Gå til innhold
Hundesonen.no

SELER med ny vri..

Debbie

Recommended Posts

Nå har vi jo funnet Collarmania HURRA...

Men finnes det ikke noen kule seler der ute???

Jeg bruker mye sele på min hund,og kunne gjerne tenkt meg noe annet enn Hurtta,og kjedelige sorte, eller andre kennel seler...

Noen som vet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..men de metallringene som blir sittende på brystet på cozy fritter selene ser ikke veldig behagelige ut.. for det første, om hunden har mye pels vil det floke seg, for det andre- om hunden har lite pels risikerer man gnagsår-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte "spesialsdesignet" sele hos dogleg design som holder til i Sverige. Grei nok, men jeg er ikke heeelt fornøyd med spennen man fester selen med. Det virker som om den er et halvt hakk for stor til reima, noe som kan føre til at den rett og slett faller av når hunden drar mye, og vips er selen åpen. Mulig det bare var jeg som var uheldig med valg av ditt og datt, det vet jeg ikke.

Som meg sier; det er viktigere at selen passer! Dessuten, til og med hos seleverkstedet lager de seler i den fargen du vil ha. :blink: (Ikke at de har så mange å velge i som andre steder, da..) Jeg har i alle fall blitt skrekkelig klar over hvor viktig det er at selen passer. Spesielt om man har tenkt å bruke hunden til å dra, men det er det jo ikke alle som har.

Det er også viktig hvordan selen er designet, altså hvordan den sitter på hunden og hvordan presset blir fordelt, og ikke minst at den passer! En sele skal ikke hindre skulderbevegelsene (spesielt ikke på unge hunder som ikke er utvokste), den skal gi skuldrene fritt rom til å bevege seg. Sporseler som ligger over brystet og på utsiden av skuldrene kan hindre hunden i å bevege frambeina på en god måte. Dette kan føre til feilbelastningsskader. Hvis hunden bare går pent i selen, har det ikke mye å si. Jeg bruker vanlig sporsele til kveldsturer, hvor Tulla ikke drar. Jeg har også en sele som ligner på en halvnomesele i stil, men det er veldig bred over brystet, og i tillegg ligger reimene på skrå over skuldrene. Denne selen er noe av det verste jeg har prøvd, og Tulla fikk bittesmå steg med frambeina, det så rett og slett helt merkelig ut når hun gikk med den (og trakk).

I tillegg; hvis hunden først skal dra i selen, er det viktig at den får en god holdning når den drar. Jeg liker å se for meg en hest som legger seg i selen og skyver seg framover med bakbeina. Da peker hodet ned, og ryggen får en bedre belastning enn om hodet er oppe. Hunden klarer ikke å bruke bakbeina skikkelig når hodet holdes opp, og man kan også tenke seg at det i lengden ikke er spesielt bra å dra på den måten, pga hvordan ryggen blir (svai). Hvis du ser på din egen hund når den virkelig drar mot noe, når den setter alle krefter inn, så presser den automatisk hodet ned mot bakken mens den skyver seg framover med bakbeina. For å kunne gå sånn lenge, må selen være tilpasset det, og ikke hindre hunden i å dra på en hensiktsmessig måte. Min erfaring er at alle former for fester som er plassert midt på ryggen/rett bak skuldrene, som de fleste seler er, hindrer hunden i å gå slik. Den oppmuntrer heller hunden til å ta hodet opp, fordi presset fra selen legger seg sånn at det blir naturlig. En lang sele, type nomesele, hvor festet er ved haleroten, oppmuntrer heller hunden til å legge hodet ned og trekke "skikkelig". Det er kanskje også noe å tenke på for de av dere som går spor? Det er jo litt dumt å bruke en sele som oppmuntrer hunden til å løfte hodet opp, når man aller helst vil ha hodet og snuten ned i sporet! En sporsele med feste under magen, er i det tilfellet bedre enn en sporsele med feste på ryggen. Da kommer presset til å legge seg på toppen av hunden, mest sannsynlig over nakken/skuldrene, hvor sele-reimene møtes. Det er noe helt annet enn når presset blir lagt på brystbeinet/halsen, som det jo blir når festet er på toppen av selen (ryggen/skuldrene til hunden).

Man skal også være klar over at visse materialer sliter mer på pelsen enn andre, noe som kan være greit å ta med i beregningen om man skal stille ut hunden eller vil ha pels av andre grunner. Tulla har en "stripe" på hver side av skuldrene, etter å ha gått med sporsele-variant. Nå som jeg har gått over til å bruke nomesele (med glattere polstring i tillegg), håper jeg de etterhvert vil forsvinne. "Stripene" er slik som elghunder har (og skal ha, men da i fargeforskjeller, ikke i pelsstrukturforskjeller). Det er så utrolig mye mer til en sele enn utseendet, og det kan være greit å vite hvis man av en eller annen grunn trenger pels, eller har en hund som trekker mye.

Men som sagt; går hunden bare pent i selen uten å dra spesielt mye, fungerer en helt vanlig sele flott. Jeg ville likevel helst hatt en sele som ikke hindrer skulderbevegelsene.. Jeg skjønner også at folk gjerne vil ha sele når de går, og at noen hunder går penere med sele enn i halsbånd, har selv hatt flere slike hunder. :) Men tenk litt på materialbruk (dersom det er viktig), og skulderbevegelser..

Meg; correct me if I'm wrong. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..men de metallringene som blir sittende på brystet på cozy fritter selene ser ikke veldig behagelige ut.. for det første, om hunden har mye pels vil det floke seg, for det andre- om hunden har lite pels risikerer man gnagsår-

Og ingen av delene har skjedd med min tervueren gjennom verken fullpelsperioder eller nedrøytede perioder :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gosj å mye pent det var på Cosy Critters, men hvilken seletype kjøpte du,og hvor stor... Var ikke så lett å finne størrelsen synes jeg..

Jeg kjøpte standard harness. Tror jeg kjøpte large til min terv. Målte henne med et målebånd og så opp imot størrelsessiden der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg ville ikke vært redd for mellompuddel. Ta dere en tur på puddeltreff og møt noen i ulike størrelser! Puddel er høyst undervurdert og jeg tenker det kan passe bra til kriteriene. Hundene krysses jo dessuten mellom størrelsene, og det er en del variasjon. Jeg har møtt mange fine mellompuddel de siste årene, siden jeg har veldig lyst på en selv. Det er også stor forskjell inad i kategoriene, jeg ser på mellom, men en liten storpuddel er et alternativ. Personlig har jeg dårlig erfaring med wheaten terrier. De kan være supre hunder, men de er terriere og har sterke, egne meninger, og jeg er usikker på om jeg har vært på et problemhund/passeringskurs uten en wheaten... Toller mener jeg bør brukes aktivt og det er litt mentalt rusk på dem, da ville jeg heller gått for golden eller labrador. Korthåret collie - passer kriteriene men røyter en del. Langhåret collie - må børstes. For førerorientert og samarbeidsvillig tenker jeg retriever, gjeterhund og noen typer jakthunder. Hvis det er mye unger og styr så kan gjeterhunder blir stresset. Jeg tenker litt på lagotto eller spansk vannhund - men sjekk veldig nøye gemyttet! Da jeg var aktivt var det ganske mye dårlig på dem, så mye at en aktiv lagottoeier med tre hunder advarte meg mot å vurdere det. 
    • Hei, Etter noen år uten egen hund begynner vi å kjenne på savnet etter et firbeint familiemedlem. Det er noe opp og fram enda, men vi prøver å bestemme oss for hvilken rase vi skal velge neste gang og det hadde vært veldig hjelpsomt å få litt innspill til rasene vi tenker på og kanskje noen vi ikke har hatt på radaren enda? Vi er en familie på 4 med barn i barneskolealder. Vi har god erfaring med hund, men har aldri drevet med noen form for hundesport eller jakt osv, og kommer sannsynligvis ikke til å starte med det heller, så vi ser først og fremst etter et familiemedlem.   Hva vi ser etter: * Vi foretrekker begge hunder med tæl, men akkurat i den livsfasen vi er i nå lener vi mer mot et mildere gemytt. Veldig usikker på dette punktet * Førerorientert og samarbeidsvillig * Lite jakt - ønsker muligheten til å slippe hunden løs og oppnå stødig innkalling * Ingen vokt * Lett å motivere og lærevillig (husk: dette er en ønskeliste 😇) * Så lite sikling som mulig * Minst mulig hundelukt (sorry goldens 🫠) * Må tåle at det er mye som skjer hjemme hos oss. Barna leker, har med seg venner, vi får besøk, ungene kan bråke osv. Må tåle fremmede i eget hus uten at det er krise eller blir skummelt. Dette er selvfølgelig noe vi vil legge til rette for at hunden takler fra dag 1, men det er et så viktig punkt at vi ønsker best mulig utgangspunkt * Går greit overens med andre hunder * Minst mulig røyting - har ikke helt bestemt meg for hvor viktig dette punktet er for meg, men det ser så deilig ut å ha en røytefri rase. Kan gjerne stelle pels hver dag, men ikke mer enn 10-20 min i det daglige * Jeg ønsker meg en stor hund, samboer har mest lyst på en liten hund, så jeg tenker en plass midt i mellom.    Vi kan tilby: * Ca 1,5 time tur hver dag. Noen dager mer, noen dager mindre, men jeg tenker gjennomsnittet vil ligge rundt der * Hundevante eiere som liker å trene lydighet og legge til rette for et ukomplisert hundehold * Masse kjærlighet og oppmerksomhet   Raser vi har tenkt på: * Puddel - Jeg føler egentlig at jeg beskriver en puddel, men... Samboer syns storpuddel blir for stort, mens jeg syns de minste variantene blir for små. Har inntrykk av at mellompuddel har en del rusk på linjene? At hunden er mentalt stødig er pri 1 * Wheaton Terrier - Virker som veldig kule hunder, men litt redd for at terrier-gemyttet kan bli litt mye? Har veldig lite erfaring med rasen bortsett fra det jeg har lest meg til * Toller - virker som veldig trivelige hunder som har mange av de kvalitetene vi ser etter, men har inntrykk av at de kan være litt nervøse? * Schipperke - denne rasen har vi hatt før og det er veldig kule hunder. Men kunne tenkt meg en litt større hund i neste omgang   Så, har dere noen tanker eller forslag til oss?    Disclaimer: Ja, jeg vet at jeg har skrevet en smørbrødliste over ønsker og at selv om en rase på papiret kan huke av på alle boksene, kan individet vi får i hus være helt annerledes. Vi er ikke ute etter en robot, men vi er fortsatt i drømmefasen og ønsker best mulig utgangspunkt for vårt neste hundehold.  
    • Stoffbur var jo en idé! Det tror jeg ikke hun har noe forhold til fra før, så da er det kanskje mulig å begynne helt fra start med positive assosiasjoner. Det skal jeg prøve!
    • Det høres jo ut som du må jobbe med å gjøre bil til noe mer positivt som et separat prosjekt. Det fikser du! Kan du ha med bur på trening og sette ut et annet sted for pause/hvile? Eller teppe et sted du kan binde henne? Vil et stoffbur funke og være annerledes nok til å senke terskelen litt? Kompostgrinder?
    • Det viser seg nå at hun rett og slett har traumer relatert til bilkjøring og spesielt det å bli forlatt alene i bil. Det er såpass alvorlig at jeg ikke har lyst til å gå nærmere inn på det ettersom tidligere eier ikke er her og kan forsvare seg, men dette gjør det ekstremt vanskelig både å gå på kurs og delta på treninger, ettersom jeg ikke kan "pause" henne i bil (da blir hun så stressa at det ikke er mulig å få kontakt med henne i det hele tatt). Hun har rett og slett ingen steder å slappe av på kurs/trening. Dette er utrolig fortvilende og jeg kjenner meg litt motløs akkurat nå... Hun er veldig trenbar og en kjempesøt hund innafor de rammene der hun føler seg trygg, men skal jeg ha sjans til å få gjort noe med øvrig problematferd (som det viser seg å være mye av) må vi gå på kurs og trene...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...