Gå til innhold
Hundesonen.no

Lappisprat


PsychoLynx

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Svar 207
  • Created
  • Siste svar

Jeg aner virkelig ikke om de tar hensyn til det, men for å være ærlig tror jeg mange av de ikke har fått det med seg en gang :rolleyes2: og ikke ønskelig betyr jo ikke at det er en feil :whistle: Du har jo uansett aldri garanti for at de uten er født sånn (bare for å nevne min egen vofse..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner virkelig ikke om de tar hensyn til det, men for å være ærlig tror jeg mange av de ikke har fått det med seg en gang :rolleyes2: og ikke ønskelig betyr jo ikke at det er en feil :whistle: Du har jo uansett aldri garanti for at de uten er født sånn (bare for å nevne min egen vofse..)

Så Marco er født uten sporer?

Er det ikke noe om at det ikke lenger er lov å fjerne sporer?

Toiwo har både 3 enkle og en dobbel spore, gjemt i havet av pels :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vil forklare meg hva sporer er? når jeg hører ordet tenker jeg liksom på "ulveklør" :blush:

Hehe, er det jeg tenker på også.... siden vi tenker likt satser vi på at sporer og ulveklør er det samme :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, men da satser vi på det :rolleyes2:

Så lenge vi skjønner hverandre spiller det ikke så stor rolle om vi skulle være helt på jordet :whistle:

Forresten vært hos vet med Toiwo i dag, særingen har hatt en lengre spisenekt, det kjipe da er at han heller ikke drikker.

Så om jeg ikke får i ham mat og væske i løpet av det neste døgnet må han tvangsfôres og få drypp. Tok en masse prøver så det er ikke noe galt med ham rent fysisk. I følge vet hendte det at noen dyr rett og slett bare slutter å spise, dog mer vanlig hos katter enn hunder.

Så nå koker jeg fullkornsris med kyllingfilèt og håper han får lyst til å spise litt igjen. Sære dyret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge vi skjønner hverandre spiller det ikke så stor rolle om vi skulle være helt på jordet :whistle:

Forresten vært hos vet med Toiwo i dag, særingen har hatt en lengre spisenekt, det kjipe da er at han heller ikke drikker.

Så om jeg ikke får i ham mat og væske i løpet av det neste døgnet må han tvangsfôres og få drypp. Tok en masse prøver så det er ikke noe galt med ham rent fysisk. I følge vet hendte det at noen dyr rett og slett bare slutter å spise, dog mer vanlig hos katter enn hunder.

Så nå koker jeg fullkornsris med kyllingfilèt og håper han får lyst til å spise litt igjen. Sære dyret...

Huffda! Det hørtes ikke bra ut i det hele tatt! Chantie liker fortsatt fôret sitt like dårlig, men nå er vi på slutten av 15 kg. sekken, så skal bytte over til Royal Canin.. hun liker det mye bedre... Så da spiser hun gladelig mer også :rolleyes2:

Får håpe du får i han noe mat snart da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha Landy jeg tror Toiwo egentlig er litt bortskjemt i matveien

"hei Toiwo se her hva jeg har laget; saftig rå biff"

Toiwo: "Er det ikke indrefilet?? Nei da gidder jeg ikke å spise.."

Marco er forøvrig født med ulveklør 1 på hver side. Men de ble fjernet når han var 4 mnd fordi han hadde røska opp den ene. Tror ikke at man får fjernet med mindre det er noe medisinsk grunn til å gjøre det.

Men har han 5 sporer tilsammen?? Så da klipper du faktisk en pote ekstra da? kunne ikke tatt bilde av de forresten?? Hadde vært innmari spennende å se :rolleyes2:

Kanskje han har litt sånn lundehund gener i seg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha Landy jeg tror Toiwo egentlig er litt bortskjemt i matveien

"hei Toiwo se her hva jeg har laget; saftig rå biff"

Toiwo: "Er det ikke indrefilet?? Nei da gidder jeg ikke å spise.."

Marco er forøvrig født med ulveklør 1 på hver side. Men de ble fjernet når han var 4 mnd fordi han hadde røska opp den ene. Tror ikke at man får fjernet med mindre det er noe medisinsk grunn til å gjøre det.

Men har han 5 sporer tilsammen?? Så da klipper du faktisk en pote ekstra da? kunne ikke tatt bilde av de forresten?? Hadde vært innmari spennende å se :rolleyes2:

Kanskje han har litt sånn lundehund gener i seg??

Kan ta bilde av den doble, om det er den du lurte på ?

Er Toiwo bortskjemt fordi jeg vil råfôre ?

Han får tilbud om det han pleier å få, vil han ikke ha det får han ikke noe annet.

Når han var mindre var det viktigste at han spiste, ville han ikke ha v&h fikk han tilbud om tørrfôr og omvendt.

Han har alltid fått ben, fisk og div kjøtt ved siden av, som en del av fôringa. Synes du det er å skjemme bort altså?

Han vil jo rett og slett ikke spise, samme om han får tilbud om kotelett el hundemat.

Eneste han stort sett spiser er kyllingvingen han pleier å få til frokost, uten at han akkurat hiver seg over den heller. Kan godt ligge noen timer før han spiser den også.

Nå har han heller ikke fått den heller de siste dagene, uten at det har gjort noen forskjell. Ved tvangsfôring håper man at systemet skal komme i gang, at han "husker" å spise. Og ikke minst å drikke.

Han har ikke engang hatt avføring siden lørdag, så lite har han spist.

Nå er han stor nok til å tåle ei uke uten mat, det som er problemet er at han heller ikke drikker. Fra rett før jul og til nå har han gått ned 3 kg og sover nå 18-19 timer i døgnet.

Tror du det hjelper å "sulte" en som i perioder er så lite interessert i mat feks? At han blir mindre "bortskjemt" av det?

Lundehund eller skipskatt? :whistle: Var enkelte dyr som bare lot være å spise i perioder i følge vet, mer vanlig hos katt så kanskje han har litt skipskatt i seg? Med ekstra ulveklør og periodematvegrer :cry:

EDIT: Vasket på badet da jeg hørte Toiwo pipe, gikk for å se hva det var. Da satt han ved matskåla, tørrfôrkulene var borte og vannskåla halvfull. Etter å ha spist og drukket minimalt en hel uke (denne gangen) spiste han det som var i skåla og drakk attpåtil litt vann. Skal se aktivitetsnivået kommer seg igjen også nå :lol:

Sære dyret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe takk for givende inlegg, men det jeg sa var kun ment på tull. :P Jeg synes ikke han er bortskjemt fordi du råforer nei. Men jeg bare synes jeg ser Toiwo der sitte å riste på hodet og si at det her har jeg ikke lyst til å spise. Ikke no verre enn det, kun for tull :lol:

Har Kievra eller pappaen hans doble sporer forresten og er det bare han fra kullet som har det??

Edit: Næmmen spiste han endelig også tørrfor da! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe takk for givende inlegg, men det jeg sa var kun ment på tull. :lol: Jeg synes ikke han er bortskjemt fordi du råforer nei. Men jeg bare synes jeg ser Toiwo der sitte å riste på hodet og si at det her har jeg ikke lyst til å spise. Ikke no verre enn det, kun for tull :P

Har Kievra eller pappaen hans doble sporer forresten og er det bare han fra kullet som har det??

Edit: Næmmen spiste han endelig også tørrfor da! :P

Bare glad jeg slapp tvangsfôring og drypp jeg :P

Hmmm...om det er fler i hans familie som har det har jeg helt glemt å spørre Hanne om..søren om jeg veit :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt han begynte å spise!

Jeg har begynt å blande fôr nå.. hvor mange dager synes dere det skal gå, før jeg har skiftet helt over?

Chantie spiser forøvrig RC' kulene først, og sparer det andre, til hun bli veldig sulten.. hehe.. hun spiser i allefall da :)

Hvor mange kg. er det forresten vanlig at en finsk lapphund blir? På de fleste rasestandarene står det ikke vekt, men bare høyde :)

Chantie får forøvrig ca. 300 gr. hver dag, fordelt på to måltider.. er det passe, eller hva?

Mener det sto på pakka at man skulle gi 300 gr. om valpen var 8 mnd, og ble rundt 20 kg som voksen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt han begynte å spise!

Jeg har begynt å blande fôr nå.. hvor mange dager synes dere det skal gå, før jeg har skiftet helt over?

Chantie spiser forøvrig RC' kulene først, og sparer det andre, til hun bli veldig sulten.. hehe.. hun spiser i allefall da :P

Hvor mange kg. er det forresten vanlig at en finsk lapphund blir? På de fleste rasestandarene står det ikke vekt, men bare høyde :)

Chantie får forøvrig ca. 300 gr. hver dag, fordelt på to måltider.. er det passe, eller hva?

Mener det sto på pakka at man skulle gi 300 gr. om valpen var 8 mnd, og ble rundt 20 kg som voksen..

Så lenge hun ikke blir LilleTrille av 300 gr hadde jeg holdt meg til det jeg :)

Takk for "familie-info`n", frøkna ! :P

Er dere klare for helga da? Satser på at vi kommer som tilskuere, Hanne kunne vistnok tenke seg å høre hva A-S synes om Toiwo og pelsen hans *ønskemegsmileyavenrundtingmedmassepelssomflirerlu

rt*

Deilig at Toiwo har snudd om, i dag var vi på en 2-timers tur, han var sitt vanlige, glade, vimsete seg igjen. Når vi kom hjem gikk han ikke å la seg som han har gjort i det siste, men ville ut i lina for å kikke på fuglelivet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun ikke blir LilleTrille av 300 gr hadde jeg holdt meg til det jeg :)

Takk for "familie-info`n", frøkna ! :P

Er dere klare for helga da? Satser på at vi kommer som tilskuere, Hanne kunne vistnok tenke seg å høre hva A-S synes om Toiwo og pelsen hans *ønskemegsmileyavenrundtingmedmassepelssomflirerlu

rt*

Deilig at Toiwo har snudd om, i dag var vi på en 2-timers tur, han var sitt vanlige, glade, vimsete seg igjen. Når vi kom hjem gikk han ikke å la seg som han har gjort i det siste, men ville ut i lina for å kikke på fuglelivet :)

Vi er da alltid klare. Hehe. Vel, frøkna har fått løpetid (den firbente altså), så da er hun "alt er bare dumt og teit frøken" og når slemme eiere skal drive med misshandling iform av "å bare stå pent" så faller verden helt sammen. Men men..

Er der bare på lørdag jeg da, A-S skal vel være ringsekretær begge dager tror jeg.

Ang fôr og mengder. 300g høres i utgangspunktet litt mye ut for ei tispe. Men igjen så samsvarer jo fôrmengde og aktivitet også, så er hun i passe hold stemmer nok også mengden til henne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er da alltid klare. Hehe. Vel, frøkna har fått løpetid (den firbente altså), så da er hun "alt er bare dumt og teit frøken" og når slemme eiere skal drive med misshandling iform av "å bare stå pent" så faller verden helt sammen. Men men..

Er der bare på lørdag jeg da, A-S skal vel være ringsekretær begge dager tror jeg.

Alltid klare du liksom :)

Jasså ja, du er en slik "skap-lapphund-mishandler" ja, blir heeelt sjokkert jeg !

Plages hun veldig med løpetid?

Håper vi får kommet ned på lørdag, Toiwo og jeg, hadde vært artig å sett dere i ringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landy:

Hun plages vel egentlig ikke. Men det er ingen tvil om at det er en forandring på henne når det pågår (og en stund like før). Hun blir mer daff, sær og uintressert liksom. Så å "kreve" noe av henne er nesten nytteløst, da ser hun bare misshandlet og stakkarslig ut.

Hyggelig om dere tar dere en tur på lørdag uansett da, alltid like koselig å få møte lille brune.. (Og eier da selvsagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...