Gå til innhold
Hundesonen.no

Løs hud, eller feit?


Huldra

Recommended Posts

Jeg får overraskende mange kommentarer på at Tulla er tjukk, da i hovedsak av folk som ikke har spaniel selv, men i grunn de fleste andre raser (newfoundland, setter osv - disse er jo ganske forskjellige i kroppstype liksom). De kommenterer det ikke når de ser henne, det er kun først når de kjenner på henne at de sier "hun har litt mye å ta i".

Selv begynner jeg virkelig å lure på om jeg har tatt helt feil ang hva som er en feit/tynn hund, siden jeg jo får så mange kommentarer på det.. ;) Man kan fint se midjen hennes når man ser henne ovenfra (og sånn skal det vel være), og jeg kjenner ryggraden, ribbeina og tildels hoftene. MEN, hun har mye "ekstra" hud, i følge meg i alle fall, og det er dette som tolkes som fett. Man kan fint ta tak i skinnet på siden hennes og dra det ut, for ikke å snakke om nakkeskinnet som kan tøyes noe helt vanvittig. Men er dette fett, da? Jeg trodde ikke fett kunne dras ut på denne måten? Og kan det evt "slankes" bort eller bli mindre på annen måte? Jeg vil karakterisere det som "løs hud", og noen hunder har jo mer av dette enn andre, spesielt i ansiktet/på hodet. Hvis de ikke har det, kalles det at de har et tørt fjes, for eksempel. Men hva er det motsatte?

Jeg fikk veldig mange kommentarer på at hun var tjukk en periode, så i fjor sommer slanket jeg henne kraftig. Når jeg da møtte springerfolk, fikk jeg høre at hun var veldig tynn, og at hoftebeina nesten kunne sees, noe som var mer setter enn springer-korrekt. Siden jeg skulle stille henne om en uke, måtte jeg snarest få på henne noen kilo, hvis ikke kom hun muligens til å ryke ut med blått. Det gikk greit å få henne opp i vekt (kombinert med endel svømming), så det endte jo bra på utstillingen.. Hun er jo i god fysisk form sånn kondisjonsmessig, og får masse trim som hun tåler bra. Men poenget er at jeg synes det er vanskelig å si om hun er for tjukk eller ikke, og hva som er normalt varierer selvsagt mellom raser. Det som er så rart er jo at folk med raser som gjerne er tyngre enn min, kommenterer dette.. Jeg smiler litt, og sier at hun har bare litt ekstra hud, men da ler de bare av meg..?? ;)

Tulla er noen og femti cm høy, har kraftig beinbygning, og veier noen og tjue kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Jeg har møtt en del springere med sånn løs hud,- kanskje spesielt tisper??? Har ingen anelse om hvorfor det er sånn, men jeg vil si at en spaniel med synlige hoftekammer er i overkant slank, særlig når de er over den første "skranglete" ungdommen.

Her var det omvendt, jeg fikk støtt og stadig høre at jeg nok burde sette inn hardslanking på dyret, og at det slett ikke var pent gjort å ha en såpass feit hund. Jeg måtte be de kjenne på han (da fikk jeg jo slengt inn litt utstillingstrening også;-) før de ble enige med meg at han faktisk var i tynneste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt en del springere med sånn løs hud,- kanskje spesielt tisper??? Har ingen anelse om hvorfor det er sånn, men jeg vil si at en spaniel med synlige hoftekammer er i overkant slank, særlig når de er over den første "skranglete" ungdommen.

Her var det omvendt, jeg fikk støtt og stadig høre at jeg nok burde sette inn hardslanking på dyret, og at det slett ikke var pent gjort å ha en såpass feit hund. Jeg måtte be de kjenne på han (da fikk jeg jo slengt inn litt utstillingstrening også;-) før de ble enige med meg at han faktisk var i tynneste laget.

Ja, jeg synes også at synlige hoftekammer er å dra det litt vel langt med en springer. Og slik var hun altså den sommeren i fjor da jeg fikk kommentarer på at hun var for tynn (for en gangs skyld). Nå er hun fremdeles slank, i mine øyne :rolleyes: , og når hun bader kan man såvidt skimte konturene av hoftekammen. Hun får også et veldig innsving i midja når hun er våt, og noen ganger kan man også nesten se ribbeina hennes. Når hun er tørr ligger jo pelsen litt ut fra huden, så da vises de ikke. Det er likevel mer enn kun tynn-tynn hud mellom fingrene mine og ribbeina, men jeg synes det er mer vanlig hos det kvinnelige kjønn jeg..? ;)

Edit: Clumbere ser jo nesten alltid litt småfeite ut, så jeg skjønner godt du får kommentarer før de har kjent på hunden. Godt det endte opp med at dere slapp en slankekur da! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den beskrivelsen av henne når hun er våt, så tror jeg nesten bare du får belage deg på å bli ledd av når du nevner det med løs hud, jeg, for det høres i hvert fall ikke ut som ho er feit!

Hmmm, begynte å lure litt selv, nå, hvorfor noen har det, og hvorfor det som oftest er "damerne"... hmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel av den typen som synes hunder skal være tynne, fremfor å være tjukke, så når hundene har "mye hud" synes jeg ofte de er litt feite også. Jeg mener... når du klyper lett rundt den løse huden så er den kanskje 1 cm tykk eller noe? Da har hunden underhudsfett. Slanker du vekk underhudsfettet vil ikke hunden kjennes særlig feit ut selv om den har løs hud.

Mira, hunden til ei venninde, hadde MASSE "ekstra hud" (kjentes ikke feit ut), men når hun ble slanket var ikke dette merkbart lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde av Tulla? Sånn ovenfra opplegg? Har du det?

Jeg har fått kommentarer på Bridie flere ganger om at hu ser for tynn ut... Ja, hu er nok tynnere enn mange aussier i utstillingsringen, men jeg vil heller at hu skal være sånn fordi hu har svak hd. Men noen har jo tenkt at hu er ALTFOR tynn når de har sett henne på bilder, og endret mening når de har møtt henne også da. Så jeg vet liksom ikke jeg.

Personlig mener jeg at så lenge man kjenner ribbeina, og det er en innsving ved midjen, så holder vel det på de fleste. ;) Bridie er nok enda litt mer i underkant til tider. Men jeg liker det sånn. Kjenner hoftekuler, men tror vel ikke jeg har sett dem nevneverdig på bilder av våt hund (nå ble jeg jammen usikker). Og kjenner ryggraden hennes og ribbein osv. Men de stikker ikke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også lurt på.. Emma er jo skranglebein diluxe, og hun legger ALDRI på seg så å si, men jeg kan lett "dra litt" i huden hennes rundt nakke og skuldrer.

My kunne sikkert vært en kilo lettere ( :blush: ) og det jobber vi med nå, og har bestemt meg for å gå over på voksen-for allerede om en måneds-tid siden hun legger så lett på seg. Emma blir nok å fortsette på valpefor tror jeg.. Og hun er over 2 år ;)

Ihvertfall, My har også mye hud rundt nakken/skulder-området og jeg bruker den ofte som "håndtak" hvis hun ikke har halsbånd på seg. Alikevel kjenner jeg ribbeina godt uten å trykke, og man kan akkurat skimte hoftebeina når hun er søkkvåt.. Når hun er tørr eller halv-våt ser hun nesten feit ut syns jeg selv da, pga all den fluffy pelsen sin som står til alle veier. Hun har en litt spesiell pels.. Den står alle veier ut fra kroppen på ryggen, på rumpa og tildels på siden av kroppen men den er alikevel ganske silkemyk. Folk bruker å si at hun er mye mykere å ta på enn hun ser ut til å være ;)

Copy%20of%20IMG_6197.jpg

Copy%20of%20IMG_6298.jpg

IMG_1199.jpg

Her ser hun jo ut som en ball rett og slett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei vennninne av meg har hatt Springere i 20år og hun har nevnt for meg flere ganger at hun ofte har fått kommentarer om dette du nevner på sine Springere og det har vært Springere som har vært godt trente og ikke feite i det heletatt.

Dersom du kan kjenne ribben og hun svinger inn etter ribbena så er hun vel i ok hold skulle man tro? Også for en Springer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel av den typen som synes hunder skal være tynne, fremfor å være tjukke, så når hundene har "mye hud" synes jeg ofte de er litt feite også. Jeg mener... når du klyper lett rundt den løse huden så er den kanskje 1 cm tykk eller noe? Da har hunden underhudsfett. Slanker du vekk underhudsfettet vil ikke hunden kjennes særlig feit ut selv om den har løs hud.

Mira, hunden til ei venninde, hadde MASSE "ekstra hud" (kjentes ikke feit ut), men når hun ble slanket var ikke dette merkbart lenger.

Men selv i den perioden hvor hun var virkelig tynn, så tynn at man så hoftekammen, så kunne jeg lett dra ut huden på den måten. Syns det får være grenser for hvor tynn hun skal være også.. (Og ja, jeg skjønner dette høres ut som om jeg forsvarer å ha en litt lubben hund, men det er altså ikke det jeg prøver på.) :closedeyes: Egentlig reagerer mange folk på hvor lite mat hun får i forhold til mosjonen hun får, og jeg syns ikke jeg kan gi noe mindre. Jeg kjenner cairn som får like mye som henne, både av mat og av mosjon, så det må jo tydeligvis også være litt forbrenning som varierer tenker jeg..

Bilde av Tulla? Sånn ovenfra opplegg? Har du det?

Jeg har fått kommentarer på Bridie flere ganger om at hu ser for tynn ut... Ja, hu er nok tynnere enn mange aussier i utstillingsringen, men jeg vil heller at hu skal være sånn fordi hu har svak hd. Men noen har jo tenkt at hu er ALTFOR tynn når de har sett henne på bilder, og endret mening når de har møtt henne også da. Så jeg vet liksom ikke jeg.

Personlig mener jeg at så lenge man kjenner ribbeina, og det er en innsving ved midjen, så holder vel det på de fleste. ;) Bridie er nok enda litt mer i underkant til tider. Men jeg liker det sånn. Kjenner hoftekuler, men tror vel ikke jeg har sett dem nevneverdig på bilder av våt hund (nå ble jeg jammen usikker). Og kjenner ryggraden hennes og ribbein osv. Men de stikker ikke ut.

Skjønner godt du vil holde henne slank pga HD, så da får man bare drite litt i kommentarer! :P Skal prøve å se om jeg finner bilder av henne, men holder på å rydde opp i max bilde virrvarr her på dataen. :)

Edit: Her er bilde fra den tynne perioden. Selv på litt avstand kan man godt se hun er tynn, men bildet er jo ikke det beste.

Arg, det bildet var alt for stort, fikk ikke til å krympe det, men her er link:klikk (feil link i sted)

Våt Tulla med oppsvingt mage/midje slik hun er nå:

0037.jpg

Jeg har visst ikke for vane å ta bilder ovenfra og ned.. :rolleyes: Finner ikke noen flere, men kan evt ta ett hvis du vil?

Ei vennninne av meg har hatt Springere i 20år og hun har nevnt for meg flere ganger at hun ofte har fått kommentarer om dette du nevner på sine Springere og det har vært Springere som har vært godt trente og ikke feite i det heletatt.

Dersom du kan kjenne ribben og hun svinger inn etter ribbena så er hun vel i ok hold skulle man tro? Også for en Springer.

Det var nesten godt å høre! Jeg anser også Tulla som rimelig godt trent, med gode muskler og egentlig slik hun "skal" være. Og da er det nesten litt "sårt" når man får høre at hun er feit, og folk ler av forklaringen min. Men det er klart jeg begynner å lure litt da, på hvem som har rett og hvem som tar feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varför ska en springer vara fetare än en setter bara för att utställningsdomarna tycker det? Det är väldigt många raser som hålls alldeles för tjocka (ibland extremt feta) för att gå bra på utställning. Det finns ingen anledning att låta en hund gå med extra kilon och jag tycker att det låter som att din hund är lite för tjock...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varför ska en springer vara fetare än en setter bara för att utställningsdomarna tycker det? Det är väldigt många raser som hålls alldeles för tjocka (ibland extremt feta) för att gå bra på utställning. Det finns ingen anledning att låta en hund gå med extra kilon och jag tycker att det låter som att din hund är lite för tjock...

Jammen! Det er da ikke det det er snakk om her! :) En setter skal man, i følge noen, kunne se ribbeina på på tjue meters hold, og det er litt vel tynt for min smak, uansett rase nesten (men spesielt på raser som har endel pels, som springere). En setter har mye tynnere beinbygning enn min springer (som ikke er en jaktspringer), de har mye mindre pels som ligger tettere inntil, og jeg driter en lang marsj i hva utstillingsdommere mener. Springere blir ikke fetet opp for å gjøre det bra på utstilling; de skal være i normalt hold, med midje, og muskler. Hvis du tenker på at min hund fikk kommentar om at den var for tynn før utstilling, så var hun jo for tynn! Jeg synes det er litt drøyt å se hoftekammen på en hund, uansett rase, og disse kunne faktisk sees (såvidt) på Tulla på den tiden. Kjenner jeg blir rimelig provosert av svaret ditt, for du har tydeligvis ikke skjønt hva jeg spør om, alternativt har du ikke kjent på en hund med masse "løs hud". Jeg er ikke ute etter å få høre at det er greit hun har noen kilo for mye, for det vil jeg ikke hun skal ha. Men det ER forskjell på hvor tynn forskjellige raser bør/skal være. Og en springer er ikke en setter, og skal heller ikke se ut som en. Jeg er opptatt av å holde Tulla i god form, slank og veltrent, men mager syns jeg ikke hun skal være. Hva en utstillingdommer mener om saken er klinkende likegyldig, for så ofte stiller vi ikke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres uten tvil som at hun kun er i god form, dvs. godt trent. Har samme greia på min Collie korthår, han er riktignok bare 8 mnd. og trenger den ekstra huden å vokse i, men det er mye av det samme, han er veldig godt trent og kan nok for enkelte kjennes feit selv om det er langt fra det han ser ut som og er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har bara svårt att tro att en hund känns fet för att den har lös hud? Känns huden lös och tjock så är det förmodligen fett. Min äldsta hund har dubbelhakor och massor med lös hud, men inte känns hon det minsta tjock för det. Däremot kan man ju ha olika uppfattningar om vad som är tjockt eller inte, och den uppfattningen varierar nog mycket mellan olika människor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har bara svårt att tro att en hund känns fet för att den har lös hud? Känns huden lös och tjock så är det förmodligen fett. Min äldsta hund har dubbelhakor och massor med lös hud, men inte känns hon det minsta tjock för det. Däremot kan man ju ha olika uppfattningar om vad som är tjockt eller inte, och den uppfattningen varierar nog mycket mellan olika människor.

Okei, for å spørre på en annen måte da: hvordan vet man at den løse huden ikke kommer av at hunden er for tykk, eller hvordan vet man at den løse huden kommer fordi hunden er for tykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bocca har veldig løs hud, det syntes kanskje ikke så godt (utenom når hun ligger på rygg) også rynkene i ansiktet. Men tar man tak så er det mye hud å ta i. Vil ikke si ho er så feit til å være en dsg heller. Men dette ligger kanskje til noen raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, her måtte det visst bilder til (beklager crappy kvalitet):

Bikkja sett ovenfra:

Nikon062.jpg

På høyre side har hun litt fløffy pels for tiden, så det er venstre side som er mest "korrekt" for hvordan hun ser ut.

Nakkeskinnet, sett fra siden:

Nikon068.jpg

Ryggen, sett fra siden:

Nikon071.jpg

Midjen/brystkassen, sett ovenfra:

Nikon072.jpg

Og til slutt fjeset:

Nikon070.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, for å spørre på en annen måte da: hvordan vet man at den løse huden ikke kommer av at hunden er for tykk, eller hvordan vet man at den løse huden kommer fordi hunden er for tykk?

Hmm... det är svårt att förklara. Dels handlar det väl om ifall huden känns tunn och man utan problem känner revbenen tydligt under huden, eller om huden känns tjock och klumpig. Dels handlar det väl om var den lösa huden sitter. Över revbenen borde det ju inte gå att ha lös hud som liksom korvar sig... Runt halsen däremot är det ju vanligt med lösare "dubbelhakor".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... det är svårt att förklara. Dels handlar det väl om ifall huden känns tunn och man utan problem känner revbenen tydligt under huden, eller om huden känns tjock och klumpig. Dels handlar det väl om var den lösa huden sitter. Över revbenen borde det ju inte gå att ha lös hud som liksom korvar sig... Runt halsen däremot är det ju vanligt med lösare "dubbelhakor".

Det er da vel utrolig raseavhengig? Se bare på alle disse "rynkete" rasene; eller er alle disse feite hele gjengen? :) Som du ser av bildene, så har Tulla løs hud stort sett alle steder, hun, til og med i ansiktet, og der samler det seg generelt lite fett. At hun kunne vært tynnere, det nekter jeg ikke for (det har hun jo vært), men spørsmålet er jo om den ekstra huden er fett eller ikke. Syns som sagt det er rart om man skal kunne dra i fett på den måten - det går i alle fall ikke an på min kropp..! ;) Hun har forresten tykkest hud rundt nakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varför ska en springer vara fetare än en setter bara för att utställningsdomarna tycker det? Det är väldigt många raser som hålls alldeles för tjocka (ibland extremt feta) för att gå bra på utställning. Det finns ingen anledning att låta en hund gå med extra kilon och jag tycker att det låter som att din hund är lite för tjock...

desverre så er det nå engang sånn at de fleste som stiller ut hunden vil holde den sånn som dommern liker da.

Selv har jeg planer om å kanskje stille Bridie i Vikingeskipet i år, og jeg kommer IKKE til å få hu til å legge på seg før vi skal dit. Så gjenstår det jo å se om dommerne liker det da :)

Og Huldra: Syns Tulla ser fin ut jeg! Nå veit ikke jeg helt åssen en Springer SKAL se ut, men egentlig bryr jeg meg ikke mye om det (:P) Men ut fra bildet som er tatt ovenfra så ser hu ok ut. Kanskje NOE smalere hadde vært greit? men jeg veit som sagt ikke. :P

Og ang huden.. Man ser jo tudelig at hu HAR mye hud da. Med tanke på ansikt og alt. Og jeg tror det vil være vanskelig å gjøre noe med uten en plastisk operasjon ;) Ellers må du be hu begynne med øvelser som strammer inn huden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Tror kanskje Tulla syns du er smått merkelig som strekker og drar i henne for å ta bilder også :) . For meg så så hun helt ok ut, kunne kanskje gått ned 1/2-kilo eller noe, men ikke tjukk.

Men mye hud hadde hun absolutt, hun har nå mere hud på ryggen enn Clumberdyret som jo er ganske så "løshuda".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Huldra: Syns Tulla ser fin ut jeg! Nå veit ikke jeg helt åssen en Springer SKAL se ut, men egentlig bryr jeg meg ikke mye om det ( :P ) Men ut fra bildet som er tatt ovenfra så ser hu ok ut. Kanskje NOE smalere hadde vært greit? men jeg veit som sagt ikke. :P

Og ang huden.. Man ser jo tudelig at hu HAR mye hud da. Med tanke på ansikt og alt. Og jeg tror det vil være vanskelig å gjøre noe med uten en plastisk operasjon :) Ellers må du be hu begynne med øvelser som strammer inn huden :P

Joda, hun kunne nok vært noe tynnere uten at folk hadde reagert (og det hadde vært greit for meg også), men hun ser også mye tynnere ut når hun er våt, så da må jeg vel ut og ta bilder av det også, gitt! :P

Men jo, hun har virkelig mye hud, det kan man tydelig se - og huden i ansiktet er forresten tykkere enn huden langs brystkassen/midjen, når jeg drar den ut sånn som på bildene. Hmm.. neste gang skal jeg prøve en ny vri; i stedet for å si hun har litt ekstra hud og dra i nakkeskinnet, skal jeg dra i ansiktet. Kanskje pipa får en annen låt? :closedeyes: Plastisk kirurgi neste - og så tar vi litt på meg også i slengen..! :P (Og så må vi kutte ut massasjen da, den gjør muligens sitt til at huden blir elastisk.)

TS: Tror kanskje Tulla syns du er smått merkelig som strekker og drar i henne for å ta bilder også :P . For meg så så hun helt ok ut, kunne kanskje gått ned 1/2-kilo eller noe, men ikke tjukk.

Men mye hud hadde hun absolutt, hun har nå mere hud på ryggen enn Clumberdyret som jo er ganske så "løshuda".

Joda, 0,5-1,0 kg kunne hun nok gått ned helt fint, det har du rett i. Men det er langt fra å kunne ha en halv kg mindre på kroppen, til uttrykket "hun har masse å ta i", eller? Hun har jo masse hud å "ta i" da.. ;) (Og litt rar må man være, når såkalte doggiser krever å få se bilder!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla er nok ikke feit nei, men hun er ikke tynn heller - sett ut ifra bildene. Hun er vel akkurat passe :) (jeg vil helst ha mine egne hunder sånn "hud utenpå ribben og kjøtt-tynne", men det får være smak og behag... Nå har jeg ikke fått til å få Yippie så tynn da... *jobbe med saken siden hun var 3 mnd*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...