Alt for mange ser ut til å være opptatt av å tilfredsstille hva dommerne ønsker, og da går det galt. Det er vi oppdrettere som skal avle hundene utifra standarden, hvordan man tolker den er ulikt, men det er vi som har ansvaret for hva som blir fremvist i ringen, dommeren har kun rollen å skulle evaluere avlsarbeidet."

Dette er jeg helt enig i. Hvis vi ikke ønsker å holde hundene våre feite, så burde vi heller ikke stille dem i feit tilstand. Og hvis oppdrettere ikke liker den retningen dommerne begynner å gå mot, så er det dobbelt viktig å vise dem alternativer. :)

Ja, men det er jo sånn det virker som det er i utstillingsverden. Jeg skal ikke uttale meg for mye, siden jeg ikke har stilt ut noen hund enda. Men man ser jo selv når man er på utstilling liksom.

Jeg tror vel at aussien skal være noe kraftigere enn Bridie er. Jeg har vel ikke sett så mange som virker så tynne som hu. Men jeg vet ikke. Det får jeg vel evnt høre om det blir Vikingeskipet på oss da.

Men nå syns jeg personlig at mange hunderaser virkelig ser feite ut, som Fanny sier. Og at de med fordel kunne vært slankere og både sett bedre ut (i mine øyne) og mest sannsynlig vært mer funksjonable, om man kan kalle det det.

Å se en labrador med tydelig midje feks, er jo sjelden, men desto mer ålreit å se! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan står det til hvis du eventuelt begynner å kjenne etter om det er enkelt å føle seg fram til ribbena? Det SER jo ikke ut som om Tulla er direkte feit da, men jeg vet ikke hvor man setter standarden for springeren. Min egen tispe er relativt slank, veier vel 27 kg og hun er nærmere 60 cm i mankehøyde, så jeg vet ikke. Det er jo en del fysiske forskjeller mellom springeren og schäferen, men sånn til sammenligning kan det jo være et greit eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka er ca 50-52 cm høy og veier omtrent 28 kg. Ideelt sett burde hun vel sikkert veid 26-27, men nå får hun 300 gram med light-fôr om dagen, og jeg syns liksom det er grenser for hvor mye mindre jeg kan gi til en labrador som ALLTID er sulten og ALLTID har lyst på mer mat. Riktignok har hun hatt en periode med lite aktivitet nå, men allikevel.

Hun har forøvrig også en del løs hud, omtrent som Tulla (utifra det jeg kan se på bildene). Når hun ligger på siden får hun f.eks. en "rand" av løs hud fra ryggen, slik:

IMG_0365.jpg

Jeg vil aldri kunne få Tinka setter-tynn uten å enten gi henne fire timer hard fysisk trening hver dag (og sorry, men det har jeg ikke tid til) eller gi henne så lite mat at det definitivt er på grensa til dyremishandling. Egentlig setter jeg pris på å ha hunden så "tynn som mulig", men jeg får rett og slett ikke til å holde Tinka stabilt tynnere enn hun er nå, så da får hun heller få en akseptabel mengde mat og ha 1 kg for mye å "ta i". Det viktigste er jo uansett at hun har en relativt sunn kropp med god muskulatur, da spiller det på en måte ikke SÅ stor rolle at hun har mye løs hud med litt ekstra underhudsfett...

Og bare sånn fordi jeg tok et par bilder med det samme hun lå på siden - hun er tross alt labrador med kraftig beinbygning, rund brystkasse og mye løs hud (sammenlignet med en del andre raser), og det hadde for meg blitt feil om hun hadde vært mynde/setter-tynn med utstikkede ribbein, ryggmarg og hoftebein...

IMG_0360.jpg

IMG_0359-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min golden har mye hud han også, men han trenger absolutt ikke velte rundt som en annen hund heller. Jeg liker å holde ham i det tynnere laget, nettopp fordi han ikke trenger ekstra vekt på ledd og og annet rusk. Han har både A-hofter og albuer, og jeg ser ikke hvorfor han skal ha så mye mer ekstra fett på kroppen, i forhold til en hund med mild eller sterk grad.

Selv om han har pels, synes jeg det er greit å kunne kjenne ribbein på ham når jeg stryker lett over ham. Hoftebeina hans kjenner jeg også. Ja, også får han cirkus en kilo med mat om dagen, og veier omkring 30 kilo, og er vel omtrent 60 cm i manken, og selvsagt klin rein utstillingsavlet. :)

320597432_a0e1b165b1.jpg

Og det er jaggu denne goldenen også.

CupCakeBody.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er interessant hvor store forskjeller raser kan ha i vekt og høyde selv om to raser er forhåndsvis like i størrelse.

My f.eks er nesten 48cm høy, og veier knappe 17kg. Og enda er hun "i godt hold" - så idealvekten hennes nå er sikkert 16kg eller noe i den duren.

Jeg ser heller ikke hvorfor jeg skulle slanket henne ned til 14-15kg, for det ville nok blitt for tynt selv for lille My. En aussie skal ikke ha utstikkende bein og "setter-preg" i mine øyne. Men jeg er HELT enig i at de ikke skal være feite heller...! (Det er bare det at min er så himla glad i mat og spiser alt hun kommer over :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan det ha noe med alder da?

En gammel hund har jo litt mer løs hud når den begynner og komme oppi åra, enn en unghund ;)

Zorba er jo 8 1/2 nå og begynner og bli ganske løshuda nå enn han var før .. (dette gjelder rundt halsen og no smått på ryggen) Kan ta bilde litt senere så dere kan se :P

Og til trådstarter, synes Tulla er fin som hun er jeg! Og spanielene skal vell være litt løshuda? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...