Gå til innhold
Hundesonen.no

Lappisprat


PsychoLynx

Recommended Posts

Keela bjeffer sjeldent hun også! Det er kun viss andre hunder begynner å bjeffe mot henne.

Men de boffer jo litt. Ikke ofte det hell, men på ukjente lyder som de blir smpskremte av.

Jeg har absolutt ingen problem med bjeffing eller boffing, og har heller ikke møtt noen andre lapphunder som er galne der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 207
  • Created
  • Siste svar

Svenske lapphunder bjeffer mer :P Marco bjeffer når han vil ut å bæsje (aldri når man bare må tisse) også når en eller annen gammel hund ikke gidder å leike med ham... Så han bjeffer heller mindre enn de fleste hunder jeg ser og har du vært å besøkt hundene til Alex-Sander Landy?? De er jo en flokk, men av det jeg har sett så er ikke de noen bråkmakere heller. Labradoren, Jack russel/shelite mixen, cavalierne og for å ikke glemme COCKER SPANIELEN <_< bjeffer mye mer enn Marco. De står ute å boffer høyt mens Marco står å glaner på de =P Broren til Likhu bor nedi gata her og han bjeffer heller aldri selv om han står ute hele dagen, men han piper litt akkurat når eierene går i fra ham eller hvis Marco ikke kommer å hilser på.

Men når Marco blir stressa som på utstillinger og andre steder med veldig mange hunder på et sted så kan han prøve å bjeffe litt/pipe og da trenger han rett og slett bare litt tid på å roe seg, men igjen pubertale hannhunder har vel kanskje det for seg :P

Prating derimot er han veldig flink til, skikkelig gode koselyder når han er trøtt, leiker, koser osv. :P *waaaooooh* er innmari vanlig i behagelig toneleie. Av de finske lapphundene jeg har sett så er det mye mer prating på rasen enn det er bjeffing, og jeg synes i hvertfall prating bare er koselig. Bestemora til Toiwo, Niekhu er jo helt ekstrem på prating. Hu snakker mye :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenske lapphunder bjeffer mer :P Marco bjeffer når han vil ut å bæsje (aldri når man bare må tisse) også når en eller annen gammel hund ikke gidder å leike med ham... Så han bjeffer heller mindre enn de fleste hunder jeg ser og har du vært å besøkt hundene til Alex-Sander Landy??

Ikke besøkt Alex-Sander enda, men de 3 voksne til Hanne (Toiwos mor og 2 hanner) har jeg hilst på flere ganger og der er det sparsomt med bjeffing :P

Toiwo kan bjeffe om han blir veldig ivrig, men da kun ett bjeff eller to. Og det går dager mellom hver gang Han blir SÅ ivrig..... Forresten, han bjeffer litt og "gromler" når han skal "drepe" maten ! (rå mat) :P

*klippe litt*

Prating derimot er han veldig flink til, skikkelig gode koselyder når han er trøtt, leiker, koser osv. :P *waaaooooh* er innmari vanlig i behagelig toneleie. Av de finske lapphundene jeg har sett så er det mye mer prating på rasen enn det er bjeffing, og jeg synes i hvertfall prating bare er koselig. Bestemora til Toiwo, Niekhu er jo helt ekstrem på prating. Hu snakker mye :P

Prating og "gromling" er skikkelig sjarmerende ! Toiwo viderefører tradisjonene der ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder som prater er jo bare veldig... jeg vet ikke, er behagelig rette ord? Vel, de er behagelige å høre på! Og har man hatt hund en stund og kan lese kroppspråk og uttrykk blir det jo enda koseligere :P

Odin, goldenhannen vi har hos moren min, han kan jeg snakke med. Han forstår jo ikke hva jeg sier (så vidt jeg vet i alle fall :P), men når jeg prater hører han jo etter og forteller meg at alt er bra, og da er alt bra :P

Og nå sitter jeg jo her og lurer fælt på hvordan dere har fått til slike fine nettsider! Litt off topic, men jeg spør om de finske lapphund sidene da :angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde piczo en god stund, men på grunn av masse reklame og alt for mye jobb med bilder osv bestemte jeg meg for at jeg skulle betale for å få side på www.moonfruit.com Der er innmari lett å lage siden, masse forskjellige designs og du kan bestille .com, .net addresser direkte fra de. Og det gjorde jeg :P Så betaler man ikke så mye 3-400 tilsammen med .com addressen pr. år og null reklame.. herlig :P www.finsklapphund.no som er Fjelldronningens Dixie sin side er også laget med Moonfruit og den er innmari stilren og bra. Man kan også få moonfruit gratis men da får man med litt reklame, men ikke så mye som på piczo om jeg husker riktig. Ellers er jo også photoshop noe en del bruker for å lage personlig design, men det har jeg nesten slutta med etter jeg begynte med moonfruit :P man kan prøve ut moonfruit i en uke eller noe sånt gratis for å teste det først også, anbefaler det virkelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, herlighet, piczo er grusomme greier XD Nei, for nå tenkte jeg at om jeg skal være her mye (noe jeg håper jeg kommer til å være) og bli kjent med folk og greier, så hadde det jo vært fint med en ordentlig hjemmeside/blogg og slikt, og da bruker jeg hund som unnskyldning for noe jeg har prøvd å sose meg til å gjøre i årevis alt. Så skjer det jo ikke mye i livet mitt heller da, annet enn noe sprell med klassen sånn veldig innimellom, og hva skal man med en hjemmeside man ikke kan oppdatere? Med hund skjer det jo noe mer eller mindre hver dag, i hvert fall om dyret fortsatt vokser og lærer (noe de gjør hele tiden).

Nå rodde jeg ganske langt ut der, men for å dra meg tilbake da... så har jeg vel lenge tenkt på at så snart jeg fikk meg jobb (=penger) kunne jeg nok spandere på meg en ordentlig hjemmeside! Men da må jeg vite at jeg bruker den først... Noe jeg tror jeg kommer til å gjøre!

Takk for meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at dette her nødvendigvis gjelder for alle svenske lapphunder, men se første klippet med den Svenske Lapphunden og så den Finske.

Den ene bjeffer non-stop, mens den andre gir 3 gledesboff under løpet.. Er en mild forskjell på de to her i hvertfall, men må si at farta på den svenske der var mye bedre enn den finske :P Marco er mest lik den svenske sånn sett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker piczo, og syns det er helt greit :P

Jeg orker ikke betale for å ha en hjemmeside^^

Å jeg liker å lage designa mine selv. De reklame greiene er ikke så fæle^^

Men alle har jo hver sin smak da :P

Pc'n min har det med å låse seg helt på piczo sider den, så de styrer jeg LAAAAAANGT unna... Og vet desverre det er mange fler med samme problem... :P Og jo, reklamen ER fæl :P

Jeg synes det er gørr kjedelig med bare blogg :P Hjemmeside er tøffest ja, også kan man han en blogg ved siden av :P

Men man kan jo lage hjemmeside ut av en "bloggside" også... Kanskje dette er et dårlig eksempel egentlig, siden jeg har gjort lite ut av siden, men... www.teamelvedalen.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja når den er sånn så går det jo an :) Hadde sånn bloggside før jeg, men ville ha en "ordentlig" hjemmeside til gutten for det er mye info og bilder som jeg liker å ha en grei oversikt over i stedet for at man må bla igjennom bloggen for å finne bildene :P Så er jeg en sånn mediadesign nerd så jeg liker å fikse på den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser forøvrig at noen har lagt ut linker om finnens farger og uttrykt misnøye om at teksten er på finsk - er det ønske om at disse skal oversettes? Kan språket og kan sikkert fikse en norsk versjon om noen har lyst på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...